Hur ska jag göra?

Sv: Hur ska jag göra?

giffan skrev:
varför inte över nosen?? och hur menar du under ganaschen??
Om jag skulle använda kedja skulle det iaf bli över nosen... Har du kedjan under så får du lätt en häst som lättar å står på bakbenen ist.

Det är min erfarenhet med.
Hellre en häst som drar iväg, än en som lärt sig backa och stegra sig.

Polly_Mulle skrev:
Stanna vartannat steg?
Tar lite längre tid i början men man brukar snart kunna minska ner på antalet halter.
Träns med lång lina och vara två som håller i linan och ger tvärnit när hästen börjar sprina. Annars har jag faktiskt användt kedja genom munnen på sådana hästar, min förra var sån i början, det behövs inte mer än ett par ggr och nej, jag har inte haft skadade mungipor!
Kombinera gärna kedjan med en lång lina. Och om hästen har ett speciellt ställe han alltid börjar springa på så lirka lite i kedjan där och påminn honom/henne om att den faktiskt finns där...
Det spelar inte så stor roll om jag stannar Varje steg eller inte alls hästen springer när den vill!!!

Det där är ju livsfarligt!!!!

Som tidigare nämts, detta är ett ägarproblem.

Om hästen är snäll när ägaren leder så är väl det ok, jag skulle aldrig utsätta mig för den situation som du beskriver. Speciellt när inga vanliga utrustningsalternativ verkar hjälpa.

Mahogney skrev:
Ni har jätte bar ideer, Men (som nästan alltid finns med) så är hästen så j*vla snabb och man hinner inte ens reagera innan den är ifrån en!! :devil: Och hästen är så OTROLIGT stark i nake och häst (kallblod) så man kan verkligen inte böja hals eller nake när den inte vill göra det!!! :devil: :devil:
TACK SÅ JÄTTE MYCKET FÖR ALL TIPS!! :)

Ja hade samma problem med mitt kallblod så ja förstår vad du menar. Ibörjan hade han oxå repgrimma på sig vilket inte fungerade alls, han blev alldeles för stark i nacke å hals eftersom linan jag höll i sitter under hakan på honom. Jag provade att sätta linan i sidan på grimman men det funkade inte heller. Grejen med kapson är att den ska sitta rätt hårt runt nosryggen, fast den får INTE göra ont!! det är viktigt. Att den sitter åt är ett måste för att den ska fylla sin funktion vilket är att få hästen att böja halsen om du tar i linan. Den får inte glida runt på hästens nos för då blir det samma sak som med en grimma. Kapsonen ska sitta på sin plats så att du får tag på hela hästens huvud om du drar i linan. Hoppas du förstår vad jag menar. Jag kan lova dig att det blir en skillnad med kapsonen. Min häst gav snabbt upp sina försök att dra iväg från mig eftersom han inte kunde hålla emot på samma sätt som tidigare och jag kunde få stopp på honom =)

Att använda bett och spö är inte att rekomendera. Dels då jag förstod det som att det inte var din häst, och att det oftast inte löser problemet i sig. Det kan ju ge andra följd problem om du börjar använda bett och spö......

Det finns ingen möjlighet att stängsla - lina - vägen till hagen åt hästen? Inte ska du behöva riskera liv och lem för att uppfostra andras hästar, hur snäll den är med dem. Det är ju du som riskerar att göra dig ordentlig illa...:mad:

Sen kan du ju kanske be hästägaren att ta med en hästvan kompis som hästen inte känner som får leda den till hagen. Då borde ju beteendet upprepa sig och ägaren får kliva in och åtgärda/ chans att träna bort det.

En iackorderad häst som beter sig sådär tar jag inte ut och det tycker inte jag att du heller ska göra. Om ägarna själv tvingas konfrontera sin häst varje dag så brukar de till slut förstå att de måste åtgärda det.

Min förra häst körde något liknande hos tidigare fodervärdar, och gjorde det även ett par gånger under tiden jag hade honom. En gång med mig, tror jag, men lite oftare med andra. Hade stallägaren eller någon annan inackordering upplevt det som ett problem så hade jag snäällt tagit in och ut min häst själv. Så enkelt tycker jag att det är.

Jag hade en stor härlig, vacker men busig häst, som ofta försökte dra iväg med mig när vi var ute och gick. Och jag fick göra som gubben i tidigare inlägg, nämligen att spana ut första bästa träd, svänga runt kring de så att jag hade det som "ankare" och då blev det ju såklart tvärstopp på hästen.
Det låter som om hästen i det här fallet får en liten knäpp när den ska ut, och det kan ju vara något psykiskt som sitter i sedan barnsben (om något otäck har hänt vid utsläpp, ex. en trång dörr som den har fastnat i eller dyl som gör att den får lite "panik" när det är dags att gå ut).
Ni bör nog vara flera som hjälps åt. Prova att ha en stor tuss med hö som den får gå och äta bredvid dig när Du går ut och se till att Du har vänner som "blockerar" med uppsträckta händer när den försöker rusa.
Annars är det nog bara kätting i munnen som hjälper och att tala lungt till den men ryck hela tiden stötvis till i grimskaftet så att den känner kättingen och förstår att det kan göra ont om Du drar till.
Men som sagt, är det psykiskt så hjälper nog inga träd, kättingar eller olika längder på grimskaft i världen. Låt ägaren ta hem hästen igen och lösa det på egen hand.
Lycka till!

Jag tror inte att det är psykiskt, han har börjat helt plötsligt, Min mamma höll på att bli sparkad av hästen när hon skulle stå ivägen så hästen skulle stanna!!
Men jag ska kolla om det är någon som har en kapson och prova med det, eftersom det verkar funka bra!!
Har haft spö, men det har inte hjälpt för fem öre, hästen blir som blockerad och blir TOTALT okänslig, när hästen inte vill gå med mig utan rymmer !!!

dra upp till M&J och låna Melles stigbett vetja.
annars kan ni få låna mitt, jag har ingen användning av det.
ni kanske bara behöver ha det några dagar, om ni har grimman under o tar ett träns med stigbettet över så kan ni välja om ni vill ta i stigbettet eller grimman och ni märker när hästen förstått att den inte kommer någon vart.

Ja det kan jag göra!! Tack breccia!!! Ska kolla me Melle först!!! :)

Mahogney skrev:
Jo, men då är det ju det att jag har inget stigbett!!! :cry:
Ett stigbett kostar ca 100:-, lägg till det på stallhyran om de inte köper det själva om du ska fortsätta ta ut hästen. Klart du kan låna ett först och se om det fungerar, men jag tror att när du inte har stigbettet kommer hästen att dra iväg igen, så då behövs det ett eget till den. Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 701
Senast: yamyam
·
Hästhantering Hej, jag har köpt en fin 5g för ca 2,5 månader sedan. Han står i stallet där vi köpte honom då stallägaren sålde honom åt en annan, han...
Svar
17
· Visningar
2 679
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 250

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka