Hur ser mögel i hösilage ut?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ninne77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 9 874
Sv: Hur ser mögel i hösilage ut?

På min förra praktik så sa handledaren/ägaren till atallet att det endast var mjölksyra och var helt ofarligt att utfodra med.
(Och hon borde veta då hon driver en ridskola, vilket inte fungerar med alla hästar sjuka :angel:)

Då har din handledare fel, en bal ska inte lukta fränt och jäst! Då är det dålig ensilering.

Kicki :)

Ja jag skulle då inte heller fodra med det :( använder bara hö men mögel är det ju, eftersom du ven säger att det inte luktar bra. Det finns inget hö att få tag på i närheten som du kan blöta? kanske inte så bra till en bronkit häst ändå?

Min hösilage-kille har balar kvar, hade åtminstone det för en vecka sedan, omkring 50 balar. PM:a mig om du är intresserad. Jag finns visserligen i Bohuslän men...

Så står det i annonsen som jag köpt av.....

"Extra hög stubbhöjd och 8 lager plast garanterar hög kvalitet hos balarna. Minsta möjliga hantering av såväl det slagna höet som de färdiga balarna ger absolut högsta kvalitet på fodret"

Och visst han sa att om jag stöter på ngn dålig bal så ersatte han den med en ny... jag vågar inte sprätta upp fler nu... 2 av tre har varit i detta skick som bilderna visar....

8 lager plast!?!!??! Ursäkta!? Jag hoppas att han inte räknar som vi då.... Vi har 27 lager med plast, gick ner från 32 förra året till 27 detta. Inte konstigt det är mögel, om han nu har räknat som vi!

Men är det panik så säg till, jag tror som sagt vi har småbalar över, fyrkantsbalar á 30 kg typ, har flera återkommande kunder som köper av oss och fodrar till både fölston o min hosthäst utan problem... Pma mig i såna fall, det går ju att ta med lastbil, kanske kostar extra men säker billigare än lusern iaf...

Oj 27 lager plast låter välplastat, precis som jag skulle vilja ha :)
Ja panik är det men jag vet inte praktiskt hur jag skulle kunna lösa det, har inte tillgång till lastbil och känner ingen som har en heller. :( Ska prata med mannen och höra om det är möjligt att lösa på ngn vänster.

Förresten så mailade jag säljaren igår och visade honom bilderna innan min man ska ringa honom idag. Mest så han ser vad jag har uppmärksammat och är undrandes till...
En del av svaret jag fick ser ut såhär:

"Det vita enligt hans bedömning rör sig om jäst, eventuellt i kombination med mögel. Farligt mögel är dock som regel inte vitt utan grönt, rött eller svart till färgen. Bilderna visar också att de vita fläckarna framförallt förekommer i strånas snittytor, vilket är normalt för jäst. Liknelsen med spindelväv tyder dock på ett det skulle kunna röra sig om mögel. Den syrliga lukten är troligen mjölksyra, vilket talar för att ensileringsprocessen fungerat som den ska och att balen varit lufttät. Om balen luktar bra (och något syrligt) och ser bra ut i övrigt kan du utfordra med den. Skulle det röra sig om mögel i liten omfattning, kan balen användas efter att det angripna området tagits bort med god marginal. "

Ja vad ska jag göra :?

Jag hade absolut inte gett av detta ens tille n frisk häst. Har du hö som går att blöta typ över dagen så det inte blir för torrt för din häst så är det nog det bästa du kan göra... jag är inte jätteinsatt i bronkit, men visst är det svår hosta om det blir för torrt foder??

Jag ska ner till min häst som är i Eslöv nu ett tag och då kanske det finns nån möjlighet att få med sig en last, iaf en tillfällg lösning...Men jag är inte 100 på att vi har att sälja, men jag ska höra hemma när jag kommer hem sen, om det ens är intressant?

8 lager plast är helt normalt.räkne verket på plastaren går till 32 när vi balar men det räknas som 8 lager plast,helt normalt

Har skickat ett Pm till dig Hilona2003. :)

Ja torrt, dammigt, MÖGLIGT hö är inget för en bronkithäst...

Jag har inga förvaringsmöjligheter för "torrhö" så jag får helt enkelt såfall hämta hos en bonde 1ggr i veckan för att inte riskera angrepp av mögel såfall. Och sen blöta det, fast på vintern när det fryser är det ju problem.. vattnet i stallet fryser!

Gäller "bara" att hitta en leverantör som är nogrann med att täcka in sitt hö under vintern så fukten inte skadar det.

Nej jag tappar sugen helt för att ha hästen kvar nu efter alla problem med att hitta grovfoder trots jag var ute i GOD TID!!
Jag beställde ju hösilage redan i vintras av min första leverantör... men som sen visade sig vara kasst. Och det är en STOR producent i Skåne som gjort hösilage i väldigt många år!
Överlever både hästen och jag vintern så kommer jag nog sälja honom till någon som har lättare att tillgodose hans behov. Men ärligt...vem tusan vill köpa en bronithäst :(

Tack för informationen :)
Ja man har ju ingen koll alls på hur själv processen går till när man aldrig har varit med på fältet.

Du har svar ;)

Känns som våra balar har tjockare plast ändå, jag är ju ändå med och gör det :o Men det kan mkt väl vara så som sarex säger, men vårt e iaf otroligt bra , förra året, av 500 balar var det ca 10 som var dåliga, och då hade det gått hål i plasten så inte så konsigt, och i år har vi uppfunnit en grej så inte plasten sticks av gräset när den åker ner, asbra :)

Tråkigt närm an är ute i god tid o sen blir det kasst, men vädret harj u varit helt otroligt dåligt ur skördesynpunkt. När det regnat så mkt har ju gräset "lagt" sig ner och då rötnar det underifrån, och hösilaget blir kasst. Det är ju typ panik i hela landet efter grovfoder typ..Inte många som hann slå innan midsommar och här har det ju typ regnat oavbrutet sen dess... Så det gäller att ha varit noga med att se hur det verkar när man tar in det...!

På min förra praktik så sa handledaren/ägaren till atallet att det endast var mjölksyra och var helt ofarligt att utfodra med.
(Och hon borde veta då hon driver en ridskola, vilket inte fungerar med alla hästar sjuka :angel:)

Jag fattar inte varifrån dessa myter kommer. Man ser inte mjölksyran eftersom den är löst i vattnet och dessutom flytande. Om det dessutom är typiskt "hästensilage" så finns det nästan ingen mjölksyrasom kan fälla ut! Det finns inte heller några sockerutfällningar i ensilage. Jag tycker också att det visar på vilken fantastisk okunnighet det finns bland många som arbetar med hästar. Och om de som gör det yrkesmässigt inte vet bättre är det inte konstigt att hobbyryttare har problem. Att inte hästarna blir sjuka kan helt enkelt bero på att det i de flesta fall går bra eftersom allt mögel inte är giftigt och en fördel med ensilage jämfört med hö är att det inte flyger omkring och ger problem med luftvägarna. Mögeltoxiner ger dessutom ofta mer diffusa symptom som t ex nedsatt immunförsvar, vilket är svårt att se.

David

David

Tack för ditt svar, du verkar väldigt insatt i ensilering!
Om du tittar på mina bilder, vad ser du då? Mögel va?http://www.pixbox.se/alb579475
Ge mig mer kött på benen innan jag ringer även denna försäljaren och reklamerar mitt hösilage. Vågar inte öppna fler balar nämligen...

Jag hoppas att fler ska hitta hit till denna tråden, för jag tror att det finns fler än jag som känner sig osäkra om vad det verkligen är!

NU TILL ALLA!

Jag tog en rövare och skickade ett mail till SLU och frågade om någon där ville hjälpa mig och reda ut vad det är på bilderna!

Här kommer svaret!!

Hej,
jag har tyvärr dåligt med tid att hjälpa dig men prova kontaka Eva Dahlström på Svenska Husdjurs hästrådgivning, hon kan hjälpa dig med vidare utredning ( www.svenskahusdjur.se, klicka på hästrådgivning)
De bilder du har skickade med en länk till är definitivt mögel, något som inte är helt ovanligt i så höga ts-halter som du beskriver. Läs mer på http://hippocampus.slu.se under "frågor och svar".
De prickar du ser är inte socker, det finns inte så mycket socker i hösilage eller ensilage eller hö att det kan bli mättat och fälla ut som sockerkristaller, det du beskriver är jäst, och jäst tillväxer vanligen i foder som legat på slag på fältet för länge och där inplastningen inte blivit riktigt tät. Mögel kan bara växa om syre finns tillgängligt, så någonstans i produktion, hantering eller lagring av balarna läcker syre in i balarna.
Sammantaget verkar detta foderparti inte hålla den höga hygieniska kvalitet som din bronkithäst behöver.

Vad skönt att du har fått ett ordentligt svar!!
:)

Ja det var så enormt snällt av dom på SLU att ställa upp och svara mig! Trodde inte jag skulle få något svar men det fick jag och nu kan jag med rak rygg retunera det. Utan att känna mig gnällig! Och det är värt mycket!

Får man fråga vilken TS-halt (Torrsubstans) det har varit på hösilaget som har möglat?

73% i TS

Så det är ju säkert en av förklaringarna som hon på SLU också beskrev.
Men jag kan berätta att från min förra leverantör låg TS på 50-55% och det var likförbannat mögligt.

Jag hade gärna hjälpt dig, men jag tror inte vår leverantör har några balar över i år. Vet i o f s inte vilken del av Skåne du finns i, men Skåne är ju inte SÅ stort att det inte går att lösa :D

HiHi, nej precis :)

Jag bor i Landskrona trakten :)

Liknande trådar

Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 193
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Jag har inte så superbra koll på det här med foder, men jag frågar å en bekants vägnar. Hur ser man skillnad på mögel och socker på...
Svar
5
· Visningar
2 167
Senast: Invinciblestables
·
A
Foder & Strö Fick en höleverans i somras som möglade rätt snabbt och balarna tog värme och en del blev det vitt "ludd" på :( (bonden tog in rått...
Svar
16
· Visningar
5 821
Senast: mysko
·
Foder & Strö Hö - hösilage = mögel eller kadaver = pest eller kolera? OK, nu är jag där igen. För att göra en lång historia kortare så har jag denna...
2
Svar
29
· Visningar
3 347
Senast: jupiter-judex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka