hur sjutton använder man broddar osv/vinterfrågor!

T

tre4

nu verkar jag helt borta i huvudet,men hur sjutton sätter man i broddar! vet att man skruvar i dem men vart och vart är hålen för broddarna?
vad är blindbroddar?
hur många broddar ska man ha i,och ska man ta ur dem efter varje ridtur?och ha i blindbroddar övrig tid? eller hur ligger det till!
och sulor är det nödvändigt,funkar det med bara skor och broddar?

hoppas någon orkar svara:(
 
Sv: hur sjutton använder man broddar osv/vinterfrågor!

Vi har skor med 4 broddade hål, två i tån, en i vardera trakt. Broddar i INNAN skorna riktas inför skoning, annars kan det bli lite tuffare med gäng och passform. Broddarna sitter i tills de inte behövs, vill inte att hästarna halkar omkring i hagen.

Snösulor har man för att slippa klamp. Ljusblåa siliconmodellen tycker jag är bäst, men här finns bild på den äldre, "traditionella":
http://user.tninet.se/~seu245f/Beslag.html
Just nu har vi inga snösulor men skall sko om snart. Det är ett helvete att vara utan :(
 
tack

för ditt svar,så om hästen redan är skodd utan broddar så går det inte sätta i eller?
 
Sv: hur sjutton använder man broddar osv/vinterfrågor!

så det finns hål i skorna att sätta o broddarna i?
finns det lika anatal hål i i alla skor?
 
Sv: hur sjutton använder man broddar osv/vinterfrågor!

det finns inte i alla skor. det finns både "sommarskor" och "vinterskor" och sen finns det både med fyra broddhål och två.
 
Sv: hur sjutton använder man broddar osv/vinterfrågor!

Här nere hos oss behövs inte broddar under nån längre period så min häst brukar bara få ha två i varje sko (vid trakterna). Jag broddar innan ridtur och broddar av efteråt. Det är sällan våra hagar har varit så isiga att det behövts broddar i hagen. Jag har aldrig haft några problem med att brodda efter att skon har blivit riktad och påslagen. Använder inte heller blindbrodd utan rensar broddhålen innan varje ridtur, rensar först med en spik och sen med en gängtapp. Det är faktiskt ytterst sällan som det har fastnat stenar i broddhålen, och jord och is är inga problem.

Ang. snösulor så tycker jag det är en väldans bra uppfinning! :D Rider man där det är snö, så är snösulor ovärdeliga. Problemet med snöstyltor är ju att när styltorna blir höga så får broddarna inget fäste i underlaget längre. Men har ni ingen snö utan bara fruset och is, så borde du klara dig med skor och brodd.
 
Sv: hur sjutton använder man broddar osv/vinterfrågor!

vanligast är nog att skorna har två hål. sen brukar hovslagaren göra två till innan han lägger på skorna på vintern.

är hästen inte broddad får man helt enkelt ränsa hålen, och gänga upp dem med en gängtapp innan man skruvar i brodden :idea:

jag har 4 brodd/sko i dygnet runt på vintern. man kan även ha brodd bara när man rider tex men då blir det ett himla skruvande (jobbigt)
 
Sv: hur sjutton använder man broddar osv/vinterfrågor!

hej du får lyfta på tassarna å kolla om deras skor har broddhål annars får du vänta till skoning..
jag brukar variera mellan 2-4 brodd för att inte "töja" ut leder osv.. jag har alltid använt snösulor men jg sk sluta med det nu har jag bestämt mig för, skorna lådsnar jätte lätt, häl lite stearin runt stålen istället det har nästan samma verkan men dom klarar sig utan om man har lite tempo.. good luck..;) :D
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 109
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 053
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 154
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 700
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp