Argument-hjälp mot fodring m. mögligt hö..

Sv: Argument-hjälp mot fodring m. mögligt hö..

Har tyvärr erfarenhet av mögligt hösilage. På ridskolan där jag bor blev 5 hästar succesivt sjuka. Olika personal som fodrade och det visade sig till slut att det kvalitetsgranskade hösilaget var mögligt. Alla partier från smamma ställe. Alla 5 hästarna fick fång vilket de inte haft innan men det smög sig på och detta var förra vintern. Min häst får enbart hö och jag är petnoga med att lukta.

_86a_

Har du Kor ?
Bor du på en Bondgård med 60 Mjölk-kossor som människor i Sverige dricker mjölk av ?!
Har du det ?

__MercI__ skrev:
_86a_

Har du Kor ?
Bor du på en Bondgård med 60 Mjölk-kossor som människor i Sverige dricker mjölk av ?!
Har du det ?

Att äta mögel är inte bra för kor heller!
Det spelar ingen som helst roll om bonden fått pris av kungafamiljen!
Vad nu det har med saken att göra.. :confused:

spelar heller ingen roll hur många kor man har, 5 eller 60 st, är man en seriös bonde med en vettig syn på djurhållning så vet man om att inget djur ska utforas med foder som är mögligt!

Att sen kor inte är lika känsliga som ex häst är en helt annan sak, det finns ingen anledning att ge kor dåligt foder bara för att de är mindre känsliga!

När jag stalljobbade på ridskolan hade vi storbalar i hösilage. Ibland trodde vi att det var möggel vi såg o luktade på men när vi frågade ridlärarna sa dom att det var foder jäst o vi kunde fodra med det. När det var möggel, på ett ställe, då letade vi i balen efter fler, hittade vi inget mer så fortsatte vi annvända balen, men var det på fler ställen öppnade vi en ny.

Jag har inte sagt att det ska utfodras med Möggel !
Gör det inte till en såååå stoooor Grej !
Det är inte farligt att slänga in en liten tuss med möggel däremot.
Det är det jag MENAR !
Meen det ska inte ges som Foder ! Det är ju inte nyttigt eller något bra foder. Och INGEN näring !
Meen det GÅR att äta för dom.

Så du bor på en mjölkgård å därför är du tillräckligt kunnig för att säga att mögel inte är farligt för kor???
PL

Knapplån.
Om jag hittar en fläck med mögel i yttersta lagret på 400kg ensilage så tar jag bort det + några lager till och fodrar med resten. Om det är mögel på flera olika ställen så kasserar vi balen. Vi har lågt TS runt 40-50% och får sällan mögel om inte balen haft ett litet hål i plasten.

*med risk för att låta elak*:devil:
Är du helt...........blåst....eller nått....annat fel...syrebrist....

Det är farligt att ge mögligt hösilage/hö till hästar även om det bara är liiiiiiite mögel. Dom blir sjuka av det också men det kanske tar längre tid än om det är jätte mögligt. Men att mögel påverkar hästarna negativt är lika säkert som AMEN i kyrkan. Och därför ska dom inte äta det.

Om hästen får ner mögelsporer i lungorna så fasnar mögelsporerna på dom små lungblåsorna. Hästen hostar men mögelsporerna sitter kvar i lungorna efter som att dom sitter fast med hullingar. När detta händer kan inte blåsorna fungera normalt och efter en tid "exploderar" dom för varje gång detta händer får hästen försämrat syre upptag och med detta nedsatt prestationsförmåga. Hostan kan bli kronisk om hästen får i sig tillräckligt mycket. Även förgiftnings symtomer kan förekomma i samband med mögel. Hästar är kännsliga djur och behöver inte utsättas för mycket mögel eller under lång tid för att bli sjuka. Vid SLU varnar man för att använda mögligt hösilage för att hästarna som fått den där sjukan som sätter sig på nerverna (vingelsjukan, vinglig bakdel mm). Flera av hästarna som haft denna sjukdom har fått avlivas... Den gemensamma faktorn var att alla hade ätit hösilage (ej perfekt kvalitet) och det är troligast detta som var boven i dramat.

Senast ändrad av en moderator:

__MercI__ skrev:
För kossor är det inte farligt. Det VET jag.
Då skulle ALDRIG bonden jag har hösten hos ge dom det.
dom har jätte-många kossor & är jätte-duktiga.
Dom har fått pris av Kungafamiljen:)
Meen jag menar ju inte att dom enbart får det som foder...
Naturligtvis INTE. Meen man kan slänga in det till dom, det är inte farligt & dom gillar hö som hö...
Det är bara snåla,okunniga bönder som ger sina kor mögligt foder..det VET jag!:devil:

Kor blir dåliga av mögligt foder,diarre,mastit,kastar osv..ingen vettig bonde ger sina djur mögligt foder.
Att kor överlever att äta mögligt foder ibland är inte lika med att det är hälsosamt för dem!!
får kor välja mellan mögligt och bra foder så ratar de det mögliga garanterat!
men om de alltid får mögligt foder..då är de krakarna så illa tvungna att äta skiten!:devil:

Jag jobbar två dagar i veckan på ett naturbruksgymnasium och lär elever hur man sköter kor!!
Mögligt foder hamnar på gödselstacken eller bränns upp!!
Jäklar om nån skulle ge kossorna mögligt foder!!

Vi hade ett pucko som avbytare en gång.. som gav korna mögligt foder,15 kor av 65 fick mastit samma vecka!
Han hade samma inställning till mögel som du!:devil:

öööh...
Förstår ni inte vad jag menar...
Man ska inte utfodra med möggligt Hö !
Meen går jag förbi kossorna & dom sticker ut nosen & tar lite är det inte farligt...
Kossorna äter Möggligt som omöggligt hö.
dom tkr allt är gott .
Hö, Hösilage, Ensilage, Gräs.
Vilket av det spelar ingen roll.

Du har ju tydligt skrivit att du vet att mögligt foder inte är farligt för kor pga du bor på en gård med 60 kor!
Tänk dig för lite innan du skriver okunniga inlägg, folk kan ju ta dig på orden.
Jag har obducerat kor som dött av mögligt foder, jag vet att det förutom att dräpa en ko kan bidra till juverinflammation, dålig dräktighet mm mm. Dessutom går mögertoxiner över till både mjölk o kött, vissa av dessa är cancerframkallande fö oss.
PL

__MercI__ skrev:
öööh...
Förstår ni inte vad jag menar...
Man ska inte utfodra med möggligt Hö !
Meen går jag förbi kossorna & dom sticker ut nosen & tar lite är det inte farligt...
Kossorna äter Möggligt som omöggligt hö.
dom tkr allt är gott .
Hö, Hösilage, Ensilage, Gräs.
Vilket av det spelar ingen roll.

Förstår du vad du skriver???

Vilket pucho du verkar vara, helt frisk kan du inte vara i alla fall. Detta va bland det mest virriga inlägg jag sett på "buke" och det säger inte lite.

okeej...Jag kanske har fel då ....:confused:
Meen där jag har miin häst säger dom så.
Men om jag har sååå mkt fel. så Förlåt.

Tror jag inte har utryckt mig tillräckligt bra.
Jag skulle aldrig ge en häst eller Ko möggel !
Meen det som blir kvar av balen har jag fått lära mig att kossor kan äta utan att det är farligt !?
Alltså om man plockar bort mögglet. (Brukar ju bará vara i kanterna av balen). Resten då menar jag man kan ge till kor istället.

Men jag (kanske) har fel.
Sorry isånnafall.

*kl*

Det är så underbart att se att trådarna alltid handlar om ursprungsinlägget... :devil:

Ta mig inte fel, det är jättebra att folk vill ta ur andra människor sina illfarslar, men det känns lite konstigt att många trådar har en förmåga att "spåra ur"... Tänkte fråga om vi inte alla är vuxna, men kom på mig själv... :angel: :D

Vad menar du ?...:confused:

Jag är 15. :D Hur gamla är ni ?

Jag är 54 o har på ett eller annat sätt varit inblandad i utfodring av kor i 30 år, inklusive utbildning. Tiden jag hållit på med utfodring av nästar är några år kortare.
PL

Liknande trådar

Hästvård Jag står i ett stall med en medelhög stallhyra. I våran hyra ingår fri tillgång på hösilage & hästarna får bal i hagen. Men..... I...
Svar
15
· Visningar
5 008
Senast: Hanna_b
·
M
Foder & Strö Igår fick våran häst och de andra en ny hö bal till hagen. Det är torrt hö men ändå inpackat i plast. När jag sedan stod och öppnade...
Svar
13
· Visningar
1 744
Senast: fjordtokan
·
Foder & Strö Har problem med mögligt hö i stallet min häst står. Vissa balar dammar som sjutton, stråna är svartprickiga och det luktar mögel. Dessa...
Svar
16
· Visningar
2 009
Senast: Bellafjella
·
Z
Hästvård Jag har hittat delar av mina höbalar som är mögliga :eek: och blir jätteorolig. Om en liten del av höbalen är möglig men resten luktar...
Svar
11
· Visningar
1 769
Senast: zillax89
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka