Hur ska bootsen sitta? + vilar på ena hoven?

A

Anja586

köpte boots idag för pållan trampar sig på framhovarna, men har faktiskt ingen aning om hur de ska sitta? det såg helt konstigt ut när jag satte på dem. men de skyddar där bak, vart dom behövs, men dom sitter ganska långt upp och är bara på typ halva fram sidan. men om jag köper en storkek större, så kommer dom ju typ under hoven där bak. det är sånna med kardborre knäppning.
hur ska dom sitta där bak och fram? Hur många cm ungefär ska det vara emellan slutet på den och ner till marken?

sen ett problem till. när hon står stilla, typ i stallgången och chillar, så ställer hon vänster bakhov PÅ höger innersida, om ni förstår, liksom så som vissa hästar gör när dom vilar ena benet, men då gör dom det på marken, men hon gör det liksom på ena hoven, så hon har ett märke där, liksom att hon har tryckt in hoven - ser inte så roligt ut. och det kan ju knappast vara bra. så för att undvika detta så tänkte jag köpa boots att sätta på bakbenen också, eller finns det nått annat man kan göra? och då, om ni läser det som står över om hur dom ska sitta, så är liksom detta lilla intrycket, under där vart bootsen inte är, om ni förstår.

Sv: Hur ska bootsen sitta? + vilar på ena hoven?

Hej!
Min häst har stora hovar och jag har boots vintertid när han har brodd..

De går ner över ballarna och kanske slutar nån cm innan marken bak. Frampå hoven sitter de högre, kanske 4-5 cm högre upp slutar dom.

det låter som helt normal passform. huvudsaken är ju att de skyddar baktill

Det är skitsamma hur de sitter på framsidan av hoven egentligen. Beroende på hur bootsen är utformade så kan de täcka hela eller halva. Jag har vanliga gummiboots, med kardbrorrknäppning. Tre olika sorter.

Sort 1 sitter så de slutar strax ovanför skon på framsidan, täcker där de ska på baksidan och ger inga skav.

Sort 2 slutar på halva hoven fram, täcker det de ska där bak och ger inga skav.

Sort tre täcker som sort 1 men tar i marken bak, dvs orsakar skav då de trycks 'uppåt' vid varje steg, och det blir skavsår i karleden (ska kapa dem lite bak).

SÅ sålänge de sitter där de ska och skyddar det de ska bak så kan de få sitta som de vill fram, för stora boots ger lätt skav. Men jag tyckte också det såg knasigt ut med sort 2 innan jag vant mig.

DÄREMOT, sitter de för högt bak med så är de i för liten storlek.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hundhälsa Hej! Jag har en unghund på 15mån som sen en tid tillbaka börjat lyfta upp höger fram tass väldigt ofta, trodde först att det hade att...
Svar
0
· Visningar
433
Senast: Redfox
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 650
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka