Hur ska jag göra?

D

Dandyridge

Sitter här hormonstinn så att det skriker om det och gråter. Skulle behöva lite råd från er kloka bukare;)

Vet inte riktigt hur jag ska göra.
Jag läser till undersköterska på komvux och ska ut på praktik i 5 veckor. Jag vill jobba inom sjukvården och hade skrivit upp det på båda alternativen plus att jag hade sagt att jag var intresserad av att vara i karlstad på sjukhuset där. Då tycker iaf jag att man visat var man vill vara och inom vad. Får inget av det utan hamnar på ett gruppboende med psykiskt funktionshindrade personer och DAMP och ADHA personer som till på köpet kan bli mycket våldssamma! Ingen sjukvård överhuvudtaget. Den vecka då praktiken börjar är jag i vecka 25 och har ingen lust att praktisera där vårdtagarna kan bli våldsamma och jag i min tur är så osmidig att jag kanske inte kommer att hinna undan.
Vi fick reda på vart vi skulle vara i torsdags förra veckan och tog upp det med läraren som plaserat ut oss på praktikplatserna idag. Det går inte att ändra, jag skulle sagt till att jag ville vara inom sjukvården etc.
Jag påpekade att jag ville vara på en vårdcentral som låg nära mej men i ett annat län men det skulle kosta pengar. Jo men en annan i klassen får ju vara i ett annat län tyckte jag men det hade ju gått genom rektorn ja men det kan väl mitt oxå göra. Men det var tvärt att det går inte att ändra på.

Vi är många i klassen som har påpekat att vi tar lån för att gå den här utbildningen och borde kunna vara med och påverka och det har även lärarna sagt att vi ska kunna göra. Jag vill ju kunna få ut det jag vill och har förväntat mej av utbildningen. Jag har jobbat med funktionshindrade, jag har haft praktik inom äldrevården och inom psykiatrin.

Vad gör jag? Ska vänta till i morgon och går det inte att fixa då så funderar jag på att ta det hela med rektorn. Funkar inte det så ska jag prata med mödravården så får de skriva ett "intyg" att jag inte bör praktisera där pga graviditeten eller nåt.

Det är enormt mycket hormoner just nu och tårarna sprutar :cry: och det gör det inte enklare att ta upp det med läraren eftersom tårarna kommer i tid och otid.

Sv: Hur ska jag göra?

Stå på dig! Du ska inte behöva vara på ett ställe där du känner dig otrygg och där risken för våld mot dig och magen finns. Gör vad som krävs. Prata med rektorn och förklara läget. Kanske finns det någon annan i klassen som vill byta praktikställe med dig? Jag tror folk (med undantag för den där lustiga läraren) kommer vara mycket förstående om du bara lugnt och sansat förklarar hur det ligger till.
Så, torka tårarna och ta tag i eländet redan i dag så du får sova gott inatt! :D Lycka till.

nej men vilket sammanträffande!! en till i samma sits dock kan jag ju inte klaga ännu eftersom vi inte fått reda på vilka praktikplatser vi kommer få fören nästa vecka! vi ska gå ut v 44 o då kommer jag vara i v19. jag hade definitivt överklagat den praktikplatsen, den lärare som nekar dig byte i den situationen tycker jag inte använder sitt sunda förnuft.. stå på dig!! och jag hoppas det löser sig!!

vi diskuterade det här med praktiken idag och enligt läroplanen ska man ha haft praktik både i landsting o i kommunal verksamhet, antar att det gäller så hos dig med eftersom komvux följer skolverkets läroplan!?

ja vi ska ha både kommunalt och landsting men här läggs ju allt ner och ska jag till karlstad får jag åka 7 mil enkel resa och det är inte så kul att åka under en praktik.
Ska ringa till vår klassföreståndare nu och hör med henne. Hon går iaf att diskutera med.

De andra i klassen utom en är nöjda swå det där med byte kommer inte att ske. Hon som inte är nöjd ska vara på ett liknande ställe som mej så det är ju heller inget alternativ.

fast jag hade nog hellre riskerat att åka 14mil/dag än o chansa på att inte hamna i "slagsmål".

Skriv ut den här och lämna till rektorn.
http://www.av.se/dokument/afs/afs2007_05.pdf

1 § Syftet med dessa föreskrifter är att förebygga att gravida kvinnor, nyligen förlösta kvinnor och kvinnor som ammar
utsätts för faktorer eller förhållanden i arbetet som kan medföra ohälsa eller olycksfall.

7 § Kvinnan får inte sysselsättas i förvärvsarbete så länge riskerna enligt 6 § finns kvar. Överträdelse av bestämmelsen kan
medföra böter, se 11 §.

Förteckning över arbetsmiljöfaktorer och arbetsförhållanden som avses i 4 §
Arbetsförhållanden som kan medföra eller har medfört
– psykisk uttröttning,
– starka psykiska påfrestningar,
– våld eller hot om våld,
– kränkande särbehandling.

Stora psykiska påfrestningar kan förekomma i situationer med hot och våld. Sådana situationer kan uppstå i samband
med patient/klientkontakter inom vård och omsorg, inom socialtjänst och kriminalvård, vid räddningstjänst, vid
väktartjänst etc. Våld kan också innebära en direkt risk för fostret, t.ex. vid sparkar mot magen.
Vid risk för våld och hot om våld bör situationen för gravida kvinnor uppmärksammas särskilt. Den gravida kvinnans
arbetsuppgifter kan behöva anpassas, t.ex. genom omplacering. Se föreskrifterna om åtgärder mot våld och hot i
arbetsmiljön.

Senast ändrad:

Tackar det ska jag göra om de börjar bråka

jo men det finns ju andra ställen i kommunen som man kan vara på. Distriktssköterskan, företagshälsovården, hemsjukvården etc

Jaha, då har jag pratat med klassföreståndaren. Inga andra platser finns och hon förstog att jag inte ville vara där jag var plaserad. Hon skulle prata med den andra läraren i morgon. Det som kommer att ske blir att jag inte kommer att ha praktik utan jag kommer att ha den senare. Jag får välja själv men jag kan inte få nån annan praktikplats. det enda jag blir lite irriterad på nu är att läraren inte kunde prata med mej innan hon plaserade mej på den praktikplatsen.

har föreslagit flera stycken men ingen funkar. Distriktssköterskan tar bara emot ssk studerande, de har inga praktikplatser på företagshälsovården etc etc
Klass föreståndaren sa till och med åt mej att gå till MVC och få ett intyg att jag inte bör vara på ett sånt ställe

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 924
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 492
Senast: Mabuse
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 201
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 873
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Göra i Danmark
  • Adventskalendertråden 2024