Hur ska bröstselen sitta?

Sv: Hur ska bröstselen sitta?

_L_ skrev:
små hagar och mkt stallvistelse!
Japp det tycker jag är grymt
/L[/QUOTE]

Åk till strömsholm så får du se det är inte bättre där! :crazy:
Ridskolorna då!? det är väll många gånger värre än travstallen tycker jag.

Och för det andra!
De flesta hästar som tävlar framgångsrikt i varesig det gäller hoppning/galopp/trav/körning/dressyr. Gillar sin sport, det är klart det finns undantag. Tror ni att en travhäst skulle springa om den absolut inte ville det?! Nej det skulle den inte. De flesta travare är löpare i grunden! dem älskar att springa!
Dressyren! De flesta hästar älskar att visa upp sig!
Hoppningen: kolla bara på WC hoppningarna hästarna är laddade till 1000! och jag tror inte dem skulle få över dem över 1,60höga hinder utan deras egen vilja.

Ska man börja i frågasätta alla grenarna så kan man ju låta hästarna bli vilda när man ändå håller på! :S
Hästarna är ju skapade för att arbeta dem trivs med det!

Sen så kan jag hålla med om att det kan se rent utsagt förjä**igt ut i vissa travstall som ni säger.
Men det gäller ju inte bara travtränarna.

Senast ändrad av en moderator:

Har redan skrivit en gång att det inte är olagligheter som "mina" travstall sysslar med, det är helt vanlig travsport. Jag tror jag hade känt likadant om jag jobbat i exempelvis Malin Baryards stall. Psykisk ohälsa och små skavanker och beteendestörningar, konstiga behandlingar och lite utevistelse samt stress, det är inte olagligt. En box som är för liten, det är olagligt..
Som inspektör har man väldigt lite att säga till om, och de allra flesta inspektörer kan inget om hästars väl o ve heller. De är inte utbildade att se hur djur mår, de har bara sin tumstock med sig. Och för att knyta an till körningen, så har ju travet bra mått i stallgången för att deras hästar inte ens går att spänna för utan att vara fastbundna....

Jag har varit med en inspektör i 6 månader, och DE BRYR SIG!!! I mitt stall står tre före detta vanvårdade hästar för att inspektören brydde sig och tog hand om dessa!!!! Och ser de att hästen har skavsom blivit till skorpor och blistrade ben osv så anmärker de på detta och kommer tillbaka, och de kommer tillbaka!! Men om de nu är så stressade och dåliga, gör det du kan för att få de att må bättre då!
Men du får ju göra det alldeles själv för enligt dig bryr sig inte ägaren om sina hästar, veterinärer kan inte upptäcka om de är skadade och inspektörer som kollar hästgårdar bryr sig inte och vet inte något om hästar!

Så ta du din så kallade kunskap, utan uppenbarligen något som helst logiskt och vettigt tänkande i, och rädda dessa stackars, sönderarbetade hästar!!!

Och om du nu tror att du skulle må lika dåligt i Malin Baryards stall så är det ju inte travet det är fel på utan faktiskt dig. För ingen hästgård i världen verkar kunna ta hand om sina hästar, utom dig då. Konstigt att så många får och kan ha häst och komma så långt då!!!!!:devil:

de allra flesta inspektörer kan inget om hästars väl o ve heller. De är inte utbildade att se hur djur mår, de har bara sin tumstock med sig. Och för att knyta an till körningen, så har ju travet bra mått i stallgången för att deras hästar inte ens går att spänna för utan att vara fastbundna...

jojo...det är säkerheten som gör att hästar ska stå uppbundna vid av och på selning!!En häst är ett flyktdjur som flyr om den blir rädd, har du då bara spänt fast ena skakeln blir skadorna större än om den stod uppbunden och blev rädd!!!!
Och det inspektörerna tittar på är framförallt hästarna, sist mått!! Är boxen liten får man en chans att fixadet, är hästen undernärdså kontrolleras de MYCKET hårdare och hästen kan tas ifrån ägarna!!

Kul att du varit med EN inspektör. Jag har varit i kontakt med fler, pluggar även till inspektör. Har själv haft akutstall och varit aktiv i RHR. En i styrelsen är CHEF över inspektörerna i Sverige, så nog vet jag rätt bra vad som händer i inspektörssverige.

Var och en har sina erfarenheter, vill och kan inte jämföra med andra.

Tycker du att malin baryard och stig H´s hästar lever hästliv så har vi olika syn på hästliv-värdiga sådana.

/j

Hästar ska vara hästar och måste få vara det. Sen har alla en olika syn på hur hästar är hästar. Jag föredrar hästar som kan gå fritt dygnet runt och fri tillgång på mat och vatten men alla har inte möjlighet att ha det så p.g.a tävling osv. De ser därför till att ha det så bra som möjligt för sina hästar och gör därför det de kan för att de ska må bra. Sen att de ska tjänar pengar på hästarna gör ju att hästarna måste jobba hårt och därför ev dra ner på utevistelsen. Men jag anser att det är lika skadligt för hästen att stå som ensam häst i stallet som att det är att de bara får vara ute i hagen 3 timmar om dagen!!! Vi människor lever idag inte som vi människor är skapta för att leva och hästar lever inte alltid som hästar ska leva men vi försöker ju alltid hitta sätt att lösa det på. Och om diina hästar har det så bra hos dig, varför haka upp sig på de som inte har det, du kan inte rädda alla hästar, gör något istället för att sitta framför datorn hela tiden och skriva och haka upp sig på alla andra!
Om du läser till inspektör som du säger bör du ju inte ha en massa fördomar om hur de är för de kommer förvåna dig, det kan jag lova! Jag sa aldrig att alla inspektörer bryr sig men MÅNGA gör det och de jag har varit hos har brytt sig på olika sätt men ändå brytt sig.
Men om du nu besitter sån oändlig kunskap och erfarenhet varför inte åka runt i Sverige och föreläsa om hur hästar ska ha det och hur människor ska sköta sina jobb.

Jag kan inte göra annat än att önska dig lycka till med ditt projekt att ändra världen efter hur du vill att den ska vara!

Jag kan berätta för dig en glädjande nyhet, att det nu endast anställs folk med djurkunskap/djurskyddskunskap istället för nån gammal bonde eller någon med annan akademisk bakgrund än djurskydd. De gamla går alltså i pension och ersätts med kunnigare folk. Det borgar för en vettigare åtföljning av djurskyddslagen och blir det dessutom lag på utevistelse och boxar blir de få inspektörer som bryr sig på allvar om djurens väl, glada och kan sköta sitt jobb som de alltid egentligen velat.

I min kommun, UMEÅ, som är en stor kommun, jobbar det en djurskyddsansvarig som inte kan något om hästar. Har hört exempel där han gått ut i stall med 10 hästar i hagen, och inte ens tittat på dem, bara på sin tumstock. Jag stod själv i det stallet med min häst. Han är inte vidare populär bland bönderna heller, då han är en riktig byråkrat.
Det är en sorts inspektör, antagligen den vanligast förekommande. Så jag tror du ska vara glad över din ovetskap. Du har haft turen att träffa gräddan kanske? Gå in på hästverksamhetsforumet och sök på inspektör får du läsa andras erfarenheter med.

Det du säger är precis det jag har sagt, att nu finns det nästan ingen som inte bryr sig om hästarna och bara tittar på sin tumstok!! Men självklart finns de som bara gör det också, fast i få exemplar!

Liknande trådar

Körning Har ju fått hem en minishettis på foder för obestämd tid (1-2 år minst) och ska börja köra! Har provat både tömköra och med vagn och...
Svar
8
· Visningar
2 212
Senast: Vogue
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
Körning Jag har fått med en sele från H**ks med min nya ponny. Beställde genast en bättre sele som visade sig vara för stor... Nu funderar jag...
Svar
5
· Visningar
1 367
Senast: Mli
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka