Hur ska bröstselen sitta?

Sv: Hur ska bröstselen sitta?

pufffan skrev:
Jag tyck att du har jätte fine häster _L_. Men det är int bra för folk eller fä att bli runde om magen. Dom får ont i sine knän. Jag kan int så myck om trav men när man ser dom på tv så tyck jag att dom ser fine ut. Dom sprin som bare den, dom är blanke och fine. En ledsen häst tror jag int kan springe så fort. Jag tror att man får betale böter om man slår hästen, så det tror jag int att man gör. Och int finns det väl någon som kör med sporrer? Rut.

:bow: Jag tror inte heller man kan få hästen att springa så om den inte mår bra.
Man kan bli avstängd och får böter om man använder pisken på fel sätt, det finns många exempel på det.

Men det finns ju också baksidor med travsporten, de som man ser på tv mår bra men därför behöver inte alla göra det.

Senast ändrad av en moderator:

_L_ skrev:
Tycker inte sporrar är så trevliga så jag tog upp dom men det hör inte till körningen ;D

/Lisa

Köra med sporrar, hihi :rofl: Ja travkuskarna som kör tävlingssulky kanske kan, dom har ju fötterna ända vid hästens bak. Nej usch då, inte så roligt för hästen kanske :crazy:

De man ser på tv mår inte alls alltid bra. Många går med en massa grejer för att de inte springer rakt, andra har magsår (80%), andra får aldrig gå i hage, vissa blev inkörda som föl, vissa har fullt av sår efter benskydden. Såg ofta väldigt blodiga ben när man stod och spolade av sina egna passhästar. Många blistras ofta.

Andra har psykiska problem, väver, äter inte upp sin mat, är rädda i boxen osv. Och de hästarna kan springa in några hundratusen innan det tar stopp, om det tar stopp innan skador/åldersgränsen tar vid.

Säger inte att alla mår dåligt, men jag tror nog att alla travhästar upplever stressen mycket oftare än vad en häst bör göra för att må hästbra. Jag kan många gånger uppleva ett travlopp som flykt ifrån något, att en häst har vinnarskalle känns mest påhittat..

Nu MÅSTE du uppge vem i h-e du har varit hos??

Och hur i helsike fick den tränaren ens lov att anmäla sina hästar för start??? Mycket liten trovärdighet i det du säger..
Det funkar inte så som du beskriver och jag förstår inte ditt syfte??

Vad är det du vill uppnå??

Och framför allt, VARFÖR stannade du kvar ens en MINUT i ett sådant stall??? Vi andra skulle anmäla dessa omständigheter på studs..
Så du pratar emot dig själv och nämner saker som varit förbjudna i många herrans år!!!!

Men STÅ nu upp och tala om VEM du har varit hos???

Kan vi klargöra en sak;
Travet har flest aktiva, dvs hästmänniskor, alla kategorier i Sverige eller hur?

Så majoriteten av dessa, jag, min granne, min bror, de 150 anställda runt Åby, veterinärer, tränare, massörer..osv osv..
VI är hästplågare som inte fattar nåt..medan DU..är den enda sanna djurvännen som VET skyhögt över alla andra hur saker och ting är???

Du gör bort dig så det skriker om det med din löjliga fantasivärd!!!

Att jag ens ids och orkar argumentera med dig..det är ju bättre jag ringer upp Elling lr nån annan från psyk som lider av dessa vanföreställningar..

Fick du aldrig anställning i ett travstalll lr vad är det?
Ja just det, det var ju du som skrev att tjejerna fick inte köra hingstarna..
Bara en sån sak säger mkt om vem du är och vilken fanatasi du lever i.

En häst bedöms efter sin körförmåga o lynne..inte efter vad som finns mellan benen på den!!

Jag tyar inte längre...

inte jag heller..

och berätta gärna vad som är olagligt. Tyvärr är inget av det jag nämnt olagligt, då hade jag anmält. Bättre att jag är där och gör livet drägligare för de som behövde det.

Det där om hingsten var 1 hingst, inte alla hingstar. han hade bara 2 hingstar. Hingsten gick ofta omkull och drog gärna en repa om man inte var stenhård i armarna, och tjejer är inte stenhårda i armarna. Jag vill överhuvudtaget inte köra hästar som är stenhårda i munnen, tyvärr ofta ett faktum i stallarna.

Senast ändrad:

Vad jag vet så är blistring olaglit i sverige. Om inte så varför gnälla på det?

Nej, nu Jenny måste jag också reagera! Sexistiska kommentarer kan inte bara få passera, ännu mindre när det kommer från "en av oss"!!!

Att gubbsen i branschen kan uttala sig i termer liknande "tjejer är ju bäst på att ta hand om hästarna" kan jag förstå, men en tjej som är lika nedsättande - nej tack!!!

Svaga personer är inte stenhårda i armarna, kön oväsentligt! I 5:an bröt jag arm med en kille i min klass (bondgrabb "även han"), och jag vann!!
En kille som kommer direkt från datorn är definitivt svagare än min tjej på 14, om de är jämnstora, hon bär vatten och hö, mockar, ryktar, kör dyngkärror osv.

Jag är utless på tjejer som "hjälplösliggör" sig själva och oss andra genom att säga att saker är "karlgöra", vilket jag tycker att du gör, fast med andra ord!
I så fall heter det väl att "det är göra för en starkare person än mig själv"!?!?

Lotta

Ja det finns ju olika människor till allt, och jag vet att travhästar behandlas illa, men inte alla!
Dålig är ju selen när den ger skavsår (sett det med egna ögon ) grymt att vissa bara bryr sig om pengar o struntar i hästen, men det finns ju överallt. Se bara på SHV hästar var dom varit
Men i trav är det pengar med så då tycks människor bli lite mer okänsliga

Sen finns det många bra ställen med välmående hästar och så ska det ju va!
Jag bad specifikt om vad som är grymt med trav UTAN avarterna som jag redan själv poängterade finns inom allt.

De man ser på tv mår inte alls alltid bra. Många går med en massa grejer för att de inte springer rakt, andra har magsår (80%), andra får aldrig gå i hage, vissa blev inkörda som föl, vissa har fullt av sår efter benskydden. Såg ofta väldigt blodiga ben när man stod och spolade av sina egna passhästar. Många blistras ofta.

Andra har psykiska problem, väver, äter inte upp sin mat, är rädda i boxen osv. Och de hästarna kan springa in några hundratusen innan det tar stopp, om det tar stopp innan skador/åldersgränsen tar vid.

Säger inte att alla mår dåligt, men jag tror nog att alla travhästar upplever stressen mycket oftare än vad en häst bör göra för att må hästbra. Jag kan många gånger uppleva ett travlopp som flykt ifrån något, att en häst har vinnarskalle känns mest påhittat..
Herregud, är det du som pluggar till djurskyddsinspektör. Blir "härligt" när okunniga du kommer ut på arbetsmarknaden för med din trångsynthet, okunskap i kombination med dina besserwisser åsikter i allt kommer du väl jobba för att allt inom travet läggs ner och den enda som får ägna sig åt häst är du i egen hög person!:eek:

Du kan ju uppenbarligen INGENTING om trav det har jag konstaterat förut, dessutom har jag även konstaterat att en seriös tränare aldrig skulle låta någon nybörjare köra ut på det sättet du i andra trådar tidigare berättat. Nej lägg ner och kom med konkreta exempel.

Det är väl irländsk blister som är olaglig för att man där går in och bränner av nervtrådarna så att känseln går förlorad.

Snigelfarmor! Annan blister är tillåten och i många fall är det inte bra mycket värre än liniment och STC har mycket klara och strikta regler på vad som får användas och HUR nära tävling det får användas och om eller inte i träning för tävling.

ok, så vet besiktning då idag, alla 4 var så nervösa för han är en gammal tävlingsponny i hopp o fälttävlan. Vi hade sagt att vi köper han även med 0,5 or. Och så ringde telefonen, inte en anmärkning. Vet trodde han var runt 7!!

Så skrev du Jenny efter att ha tittat på din nya körponny..
Hoppning och Fälttävlan, är det ok sporter eller vad anser du om det?

Jaaa..och VEM, förutom DU, kunde tro att en 7-åring som har blivit utsatt för sådana grymheter (?) var frisk som en nötkärna..

Håller helt med Roslagen o flera andra.
Du är själva nidbilden av en djurskyddsinspektör som gör parodi på sig själv..

Håller helt med Roslagen o flera andra.
Du är själva nidbilden av en djurskyddsinspektör som gör parodi på sig själv..
:banana: :bow: :banana: :bow: :banana:

Oxå detta till snigeln

Policy för god hästhållning

1. Hästens välbefinnande skall alltid komma i första hand vid träning och tävling.

Bra hästhållning
Uppstallning, utfodring och träning skall vara förenliga med god hästhållning och får ej äventyra hästens välbefinnande. Hantering som på något sätt orsakar fysiskt eller psykiskt lidande, i stall, träning eller tävling, skall ej tolereras.

Träningsmetoder
Träningsmetoder som orsakar rädsla eller otillbörlig påverkan på hästens normala beteende skall inte användas. Hästar skall endast ges träning som är anpassad till deras fysiska kapacitet och mognad. De skall ej utsättas för träning som de ej förberetts för.

Skor
Hästars skor skall vara anpassade och tillverkade så att risken för skador minimeras.

Transporter
Under transport till och från träningscamper och tävlingsbanor bör full uppmärksamhet riktas mot att skydda hästar från skador och andra hälsorisker. Fordon bör ha god ventilation och de bör underhållas samt desinficeras regelbundet.

Viloperioder
Långa resor bör planeras noggrant och hästarna skall tillåtas regelbundna "viloperioder" samt tillgång till vatten. Luftvägsproblem kan minskas om hästen har möjlighet att sänka huvudet till golvnivå under viloperioder.

2. Hästen skall vara i fysiskt och hälsomässigt gott skick innan den tillåts tävla

Veterinära kontroller
Inga hästar som uppvisar sjukdomssymptom, hälta eller annan åkomma får tävla om detta kan vara skadligt. Vid tveksamhet skall sådan häst kontrolleras av veterinär innan den tillåts tävla.

Omogenhet
Hästar mognar olika snabbt. Tränings- och tävlingsscheman bör noggrant planeras för att minimera risken för muskel- och skelettskador.

Kirurgiska ingrepp
Kirurgiska ingrepp som hotar hästens hälsa eller som kan påverka andra hästars, ryttares eller kuskars säkerhet skall ej tillåtas.

Allvarliga eller återkommande kliniska åkommor
Hästar med allvarliga eller återkommande kliniska åkommor t.ex. lungblödare skall på veterinärs rekommendation temporärt eller permanent uteslutas från tävling.

Dräktiga ston
Dräktiga ston får ej tävla efter 120:e dräktighetsdagen.

3. Förhållanden på tävlingsplatsen får ej skada hästens välbefinnande.

Banförhållanden
Tävlingsbanor skall vara anpassade och underhållas för att minska risken för skador. Uppmärksamhet skall speciellt riktas mot korsningar, ojämnheter och avvikelser från det normala banunderlaget.

Steeplechase och hinderlöpning
Deltagande i dessa tävlingar bör begränsas till de hästar som har bevisade hoppegenskaper. Vikter, distans samt antal, storlek och konstruktion på hinder bör alltid bedömas noggrant vid planering av dessa typer av tävlingar.

Väderförhållanden
Sunt förnuft bör användas vid tävling under extrema väderförhållanden. Man bör tillse att hästar kan kylas ned snabbt efter tävling i varmt och/eller fuktigt väder. Hästar som tävlat i kyla bör tas in så snart som möjligt.

Felanvändning av spö
Att missbruka användandet av spö skall ej tolereras, t.ex. att få en redan distanserad häst att springa fortare, om hästen är obenägen att svara på drivning eller om en häst utan tvekan är på väg att vinna. Alla typer av spömärken efter tävling indikerar skada.

Medicinering
Efter veterinär behandling skall tillräcklig tid ges för fullt tillfrisknande innan tävling. Huvudskälet till regler för användning av läkemedel skall vara djurskyddet och ryttares/kuskars säkerhet. Dessutom skall dessa regler motverka orättvisa och försök att dölja defekter hos hästen som kan vara ärftliga och skada avelsarbetet.

Dopning
Droger, läkemedel eller andra ämnen samt andra åtgärder som kan påverka aktuell prestationsförmåga eller temperament är ej tillåtna vid tävling eller träning som är att jämställa med tävling.

Tävlingsstallar (gäststallar)
Uppstallning vid tävlingsbana skall vara säker, hygienisk, bekväm samt erbjuda god ventilation. Hästen skall kunna ligga ner bekvämt utan risk för skador. Färskt dricksvatten och tvättvatten skall alltid finnas tillgängligt.

Startgrindar
Hästar skall vara tillräckligt förberedda så att de är bekanta med inlastning i startboxarna. Grindar skall vara väl anpassade och säkra. Hjälp med inlastning bör vara begränsad till att uppmuntra hästen utan att orsaka oro eller rädsla.

4. Hästen skall garanteras rätt omhändertagande vid tävling, och att den behandlas humant den dag dess tävlingskarriär är över.

Veterinär behandling
Om häst skadas i tävling skall ryttare/kusk stiga av och hästen skall hämtas av djurambulans eller motsvarande när så är nödvändigt. Veterinär skall alltid finnas på tävlingsbanan. Om så erfordras skall hästen transporteras till närmaste remissinstans för vidare bedömning och behandling. Skadad häst skall ges adekvat behandling innan transport.

Tävlingsskador
Skaderegistrering i tävling och träning bör göras. Banförhållanden, tävlingsfrekvens, ålder och andra faktorer bör noggrant utvärderas för att minimera risken för allvarliga skador.

Avlivning
Om skadorna är tillräckligt allvarliga kan hästen tvingas avlivas av humanitära skäl. Avlivning skall ske så fort som möjligt för att minimera lidande.

Efter avslutad tävlingskarriär
Hästägare bör på alla sätt se till att deras hästar behandlas med sympati och humanitet den dag de lämnar tävlingskarriären. Tävlingshästar bör identifieras och registreras permanent så att deras välbefinnande kan övervakas även efter "pension".

Senast ändrad av en moderator:

Vad har profilen med saken att göra... Man behöver faktist inte skriva tex sin riktiga ålder... Undra vem som är bukes narr här egentligen...

Ska man behöva anmäla era inlägg, för det är jävligt nära mobbing eller vad man kan kalla det.

Väljer att inte svara nån av er, jag vet vad jag sett, och jag tänker inte ta tillbaka en minut av mitt liv för att ni ska bli glada. Sätt mig gärna på er ignorera lista.

Fia-Lina, menar du att jag är lika stark som en välvuxen karl på 40 år? Skulle jag kunna ens böja ett finger på min egen fars hand skulle jag vara själaglad. Det sorgliga i situationen är att om jag måste kämpa med hela min tyngd bakom tömmen, hur mår hästen psykiskt, o fysiskt då?

varför skulle du ens behöva anmäla våra inlägg?!!? Det är ju mer än en gång bevisat att du anser dig kunna mer än alla andra inkluderat folk som hållt på med hästar i över 30-40 år och som jobbat/utbildats av och med de bästa inom hästeriet. Något man lär sig med ålder är att oavsett hur mycket man vet så vet man egentligen j-igt lite om det mesta och alltså måste man förkovra sig vidare. Att som du verkar tro att så länge man har en svängel på sin vagn är man en bättre kusk än andra är vä'ldigt skrämmande samtidigt som du även anser att den unga vetenskapen om hästens mun därmed är en absolut sanning.
Det fanns en tid på jorden då mäniskan trodde att jorden var platt men sedan insåg att den var rund..... Bara för att något är nytt (raka bett mm) så innebär det inte per automatik att det är det bästa för hästen.

Men snälla...sluta hacka på Snigelfarmor! Nivån på den här diskussionen har sjunkit alldeles för långt under ytan.:mad:
Jag tycker Snigelfarmor för det mesta har bra och vettiga åsikter. Stå på dig!:banana:

Var antyder jag ens att du är lika stark som någon annan? Jag vet inte heller vilken fysik din pappa är i besittning av!

Jag vänder mig endast och allenast mot att du påstår att tjejer är klena, även om du inte använder det ordet direkt!

Vill du bemöta det, så varsågod, men eftersom jag inte kommenterat något annat i ditt inlägg undanber jag mig kommentarer om det just vid detta tillfälle, det kan vi ta en annan gång ;)

Lotta

Har aldrig påstått att jag vet mer än nån annan, men det jag vet, det vet jag. INte mitt fel, och som tur är tänker jag inte hålla käften pga såna som dig som inte har nåt annat att säga än att jag har fel. Mina upplevelser, mina erfarenheter, de som tvivlar får gärna ta anställning i ett travstall så får de se själv hur roliga liv hästarna har det. Sen beror det ju på vilka skygglappar man går runt med i ett travstall. Hade man kunnat hade jag gärna haft med mig kamera och dokumenterat en dag i ett proffsstall på Umåker eller Jägersro. Tror inte det är så poppis av nån anledning. Undra varför??

Har faktiskt kort på en hästs rygg efter skav av selen, och då snackar vi "överben" på ryggraden av skav. Men vann det gjorde den "lyckliga" hästen ändå. En annan hade åratal av skav på rumpan efter tömmen, stora skorpor av förhårdnader, hur hård är den 11 åriga valacken i munnen? Han är en av Umåkers mesta vinnare. Totalt gallig och med fötter som såg ut som riktiga travfötter, ingen trakt alls och jättelånga snabeltår. Alla berömde ägarna för att han fortfarande sprang in pengar och var så frisk..
Jag har många fina travhästar i mitt minne med, tro inget annat. Jag tittar gärna på trav, och jag gillar att snacka trav och jag kanske har en dröm om att träna trav någon gång, men det hjälper inte mot erfarenheterna från proffsstallen. Man kan inte bara radera ett minne rakt av, eller hur gör ni som tydligen bara har positivt från travet?

Fia-Lina: är själv aktiv i debatten om jämställdhet, och påstår inte att alla killar är starkare än tjejer, men de flesta är det om inte tjejen tränar bodybuilding. Ett biologiskt faktum. De är ofta längre, starkare och mer tränade i att slåss, så vilken chans har en vanlig tjej utan exeptionella kampkunskaper eller otrolig styrka?
Jag är själv ganska stark eftersom jag är bondtös och hästägare samt tränar en hel del på gymmet, men jag har varken chans mot min bror, min sambo eller min pappa. Då måste jag ta till tillhygge, och det tänker jag inte göra mot en häst :) Kan vi släppa detta nu, du och jag är på samma sida om kampen ju!

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har fått med en sele från H**ks med min nya ponny. Beställde genast en bättre sele som visade sig vara för stor... Nu funderar jag...
Svar
5
· Visningar
1 367
Senast: Mli
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka