hur ska jag göra-hur skulle ni gjort?!

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Min kära ponny är tio år i år och har tävlar i ponnytrav sedan hon var 4. Hon börjar säga ifrån att hon inte vill springa längre. hon galopperar mest och springer och ruskar på huvudet. Jag ska antagligen köra sista loppet med henne nu i veckan. Hon är 10 år. men jag har lite ångest för att sluta tävla med henne...det har lixom blitt till en vana att åka ut och tävla varje år. Vad sjutton ska jag göra? ena delen av mig vill forts. tävla fast jag vet att hon inte tycker det är lika kul längre ochför min andra del är det helt självklart att jag ska lägga tävlingskorna på hyllan. Men sen då? sälja? betäcka...jag vet inte vad jag ska göra med henne...ska ta licens för stor häst iår och fort. köra åt en annan (ponny). Det känns lite som om jag sviker henne om jag slutar tävla med henne...

hur skulle ni gjort? inte så lätt att sälja när man haft henne i lite mer än 7 år och lärt henne allt hon kan... :cry:

MVH/

Sv: hur ska jag göra-hur skulle ni gjort?!

varför inte börja ägna sig åt den andra varianten av körning, är super roligt...

Det är ju svårt att svara på..
Men, hon ska ju inte behöva tävla mer om hon inte tycker det är roligt och sen är det ju upp till dig att avgöra hurvida hon passar i avel och om du vill har tid/lust/råd att avla på henne.
Om du inte vill avla eller sälja kankse du kan låna ut henne på foder till någon som vill träna o arbeta henne inom någon annan gren, det avgör ju du oxå vad hon kan tyckas passa till och tycka vara kul.

En del ponnyer behöver bara en kortare vila andra en längre, men eftersom det är ett sto så finns möjligheten att betäcka det , och efter ett års vila kanske hon vill springa för fullt igen *ler* vet att det har hjälpt på vissa.

Jag skulle ha plockat bort henne från tävlingsbanorna ett tag och låtit henne göra något helt annat. Som någon förslog kanske ta ett föl. Och efter det "kollat läget" igen och sett om hon fortfarande inte vill springa och tagit ställning då. Din ponny har flera år kvar som hon får tävla så du har några år att spela på.

Jenny

Här håller jag med Gonkan - ge henne ett sabbatsår! Betäck och låt henne vara ifrån tävlandet nästa säsong!
Jag vet ett sto ( shetland - ägd av mina vänner) som tävlat några säsonger, sen betäcktes och fölade förra sommaren. Hon har REDAN i år sänkt sitt rekord med nästan 10 sekunder!! Och då handlar det om ett sto som hade rekord på runt 2.32 nånstans innan säsongen började...

kan meddela att hon blev fyra i tävlingen och gjorde ett av sina livs bästa lopp (enligt mig) hon "gris" galopperade inte utan galopperade för att det gick för fort. Första varvet öppnades i underkant 1.55(!) av den som ledde och vi var inte så långt efter. hon hade blivit trea om det inte varit för dens sista galoppen men som sagt det gick grymt fort. Hon blev desvärre entöm på upploppet så jag måste kolla upp vad som kan vara fel och ska nu anmäla henne till ÅMÅL på onsdag:) antar att de blir ett besök av massören innan dess..

Men du, varför inte se det lite långsiktigt i stället? Ge ponnyn åtminstone ett tävlingsuppehåll på några veckor så kanske det går ännu bättre, när den tycker att det ska bli kul att tävla igen. ÄVEN om den gick bra den senaste tävlingen... För den har ju försökt säja dig något ett tag, att något är jobbigt. Ta de signalerna på allvar och ge hästen en paus i stället för att tävla "sönder2 den medan den går hyfsat...

Du ska vara glad att du har en egen häst så att hon har chansen att få vila upp sig!! Jag har ju ingen egen häst utan brukar tävla min sötisskötis istället men han tycker inte om att springa på banan längre. Jag kan ju inte bestämma det ochh ibland går han flera ggr i veckan på banan så dte är inte konstigt att han blir sur!! Kan ju inte sejja till om nåt, hatar själv att tävla eftersom han inte tycker om det och nu är vi anmälda till en tävling, dom har inte äns sagt det till mej eller frågat om jag ville utan jag fick höra det av en tjej i stallet!!! Men en anledning är väl att dom inte vill att jag tävlar nån annan häst eftersom dom tycker att jag är för snäll eftersom jag nästan aldrig använder spö och siktar in på att hästen ska gå "bra" och inte "snabbt". Sorry om jag "snodde" din tråd, ville inte det men tycker att hon ska få vila. Varför inte gå på sommarbete? Variera din körning mycket och kör inte så mycket på banan annars.

Jag tycker du ska låta henne få antingen sluta helt eller ta ett uppehåll och betäcka om du vill det. Annars kanske du kan hitta på nått annat med henne. Kanske finns nån liten tjej som vill rida lite. Eller som någon annan skrev vanlig körning. Vi hade en ponny som inte ville tävla i ponnytrav längre men han älskade hinderkörning. Vi satte ut koner med bollar på och lite bommar mm att köra emellan. Hästen låg som en rem efter backen runt alla koner. Inte en kon nuddade han. Plus att det är jätte kul!

jag kommer att anmäla till åmål den 9. mest för att hon ska få en start i juli överhuvudtaget. Nästa lopp som hon kan vara med i är inte förrn 30 augusti och det är nästan två månader, så vila får hon.

Att jag blev så tveksam på om hon ville springa mer var att jag va inne på banan en lördag och körde med ett annat russ (som är långsamare än mitt) jag var då tvungen att dra i minm ponny ganska mycket och hon svarade genom att galoppera. sedan när jag körde sj så gick hon 3 sek under rek. hon kommer bara att tävla i år oxå...(TROR jag) och sedan ska vi betäcka eller i alla fall låna ut henne till en kille som vill ha föl efter henne.

Senast ändrad:

Lozzan skrev:
Du ska vara glad att du har en egen häst så att hon har chansen att få vila upp sig!! Jag har ju ingen egen häst utan brukar tävla min sötisskötis istället men han tycker inte om att springa på banan längre. Jag kan ju inte bestämma det ochh ibland går han flera ggr i veckan på banan så dte är inte konstigt att han blir sur!! Kan ju inte sejja till om nåt, hatar själv att tävla eftersom han inte tycker om det och nu är vi anmälda till en tävling, dom har inte äns sagt det till mej eller frågat om jag ville utan jag fick höra det av en tjej i stallet!!! Men en anledning är väl att dom inte vill att jag tävlar nån annan häst eftersom dom tycker att jag är för snäll eftersom jag nästan aldrig använder spö och siktar in på att hästen ska gå "bra" och inte "snabbt". Sorry om jag "snodde" din tråd, ville inte det men tycker att hon ska få vila. Varför inte gå på sommarbete? Variera din körning mycket och kör inte så mycket på banan annars.

jag har inte sagt att jag inte är glad för att jag har en egen häst och jag ser till hennes behov framför mina egna. Men du skulle sett hur hon sträckte på sig och nästan sprang på transporten när vi skulle åka. Det är de som gör de så svårt....hon älska att åka ut och tävla men ibland gillar hon inte att genomföra själva loppet. Det e en humör häst (russ:))

hon älskar verkligen när jag tar in henne från hagen och ska köra här hemma. Jag ska lägga om träningen och bara köra hemma och några dagar innan loppet åka in till banan och köra ett heat snabbt.

lillamyggan skrev:
Jag tycker du ska låta henne få antingen sluta helt eller ta ett uppehåll och betäcka om du vill det. Annars kanske du kan hitta på nått annat med henne. Kanske finns nån liten tjej som vill rida lite. Eller som någon annan skrev vanlig körning. Vi hade en ponny som inte ville tävla i ponnytrav längre men han älskade hinderkörning. Vi satte ut koner med bollar på och lite bommar mm att köra emellan. Hästen låg som en rem efter backen runt alla koner. Inte en kon nuddade han. Plus att det är jätte kul!

det finns inte så många "små/korta" tjejer med tillräcklig ridvana här omkring. hon är svår att båda rida och köra och hittar jag ingen som är kortare och väger mindre än mig själv så rider jag henne sj. Men jag förstår vad du menar.

kan medela att jkag tagit ett beslut och det blev att lägga tävlingsskorna på hyllan!. Min ponny ska bli mamma i ställe :):):)

orion_x skrev:
vad roligt. Vem ska bli den ärade pappan?

ja, det känns så bra att äntligen ha tagit de beslutet. sist jag pratade om de så kändes de inte bra att sluta tävla med henne men nu är jag säker på att de är så jag och hon vill ha de. (gick åt tusan på åmål oxå så :)) Jag vet inte, tyson tror jag. kanske raider. Hults sputtnik lämnar oxå väldigt fina avkommor (+ att han är ax häst:)) så vi får se. sen vill han som har hennes pappa gärna ta föl på henne och sälja så jag vet inte vad han skulle vilja ha för pappa. (hon e ju diplom sto). nåt förslag på hingst?

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 827
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 174
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 637
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10