Hur ska jag göra med glucosaminet under bete?

Nikki o Fabian

Trådstartare
Fabbe ska på bete, o jag hoppas på att det blir till 1 juni. Dock så vill jag hålla igång honom någorlunda under hela sommaren men problemet är att han äter glucovet för sina små pålagringar i framkotorna och det ska han ju ha varje dag och det får han och har fått varje dag sen två år tillbaka.

Förra året när han gick på bete så vilade han hela den perioden och fick då inte sitt tillskott.

Men nu om han flyttar till det här betet som ev är aktuellt så kommer jag bara kunna vara ute varannan dag och motionera honom pga att det ligger lite avigt till utan bil, men i juli flyttar vi och då kan jag gå lr cykla dit så då är det inga problem för mej att fodra honom varje dag med glucovettet.

Så hur hade ni gjort, vilat honom tills jag kan ge honom gucosaminet varje dag lr låta honom komma ut varannan dag på lugna turer och dom dagar få glucosaminet, eller kanske skippa det helt o hållet trots lugna turer?

Grejjen är att han vilar nu. Ska ha en månads vila med 30 min skrittturer för hand lr för vagn varje dag, just nu har vi promenerat 2 veckor och har alltså 2 veckor kvar. Och varför han vilar är för att han har blivit behandlad i bakknäna för ev inflammation i leden och gått på butta i 10 dagar. Visade ingen hälta någonstans när vi var på kliniken men bara för att jag envisades om att nått känns konstigt bak så klämde vet lite extra o sa att han kunde känna pytte pytte lite vätska i bakknäna så vi skulle testa behandla o se om jag märkte nån skillnad, gjorde jag inte det skulle jag ta ut veterinär.

Varför jag berättar det här är för att jag oxå undrar ang vila o bete, kanske det är bra för honom att bara vila o vara häst en månad, och framförallt när jag inte kan ge glucovettet varje dag?

Men jag vill inte att han ska bli super tjock heller......

Sv: Hur ska jag göra med glucosaminet under bete?

Glukosamin ska man ju inte ge under en lång period då hästen slutar producera det själv. Behöver man ge hästen det ska det alltså ske under en inte alltför lång tid. Frågan är om du kan sluta nu när du gett det så länge? Men hade jag varit i din sits så hade jag nog ändå hoppat över att ge glukosamin under sommaren.

Angående vila så är det väl inte helt tokigt att låta hästen bara vara häst och ha det skönt ett tag. Så länge det nu inte är en gammal häst som behöver ridas regelbundet. Det som är viktigt om man rider sin häst lite mindre och lite mer oregelbundet (som det kan bli vid betestider) så gäller det att verkligen anpassa sin ridning efter hur mycket hästen har gått. Alltså lugna turer...

Jag har tvärtom fattat det så att glucosamin produceras inte alls och det är därför man tillsätter detta. I alla fall funkar det så på människor. Tidigare trodde man inte att ledbrosket kunde förnyas alls och upptäckten var revolutionerande när man upptäckte att glucosamin (som finns naturligt i bönor, nötter och kyckling) hjälpte till att återuppbygga ledbrosket. Jag ger min gamling och har gjort det under lång tid. Så fort jag slutar märker jag och framför allt min hovslagare en klar försämring. Läget förbättras radikalt så fort han får det igen. Jag kan inte sluta alltså.

Håller nog med dej där ang glucosaminet. Veterinären som rekomenderade det till min häst sa att det skulle han få äta hela livet ut för att minska risken för yttligare slitage på leden.

Och som jag fattat det så producerar hästen en viss mängd själv, men den mängden räcker ju bara för att vara vild häst så när vi "utnyttjar" dom tar det lilla dom har slut och då måste vi bidra med mer så det inte blir slitage i lederna. Så efter min vets uttalande ang detta kom jag fram till att om jag någon gång köper en ny häst så ska den få äta glucosamin i förebyggande syfte.

Kan du inte ge honom någon halvdecliter Betfor med glucosaminet i, efter att du har motionerat honom? :idea:

Kan du inte ge honom någon halvdecliter Betfor med glucosaminet i, efter att du har motionerat honom? :idea:

Jo visst kan jag ge honom glucosaminet när jag är där, inga problem. Det jag undra över är om det är värt att ge honom det överhuvudtaget när han bara kan få det varannan dag när han egentligen ska ha det regelbundet. Känns lite onödigt att tuta i honom nått som e så dyrt om det ändå inte har någon effekt.

Jag hade absolut hellre gett varannan dag än struntat i det. Tror faktiskt att det kan funka även om det inte är hundra procent.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 396
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan jag är medryttare på en isis ägaren har inte varit ute något hos honom så när jag kom dit upptäckte jag att han var svullen och...
2
Svar
23
· Visningar
2 394
Senast: Efwa
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 914
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka