Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

M

marina w

Min häst vägrar äta nåt annat än havre till kraftfoder.Köpte ett svindyrt foder idag som de flesta hästar älskar, men nej då inte min pålle. Snälla har ni några råd:confused: Har aldrig varit med om maken till häst
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Varför måste han äta något annat än havre? Vilka näringsämnen saknas?

Är det helt hopplöst får du väl se till att varje år skaffa ett hö som inte kräver något annat komplement än havre, eller inget alls...:angel: ;)
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Detta foder har min eguiterapeut rekommenderat till honom av olika anledningar. Han blir för hispig av havre därför vill jag inte utfodra med det
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Låt fodret ligga i krubban några dagar så han får bekanta sig med det. Men ge det tidigare fodret i en spann brevid så pållen får i sig det den behöver.
Jag har en häst som hade fibergi (det ska ju vara smaskens) liggande i krubban i nästan vecka innan hon våga prova.
Nu ÄLSKAR hon sitt fibergi...:love:
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Ja det e värt att prova. Saken e den att han smaka men sen sa det tvärstopp han bara kolla på mig och undra om jag var klok nånstans:smirk:
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Äsch... lämna honom med bara en tuss kvällshö så slinker det nog ner ;) du kan ju sticka dit senare och kolla om han har ätit upp... så han kan få resten av höet.
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Måste det vara en jättedyrt färdigfoder då? Är det pellets eller musli? En del av dessa foder som bl.a. ha örter eller vitlök m.m. i sig kan en del hästar tycka är mycket skumt, tänk på att deras luktsinne är välutvecklat och luktar det blä så smakar det blä för dem.

Vilka fodersorter har du provat och behövs ngt. annat av mer anledning än att han blir "ding" ?
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Hade samma problem med min när jag skulle byta ifrån min blandning till musli, Hon total vägrade att äta om det låg så mkt som en tesked av det nya i hennes krubba, det slutade med att jag tog ut hennes krubba när hon ratade sitt foder, då fick hon klara sig på hö. Efter några dagar var det helt plötsligt jättegott med nytt foder. Visserligen får jag fortfarande hälla på lite vatten för hon vägrar att äta torr mat.. Men det ser inte jag som någon nackdel.
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

marina w skrev:
Ja det e värt att prova. Saken e den att han smaka men sen sa det tvärstopp han bara kolla på mig och undra om jag var klok nånstans:smirk:
:rofl:
Det är en liten kräsen häst du har!
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Samma sak min häst innan fick hon både havre och luzern. Men när jag gick ner till bara luzern tog det en vecka hon började äta.
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Jag har samma problem med min, minsta lilla annorlunda doft på kraftfodret så vägrar han att äta det!
Men jag brukar lämna honom med det och efter ett tag äter han det, det kan ibland ta någon dag men till slut slinker det ner.
Ni skulle sett honom första gången jag gav honom filmjölk (rekommendation från veterinär då han var lös i magen) utblandad med kornkross - han bara fnös när han fick ner mulen i krubban, glodde riktigt surt på mig och fortsatte med höet. Efter 1 veckas tid slurpade han det i sig gladeligen!
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Häng in en extra krubba med det nya fodret, låt den hänga där. Efter ett par dar kommer det nog vara uppätet.
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Tro det eller ej men han åt imorse då det var uppblött:D Kanske det bara var ovant. Ska verkligen bli spännande och prova detta fodret, har hört mycket positivt om det. Har sett hästar som under sin fällperiod sett nybadade ut. Kompisens häst som har svår astma är nästan helt bra:smirk: Ser fram emot och prova det:banana: Tack för alla bra tips
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Eggersman heter det. Har hört så otroligt mycket positivt om det här fodret. Det är ett muslifoder och kommer från tyskland. Det är dyrt men drygt
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

marina w skrev:
Min häst vägrar äta nåt annat än havre till kraftfoder.Köpte ett svindyrt foder idag som de flesta hästar älskar, men nej då inte min pålle. Snälla har ni några råd:confused: Har aldrig varit med om maken till häst
Ge musli det funkar nog ganska bra det borde det iaf göra :D:D

Lycka till med pållen
/C-B
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

marina w skrev:
Eggersman heter det. Har hört så otroligt mycket positivt om det här fodret. Det är ett muslifoder och kommer från tyskland. Det är dyrt men drygt
Men då är det ju inte dyrt, om det är drygt! :smirk:
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Nej men det låg ändå på 220 kr för 20 kg och det tycker jag e rätt dyrt. Det blir mycket då jag har två olika sorter, mycket pengar på en gång
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

Om det är drygt hur mycket ger du då per dag. Nyfiken!
 
Sv: Hur ska jag få i han nåt annat än havre????

11 dl av det ena och 3 dl av det andra men det kan ju bli ändringar sen. Jag tycker det e rätt drygt, han väger ändå över 600 kg
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 590
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp