Mögel i hö - mer regel än undantag?

Sv: Mögel i hö - mer regel än undantag?

men det fungerar lika bra inomhus på pallar hoppas jag? för jag har nästan mer lagringsutrymme inomhus än ute. vet inte var jag skulle få plats med dom ute faktiskt....har ett uthus på 700 kvadrat med betonggolv överallt så för min del passar det bättre inomhus.

men det fungerar lika bra inomhus på pallar hoppas jag? för jag har nästan mer lagringsutrymme inomhus än ute. vet inte var jag skulle få plats med dom ute faktiskt....har ett uthus på 700 kvadrat med betonggolv överallt så för min del passar det bättre inomhus.

Är det plastade balar behöver du inte pallarna heller, om golvet är slätt. Det är ingen nackdel alls med pallarna dock, men de behövs inte.

Jag lagrar också mina inomhus, av samma anledning, bättre plats inomhus. Lagrar dem på betonggolv (missen ser till att det är gnagarfritt), då slipper jag dessutom täcka dem mot fåglar.

Jag köper från en foderfirma från dina trakter. Han säger att det bara är jag och högst ett par till av hans kunder som frågar efter analys. Hette den store uppköparen H****or i förnamn? *nyfiken*

Jag köper från en foderfirma från dina trakter. Han säger att det bara är jag och högst ett par till av hans kunder som frågar efter analys. Hette den store uppköparen H****or i förnamn? *nyfiken*

Vet inte vad han hette i förnamn faktiskt, vet bara 'firmanamnet', det stod ju på lastbilen. Och reagerade på att det är en av de större, välkända (= flitigt annonserande).

har också betong golv så då kanske jag slipper släpa ner pallarna då...
missen tror jag inte kommer in dit tyvärr för jag har dörrarna stängda.

Finns både för och nackdelar med ingen misse där. (Finns inget annat därinne så lär inte mössen vara direkt intresserade av dina balar enkom heller). Missar som kloar på hösilagebalarna är inte så roligt det heller =)

Vi har hö, som vi köper från grannen till stallet. Vi hämtar där 1 hästsläp i taget eftersom de har loft med fläktar och höet ligger bättre där än i en box i vårt stall. Höet vi har hemma ligger på pallar med halmbalar runt omkring och över. Håller sig fint :)

De som ligger längst ut på deras loft är dock alltid dammigt till våren, men det brukar inte vara någon fara då höet brukar räcka ändå. Annars köper vi lite extra från någon annan.

Vi hade småbalssilage en vinter, det var jättefin kvalitet men det gick inte så jättebra eftersom bara en häst åt det, så det blev dåligt så fort det var för många + grader ute trots att det låg svalt.

Vissa missar gillar att lägga döa råttor på de översta höbalarna! :eek: Som man sen får på sig när man ska ha ner balen..

Eller, lägger döa råttor på de översta höbalarna! :eek: Som man får på sig när man ska ha ner balen..

Hehe, här käkas det upp. Det är bara när jag mumlar om 'ligger du i soffan och slöar igen, har du inte ett jobb att sköta?' som hon brukar lägga halshuggna gnagare som en pik åt mig :devil:

nä, där har du ju en poäng...det vore ju inte jättebra med klorna...
jag har ställt några rundbalar hö där inne också...borde väl inte dra till sig massa möss eller?

Liknande trådar

Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 192
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Hej Jag har funderat om detta med mögel i hösilage. Och det är så att ibland när vi öppnar en bale så kan vi hitta "kakor" av...
Svar
8
· Visningar
1 112
Foder & Strö Har problem med mögligt hö i stallet min häst står. Vissa balar dammar som sjutton, stråna är svartprickiga och det luktar mögel. Dessa...
Svar
16
· Visningar
2 021
Senast: Bellafjella
·
Foder & Strö Hej! Jag har nu två val, antingen flytta min häst, eller fodra henne med mögligt hö.. Hur känns den?!? Har henne inackorderad på ett...
2
Svar
37
· Visningar
5 249

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka