Hur ska hunden uppföra sig när den blir attackerad

T

Tie

Det snackas mycket här om hundar som blir attackerade av andra hundar, hundar som går till attack mot andra hundar, hundar som man har kopplade och som blir påflugna av annan hund och då skadar den attackerande hunden allvarligt och så är ägarna förbannade för att en hund var lös......osv.

Men hur ska hunden uppföra sig vid attack från en annan hund? Vad är ett sunt beteende?

Började fundera i frågan iom att min snart 8åriga tik aldrig varit i något jättegräl med någon annan hund och när hon var hos mina föräldrar förra veckan blev hon påflugen av grannens två norrbottenspetsar. Hennes reaktion på detta var att hon fräste tillbaka mot dem samtidigt som hon snodde baken mot dem :cool: Sedan gick min pappa emellan och tog in henne i huset och skickade hem NOBSarna.

Har sett att hon ofta vänder baken mot den "attackerande hunden" samtidigt som hon "säger till på skarpen" med ett mörkt "morr/skäll" om man nu kan uttrycka sig så :angel:

Ni som kan hundpsykologi. Är detta ett bra beteende eller hur ska hundarna egentligen bete sig när dom blir påflugna?

Jag har alltid tyckt att det har varit ett bra beteende för det blir aldrig några riktiga hundslagsmål när hon inte "bjuder upp till fight" men ändå backar hon ju inte:confused:

Sv: Hur ska hunden uppföra sig när den blir attackerad

Det snackas mycket här om hundar som blir attackerade av andra hundar, hundar som går till attack mot andra hundar, hundar som man har kopplade och som blir påflugna av annan hund och då skadar den attackerande hunden allvarligt och så är ägarna förbannade för att en hund var lös......osv.

Men hur ska hunden uppföra sig vid attack från en annan hund? Vad är ett sunt beteende?

Började fundera i frågan iom att min snart 8åriga tik aldrig varit i något jättegräl med någon annan hund och när hon var hos mina föräldrar förra veckan blev hon påflugen av grannens två norrbottenspetsar. Hennes reaktion på detta var att hon fräste tillbaka mot dem samtidigt som hon snodde baken mot dem :cool: Sedan gick min pappa emellan och tog in henne i huset och skickade hem NOBSarna.

Har sett att hon ofta vänder baken mot den "attackerande hunden" samtidigt som hon "säger till på skarpen" med ett mörkt "morr/skäll" om man nu kan uttrycka sig så :angel:

Ni som kan hundpsykologi. Är detta ett bra beteende eller hur ska hundarna egentligen bete sig när dom blir påflugna?

Jag har alltid tyckt att det har varit ett bra beteende för det blir aldrig några riktiga hundslagsmål när hon inte "bjuder upp till fight" men ändå backar hon ju inte:confused:
Vilken underbar hund du har!!!Hon visar klart och tydligt att hon
inte vill ha bråk.Hit men inte längre.Det är inte lätt att göra någon ting när ens hund blir på flugen.Det ända man kan göra är att försöka få isär dom.

När hunden vänder upp baken emot dig så betyder det "jag är inte farlig".
Vad som är ett sunt beteende är svårt att förklara i en mening.
Inga hundar ska anfalla utan anledning, det anser jag vara ett felaktigt beteende, men hunden uppför sig som den är präglad.
Är hunden präglad att anfalla allt som kommer i dess väg, så har den ju faktiskt ett korrekt beteende.
Allting inom etologi handlar om prägling, arv och miljö. Och vad som spelar in mest, om det tvistar de lärde..
Hunden präglas på sin mamma vad gäller hundspråk, en hund som har en speciell kroppsbyggnad, ev stora hängande öron, krull-svans etc, kan ha svårare i kommunikationen med andra hundar och kan bli missförstådd.
T.ex. En höjd svans är en varning, om man har en krull-svans så har man inget att välja på, man är glad även om svansen är höjd.
Så på frågan hur hunden ska bete sig när den blir påflugan är svaret svårt, det beror på prägling, arv och miljö och sedan förståss på om hunden är hög eller låg i rang. det spelar en viktig roll i hur hunden reagerar med andra hundar.

Min hund kommer och söker skydd och hjälp hos mig när hon blir påflugen.
Hon blev påflugen bara för någon vecka sedan av stallägarens DP.
DP flög iväg efter henne och skrämde ut henne ur stallet.
Jag hör hur Nilla piper till därute och sen kommer hon flygande in som ett skott och ställer sig bakom mig.
(Det resulterade i ett par små "skrapsår" efter DPns tänder)

sun och mycket praktiskt. min ena hund vänder sidan till men kan samtidigt låta rätt mycket. "försvinn, men jag vill inte bråka". den andra biter först och frågar sen.

Är hunden präglad att anfalla allt som kommer i dess väg, så har den ju faktiskt ett korrekt beteende.
Allting inom etologi handlar om prägling, arv och miljö. .

Den är knappast präglad att anfalla allt som rör sig. Om den ändå gör detta, så beror det dels på miljön och dels till arvet. Präglas gör valpen under en kort tid när den är nyfödd.

sun och mycket praktiskt. min ena hund vänder sidan till men kan samtidigt låta rätt mycket. "försvinn, men jag vill inte bråka". den andra biter först och frågar sen.

Det där lät lite som det kan vara i människovärlden också :angel:

*kl*
I övrigt kan jag tillägga att det var mor och dotter NOBS som attackerade.:cool: Gammeltiken har alltid varit ilsk av sig, men dom har aldrig råkat i bråk och jag tror att det är pga. hur min hund beteer sig. Nu kom dom dock två ilskna små kryp attackerandes :eek: Dottern har helt klart tagit efter sin mor i beteende :( tyvärr...

Saknar deras förra hund (Mamman till gammeltiken dom nu har) Hur snäll och trevlig som helst!

Jag får helt enkelt hoppas att valpen jag får hem snart är som min gameltik då :) Eller tar efter henne i beteende!:)

Den är knappast präglad att anfalla allt som rör sig. Om den ändå gör detta, så beror det dels på miljön och dels till arvet. Präglas gör valpen under en kort tid när den är nyfödd.

Rättelse inlärt beteende.

*kl*
Min gamla schäfertik hade precis samma beteende. Hon var naturlig ledare i alla flockar och hade en väldig lugn utstrålning. Ett par gånger var det trots alla hundar som försökte sig på dumheter. Hon vände då runt på en femöring och gav dem rumpan varpå de helt kom av sig.

Mina nuvarande hundar misstänker jag dock hade svarat upp istället...

*kl*
Ett par gånger var det trots alla hundar som försökte sig på dumheter. Hon vände då runt på en femöring och gav dem rumpan varpå de helt kom av sig.

...

Jag det verkar precis som att den attackerande hunden kommer av sig när hon vänder rumpan mot den.... :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 729
Senast: fixi
·
Hundhälsa Jag behöver få lite neutrala åsikter om min älskade vovve. Han är en blandras chihuahua/powder puff, med lite inblandning av nåt mer på...
Svar
9
· Visningar
3 027
Senast: Monstermom
·
Övr. Hund Jag har en dansk/svensk gårdshund på cirka 1,5 år. På många sätt är hon en underbar och mysig hund men hon har vissa beteenden som jag...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 113
Senast: martha
·
Hundhälsa Är helt ställd och vet inte vad som är fel, är det någon som kan komma med idéer så vore jag tacksam! Först vill jag klargöra att...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
38 544
Senast: Belethien
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka