Hur ska hästen sätta ner hoven?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare jessa_1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 3 831
J

jessa_1

Hej

Är förvirrad angående hur en häst ska sätta ner hovarna. Vad gäller fånghästar som jag förstått det så ska man hålla koll så de inte har Dubbelslående steg ( sätter ner trakten först ). Men på bland annat hovvårdssidor står det att en häst alltid ska sätta ner sin trakt först och sedan tån, för sätter den ner tån först så har den ont. Vilket är rätt? :confused:

Sv: Hur ska hästen sätta ner hoven?

Det ska inte vara så uppenbart som på fånghästar som avlastar sin tå.

Men om hästen har för låg trakt kommer det att bli tå först o sen stort genomtramp.

Sv: Hur ska hästen sätta ner hoven?

En fånghäst går ofta som en ur Hitlers arme, stelt och går bara på trakten, och vill inte rulla över. Det är dock inte alla fång hästar som går så.

En häst är skapad för att sätta ner trakten först och sedan rulla över och skjuta iväg med tån. Det är i trakten som stötdämpningen är, där flexar hoven genom strålen, elastiska putan osv.

Det är ofta på för lite material i trakten som gör att hästen ömmar och sätter ned tån eller hela hoven först. Detta kan bero på felverkning men även på röta eller för mjuk inaktiv stråle. Tålandning kan även bero på att tån är för lång och gör det omöjligt för hästen att rulla över. Hur hästen sätter ner trakten är en mkt bra indikator på hur hovvården fungerar. Det är enklare att göra något åt saken om man har hästen barfota så mkt som möjligt och använder barfotaboots med sulor, ev stråltryckar sula. Barfota hästar har hovar som rör sig mer och utvecklas på ett helt annat sätt än stålskodda, det är inte för inte som hovslagare rekommenderar barfotagång vid de flesta hovproblem.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 031
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 994
Senast: Ceta
·
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 995
Senast: Emuliiaa
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 293
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka