Hur ser mögel i hösilage ut?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ninne77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 9 874
N

Ninne77

Är mögel i hösilage vitt?
Ser det ut som ludd?
Ser det ut som spindelväv?

Anledningen att jag frågar är att jag är så osäker! Jag har fått för mig att jag har funnit mögel i mitt nya hösilage som jag köpt. Det kan se ut som följer, det är vitt, lite luddigt, ibland prickigt och bildar spinelväv ibland.
Är detta mögel eller sockerutfällningar?

Jag läste en artikel nu som gjorde mig "förvirrad/osäker" där stod att mögel i hösilage inte är vitt utan tex: brunt,grönt och rött.
Och sockerutfällningar kunde bilda ludd och spindelväv och var vitt.

Så nu kommer jag till min fråga, har det vita som jag trodde var mögel visat sig vara sockerutfällningar hela tiden? Kan inte mögel i hösilage bli vitt?

Snälla hjälp mig att förklara så jag får ett grepp om detta nu! Jag förstår bannemig inte! Jag har ju kasserat flera balar som varit vita, luddiga och spinelväviga! Jag har en bronkithäst och den hygieniska biten på hösilaget är ju A och O för att han ska kunna vara frisk!!

Sv: Hur ser mögel i hösilage ut?

Snälla någon som vet och orkar?

Ja det är mögel om det är vitt och luddigt och ofta så "tar det ju ihop" kring det berörda partiet. Kassera med god marginal och om övriga balen är fin och luktar gott så är det bara att fodra.

I vilken artikel läste du att mögel i ensilage i inte var vitt? Dåligt kunnande hos författaren måste jag säga!
http://www.ensilagenytt.se/mogel.htm

Är det prickar som små kesobitar så är det svamp, helt ofarligt men bör även det avlägsnas med god marginal.

Kicki :)

Är det prickar som små kesobitar så är det svamp, helt ofarligt men bör även det avlägsnas med god marginal.

Oj, jag som alltid fått höra att dessa jästsvampar (?) är helt ofarliga och inte alls behöver tas bort. :o

TS, är man osäker på om det är mögel man har i balarna så använd näsan! Även om mögel inte stinker eller luktar illa så har det en speciell "torr" doft som inte går att ta fel på. Lukta på en frisk bit silage och sedan på den bit du är osäker på. Det finns ju ganska många olika sorters arter av mögel och det kan se ganska olika ut, men lukten är svår att ta fel på! :)

Dom är ju ofarliga i sig men indikerar ju på att något inte är hundra.

Så när det är små vita prickar är det rätt så ofarligt men man kan ju ändå tabort, och när det är "spindelväv" så är det mögeel och ska genast tas bort med god marginal..det är vad jag har hört.. har jag rätt?

Jag tycker det är rätt vakant skillnad mellan mögel o "sockret"..
Men sockret är ju aldrig kladdigt, som jag brukar tycka att möglet är, liksom kletigt mer.Men bra att du är observant och noga med vad du fodrar med, hellre slänga för mkt än för lite!

Jag kan vidare berätta att detta vita finns både inne och utanför i två balar som jag öppnat idag. Lukten på balen jämnfört med den första som jag öppnade sen jag köpte detta är annorlunda. De som jag misstänker är dåliga luktar mer "jäst" än den balen som var fel fri, den doftade underbart gott.

Jag ska gå ut i stallet nu och ta lite bilder och se om ni kan hjälpa mig, jag måste får rätsida på detta nu. Jag har nämligen nyss köpt detta och har 60 balar till som väntar på att bli köpta och hämtade av mig och jag vill ju inte hämta hem massa mögel!

BILDER FINNS HÄR http://www.pixbox.se/alb579475, SNÄLLA HJÄLP MIG!

Jag är ju själv ganska övertygad om att det är mögel... :(
Om det verkligen är det så vet jag inte vad jag ska ta mig till snart! Jag får inte tag i ett friskt småbals hösilage någonstans och kan inte köpa större balar då jag bara har en häst som äter det. Och jag kan inte ha vanligt "torrhö" då jag har bronkithäst.... Jag är helt uppgiven!! Andra leverantören som har dåligt hö nu...och HUR ska jag ens kunna försöka hålla min häst frisk när jag inte kan ge den förutsättningarna som behövs!!

Jag vet inte vad jag ska göra!! *så ledsen*

Det ser ut som mögel tycker jag, men jag vågar absolut inte svära på något...
vi har småbalshösilage än så länge att sälja, problemet är bara att det skiljer runt 30 mil kan jag tänka mig då jag bor strax över gbg....
hoppas verkligen det löser sig för dej iaf, inte kul !! kontakta den du köper ditt hösilage av o hör hur många lager han har med plast, det kna ju vara där det brister...det kan ju vara intresse för honom att veta att det har vart många dåliga balar.sen anser jag inte heller om det är många balar du köpt som varit dåliga att du ska behöva betala för dom....

Så står det i annonsen som jag köpt av.....

"Extra hög stubbhöjd och 8 lager plast garanterar hög kvalitet hos balarna. Minsta möjliga hantering av såväl det slagna höet som de färdiga balarna ger absolut högsta kvalitet på fodret"

Och visst han sa att om jag stöter på ngn dålig bal så ersatte han den med en ny... jag vågar inte sprätta upp fler nu... 2 av tre har varit i detta skick som bilderna visar....

Ser ut som mögel om än inte så farligt. Men skulle kunna vara sockerarter också, vilket är helt ofarligt. Är det vita liksom kornigt är det troligen sockerarter.

Som någon annan skrev; du känner med näsan om det är mögel eller ej. Går inte att ta fel på.

//

På min förra praktik så sa handledaren/ägaren till atallet att det endast var mjölksyra och var helt ofarligt att utfodra med.
(Och hon borde veta då hon driver en ridskola, vilket inte fungerar med alla hästar sjuka :angel:)

Balarna luktar skarpt syrligt, nästan lite acetonliknande. Svårt att förklara, det vita luktar inte muggigt utan syrligt, jästigt,fränt... jag försker hitta ett passande ord...men det är svårt.

Det vita finns i hela balen, rundbalar på 30kg.

Usch vad jag känner mig osäker!

Om det finns i hela balen och luktar fränt, surt och lite mögelost typ, hade jag slängt balen.

Så när det är små vita prickar är det rätt så ofarligt men man kan ju ändå tabort, och när det är "spindelväv" så är det mögeel och ska genast tas bort med god marginal..det är vad jag har hört.. har jag rätt?

Ja det stämmer bra!

Balarna luktar skarpt syrligt, nästan lite acetonliknande. Svårt att förklara, det vita luktar inte muggigt utan syrligt, jästigt,fränt... jag försker hitta ett passande ord...men det är svårt.

Det vita finns i hela balen, rundbalar på 30kg.

Usch vad jag känner mig osäker!

Har ju sett dom bilderna du skickade i pm och tillsammans med att dom luktar likt aceton så bör du kassera rubbet, du har fått tag i riktiga skitbalar! :( Tala med den du har köpt balarna av och kräv pengarna tillbaks.

Tycker verkligen synd om dig!

Fått bekräftat nu att det rör sig om mögel, jag blir så ledsen!

Nu tjuter jag... :(

Jag vet inte hur jag ska göra, jag får inte tag i felfritt hösilge och kommer göra min häst sjuk om jag ger honom av det andra!
Jag är helt maktlös, jag kommer inte kunna ha min häst kvar om jag inte hittar ett friskt hösilage.

Min förra leverantör hade samma problem med sitt... mögel! Och nu denna leverantör också... och jag har 18 balar till i stallet som säkert oxå är dåliga...

Hur ska jag göra??? Jag kan ju knappast fodra en stor Tinker med lusern ett helt år! Det skulle ruinera mig som ni säkert förstår...

Liknande trådar

Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 193
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Jag har inte så superbra koll på det här med foder, men jag frågar å en bekants vägnar. Hur ser man skillnad på mögel och socker på...
Svar
5
· Visningar
2 167
Senast: Invinciblestables
·
A
Foder & Strö Fick en höleverans i somras som möglade rätt snabbt och balarna tog värme och en del blev det vitt "ludd" på :( (bonden tog in rått...
Svar
16
· Visningar
5 821
Senast: mysko
·
Foder & Strö Hö - hösilage = mögel eller kadaver = pest eller kolera? OK, nu är jag där igen. För att göra en lång historia kortare så har jag denna...
2
Svar
29
· Visningar
3 347
Senast: jupiter-judex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka