Hur ska ja börja lära tygel?

J

Jack miss kitty

Hej!
Har nu börjat rida min 3 åriga Quarter och har lite funderingar på hur ja ska gå till väga med att få henne gå i form? Rider med sidepull och hon går jätte bra på många hjälper men de är just detta med att få henne söka sig nedåt? tacksam för alla tips ja kan få :) mvh Christin

Sv: Hur ska ja börja lära tygel?

Rent spontant: om det gäller westernridning så ställ frågan på westernforumet istället :idea:

Immer

Formen kommer inte av hand/bett, det spelar ingen roll vilket bett du har.

Jobba gärna från marken, t.ex. tömköra, då brukar det vara lättare att se och påverka och hästen kopplar när den gör rätt och inser att det är bekvämt att arbeta riktigt.

Det har inte ett smack med tygeln att göra.

Ta hjälp av en tränare och lösgjör sidorna på hästen, då går den i form av sig själv.

Sen skulle jag aldrig bekymra mig över huruvida min treåring gick i nån sorts form.

Det kommer!

När jag började rida min 3-åring i våras (och vi har inte kommit ett dugg längre pga fång...:cry:) nöjde jag mig med att hon accepterade bettet/kapsonen och mina övriga hjälper, och att vi håller balansen någorlunda.

Sedan kommer balansen på böjda spår, hästen blir mer och mer följsam och smidig, och då kommer "formen" av sig själv.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
778
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 052
Senast: MiniLi
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 021
Senast: Gunnar
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V