Hur ska jag aktiviera min hund

bananabambi

Trådstartare
när jag själv måste vara "i vila" pga havandeskapsförgiftning?

Jag får inte anstränga mig, så promenaderna får utebli tills husse kommer hem på eftermiddagen. Det jag mäktar med är ett par kiss och bajssvängar ut på gräsmattan.

Vovven min, snart ettårig boxertik, finner sig förvånadsvärt bra i denna inaktivitet, men jag undrar hur nyttigt det kan vara för henne? Hon verkar inte alls lida av att jag inte kan vara ute med henne, hon sover periodvis under dagarna, jagar lite efter katten, sover ännu mer, ja hon är mycket lugnare än jag någosin trott hon skulle vara. Men när hon sedan väl "vaknar", om vi får besök, eller om vi åker och hälsar på någonstans, så tar det mycket längre tid för henne att lugna ner sig.

Varannan dag åker jag till mitt föräldrahem där hon kan springa lös ute och där min far är snäll och tar henne på längre promenader, där sover hon nästan aldrig under dagarna om man inte säger åt henne, hon vill vara med honom hela tiden. Här hemma behöver jag aldrig säga åt henne att lägga sig, hon verkar veta vad som gäller, och att matte är trött och inte orkar.

Är detta ett okey hundliv just nu, om inte, har ni något förslag på hur jag ska förändra det?

Tidigare har hon varit med husse i lastbilen hela dagarna, men han har nytt jobb och kan inte ha henne med längre, så vi tyckte att det var perfekt att han bytte till icke hundvänligt jobb när jag ändå skulle gå hemma. Men det var innan jag blev dålig.

Sv: Hur ska jag aktiviera min hund

hej!!hon vet väl att när ni/du åker till ditt föreldrarhem att då får hon "busa,leka" av sig...en boxer behöver mycket syssel sättning...De svårt och säga hur du ska ändra det men gör såna övningar så hon blir trött tex sätt en godis bit under en tallrik.osv..göm vissa grejer sen får hon leta efter de...osv...för det blir dom Bra mycket tröttare av....Alltså mentalt...Hoppas det löser sig...mvh/Mia

Godissök hemma brukar alltid vara en hit. Jag lägger min hund i ett annat rum, sen gömmer jag minismå korvbitar i hela vardagsrummet. Under duken, mellan soffan, bakom kudden osv. Det får dom att slänga på näsan lite :)

Ja, leta godis, lydnad och trix pysslar vi med, så hon får tänka sig trött. Men det känns som om hon behöver mer fysisk motion än vad hon får av mig just nu, och det är den biten jag oroar mig för.

Jag brukar köra med rå körrfärs, och det är en jättehit. Gud så glad hon blir när hon vet att det är "letadax" :idea:

bananabambi skrev:
Ja, leta godis, lydnad och trix pysslar vi med, så hon får tänka sig trött. Men det känns som om hon behöver mer fysisk motion än vad hon får av mig just nu, och det är den biten jag oroar mig för.

Lär in budföring? Det är ett toppenmoment om man inte kan röra på sig lika mkt som hunden behöver.

Skicka hunden mellan dig och din sambo. "Sitt, stanna"...."Marsch!" sen sätter ni henne fint på er vänstra sida och så skickar ni hunden igen.

bananabambi skrev:
Jag brukar köra med rå körrfärs, och det är en jättehit. Gud så glad hon blir när hon vet att det är "letadax" :idea:

Gör det ute också! Släng ut en näve godis på en stor yta och skicka henne på "leta".

Om du vill köra budföring utan din sambo så kan du lära in hunden att sticka till ett speciellt träd och tillbaka :idea:

Finns mkt kul att lära sin hund som man har andvändning för!

Bra idé med budföring, det ska vi prova. Till viss del så utövar vi det, men i lite mindre seriös form. Hon kan vem som är "matte" och vem som är "husse", så hon brukar få springa med saker mellan honom och mig, t.ex. tidningen, eller om han är i källaren och plockar tvätt och jag är två våningar upp i sovrummet så får hon springa med underkläder till mig :D

Sedan kan hon även hämta våra tofflor, och sina egna leksaker, när man ber henne.

Hoppas det inte är skadligt för henne att springa i trappor, när man bor som vi så kommer man inte ifrån det.

bananabambi skrev:
Bra idé med budföring, det ska vi prova. Till viss del så utövar vi det, men i lite mindre seriös form. Hon kan vem som är "matte" och vem som är "husse", så hon brukar få springa med saker mellan honom och mig, t.ex. tidningen, eller om han är i källaren och plockar tvätt och jag är två våningar upp i sovrummet så får hon springa med underkläder till mig :D

Sedan kan hon även hämta våra tofflor, och sina egna leksaker, när man ber henne.

Hoppas det inte är skadligt för henne att springa i trappor, när man bor som vi så kommer man inte ifrån det.

Tror inte det är så farligt i små mängder!

Budföring är lätt att lära in. Bara att ge belöningen varje gång hon kommer till dig resp. din sambo.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 224
Senast: Snurrfian
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 730
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 101
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 250
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar