Hur ska jag gå vidare med träningen?

Sv: Hur ska jag gå vidare med träningen?

Det du skulle kunna göra för att få hästen att bygga upp musklerna i den vänstra sidan, är att sätta på tyngder som du syr in i ett snabbandage.
Tyngderna gör du av rektangulära bitar av järn, som är ca 1cm tjock, 3cm bred och 10cm lång ungefär.

Sprätta upp snabbandaget och sy in ca 40-50g "järnstolpar" till det ben med mindre muskler och ca 20g på det andra benet. Använd dem när du motions kör hästen. Men använd ett vaddstycke under så att det inte blir så obekvänt för hästen :)

Prova ge hästen ett tillskott av magnesium för att få den lugnare, det tar någon vecka men den brukar man kunna märka skillnaden!

Senast ändrad av en moderator:

är det inte typ bättre att sätta tyngder på hoven då? sånna som man kan skruva av och på, på en platta som man sätter på hoven?

Min åsikt när det gäller tå-vikter som jag tror du menar är att de bara ska användas vid snabbjobb och i lopp då de enl mej går hårt åt knäna, då särskilt fram. Har iofs ingen erfarenhet av dem bak...:)

Om hästen har felbelastat sig och musklat sig fel, så är raka spår och rakställd häst det du ska jobba med.
Volter och slalom är bra som uppmjukning, men det bästa att jobba hästen liksidigt är att jobba den rakt och se till att den springer rakt och inte fuskar.

Skritt i tryckvagn och med korta intervaller tryck i början, 2- minuter tryck och 2 utan är lagom om hästen är ovan, sen kan du öka på.
Var som sagt noga med att hon inte börjar fuska och gå snett.
Börjar hon snedda, kan du testa sidostropp för att hjälpa henne rak, under förutsättning att hon inte har ont och 1 minut tryck 2 minuter vila till en början... 20 minuters pass brukar vara lagom.

Du märker säkert själv om hon blir trött av ett sånt pass och kan öka på efter vad du tycker är lagom för hästen.

Annars tycker jag, om du gillar att gå, att du ska ta med henne rakt ut i skogen, där hon får lyfta ben, det stärker överlinjen.... gärna kalhygge ;)

Nej, då ska man sy in vikter i något form av snabbbandage för det är det enda som gäller om man ska träna upp musklerna rätt med hjälp av vikter.
Jag lovar det hjälper verkligen. Köpte en häst som var mer musklad på ena sidan och fick rådet att göra och använda dessa slags "vikt-bandage" och på bara en månad så såg man klart och tydligt resultat!

Nej, då ska man sy in vikter i något form av snabbbandage för det är det enda som gäller om man ska träna upp musklerna rätt med hjälp av vikter.
Jag lovar det hjälper verkligen. Köpte en häst som var mer musklad på ena sidan och fick rådet att göra och använda dessa slags "vikt-bandage" och på bara en månad så såg man klart och tydligt resultat!

Problemet med vikter är att det ändrar rörelsemönstret och ger överansträngningar när hästen försöker kompensera upp.

Därför ska man bara ha det när man tränar försiktigt! Det är väldigt effektivt, bättre än en massa annat

Därför ska man bara ha det när man tränar försiktigt! Det är väldigt effektivt, bättre än en massa annat

Ja, effektivt för att bygga upp en del, men fortfarande så finns det större risk att hästen felbelastar.

Ska naturligtvis enbart användas i skritt och för bästa effekt i skogen, där inga vägar/stigar finns.

Senast ändrad:

Ja, effektivt för att bygga upp en del, men fortfarande så finns det större risk att hästen felbelastar.

Ska naturligtvis enbart användas i skritt och för bästa effekt i skogen, där inga vägar/stigar finns.

Absolut, endast i skritt på bra underlag/teräng är det jag menade.
Men, inget måste utan bara ett förslag :)

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 519
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 715
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 512
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar