Hur ska jag få min hund

peace

Trådstartare
att tycka att jag är skojigare att vara med än att lukta i gräset??
För tillfället är han helt hopplös:crazy: Jag tycker att jag är skojig:angel:, men det tycker tydligen inte han!!
Tips???!!

Sv: Hur ska jag få min hund

Beror nog på lite vad ni gör och han tappar intresse... är det på promenader eller vid träning osv. Kan du utveckla?

En hund följer en ledare, inte någon som är skojig.

Kräv uppmärksamhet av din hund, beröm när den söker kontakt, peta till den när den intresseras sig för annat.
Öva upp ditt ledarskap generellt. Gå först in genom dörrar, våga ta rena beslut gentemot din hund i alla situationer, när den ska äta, när den får "hoppa och leka" eller bara gå brevid dig.

Kräv uppmärksamhet av din hund, beröm när den söker kontakt, peta till den när den intresseras sig för annat.

Fast det där är inte så himla lätt.

Min valp stundom bosätter sin näsa i andras pissfläckar på hundklubben även om vi är där en timme innan så han får lukta av sig.:mad:

Men nu har jag kommit på ett bra trix!:devil:

Varför skulle det vara svårt att lyfta bort en valp?
Och varför ska den få "bosätta" sig i en pissfläck?

Fast det där är inte så himla lätt.

Min valp stundom bosätter sin näsa i andras pissfläckar på hundklubben även om vi är där en timme innan så han får lukta av sig.:mad:

Men nu har jag kommit på ett bra trix!:devil:

Jamen snälla berätta om tricket!! Min bosätter oxå näsan i gräset och absolut mest när vi är på apellplanen!!
Sen har han ett "himla" bry med flugor oxå!!

Hemma på gräsmattan tränar han oftast som en gud (fast inte just för tillfället).

Öva upp ditt ledarskap generellt. Gå först in genom dörrar, våga ta rena beslut gentemot din hund i alla situationer, när den ska äta, när den får "hoppa och leka" eller bara gå brevid dig.

Men ska jag bara dra bort honom då eller hur menar du:confused:Känns liksom som att jag bara får dra honom runt för tillfället och jag är rädd för att han ska tycka att träningen är dötrist då. Kan du ge lite tips om ledarskap i samband med träning på planen?

Jamen snälla berätta om tricket!!

Hungern!!!:devil:

Utan mat i två dagar innan vi åker till hundklubben. Nej, det är överdrivet, men han får bara sin frukost. Och inte så stor portion som annars.
Jag är dessutom noga med att lille Alf under dagen INTE får sno några ägg från hönorna och äta upp. Jag passar kattmaten.

Dessutom lagar jag till något x smarrigt, idag är det ungbakad kyckling som jag tar med.
När jag sedan åker dit får han en stund i början för att gå och lukta lite som han vill, därefter får han inte nosa alls, när det är arbete.

Instruktören menar att jag ska få honom uppmärksam genom att vara rolig, skutta och busa osv:mad:, det ligger inte för mig, och hunden har ju mig hela veckorna hemmavid, han väljer pissefläck framför lek, men det fattar inte instruktören.:mad:

Nu, när vi "arbetar" och han antyder att bosätta näsan i något som doftar ljuvligt säger jag "Nej", lyfter honom en bit, tar ögonkontakt, inte heller alltid lätt, ger godis om det lyckas, börjar om, han nosar, jag säger nej, lyfter, ögonkontakt.....ja, du förstår...

Jag är nybörjare, ingen expert, så jag har ingen aning om det är rätt, men det fungerar rätt bra. Bättre än att som jag blivit tillsagd , nojsa och busa.

Du bör ju givetvis fortsätta gå som ingenting om han försöker nosa under träning. Men det viktiga är ju att beröma det positiva, i detta fall han följer med och förhoppningsvis kan du även få honom att titta upp.

Just de här med nosande hundar tycker jag inte hör till träning heller, för mig är det mer uppfostran att hunden ska kunna följa efter mig och inte ligga raklång efter någon gosig fläck :)

Du ska korrigera din hund och framförallt, ta igenom din korrigering. Dvs om du knycker till i kopplet, så räcker inte bara det, hunden ska söka kontakt med dig och avbryta det den håller på med.

Jag har själv en hund som har varit "hanhundsilsk" nu när jag är ute och går och möter en annan hund så är det viktigt att jag inte spänner mig eller ändrar på något. Tex, snurrar kopplet ett extra varv runt handen eller så. Sen så fort jag ser att min hund spänner ögonen i den vi möter så får han ett bestämt pet i sidan. Han blir då avbruten, tittar på mig lite som "Va?!" och då berömmer jag.
Går han tillbaks till stirrandet så får han ett pet till i sidan, men idag så räcker det med ett.

Om jag har en valp på en apellplan så måste jag göra klart innan den hoppar ur bilen vad som är ok och vad som inte är ok. Att direkt köra ner näsan i backen är inte ok. Korrigera, kanske med ett litet koppelryck, ta igenom, dvs ögonkontakt-beröm.
Ge aldrig hunden en chans att "fladdra iväg" på eget bevåg.

Jag upplever att det största problemet jag har sett med hundar som jag hjälpt, är just att man inte tar igenom korrigeringen. Dvs, man rycker lite, nosen lämnar inte ens marken och sen blev det inget mer. Två meter senare, ett till ryck osv.
Så ta igenom dina korrigeringar, så kommer du att märka hur supersnabbt din hund lär sig, att om matte morrar till eller säger: app-app, så får du genast kontakt, och du behöver inte rycka och dra.

Du bör ju givetvis fortsätta gå som ingenting om han försöker nosa under träning. Men det viktiga är ju att beröma det positiva, i detta fall han följer med och förhoppningsvis kan du även få honom att titta upp.

Just de här med nosande hundar tycker jag inte hör till träning heller, för mig är det mer uppfostran att hunden ska kunna följa efter mig och inte ligga raklång efter någon gosig fläck :)

Jag håller med om att det är viktigt att skilja på träning och uppfostran. Jag kan träna med mat/godis. Men aldrig uppfostra med godis/mat eller klicker. Som sagt, jag leder, min hund följer. Om jag sen ska lära den att spela död, eller fixa ett agilityhinder, då kan jag använda godis.

Hmn, problemet är att våra tränare inte vill att man ska "rycka" i kopplet utan man ska antingen göra sig rolig (vilket jag tydligen har svårt för:confused:)el. stanna och nonchalera (stavning) tills hunden själv tar kontakt och beröm +godis!!
Men men hon har väl inte ögonen på mig hela tiden:angel:

Hmn, ska jag inte använda godis när jag tränar på planen menar ni?
Det här med korrigering: om han nosar knycker jag till förhoppningsvis tittar han på mig, jag berömmer, rätt eller? Om han sen direkt kör ner nosen igen ska jag då göra om det igen? Blir han inte helt less på mig då?

Hmn, ska jag inte använda godis när jag tränar på planen menar ni?
Det här med korrigering: om han nosar knycker jag till förhoppningsvis tittar han på mig, jag berömmer, rätt eller? Om han sen direkt kör ner nosen igen ska jag då göra om det igen? Blir han inte helt less på mig då?

Din hund nosar, du knycker till, ögonkontakt. Titta på hunden, är det på väg att köra ner näsan i backen, markera direkt, jag använder rösten typ: "Hörru"
Ibland är man värsta tjatkärringen när man har valp, det känns som man bara fostrar och fostrar. Sen helt plötsligt så är valpen stor och du har världens enklaste hund. Sen är det skillnad på att rycka och rycka. Gör du som KopparbergsEmme säger, bara bestämt går vidare, så blir det ju ett litet ryck. Det är ju inte samma sak som att rycka till så hunden gör en trippel salto i kopplet.

Sen ska du ha godis till motivation när den ska lära sig något, ledarskap däremot är något du är och hunden följer, den ska inte följa dig för att du har godis, utan för att du leder.
Så ta med godis du, men känn när det är rätt att använda.

Senast ändrad:

Men men hon har väl inte ögonen på mig hela tiden:angel:

Det är ju det som är svårt.
Hemma går det bra med ögonkontakt men när det blir en hel hop med andra hundar runt, då brister koncentrationen.

Jag har tränat x mkt hemma på just ögonkontakten, varit övertydlig, bara för att han verkligen ska veta att det är det jag vill ha.

Och det är inte bara jag som har problem med just den biten när man samlas flera på en gång, det är många som har det.

Ja det är inte bara jag som har problem på planen (Och det känns ju iofs bra:D) Men det är så frustrerande när jag vet att han faktiskt kan och så är det precis som han bestämmer sig för att inte ALLS visa det när vi tränar i grupp:devil:.
Nu är ju min inte valp , så det kanske gör honom mindre formbar:confused: eller?
Men som sagt hemma "sitter" det men jag skulle gärna vilja tävla med honom och då måste det funka även på en sommarapellplan!!

Jag har fått förklarat, att jag som har en liten hund, dessutom , än så länge, hane, automatiskt får mer problem just med nosandet i backen av den anledningen att nosen hela tiden redan är i backen.

Fast det finns ju andra sätt som funkar bättre på en valp än "ryck i kopplet"... :o

Till TS: Jag har en dvärgschnauzer som också gärna sätter nosen i backen. Jag tränar mycket på att betinga ord (säg ordet och mata med godis 3x3) och det ordet fungerar sen på samma sätt som Blandras "ryck". När Wilton tappar koncentrationen på mig (nosar, tittar på annan hund osv) säger jag ordet HÄR (en gång bestämt) och lutar åt ett annat håll. Följer han med och tar ögonkontakt så får han godis och beröm (backa och var rolig i början). Annars är det bara att traska vidare och göra om. Inga långa sträckor utan korta och beröm mycket när hunden gör rätt. Inga ryck och nej och fy utan uppmuntra när det blir rätt och då kommer hunden att välja att titta på dig isf att nosa. Ju mer ni tränar desto längre tid så kan hunden koncentrera sig på dig... Lycka till!

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 105
Senast: MML
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
878
Senast: TantAgda
·
Hundträning Mina äldre hundar har av sig själva förstått att när vi tränar så kissar man inte, även om vi kanske står stilla utan att göra något en...
Svar
4
· Visningar
313
Senast: animalasia
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 032
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka