Hur ska det här gå ihop?

S

Sussie918

Från och med 1:a februari 2005 kommer jag att hyra ett stall själv.
Problemet är bara att det är svårt att hitta folk.
Jag betalar 2500:-/månad och får då tillgång till sex boxar (varav två måste gå till foder,spån och hö då det finns ont om utrymme.), här finns fem hagar (en med ett skjul på 6x5). Det är minst 1 ha/hage. Stallet har en jätte liten sadelkammare, plats för uppställning av en häst.

Givetvis vill jag ju gå + och inte - på att hyra ut boxar, men jag vill heller inte att det ska vara för dyrt då det inte finns paddock eller större utrymmen. Stallet ligger ca. 7,5 km rätt ut i "skogen" dvs här går inga bussar så det krövs körkort, snälla föräldrar, moped osv.

Det enklaste hade varit att alla i stallet hjälptes åt med fodringar in och utsläpp.

Lösdriften:
-Max tre ponnyer
-Hagen som är på drygt 1,5 ha delas på mitten en för sommar en för vinter (för ponnyer som inte klarar kraftigt bete osv.)
-De som har hästar på lösdrift står för middagsfodringen vardagar samt att de även tar utsläpp (och fodring morgon) 2ggr/vecka
Pris: 350:-/häst i kallhyra.

Stallet:
-Stora boxar på lite mer än 3x3 (fönster i varje)
-Hästarna går två och två (ev. annan uppdelning beroende på hur de funkar tillsammans)
-Alla som hyr boxar hjälps åt (rättvis fördelning) med morgon utsläpp 5 dagar/vecka, Insläpp 7 dagar/vecka, Middagsfodringen på helgen.
Pris: 450:-/häst i kallhyra

Drygt 500 meter bort finns en stor paddock med väldigt mycket hindermaterial (kan träna vattenhinder etc) du rider hur mycket du vill här för 100:-/månad. 125:- med belysning.
Ridlärare 1 km bort som åker runt och ger lektioner (otroligt duktig dressyrtjej som tränat och tävlat på hög nivå) som tar 130:- för 45 minuter.

Vad tycker ni om detta? Hade ni kunnat tänka er att ha det så? Tycker ni hyran är för dyr? Vad kan man erbjuda mer för tjänster?
Tacksam för alla svar och funderingar :bow:

Sv: Hur ska det här gå ihop?

Det där med middagsfodring på vardagar kan ju bli knepigt om stallet ligger lite off. I ett så litet stall hade jag nog skippat middagsfodring, gett kraftfoder inne på morron och grovfodret ute. Samt fördelat in och utsläpp jämnt överlag. Det kan ju vara så att någon bara kan ta utsläpp och inga insläpp tex. Jag hade nog försökt ha ett möte med jämna mellanrum och göra upp schemat så gott det går efter folks önskemål, några månader i taget.

Ja, antagligen kommer det bli som så att vi har hösilage balar ute så de får äta fritt, det blir som du säger mkt lättare om man har en gång minder/dag.

Jag tycker det låter billigt. Tillkommer vatten, el och stängselmaterial? Hantering av gödselstacken? Jag hyr ut ett par boxplatser för 400-500:-/månad beroende på häststorlek kallt men, el, vatten och stängsel ingår, även gödselhantering och lite annat som tillkommer och jag går garanterat minus.

Jag tycker priset låter jättebra!

Tycker att det låter billigt. Vi betalat 750 kr och då ingår bara själva boxplatsen. Allt annat får vi själva köpa. Står i kollektivstall

Tycker också attd et var ganska billigt. Hyr ett litet stall med 5 boxar. Alla fodringar oich jourer turas vi om med. 600:- tar jag i kallhyra (då ingår inte foder och strö) Fina vinterhagar finns (dock ganska små) och bete på sommaren ingår.
Nu är ju spån väldigt billigt häruppe så man kommer ändå lindrigt unbdan...
MVH /Erica

Svarar till alla i stället:
El och vatten ingår.Vill man ha varmvatten finns det att hämta i källaren.
Vi brukar även ha en värmefläkt inne i sadelkammaren dagtid så att fodret inte fryser eller om man vill värma sig lite! ;p
Stallet finns i Hallandslän =)

Tycker det är svårt och bedöma kostnaderna, eftersom jag inte vet var du bor.
Men oavsett var i landet det är någonstanns låter det väldigt billigt, du skulle nog kunna höja hyran med en hundralapp i vilket fall som helst skulle jag tro.

Det där med fodringarna är ju svårt, det kommer nog också vara en avgörande sak för att folk ska ha hästarna i stallet tror jag. Speciellt om det är lite svårt med förbindelserna. Går det inte att lösa på något vis så att hästarna får krafft på morgonen innan de ska ut och sedan att de får gå på fri tillgång ute? På hö eller hösilage och sedan har halm t.ex. Och sedan att man tar in dem senare på kvällen och ger krafft igen ev. med en hög extra grovfoder.

I sådana fall så minskar ju stallpassen rejält. Du kanske själv kan ta en högre hyra annars och gör så att du har fri tillgång till grovfodret i avgiften? Ev. även t.ex. ett visst kg, havre, korn, betfor m.m. också men att man mockar själv och delar på in och utsläpp. På såvis borde du kan höja hyran en aning, för i så fall är det ju du som fixar fodret till anläggningen.

Liknande trådar

Anläggning Jag ska flytta o söker därmed nytt stall till min häst. Har två som jag velar mellan. Båda är lösdrift, lika långt att köra o nästan...
2
Svar
37
· Visningar
2 248
Senast: sorbifolia
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
10 021
Senast: Sorgsen
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 450
Senast: Smurfoff
·
Anläggning Jag har en kanske lite löjlig fråga men den har gnagt på mig ett tag nu och jag börjar fundera på att flytta på min häst. Jag hyr in min...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
14 599
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar