Hur ska jag gå vidare med träningen?

V

Vinna

Jag med alla mina trådar *hoppas ni orkar:angel:*

Nu i veckan ska jag börja sätta igång Vinna, hon har stått i två veckor, innan dess hade vi precis börjat komma igång med snabbjobben.

Nu är frågan hur jag ska börja sätta igång henne? Bara fortsätta där jag sluta, eller hur?

Jag vill ju ha igång henne till start så snart som möjligt, men jag vill ju samtidigt inte stå med en skada inom snar framtid.

kan lägga till; Hon är sne i ryggen (musklat sig fel)
Hon behöver muskla sig mer vänster sida, felmusklingen beror på ont i bog, armbåge, bakknä och därav ont i ryggen och sne musklad.
Vilket är bästa sätt, och hur tycker ni jag ska lägga upp träningen??

/ Emma

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Hur ska jag gå vidare med träningen?

kan du inte rida henne "rätt" ? två dgr ridning och 2 jobb i veckan..tycker du ska lägga dig ca 10 sek under i jobben som du gjorde innan iallafall första jobbet, men 14 dgr är inte mycket att ställa av en häst på

tyvärr går hon inte att rida längre, hon flippar helt enkelt ut och hoppar fram på bakbenen om hon inte får springa i det tempot hon vill.
Tömköra kanske? I backe?

*puttar lite*

ingen som har någon bra ide?

Jag vill ju ha igång henne till start så snart som möjligt, men jag vill ju samtidigt inte stå med en skada inom snar framtid.
Som du säkert förstår är det där resonemanget en omöjlig ekvation!
kan lägga till; Hon är sne i ryggen (musklat sig fel)
Hon behöver muskla sig mer vänster sida, felmusklingen beror på ont i bog, armbåge, bakknä och därav ont i ryggen och sne musklad.
Nu vet ju inte jag hur gammal din häst är och om den tidigare är startad och då NÄR sista start var. Men med denna beskrivning skulle jag inte vara så hoppfull, Någon gång i Dec kanske om inget annat händer....
Det verkar som om du ridit henne tidigre och det inte funkar längre?
Är din häst het?
Då föreslår jag så lite körning i motion som möjligt, och ha henne på släp istället.
En vetrinär sa en sak till mig som jag tagit med mig genom åren med travarna.
När en het häst aldrig får lugn och ro så drar den ofelbart på sig utmattnigsskador (böjsenor, gaffelband, ömma kroppar, sneda kroppar etc) En het häst kan utan större problem tävla framgångsrikt, men därimellan måste den få cola ner sig. Då kan den inte vara het på gröten i motionsjobben, och i snabbjobben OCH på tävlingarna. Magbesvär som ett brev på posten....
Om du inte har tillgång till en snäll och lugn körhäst att få låna kanske du kan få låna någon snäll att rida och ha din på släp. Finns inget av detta kanske du kan ta din cykel och cykla med henne i motion.
gulan

Mycket kloka ord! - Gulan

*kl*

Jag tror inte heller på snabb igångsättning om hästen ska muskla sig rätt.
Tömkörning är ett mycket bra sätt att få dem att jobba rätt och muskla sig, men det gäller att veta hur man gör. :D Jag vet att jag blev totalt nedsablad här för att jag hävdade att man använder tömmarna som relativt mild inspänning. Om jag inte fattade det skulle jag visst inte ens tömköra.

Men det är ett utmärkt hjälpmedel om man vill få hästen att jobba bra och den har bara sig själv att hålla reda på.

Men när jag läser het och vill rusa med ryttade så klingar flera varningsklockor hos mig som har en valack med defekt bakknä som var något liknande som yngre - och nä jag har inte fått honom till start på 4 år. Men kul har vi! :idea:

Självklart får det ta den tid det tar att få henne startklar, jag har heldre en skadefri häst mycket längre.

Het är hon inte och hon är mycket fin att köra, ha henne på släp funkar inte för hon bockar loss som en galning.

Ang. ridningen; Hon blir inte het, men det är bara att om jag bestämmer att hon ska tex lägga en volt och hon inte vill det så ställer hon sig på bakbenen, är inte jag tillräckligt snabb av så slår hon över, så ridningen känns som en onödig risk bara

kan tilllägga att hon är 4 år, aldrig startad, bara motionskörd innan jag köpte henne för ett år sedan

*l*

Om hon inte är vrång att köra funderar jag på hur nacke/halskotpelare mår?

ja, ingen har hittat något fel där iallafall, så jag tror inte det är något fel där iallafall.

tryckvagn skulle nog kunna fungera.

lite så helt ot, men jag har hört att det sliter ganska mycket på knäna? gör det de?

all träning sliter.
Det är den felaktiga man ska passa sig för:D
Men skritt i tryckvagn ett eller två pass i veckan i uppbyggnadsfasen torde inte vara några problem om du har en frisk och sund häst.

nåväl, då får jag väl leta reda på en sådan :)

hur ska jag lägga upp träningspassen med en sådan då?

Börja med att skritta utan tryck en 15min eller så. Sedan lägger du på trycket så vagnen går tyngre. Ta inte för tungt de första gångerna. (be någon visa dig)
skritta ca 40 min med trycket ochsvsluta med ca 10 min utan tryck.

Det är styrketräning..

Beroende på häst får man justera hur mycket tryck man ska ha.
Det går även göra i intervaller.
Tex 10 min utan tryck, 10 min med osv.
Använd en ordentlig dragbrösta.

okej då vet jag:) tack så mycket :)

är jag helt ute och cyklar om jag sätter boots på bakbenet på den sidan hon behöver muskla mer?

är jag helt ute och cyklar om jag sätter boots på bakbenet på den sidan hon behöver muskla mer?

Enligt min mening, ja. Samma med sula ett tag. Men jag vet att det finns många som gör det, men för mig har det på senare tid blivit en "snabb" genväg. Vilket många säkert inte håller med om.

Jag skulle se till att skritta henne tills hon musklar sig rätt. För vagn eller till fots. Och verkligen vänta med att köra snabbjobb tills hon är i fas kroppsligt.
Är hon genomgången av ET? Denne har säkert bra med tips hur du ska göra.

Ja, det är hon, det är inget fel på henne förutom det där vanliga som travhästar kan få(bog,armbåge,bakknä)

Min tanke med boots på bakbenet var att hon skulle lyfta det lite mer eftersom det blev lite tyngre, därav jobba lite mer med det benet och bygga mer muskler.

Hennes schema är förtillfället;

Måndag; Tömkörning på ridbanan, lite volter, slalom, skänkelvikningar, bakdelsvänning, och har börjat på öppna. Har lite planer på att kanske slänga in några bommar höjda någon cm över mark
Tisdag; Vila
Onsdag; Tömkörning i skog(bara för att hon ska få tänka och ta det lugnt, endast skritt)
Torsdag;Klättring för hand i sandbacke.
Fredag;Vila
Lördag; Jogga 4 km i vagn
Söndag;Vila

Tycker ni det låter sunt, eller ska jag ändra något??

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 519
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 715
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Jag köpte en häst för exakt ett år sedan (november 2021) som var allt jag och mina döttrar drömt om. Extremt lätthanterlig, pigg på...
2
Svar
30
· Visningar
5 512
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 501
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar