Hur ska jag göra?

Vita_N_6520

Trådstartare
Vad tycker Ni?

Min häst fick en fraktur i griffelbenet i våras och opererade det nu i sommar.
Operationen gick bra och allt där ser enl. vet fint ut så det är inga problem.

Men - hon är fortfarande riktigt halt i benet (bak).
Hade henne uppe på kliniken måndag,tisdag och kollade alla leder men de hittade inget. Hon är även röntkad och ultraljudad.
Hon är fortfarande svullen i benet runt op. stället men det ska väl vara helt normalt då hon även har lite förtjock hud där tydligen. :p

Jag tror att det sitter ganska högt upp för hon lixom "viker ner" sig så mkt.

Nu är det frågan hur/om man ska gå vidare med det, och jag vet inte redigt hur vi ska göra.
Vet. rekomenderade att vi skulle åka till en annan klinik (lååångt härifrån) och spruta in något och kolla med en scanngrejj för att se vart det sitter. (minns inte exakt vad hon sa för något :p )

Men saken är den att det troligtvis blir väldigt dyrt eftersom försäkringsbolaget oftast inte betalar mer än en del av det. Vi ska ringa och höra hur mkt imorgon.
Plus bensinen och ev uppstallning som kommer gå på en hel del.

Tror ni det är värt det? Hur skulle ni göra?
Jag menar - tänk om de inte hittar något? :crazy:

Hon har ingen stam och hon är ingen stjärna i någon grej så ngt avelsvärde har hon ju inte heller (Även fast jag tänkt ta något föl på henne till mig själv eftersom jag gillar hennes typ, och hon är en bra mamma/extramamma)
Hon mår ju inte direkt dåligt av det heller för hon springer så gärna. :p

Ge mig lite pepp. :(

Sv: Hur ska jag göra?

Hur är framtids prognosen?

Tror de att hon kommer bli bra eller kommer hon bara att gå i hagen?

Om du har tänkt att hon ska T-märkas om hon inte kan annat än gå i hagen så kanske fb kräver att scinten är gjord först?

Sedan beror det ju på om du och vet tycker att det är ok att vänta eller om scinten bör göras nu?

Kanske behöver hon bara längre konvalecens och att hältan försvinner ihop med svullnaden?

Scint brukar ersättas.
Däremot ersätts inte alltid MRI. Delersättning kan gå att få.

Vad är MRI? :o

Går de inte att bedöva bort smärtan/hältan?
Så man vet lite mer var man ska leta?
Hon är bedövad ända upp till knäet. Vet inte om det går högre upp? Vet. tyckte iallafall att det var bättre att scinta för att se var det sitter (om de hinnar nåt).

Beror på bolaget hur och om de ersätter en scint. När jag fick gjort det för två år sedan så valde bolaget ut vilka som skulle få det och ersatte allt. Nu har det kommit en ändring som gör att man inte behöver få tillstånd av bolaget men man får bara en fast summa i ersättning Den summan man får hade inte räckt till kostnaderna för den jag fick gjort.

Hur är framtids prognosen?

Tror de att hon kommer bli bra eller kommer hon bara att gå i hagen?

Om du har tänkt att hon ska T-märkas om hon inte kan annat än gå i hagen så kanske fb kräver att scinten är gjord först?

Sedan beror det ju på om du och vet tycker att det är ok att vänta eller om scinten bör göras nu?

Kanske behöver hon bara längre konvalecens och att hältan försvinner ihop med svullnaden?

Vet faktiskt inte. De sa inget direkt om det eftersom de inte har en aning om var det kan sitta..

Tmärkning känns ganska onödigt iom att hon bara är livförsäkrad i 10,000. :p

Jag tror vi kommer göra det nu, eller när vi fått remiss och tid och allt, samt svar från fb.
Vet. sa att det var upp till mig om jag ville göra det :p
Enligt dem ska inte hästen vara halt efter så lång tid, och svullnaden är "normal" enligt dem (Hon har även lite förtjockad hud där eller nåt sånt) och hältan är helt annorlunda mot vad den var när hon hade frakturen..

Har för mig att Skara söver, ja. Antar att de är rädda om sin utrustning, som de även lånar ut för människoröntgen

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 352
Senast: Acto
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 782
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
22 613
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
2
Svar
28
· Visningar
3 287
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10