Hur ska jag göra?

What

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt men...

Vet inte riktigt hur jag ska börja... Jag delar min häst med en kompis, dels för den ekonomiska biten och dels för att vi ska hinna med skolan, men nu på senare tid har vi glidit ifrån varandra och vi har haft våra "bråk" just nu är det "lugnt" men vi pratar typ inte med varandra förutom om vår häst...
Att vi har glidit ifrån varandra har varit jätte jobbigt för mej psykiskt och jag har mått dåligt i flera månader, först nu börjar det bli bättre och jag har kunnat börjat släppa det mer och mer.

Att det känns bättre nu beror nog mkt på att jag börjat gått till terapeut som jag kan prata med och jag börjar förstå att det är JAG som måste göra ändringar i mitt liv... Vilket gör att vi kmr tillbaks till min häst...

Vi har haft henne i typ 6 månader nu , just nu är hon knappt igång för att hon fick ett sår så hon fick vila några veckor. Men innan det så red vi (jag och min kompis) för en tränare med vår häst. Efter första lektionen var jag tveksam, men min kompis tyckte hon var bra (är många här omkring som rider för den tränaren och hon anses väl vara bra), andra gången tyckte jag det gick bra för var lite annat stuk på lektionen, jag fick rida mer på mitt sätt, första lektionen var det mkt med att jag skulle hålla emot i tyglarna osv (vilket jag inte tkr är någon bra metod alls!). Sen tredje (och sista) gången jag red för henne kändes det katastrofalt och efter lektionen ifrågasatte jag hennes metoder (vilket inte är spec likt mej)...

Hon försvarade sina metoder på alla sätt hon kunde och gjorde väldigt konstiga uttalanden, som att min häst inte behöver jobba med ryggen för att hon är så ung och att eftersom hon inte har några ryggmuskler (tränarens åsikt) så kunde man absolut inte rida med sätet på henne... Jag blev totalt knäckt efter det, kände att jag hade kunnat sålt hästen för att jag inte skulle klara av att utbilda henne + att det kändes som att jag missuppfattat en stor del utav vad ridning går ut på...

Som tur var gick min häst super gången efter jag red (själv) och jag fick henne verkligen i en bra form med rygg och allt, med mitt ridsätt och inte genom nå slitande som tränaren förespråkade :mad:

Iaf så bestämde jag mej för att jag inte tänkte rida mer för den tränaren, känns inte som att det ger mej något och absolut inte som att det är bra för min häst... Och det sa jag till min kompis (som jag delar hästen med) och hon var väl som att "okej... du gör som du vill, jag kmr fortsätta rida för henne ändå, eftersom hon kmr ut till stallet" :crazy: Jag har sagt att jag inte vill att hon ska rida för henne. Det känns som att vi motarbetar varandra och jag är rädd att vår häst kommer att bli förstörd :crazy:

Jag har redan haft en häst som hade väldiga problem med inflammationer som vi fick ta bort, så efter det har man ju läst ganska mkt om hur man får en hållbar häst osv, och då passar inte den tränarens metoder in spec bra...

Det känns inte alls bra nu och ända sen jag förstod att min kompis vill fortsätta rida för den tränaren har jag börjat fundera på att sälja hästen... Jag slutade som medryttare på en ridskolehäst för att det kändes som att det var för mkt som "förstördes" när ridskoleeleverna red och så vill jag inte ha det igen...

på sistone har det även börjat kännas jobbigt att åka upp till stallet, när man väl är där är det oftast roligt, men nu är det ändå sommar på vintern känns det ännu tyngre att åka upp till stallet... Jag börjar allvarligt fundera på att sälja hästen, men jag vet inte om det är lösningen för att hålla på med hästar får mej att må bättre och jag har varit utan häst i ca 3 månader och det var fruktansvärt tråkigt...

Jag vet inte riktigt vad jag ville med tråden, men kanske någon som varit i en liknande situation eller något ??
 
Sv: Hur ska jag göra?

Vilken tråkig situation, mkt tråkig :(

Det låter som om detta "partnerskap" är som uppgjort för osämja och komplikationer. Att det strular redan i val av tränare och sätt att lära in, det låter som en mkt dålig grund att stå på.

Jag förstår att det inte är ett lätt beslut, hur du nu än väljer att göra och jag har tyvärr inte ngn generallösning att servera dig heller. Dock kan jag säga att om jag varit du så hade jag försökt dra mig ur partnerskapet så fort som möjligt, antingen genom att få min del i hästen uppköpt eller att försöka få köpa upp den andra delen själv. Att dela på en häst är vekligen inte så enkelt som det låter, hur bra vänner man än är så går det oftast åt skogen ändå...tyvärr :(

Hoppas det löser sig, både för er del och hästen. Lycka till!
 
Sv: Hur ska jag göra?

Instämmer med dig.
Försök att köput din kompis del i hästen, eller låt henne köpa ut din del.

Du kanske kan köpa en annan häst, eller ta en på foder istället då.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Svarar båda:

Ja det känns ju som en jobbig situation, just nu känns det som att just ja jag måste upp till stallet idag, känns inte som något man ser fram emot utan något jag måste göra...

Jag känner liksom bara att jag skulle vilja ha någon vecka själv så att jag kan få tänka och komma fram till något, för tänker på det gör jag ofta, men kmr inte fram till något ändå...

Jag tkr jätte mkt om att hålla på med hästar och i typ 3 år nu har jag varit i stallet ca 5 dagar i veckan året runt, visst 5 dagar är ju inte så jätte mkt egentligen... Men sen ska man hinna med och plugga oxå + att jag försöker hinna jobba då och då ... Att umgås med kompisar hinner eller orkar jag oftast inte och när jag väl gör något med mina kompisar känner jag mej ofta stressad för att jag vet att jag måste till stallet och sen plugga, och det känns som att jag "slösar bort" min tid ...

Så jag börjar fundera på om jag verkligen har tid... För timmarna i stallet ca 4h går ju inte att minska om man ska rida och fixa med allting...
För jag känner att jag skulle behöva hinna ut och springa eller nånting för då mår jag bättre, men om du varit i skolan sen hem 1h, sen i stallet 4-5 h sen ska du plugga inte orkar jag ut och springa sen då... :(

Har ingen möjlighet att köpa ut henne, har dels inte tid att ha häst 7 dagar i veckan, sen kostar det ju såklart mer...

Vår häst hade fått ett sår och känslig som hon är fick hon vila i typ 3 veckor, har varit igång 1 vecka nu. Och under de 3 veckorna hon var halt kändes det ändå skönt för då behövde jag iaf inte oroa mej för att hon skulle rida för den tränaren... :crazy:

Vet inte riktigt om jag har någon poäng med det jag skriver, men känner att jag måste få skriva av mej lite...
 
Sv: Hur ska jag göra?

På det du skriver så låter det onekligen som om det bästa alternativet just nu är att låta dig bli utköpt. Du skriver att du utöver de bekymmer som påtalades i ditt första inlägg, så hinner du inte/har inte ork/intresse så att det räcker till att ta hand om en häst egentligen. Ur stress och press kommer sällan ngt gott.

Ta upp detta med din delägare och be denne lösa ut dig, alternativt att ni hittar en annan person som är villig att gå in och köpa ut ditt delägarskap.

Det skall vara roligt att ha häst, och som det låter på dig så finns inte den glädjen i nuläget.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Att dela häst (eller nåt öht) är inget jag nånsin förespråkat eller trott på, och jag har blivit bevisad flera ggr att det inte fungerat. Det här är ytterligare ett sådant fall (ta inte illa upp TS, men det är väldigt vanligt att vänner blir ovänner på det här sättet).

Sen tycker jag att det låter som att du ska få vara hästlös ett tag och ta tag i ditt eget:) Be din kompis köpa ut din del av hästen.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Du hinner före mig, men det är också min tanke.
Kanske ska du lägga det på hyllan tills du är klar med skolan, och vet vad du vill.
Det ska aldrig kännas tråkigt och jobbat att ha häst, men förstår att det är själva situationen som gör det.
Vet inte hur gammal du är, men kan inte dina och din kompis föräldrar och ni två träffas och prata igenom det.
Är du vuxen kanske det finns nån utomstående som kan sätta sig ner med er och medla och försöka hjälpa er lösa detta.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Hej! svarar alla igen.

Har hunnit tänka lite nu, och kommit på att problemet med tränaren är nog egentligen inte den största problemet... Utan det kanske mer är jag som letat en anledning...

Hur som helst så känns det inte bra och jag känner att jag inte vill ha kvar min häst längre, hur hemskt det än låter :crazy: Lr det är ju inte själva hästen det är fel på, för henne tkr jag det är kul att jobba med och hon har de flesta av de egenskaper jag vill ha hos en häst :) Men det räcker liksom inte...
Visst nu har jag sommarlov och har mkt tid, men sen när skolan börjar så har jag ju inte det...

Jag har iaf pratat med min mamma idag och hon sa väl inte så mkt, men finns väl inte så mkt hon kan säga... Visst hon hjälper mej med min häst om jag frågar om hon har tid, men hon kan ju inte så mkt att hon skulle kunna hjälpa till och rida henne... Jag ska prata med pappa när han kmr hem oxå, sen får jag väl försöka prata med delägaren...

Hur jag ska lägga fram det för henne vet jag inte... :crazy: För på ett sätt känns det som att jag sviker henne när jag drar mej ur. Men vi har ju inget kontrakt på hur länge vi ska ha hästen, innan har vi väl sagt att vi ska ha henne under gymnasiet (dvs 1 år till) och sen får man väl se hur det blir om man ska plugga vidare, jobba lr vad man hittar på...

Jag har även kommit fram till att jag vill ju inte sluta med hästar helt, för jag tkr verkligen om hästar och det är mitt största intresse och har varit i flera år. Men hur jag ska fortsätta om det blir på ridskola lr som medryttare hos någon privatperson vet jag inte...

Det känns som att jag kan komma på flest negativa saker med att ha häst...

Negativt:
1. kostar mkt pengar
2. tar mkt tid (4-5h ca 4 dagar i veckan)
3. känslomässigt jobbigt (jag oroar mej ofta för att hon ska göra illa sig, få inflammationer mm)
4.Tiden i stallet gör att jag inte hinner med att springa och träna, vilket jag behöver för att må bra.
5. jag hinner helt enkelt inte med en massa saker som jag borde göra och som jag mår bra av att göra

Positivt:
1. Umgås med djur (jag är en djurmänniska), men vi har även 2 katter och 2 hundar...
2. motion (men inte tillräckligt med motion för att jag ska känna av att jag mår bättre av det)
3. Kmr ut i naturen (men har ju som sagt 2 hundar så kmr ut i skogen gör jag ändå)

Nu när jag skrivit den här listan känns det som att det inte var mkt positivt alls egentligen, och att det som är positivt kan jag egentligen få på annat håll...

När jag var och pratade med min terapeut (gud när jag skriver "min terapeut" känns det ju som att jag är världs allvarliga problem :o) så berättade jag att det inte kändes bra med min häst och att jag funderade på att inte ha kvar henne längre, men då fokuserade jag mest på tränar biten vilket jag nog kommit fram till nu inte har så jätte stor betydelse faktiskt till att jag inte vill ha kvar min häst.
Iaf så har det känts som att men om jag säljer min häst vad f*n ska jag göra då ?? :eek: Tänk hur mkt tid jag kmr få över och att jag hellre hade kvar min häst (fast jag egentligen inte vill det) för att ha något att göra istället för att hitta på nya saker att spendera min tid på, vilket jag tkr känns ganska läskigt :o

Men nu har jag tänkt, vad gjorde jag egentligen innan jag fick häst? Jo jag tränade bl.a agility med min hund, men hade sen inte tid med det längre när jag fick häst, jag tkr även om att rita för det är avkopplande men det har jag inte heller tid med, lr jag tar mej inte den tiden iaf...

Nu blev det lite långt igen :o men jag tänker oftast det jag skriver så det skenar iväg ibland och känner att det hjälper att skriva av sig :)
 
Sv: Hur ska jag göra?

Känner du ingen annan som du kan dela häst med? Det kan du ju leta reda på, det måste ju finnas någon som du kan bli kompis med och passar ihop med. Det är mitt råd.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jobbig situation.

Mitt råd är att be delägaren ta hand om hästen i några veckor, Du kopplar av och ser hur det är att vara utan din häst dessa veckor. För innerst inne tror jag att du älskar din häst och vill ha kvar hästen.

Ett tips!

Jag var i liknande situation (ägde hästen själv), jag sålde henne och nu kan jag inte hitta henne. Ångrar verkligen det beslutet jag gjorde. Tänk! Gör inget du kommer ångra. Du har förmodligen bara en jobbig period just nu. Ingen fara, det har vi alla. Men ge inte upp!
Om du bara vill klarar du allt!

Jag har 2 hästar nu och dom kommer jag aldrig att sälja. Jag gjorde ett misstag men aldrig igen.
 
Sv: Hur ska jag göra?

jobbigt :( sälj ut din del av hästen och bli medryttare eller rid på ridskola en gång i veckan, eller så mkt du känner att du hinner med?
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag tror inte heller du egentligen är beredd att satsa all den tid, pengar och ork en häst kräver. Har man jobb eller skola är en häst en heltidssyssla under vintern, när det är mörkt ute och dagen fort försvinner. Jag har alltid haft häst och kan inte tänka mig livet utan, men det har känts många gånger att det är "häst och inget annat". Tiden räcker inte till för andra saker.
Du har redan sett detta och kommit fram till att din häst tar för mycket av dig. Därför tror jag att du redan vet att just nu är ett hästägande för krävande.
Prata med delägaren, säg som det är,liksom med dina föräldrar. Sälj din del av hästen, ägna dig åt annat som du känner att du vill. Rida och pyssla kan du kanske göra på ridskolan eller som medryttare ett par gånger i veckan.
Allt har sin tid, och just nu har du skolan. Satsa på den!
 
Sv: Hur ska jag göra?

Nu är det ju inte så lätt att bara hitta någon sådär, de flesta jag känner har redan egen häst lr så är de medryttare/halvfodervärd på någon häst redan. Och finns ingen av dem jag känner som jag känner att jag skulle kunna dela en häst med faktiskt...
 
Sv: Hur ska jag göra?

Nej jag vill inte heller göra något förhastat, men det är ju inte precis som att jag kom på det här igår. Jag har nog mer lr mindre tänkt på det i flera månader, fast jag inte vågat erkänna det för mej själv... Skulle antagligen inte ha köpt en ny häst i höstas efter att vi fick lov att ta bort vår förra häst...
Det är ju som det är och jag är inte 100% säker men iaf runt 90%...

Jo visst klarar jag av att ha en häst och skola och allting, men jag känner att mkt av de smågrejerna som att jag vet att nu ska hon skos och sen kmr vår ET ut , så blir det mkt utgifter samtidigt och även om det inte är jag som betalar, så känner jag mej typ "bortskämd" lr vad man ska säga att mina föräldrar betalar flera tusen varje månad, på nått sätt så känns det inte bra, även om jag vet att vår ekonomi klarar av det för annars hade vi ju inte köpt en ny häst...

Det blir liksom mkt runt omkring själva delen att ha häst som jag tkr är jobbig, det tar så mkt tid att jag inte orkar göra något mer lr har tid för den delen... Sen att jag får dåligt samvete för att mina föräldrar betalar, + att jag ofta oroar mej om hästen gjort illa sig osv... Att det nu visade sig att jag och min delägare har så olika åsikter om träningsmetod gör ju bara beslutet lättare...

Så jag klarar av att ta hand om min häst, ridning och skötsel osv, och att hinna med skolan. Men det är som sagt det jag hinner med då, jag har själv höga krav på mej i skolan och jag vill ha bra betyg för att kunna plugga vidare.

Men ibland känns det som att jag inte har något socialt liv, jag är väldigt sällan med mina kompisar hemma, vi träffas oftast bara i skolan och nån gång om man går på någon fest (vilket inte händer spec ofta)...

Just nu känns det ganska bra, men för mindre än 1 månad sen var jag verkligen nere på botten och har varit på gränsen där i flera månader för att det varit så himla mkt, och nu i efterhand tror jag även det är därför jag blivit "ovän" (vi har gått från att vara bästa kompisar till att det är ansträngande samtal) med den andra delägaren...
Och jag känner att jag vill inte hamna där igen... :crazy:
 
Sv: Hur ska jag göra?

Så här tycker jag!!

Prata med din delägare, var ärlig!! Ta reda på om det överhuvudtaget är aktuellt att hon kan köpa loss din del av hästen, OM hon INTE kan de så har ni ju en ganska långdragen prosedur med annonsering, visningar av häst osv. som hör en försäljning till.
Och troligvis i värsta fall ännu mer konflikter då ni inte verkar ha riktigt samma "häst tänk" (och tolka mig inte fel nu, för det är ju faktiskt ganska ovanligt att man tänker helt lika när det gäller hästar..) trotts allt ska ni ju dessutom i så fall komma överens om en lämplig köpare...

Förhoppningsvis kan hon köpa ut din del, det vore ju det enklaste.
någon
Vad det gäller dig så tycker jag att du ska sattsa på dig, din fritid, övriga intressen & skolan!! Innan du skaffar någon ny pålle.
Bli medryttare eller skaffa en skötis ett par dagar/vecka. Eller börja rida lektion på ridskola ett tag.

Skaffa för gudsskull inte en ny pålle att dela med någon!!
Det är något jag ALDRIG skulle göra, såååå svårt att få det att funka!! Räcker inte att vara kompis med den man ska dela med, man måste nästan ha gjort upp ALLT i förväg (stallplats, vilket foder, vilken hovslagare, vilken tränare, vem gör vad vilka dagar osv...och även när man gjort det så kan det ändå vara svårt att komma överens, troligvis rider ni inte helt lika och personligen tycker jag att man når bäst resultat när man är "ensam" på sin häst.
Vem som skruttar ut i skogen tycker jag har mindre betydelse men när det gäller träningen av hästen så ju färre ryttare desto bättre resultat!!
Tycker jag då... ;)

Lycka till hur du än gör, men börja med att prata med din delägare så hon vet vad som är på gång...
 
Sv: Hur ska jag göra?

Jag har faktiskt pratat med min delägare nu! Var nästan en vecka sen men sen blev det midsommar osv, ås har inte riktigt haft tid att skriva...

Var väldigt nervös innan vi skulle prata och hon oxå tydligen, först små pratade vi bara och sen sa jag som det var, att jag inte orkar ha kvar vår häst. Hon förstod mej och så och hon trodde väl först att det var pga att vi "bråkade" men så är det ju inte, jag orkar inte med hela hästägar grejjen bara, även om att våra olika åsikter har hjälp mej att inse det...

Iaf så var ju jag typ beredd på att hon skulle bli jätte sur och besviken på mej, och hon trodde tydligen att jag skulle säga att jag aldrig mer vill se henne typ :crazy: (hade det varit så hade jag inte ens tagit kontakt med henne ;)). Så hon blev lättad över vad jag hade att säga. Hon ska köpa ut hästen och försöka hitta en medryttare, vilket kanske inte är det enklaste eftersom vår häst är ung och behöver nån med erfarenhet....

Så hur lång tid det tar innan jag kan sluta vet jag inte, jag kan ju inte bara lämna min delägare i sticket heller... Men som det är nu är det inte alls lockande att åka upp till stallet det känns mer som "just ja idag måste jag åka tilt stallet och rida :(" :crazy: jag har ingen aning om hur det blivit så...

Sen jag bestämde mej för att (eller erkände för mej själv kan man nog mer säga) att jag inte vill ha kvar vår häst, har det känts ännu tråkigare att åka upp till stallet... det är ju lite konstigt tkr jag...

Än så länge känns det då inte som att jag tagit fel beslut, så då är det nog rätt för jag är en sån som velar otroligt mkt och tänker på allting från alla håll och jag tkr inte alls om att ta beslut :p.

Hur det kmr bli med hästar sen vet jag inte... Just nu känns det som att 2 dagar absolut är max i veckan kanske att 1 dag skulle räcka, men vet inte riktigt om jag vill börja på ridskola igen heller, jag känner ändå att jag vill ha lite mer frihet när jag rider och att jag kan rida ut om jag vill, vilket jag oxå tkr är roligast, lr så är det jag som vant mej med 2 år utan ridhus och en ridbanan som används av ridskolan 5-8 5 dagar i veckan :p.
 
Sv: Hur ska jag göra?

Hej!

På din beskrivning låter det som att du har gjort helt rätt val. Som flera tidigare skrivit ska det vara roligt att ha häst. Visst att det i perioder suger men i det stora hela ska det vara roligt, annars kan det vara!

Nu kommer du få tid till annat, att känna efter och vem vet, kanske kan du och din delägare bli kompisar igen, när ni inte har ett stycke häst attt bråka om.

Om ett tag kanske du hittar tillbaka till hästandet och hittar en medryttarhäst eller nåt.

Ha en bra sista tid med pålle, tvinga inte dej själv till en massa saker, man måste inte rida varje dag! Hästen mår inte dåligt av en promenad i skogen, lite lekar på volten eller bara mys i stallet!

Lycka till!

/ Lavinia, som frenetiskt letar badboll som hästen ska få spela fotboll med
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 250
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 333
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 202
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 295
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp