Hur ska jag få honom att vilja arbeta?

T

Tjalfe

Har en 5-årig ponny som allt funkar kanon med förutom att träna på banan. Och det är något som jag både vill och behöver göra. Så fort vi går ut där blir han sur(öronen bakåt) och ovillig och jag får sitta och driva, driva och driva hela ridpasset... Och det funkar inget bra.
Så fort vi rider ut blir han jätte pigg och allt funkar kanon! Det funkar även bättre om vi rider på ett öppet fält men just nu finns det inte några sådana eftersom det är sått på alla....
Hur gör jag för att få honom att tycka det är roligare att träna på banan?
Enda gången man kan få lite fart på honom är när man tränar galoppfattningar. Men det finns ju så mycket mer än det som vi behöver träna på.
Har försökt att bara göra korta pass på banan och sluta och rida ut istället innan han börjar tröttna allt för mycket, men det blir bara kortare och kortare tid som vi är där för han börjar tröttna allt fortare...
Jag som är van vid min gamla häst som kunde gå runt, runt, runt och göra jätte tråkiga övningar hur länge som helst utan att säga imot det minsta.:angel:
Så vad ska jag göra? Tips på övningar som är "roligare" för hästen?
Han lyckats få honom att arbeta bättre när jag använt spö, men gillar inte att använda det, vill att hästen ska VILJA göra rätt.

Sv: Hur ska jag få honom att vilja arbeta?

Förstår hästen vad du vill? Förstår den varför den ska göra som du vill? Är du tydlig med dina hjälper eller använder du alla på en gång?

Backa några steg i utbildningen och gör lätta basicövningar som att renodla hjälpgivningen och göra enkla saker som hästen inte kan missförstå. Det är en ung häst du har att göra med! :)

Att "gå runt, runt, runt och göra jätte tråkiga övningar hur länge som helst utan att säga imot det minsta" har inget som helst syfte i hästens utbildning, det ska vara stärkande gymnastik som gör hästen glad.

Är hästen riden länge? Alltså är den van vid att arbetas på bana? Jag har sett unghästar som ställt sig väldigt tveksamma till det till en början men som efter några gånger "förstår" vad det går ut på.

Gör som sagts här korta pass, höj kraven långsamt och ös beröm över din häst när han tillmötesgår dina önskemål. Ibland kanske du kräver något och sedan hoppar av och avslutar lektionen med beröm och en godbit långt innan du egentligen tänkt avsluta. Tänk på att du är pedagogen och du ska lägga upp utbildningen så att din "elev" (hästen) är motiverad och intresserad. Det är inte det lättaste!

Har ni bra underlag på ridbanan? Jag har en häst som är super känslig för underlaget, är det dåligt går han skräp!

Se även till att ta hjälp av en tränare.

Du får honom att förstå vad du vill genom att genom att konsekvent göra samma sak varje gång du vill göra något.
Vill du att han ska gå fram, då ska han gå fram. Sitt aldrig och nöt och driv i varje steg, tryck till ordentligt med
skänkeln om han inte lyssnar, hellre en gång lite hårdare än att picka med skänkeln. Men ha inte så stora krav då i
början, viktigast tycker jag är att den lyssnar på frammåtdrivande hjälper.

Och när man rider dressyr så är det ingen idé att göra massa tråkiga övningar om och om igen. Hellre att man
rider effektivt i 15-20 minuter än att sitta och slörida i 60 min, sliter bara på hästarna.

Förstår hästen vad du vill? Förstår den varför den ska göra som du vill? Är du tydlig med dina hjälper eller använder du alla på en gång?

Backa några steg i utbildningen och gör lätta basicövningar som att renodla hjälpgivningen och göra enkla saker som hästen inte kan missförstå. Det är en ung häst du har att göra med! :).

Jag är så tydlig jag bara kan.:o Men vissa grejer tycker jag att han inte bara kan "missuppfatta". T.ex en övergång mellan skritt och trav som vi gjort 100 gånger och som ute i skogen ALLTID funkar kanon.
Det vi gör är väldigt "basic" eftersom vi jobbar med att lära känna varandra. Vi har precis börjat med att fatta galopp(fattar för att sedan bryta av direkt då han inte riktigt orkar bära sig i galoppen än då han är omusklad), tidgare har vi bara ägnat åt oss övergångar mellan halt-skritt-trav och börjat träna på att rida på volter och ställa och sånt. Och travat över bommar. Alltså inga svåra grejer utan saker som hästen blivit utbildad till, dock av tidigare ägare.

Att "gå runt, runt, runt och göra jätte tråkiga övningar hur länge som helst utan att säga imot det minsta" har inget som helst syfte i hästens utbildning, det ska vara stärkande gymnastik som gör hästen glad.

Det här gällde inte den här hästen utan min förra som var duktigare än mig. Det var alltså jag som skulle lära mig där och han som agerade "lärare".;) Och det finns ju många övningar som är nyttiga fast tråkiga.;) Det jag menade var bara att han inte blev uttråkad lika fort.
Kan sånt ha med ålder att göra också? Att dom tröttnar fortare alltså?

Senast ändrad av en moderator:

Är hästen riden länge? Alltså är den van vid att arbetas på bana? Jag har sett unghästar som ställt sig väldigt tveksamma till det till en början men som efter några gånger "förstår" vad det går ut på.

Hos uppfödarna som jag köpte honom av i höstas var han mest riden i naturen och "utbildad" på ängar och sånt. Men sen jag köpte honom har det ju blivit en del ridande där eftersom jag är en fegis när det gäller uteritter så jag vill gärna lära känna hästen ordentligt först så jag vet att jag har kontroll.
Så jag har varierat ridning på bana med korta uteritter och längre promenader från marken.
Från början red jag på en bana som är mycket mindre än den jag är på nu. Och då gick det ännu sämre. Sen när jag började rida i den större gick det genast mycket bättre, men nu börjar det bli samma sak igen.:(

Har ni bra underlag på ridbanan? Jag har en häst som är super känslig för underlaget, är det dåligt går han skräp!

Se även till att ta hjälp av en tränare.

Det är en ganska hård gräsbana, så underlaget kanske inte är det bästa. Men jag gillar inte för "djupa" banor heller.

Tränare ska jag absolut ta hjälp av, bara jag får in hästen i transporten och skaffar nytt körkort så jag får dra tillräckligt tungt.:(
Har några som hjälper mig på hemmaplan nu med, men dom har inte lyckats lösa det här "problemet".

framåtbjudningen på banan är nåt man lär hästen, driver man i varje steg hela tiden så blir hästen sån, man måste vara konsekvent och kräva igenom de man vill..speciellt om hästen kan de.

ska man trava så ska hästen trava på första lilla hjälpen, lyssnar inte hästen på första så säg till den ordentligt en gång..då blir hästen känslig tillslut och accepterar hjälperna, de är viktigt att dom alltid lyssnar på framåtdrivande..dom får inte tänka bakåt helt enkelt.
lyssnar inte hästen på första lilla tecknet på framåt så säg till den ordentligt..och ja förutsätter nu att hästen förstår och kan alla hjälperna.

Jag tror att det är individuellt, du måste nog prova dig fram, men som du redan konstaterat så är det ingen lösning att han blir segare o segare och tycker det är tråkigare o tråkigare, utan som du skriver ska dte ju vara roligt;)

Jag har oxå en 5-åring som är riden lite mer än ett år. Vi red nästan bara ute i början, och när vi åkte till ridhuset så förstod han rätt fort att där blev det både jobbigt o "tråkigt", han förstod inte poängen med att harva runt...
Efter några gånger började han protestera mer, kickade, spände sig, gick emot skänkeln etc Och jag red alltid klart den övningen men vågade inte gör den igen eftersom jag upplevde det som att han antingen hade ont eller inte orkade..Iställer red jag mkt ute, varierat, och jobbade på raka spår med övergångar och tempoväxlingar, klättrade, hoppade i skogen, terränghoppning etc för att muskla upp honom.
Sedan tog jag hjälp av en tränare o hon förklarade att det bara var trots, efter att vi gått igenom honom...

Så jag red helt enkelt bara vidare, inte svåra saker utan trav på volt, lite svag öppna i skritt, galopp på åtta, sådana enkla saker och han kickade o brallade o stampade, men blev trött o gav sig, och efter det så har det gått bättre o bättre, nu är han en positiv o arbetande häst, så han är blir väldigt nöjd över lite beröm när han gör en fin öppna eller sluta idag, bara sträcker upp sig och jobbar på;)
Så han förstod nog bara inte meningen, utan ville fortsätta ränna runt i skogen utan krav antar jag;)

Men jag är noga med att inte överanstränga honom, variera träningen och ge honom vilor, så han ska funka bra även framöver, men han har blviit jättefin och musklad och verkar må förträffligt som ridhäst;)

Jag tror precis som ngn annan att hästen inte är van vid att gå runt på en bana och att den inte förstår vad det handlar om. Min nuvarande häst red jag bara i skogen första året. Hon förstod definitivt inte vitsen med att gå runt, runt på en ridbana när jag sedan började med det. Men jag tog det lugnt och red bara korta stunder i början. Nu går det mkt bättre även om hon nog egentligen fortfarande trivs bäst i skogen.

Gör bus-enkla små grejer som du är 110% säker på att han förstår. Så fort han ens tänker rätt så berömmer du, avslutar, vilar ett litet tag. Gör en liten grej till, beröm, avsluta, vila. Gör det 3-4 gånger, hoppa av, släpp sadelgjorden och gå hem. Hästen vet att när den gör rätt får den beröm och sedan får den vila = skönt. Är hästen riktigt seg - få honom att göra rätt en enda gång och gå sedan hem. Vill du få igenom en skänkelvikning t.ex., så ge skänkel, börjar han göra rätt (tänka rätt) så slutar du. Det spelar ingen roll om du får igenom en hel skänkelvikning, en tiondels skänkelvikning räcker! När min häst är seg och loj gör jag något jag är bensäker på att hon förstår, sedan går jag hem. Det blir ofta ett 3-minuters ridpass, men det räcker. Sluta alltid rida när det går som bäst.

Du måste förstå att det tar tid att få hästen arbetsglad. Man får lite rid-abstinens ett par månader, men sen när man har en samarbetsvillig, glad häst så var all väntan värt det.

Summa sumarum: Korta, lätta, bekväma arbetspass med vila emellan varje grej.

värm upp och varva ner ute i skogen, så du bara gör det på banan som du behöver en bana till. Rid dressyr i skogen!!
Prova att försök göra nåt på banan som din häst tkr är kul, kankse tkr det är kul att hoppa lr köra gymkhana och tävla lite. Eller galoppera runt, så den får en belöning och lite motivation.

Är hästen lika när du jobbar honom från marken på banan? Har ni en bra kommunikation? Får han beröm i massor när han gör rätt? Gillar han/förstår han berömmet?

Min var väldigt ovillig (lika gammal som din) när vi började jobba på banan men vartefter har han fattat att jag bara kommer att begära av honom att han ska försöka göra det jag ber honom om så nu är han mer uppmärksam och framåt på banan än tidigare. Noterade också att min häst behöver otroligt tydliga "berömpauser" - när han fått till något så stannar jag ofta av en stund och klappar och kelar och visar att jag är jätteglad och nöjd med honom. Tror att han blir liksom "stolt" då och sedan är han mer arbetsvillig.

Likadant om vi hållit på med en övning en stund, till exmpel när vi longerat ett tag eller tömkört - när vi då byter varv eller vid någon annan naturlig paus i arbetet så passar jag på att ta en riktig paus på kanske en minut eller två och bara klappa om honom och berömma.

Tror att han gillar det :D

Det kan vara så att han tycker det är tråkigt på just den banan.
Min medryttarhäst tycker det är skittråkigt på banan vid stallet, men på en annan bana (ridhus iofs) så älgar han på som f*n.

han blir en hela annan häst i ridhuset än på den andra banan.
Så det e lika bra att inte rida på den där tråkiga banan

Så det e lika bra att inte rida på den där tråkiga banan

Har ju tyvärr ingen annanstans att rida på honom för tillfället. Så vill försöka hitta en annan lösning.

Dock tror jag att det kan vara som många andra här sagt att han kanske helt enkelt inte förstår vad som beräknas av honom på banan.
Dom senaste ridturerna har jag varit väldigt noga med att göra lätta övningar och dessutom TYDLIGT. Och en massa beröm när han gjort rätt(t.o.m godis) och avslutat när det gått riktigt bra och istället ridit ut.

Om du har en inhängnad ridbana är det jättebra! Då är ett tips att du släpper in honom där med en annan (busig) häst så de får busa runt lite tilsammans. Fungerade för mig och min häst. Han blev mycket piggare på banan när vi red då. Ett annat tips är att du släpper ut honom på ridbanan och ger honom en spann med något gott i.Det får man göra ganska många gånger. Då kommer hästen att vilja vara på ridbanan och då blir den piggare. mitt sista tips är att, som innan, släppa ut honom på ridbanan med en leksak. Det kan vara en boll ex.
Alla dessa grejorna gjorde jag, fungerade jättebra.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 485
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 600
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Sabotage?
  • Ridskoleryttare