Hur ska bröstselen sitta?

Sv: Hur ska bröstselen sitta?

En länk till hur vidrigt hemskt travhästarna har..

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=638429

Snigelfarmor,
jag tycker också det är tråkigt när nivån hamnar där den gör. Men tänk om jag stövlade in i din värld, i ditt liv..i din omgivning och talade om för dig att det du gör med din häst är djurplågeri för JAG baserar min kunskap på att jag en gång var i ett liknande stall som ditt..

Därtill äger du ingen som helst ödmjukhet och inte heller en vilja till att lyssna och ta in det andra säger..
Vare sig de är 80 år eller 20..

Du har anammat ditt sätt (och märk väl, då är du ändå bara nybörjare inom körningen!) som det enda sättet och då blir det lite fånigt och icke trovärdigt när du i en tråd efter uttycker din "oro" över att ponnyn kanske är stissig inne i manegen när du ska köra..
Samma ponny som var körd i en julshow för ett tag sedan..

Men då var det väl med "skitsele" och låg rockard" som du så ointelligent sa..

Förstår du verkligen inte..???

Ska du sitta och ge råd och smälla andra på fingrarna med fruktansvärda påhopp så hade i alla fall jag tagit dig lite mer på allvar om DU själv inte visade en sådan osäkerhet inom körningen..

Jag kan t ex erkänna att jag anser dressyr, hoppning, fälttävlan och maraton-körning vara helt förkastligt..

MEN jag måste ju kämpa med mitt sunda förnuft och inse att det är JAG..och min bristande kunskap som ger mig mina åsikter..

Dressyren;
Jag kommer aldrig, aldrig förstå varför en häst ska tvingas kröka på nacken (står även som ett frågetecken när det gäller körning och dressyr..finner det helt onaturligt!) eller lära sig en massa onaturliga rörelser..likt dansande cirkusbjörnas visas dessa hästar fram och trots att det tar ÅR att lära sig denna ädla konst så har jag hitills inte sett en enda dressyrhäst göra sina "apkonster" i hagen..
Och aldrig får de gå i hagen, därtill är de för dyra

Hoppning;
Titta på en flock med vilda hästar.
När de springer så väjer de för varje hinder..de väljer att INTE hoppa över det!
Inom hoppningen barreras alla hästar och de stackarna tvingas med SPORRAR att hoppa trots att de är så trötta att de stupar..
Saxas i munnen tills de blöder gör de också..

Fälttävlan;
Say no more..ok för att just den hästen vi hade i stallet var lycklig och välskött MEN..hur många hästar avlivas inte till följd av skador inom den sporten?!

Maraton-körning;
-Jag lider verkligen när jag ser kuskarna luta sig fram och den löddriga hästen som redan ger vad den har ska snabbt svänga! Rusa! Jaga! Jaga! Fortare! Fortare!
De som går i 4-spann blir så tossiga att ögonvitorna rullar och svetten lackar innan de ens har kommit ut på tävlingsbanan..
stress..stress..stress och skador..

men när jag verkligen tar fram mitt förnuft..då måste jag ju inse att så här är det antagligen inte!
Utan det är JAG som har för liten erfarenhet men ändå har valt att göra mig en "sann" bild av ovanstående sporter..och då blir den bilden sannare för varje gång jag ser det för jag ser det med mina redan så bestämda ögon..

Tills en röst viskar att så kan det ju inte vara..
För det kan ju inte bara vara JAG som inte vill se min häst lida, det måste ju vara så att även andra vill ha roligt tillsammans med sin häst..
Det kan ju inte bara vara jag som vill ha glädje in i mitt hästliv..
GIVETVIS INTE!!
Och då går ju mina dumma och ointelligenta fördomar bort direkt, eller hur?

även om det svider...

Om man säger .. Svängel, baksele,draglinor, skitsele, kan allt. Då vet alla vem på buke man pratar om......Tyvärr men så är det. Seriös eller inte.?

Jag förstår int varför ni skall bli så arge på varandre jämt. Ni kan väl vare venner. Rut.

Vilket j*vla tjaffs......

Alla tycker olika.
En ägares "goda ovårdnad" av hästen anses oacceptabel för en annan, så är det!

Jag bad specifikt om vad som är grymt med trav UTAN avarterna som jag redan själv poängterade finns inom allt.

Jag fattar inte riktigt, men det är väl "avarterna" (använd lättförståliga ord så fattar dumma lättare :smirk: ) jag menar som är grymt?

Bara jag som tycker vissa har gjort märkbara påhopp mot en enskild person? Personliga påhopp?

Nu har jag dock lärt mig en sak, att snällt försöka omvända en person jag anser ha fel, istället för att bara anklaga...
Visa en annan väg ist för att bara komentera hur illa den valda vägen är :smirk:

/Lisa

Jag fattar inte riktigt, men det är väl "avarterna" (använd lättförståliga ord så fattar dumma lättare ) jag menar som är grymt?

Bara jag som tycker vissa har gjort märkbara påhopp mot en enskild person? Personliga påhopp?

Nu har jag dock lärt mig en sak, att snällt försöka omvända en person jag anser ha fel, istället för att bara anklaga...
Visa en annan väg ist för att bara komentera hur illa den valda vägen är
Var det inte du själv som sa att trav = grym sport??? och så sitter du själv här och tar upp avarterna av hästhållning vilket ingen seriös travtränare ägnar sig åt!!!!

Inom häst kan jag mycket men absolut inte allt men att gång på gång läsa på detta körforum om alla kommentarer och tips och råd som snigelfarmor ger till alla och envar och att hon ständigt proklamerar att hennes väg är den enda rätta att gå för hon använder minnsann både svängel och draglinor (vilket 95% av henns alla trådar/inlägg handlar om ) så måste det faktiskt sättas stopp!

För det är uppenbart att denna person själv inte är så kunnig inom ämnet även om nog viljan finns där (framförallt snacket) och den dagen någon annan än mindre kunnig ser dessa trådar så kommer de till slut tro att bara man har svängel och draglinor så fixar sig allt för då är man lika med en stjärnkusk!

För egen del tycker jag att farliga råd från okunniga människor bör stoppas för andras säkerhets skull detta oavsett om de handlar om dressyr, hoppning, fälttävlan, trav, galopp eller körning!

Till och med du själv har skrivit de mycket kloka orden att även om hästen är liten så kan det bli livsfarligt om man inte vet vad man håller på med och att folk som uppenbarligen själva är rena rookiesarna ger råd till andra och försöker påtvinga dem sina egna sanningar kan bli farligt i slutändan!

Senast ändrad av en moderator:

Dressyren;
Jag kommer aldrig, aldrig förstå varför en häst ska tvingas kröka på nacken (står även som ett frågetecken när det gäller körning och dressyr..finner det helt onaturligt!) eller lära sig en massa onaturliga rörelser..likt dansande cirkusbjörnas visas dessa hästar fram och trots att det tar ÅR att lära sig denna ädla konst så har jag hitills inte sett en enda dressyrhäst göra sina "apkonster" i hagen..

jadu... Dessa "apkonster" som du skriver är rörelser som hästen har naturligt i sig...går inte att plocka fram annars. titta på föl och unghästar som leker med varandra i hagen. De samlar sig för att få kraft fårn bakdelen och då kröks huvudet automatiskt eftersom ryggoch nackmuskulaturen drar i hop sig. Sidvärtsrörelser använder hästen då denne behöver flytta sig i sidled.. till exempel flytta undan fårn en högre rangad häst. Att rida dressyr görs för att hästen ska orka bära upp oss ryttare på ett bra sätt utan att få skador. Sen att de inte får gå i hagen... nå, några enstaka stämmer det kanske på men långt i från alla!!! Och återigen. rörelserna är itne ONATURLIGA.

Hoppning;
Titta på en flock med vilda hästar.
När de springer så väjer de för varje hinder..de väljer att INTE hoppa över det!
Inom hoppningen barreras alla hästar och de stackarna tvingas med SPORRAR att hoppa trots att de är så trötta att de stupar..
Saxas i munnen tills de blöder gör de också..

Saxas så de blöder? hum var har du sett det någonstans? En vild häst hoppar om den behöver hoppa. En vildhäst spar dock på krafterna till den behöver utnyttja dem till max så där finns en viss tveksamhet om det är naturligt eller ej. Men en häst som itne vill hoppa...hoppar heller inte.

Fälttävlan;
Say no more..ok för att just den hästen vi hade i stallet var lycklig och välskött MEN..hur många hästar avlivas inte till följd av skador inom den sporten?!

Detta är nästan skrattretande . Fälttävlanshästar avlivas inte i större mängd än inom andra ridgrenar. tänk bara inom travsporten hur många travare som avlivas när de börjar bli "till åren" för att de inte kan springa längre? eller för att de är så pass skadade att de inte duger.

Tycker du är väldigt fördomsfull. vet du egentligen något alls om de grenar som du just klankat ned på så?

Du verkar lite oresonlig och naiv?
Snigelfarmor berättar det hon har varit med om?
Hon tycker ingen ska behöva göra samma misstag som hon gjort?
Att hon går på och hävdar bestämt är väl hennes sätt... :D

Sluta med det där jävla "avarterna" har jag inte utryckt att jag inte fattar innebörden? Dumma jag som inte fattar, orkar inte heller ta reda påt ens...

En sport där man tvingas träna hårt till en nackdel för kroppen tycker jag är grymt, bara för att få ut mkt pengar.
Trav är en sådan sport, men kan även var mkt trevlig om personen tränar sina hästar med måtta och glädje och bryr sig mindre om penagna som inte rullar in vid varje löp...

/Lisa

roslagen skrev:
Din beskrivning är ju inte den lättaste att begripa sig på men efter att ha kollat bilden på Globus hemsida kan jag konstatera att det är en helt vanlig bröstsele du köpt.
Jag sällar mig till de som säger att vet man inte eller ens begriper HUR man ska spänna för sin häst så kanske man bör ägna sig åt annan sport typ flugfiske eller så:devil:

Om jag förstått det rätt så frågar hon ju HUR den ska sitta för att få reda på att hon sätter den rätt!! Då ska man inte klanka ner och va otrevlig! :eek:
Har mest erfarenhet av travselar men tycker att selen på ponnyn på bilden sitter lite för långt fram. Bukgjorden tycker jag ska ligga som en vanlig sadelgjord, alltså en handsbredd från frambenet.
Rätta mig gärna om jag har fel! :)

Varför dra in travets bra och dåliga när tråden handlar om en bröstsele???? :confused:
Tråkigt när diskussioner urartar sig till skitsnack och smutskastning! :(

Om jag förstått det rätt så frågar hon ju HUR den ska sitta för att få reda på att hon sätter den rätt!! Då ska man inte klanka ner och va otrevlig!
Jag svarade mest på frågan som med handlade om HUR man kopplar ihop sele, häst och vagn med varandra. Behöver man fråga om en sådan sak och gör det på nätet och inte IRL till någon i stallet som verkligen kan visa HUR man gör anser jag att man är farligt ute då det gäller körning.

Du verkar lite oresonlig och naiv?
Snigelfarmor berättar det hon har varit med om?
Hon tycker ingen ska behöva göra samma misstag som hon gjort?
Att hon går på och hävdar bestämt är väl hennes sätt...
Naiv????:rofl: :rofl: :rofl: Hur fick du ens in en sådan tolkning i det jag skrev????

Sluta med det där jävla "avarterna" har jag inte utryckt att jag inte fattar innebörden? Dumma jag som inte fattar, orkar inte heller ta reda påt ens...
En avart är en dålig variant av något så när jag säger att jag vill vet vad som är grymt med trav UTAN att avarterna dras vill jag med andra ord veta vad som är så grymt med trav när man tagit upp de dåliga varianterna - inom hästhållning/träning etc. När jag ställer frågan på det viset får jag ju heller inga konkreta svar.

Avarter finns inom allt, alla män slår inte sina fruar men avarterna gör det! Alla muslimer är inte fanatiska fundamentalister som önskar ta ihjäl vilken dansk som helst de möter på gatan utan avarterna inom islam är det som vill detta osv. Hänger du med???:idea:

Tycker du är väldigt fördomsfull. vet du egentligen något alls om de grenar som du just klankat ned på så?
Själv tog jag hela detta av Trygg inlägget för ironi :bow: speciellt som Trygg skrev
inse att det är JAG..och min bristande kunskap som ger mig mina åsikter..

knapplån

usch va trist att käfta som ni gör
det är ju trots allt så att hästar förenar en massa människor
alla kan inte dra jämt
vissa får man ta med en nypa salt
tycker att hätskunnigt folk är såna som låter minst besitter ödmjukhet och håller sig lite i bakgrunden
inte riktat mot någon speciell
alla har vi nåt att lära av varandra

tycker att din tråd spårade ur
har du ingen som kan visa dig i närheten
det är det bästa
jag har en god vän som sysslat med körning i över 20 år
hon är min kunskapsbank
turligt nog
lycka till

tycker att hätskunnigt folk är såna som låter minst besitter ödmjukhet och håller sig lite i bakgrunden
Jag håller med dig totalt angående ödmjukhet och i mitt stall är det få som har en aning om vad jag har för hästbakgrund. Skulle jag se något riktigt, riktigt galet skulle jag allt säga ifrån men i övrigt så länge det inte är fara för häst eller folk tycker jag att alla och envar har rätt att göra misstag. Vi har alla en gång vart nybörjare.

Gränsen för mig går dock när trångsynta människor med bristande kunskap och just bristande ödmjukhet går in och tipsar alla och envar om vad som påstås vara mer eller mindre absoluta sanningar då måste man faktiskt få säga stop.
Jag anser nämligen att en person som t.ex bestämt sig för att i stort sett all bettsling är värdelös utan att ens ha grundkunskaper i ämnet om vad och hur man använder betten inte är rätt person till att tipsa andra om bettsling.

Jag har hållt på med häst i över 30 år, jag är utbildad ridlärare och har lärt mig körning av några av landets bästa inom gebitet trav och "finkörning". Någonstans på vägen har jag nog snappat upp ett och annat och är tillräckligt ödmjuk för att inse att jag inte är fullärd precis som många andra heller inte är det.
Mellan de olika grenarna kan vi lära varandra mycket, likaväl som att det finns (här kommer det igen) avarter inom hästeriet som hellre borde ägna sig åt att samla på frimärken.

japp mkt bra sagt
men man kan lära sej av alla människor
även de som hållt på kortare eller längre tid
det är det som är så häftigt

Hej, vilda diskussioner...
Jag har varit emot trav i många år men när jag tog hand om en travare och praktiserade i ett travstall ändrade jag uppfattning, inte helt men till viss del. Jag var hos en gubbe som tog väl hand om sina hästar, han mös med de, pratade med de och bara stod och klappade de, han tog sig tid till sånt helt enkelt! När vi tränade de kom jag till insikt att dessa hästarna tyckte att det var KUL att trava så fort, det var inget vi gjorde utan de sprang med öronen frammåt och var glada, fick de vila var de sura...Alla travtränare är inte pest och slår sina hästar och alla travare drömmer inte om ett livsom rid- och promenadhäst!!!De vet inget annat, och skulle de göra de, hade de inte kämpat in i de sista!!

visst att vi har hamnat långt utanför vad träden egentligen handlade om men jag kan inte annat än att hålla med alla som reagerat på ditt inlägg! :devil:
Om det var så hemskt som du säger borde du väl insett att om du anmäler de kommer inspektörerna göra allt för att hästarna ska få det bra! Inte mår de bättre av att du är där och tycker illa om hur de blir behandlade!! INGRIP ISTÄLLET!!!!
Du måste få någon som är kunnig att ta hästarna därifrån att ingripa om det är så hemskt! Och skulle hästarna må så dåligt och ha så många sår skulle de inte få ställa upp i tävlingar och därmed har ägarna inga pengar att leva för...DET FINNS VETERINÄRER INOM TRAVSPORTEN OCKSÅ!!!OCh de gör sitt jobb som precis alla andra!

ÅTERGÅ NU TILL TRÅDEN ISTÄLLET FÖR ATT DISKUTERA DETTA MER!

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har fått med en sele från H**ks med min nya ponny. Beställde genast en bättre sele som visade sig vara för stor... Nu funderar jag...
Svar
5
· Visningar
1 367
Senast: Mli
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka