Hur ska bakselen sitta?

S

ShetlandsponnY

Hej! (Ledsen om tråden inte ligger rätt :crazy:) Jag har precis beställt en baksele till min shettis men jag vet knappt hur den ska sitta. Är det någon som kan förklara med en bild eller kanske bara med en text? Skulle vara oerhört tacksam eftersom att jag inte kan köra förrän jag fattar hur den ska sitta, vill inte sätta den fel så att jag skadar honom. ;) Tack på förhand! Mvh ShetlandsponnY

Sv: Hur ska bakselen sitta?

Kör för guds skull inte hästen om den inte är van vid baksele. Ta god tid och vänj hästen vid den.
Talar av egen erfarenhet.

Tack för alla svar! Men ska jag tömköra honom med bakselen först innan jag ger mig ut och kör han? (Så att han vänjer sig)

Ja för guds skull. LOVA!
Jag vill absolut inte skrämma upp dig, men min häst kunde man slita å dra i (bakselen alltså:smirk:) Men blir totalt galen av bakselen...bronco, när vagnen kom på.

Som tur är har jag en annan häst som jag nyligen börjat köra. Har aldrig varit van vid selar eller nått sånt. Hon står och "måttar" in trycket från bakselen vid halt m m . Så det är väl individuellt antagligen:angel:.

Jätte bra att du ska tömköra först med bakselen.Tömkör även i upp och nerförsbackar för det är ju där den kommer att hjälpa sen när du kör så det är där som den kommer reagera mest på den.

Inte bara tömköra, du måste vänja hästen med att det blir tryck/tyngd i bakselen, så han inte blir rädd när vagnen trycker på i nedförsbackar mm.

En handsbredd nedanför bärbensknölen (nu blev jag snurrig, visst heter det det?) och en handsbredd ovanför bakknät ungefär ska bakselen sitta. :)

//C

Inte bara tömköra, du måste vänja hästen med att det blir tryck/tyngd i bakselen, så han inte blir rädd när vagnen trycker på i nedförsbackar mm.

Hur gör man det?? Bakselen vi fått nu är alldeles för stor men den ska sys in. Han verkar inte bry sig, och han har aldrig varit sådan att han reagerat på sele eller sadel men han hatar svanskappor. då kanske det blir liknande situation på baksele. men han bryr sig inte när vi testat den nu. jag vet inte mycket om ämnet, så är öppen för råd.

Svanskappa kan jag förstå att han hatar, jag hade inte heller tyckt det var roligt att bromsa en hel vagn med svanskotan...

Fäst linor i bakselen och dra framåt, så det blir tryck precis som när man bromsar, du kan testa att få honom att skritta långsamt samtidigt som ni drar i bakselen, då känns det ungefär som när han ska bromsa i en nedförsbacke. Han ska även kunna stå still med tyngd i bakselen, så han inte går undan för trycket, ifall ni måste göra halt i en nedförsbacke. Har man inte tränat detta innan så kan det gå riktigt illa om hästen försöker springa ifrån trycket på rumpan i en brant nerförsbacke.

ok, men jag har inte använt svanskappa mkt när jag kört, det är när man rider eller bara har sadel utan ryttare så tkr han det är obehagligt.

jag ska testa dra i bakselen få se hur han reagerar, men jag tror knappast han blir rädd eller så, snarare väldigt förvirrad :bump: få se hur det går..

.....Det trodde inte jag heller!..hade världens underbaraste körhäst.

nu har jag testat. han brydde sig inte ett dugg när jag drog allt vad jag orkade! då borde det väl inte vara ngn fara

Du bör ha en medhjälpare på båda sidor som lägger olika tryck när du tömkör/leder. Hästen ska "provsitta" bakselen.

sedan har jag också gjort så att när hästen har gått med vagn och baksele första gången har jag haft två medhjälpare med som har stöttat hästen och kan hjälpa den att hålla emot om den blir stressad.
Nelly har alltid hatat bakselen men med lite tid och bakselen i början så löst spänd att den knappt har märkts så struntar hon helt i den nu och använder den på rätt sätt...

Det behöver man inte om man har baksele, så här ser våran maratonsele ut, ingen svanskappa :)

11524538.jpg

8073297.jpg

11524536.jpg

ne visst men TS hade ju inte använt baksele heller..
Gillar verkligen er sele....

Aha, jag trodde hon menade att man skulle ha svanskappa på alla selar, sorry.

Tack, det gör jag me :)

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 811
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 811
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 967
Senast: Takire
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: MissFideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka