Hur ser mögel i hösilage ut?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare Ninne77
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 55
  • Visningar Visningar 9 874
Sv: Hur ser mögel i hösilage ut?

Ok. Visst kan det bli mögel även vid lägre TS som du bevisligen också lyckats drabbas av, men det är ändå större sannorlikhet vid höga TS. Tråkigt att du drabbats flera ggr. Jag har tyvärr inga kontakter i Skåne heller, men det bästa vore ju om du kunde få tag i någon bekant vars hösilage ser bra ut och köpa från samma leverantör, för då vet man ju lite mer vad som finns innanför plasten.

Jag håller med några tidigare talare. Näsan är det absolu bästa sättet att upptäcka mögel. Är det mögligt sticker det i näsan, är det inte det luktar det fräscht nästan lite syrligt, eller hur :bump:

Precis, om jag bara hade haft någon som jag visste fodrade med småbalshösilage. :(

Tips får man ju inte mottaga här för då riskerar väl tråden att stängas ner och det vill jag inte att den ska göra. Jag vill att fler som är osäkra som mig ska få chansen att läsa här och titta på bilderna. Det kan inte bara vara jag som har funderingar på vad som är vad... mögel,jäst,socker osv.

:)

Jag fattar inte varifrån dessa myter kommer. Man ser inte mjölksyran eftersom den är löst i vattnet och dessutom flytande. Om det dessutom är typiskt "hästensilage" så finns det nästan ingen mjölksyrasom kan fälla ut! Det finns inte heller några sockerutfällningar i ensilage. Jag tycker också att det visar på vilken fantastisk okunnighet det finns bland många som arbetar med hästar. Och om de som gör det yrkesmässigt inte vet bättre är det inte konstigt att hobbyryttare har problem. Att inte hästarna blir sjuka kan helt enkelt bero på att det i de flesta fall går bra eftersom allt mögel inte är giftigt och en fördel med ensilage jämfört med hö är att det inte flyger omkring och ger problem med luftvägarna. Mögeltoxiner ger dessutom ofta mer diffusa symptom som t ex nedsatt immunförsvar, vilket är svårt att se.

David

:bow::bow: Så sant!

Kicki :)

Har ni inte hört om den silageleverantör som när kunden klagade över massiva jästangrepp uttalade de magiska orden:

"det är för att ni ska slippa fodra med bryggjäst, det är min fulla avsikt att det ska vara jäst i balarna, jag tar inget extra betalt för den servicen".

Det finns alla sorter i Vår Herres hage...

Varv och lager är inte samma sak!

Kicki :)

Näää, vad är det du säger! Herregisses mycket ska man höra innan öronen faller av!
Vilken människa!!

Sätt ut en annons på Blocket att du önskar köpa hö. Faktiskt billigt och kan vara effektivt. Det löser sig säkert! Du kan väl även sätta upp lappar i affärerna runt omkring. Det gjorde jag det året jag inte fick tag på till mina. Det hörde av sig bönder och jag fick köpa.

Åhh, nu blev det svamligt, ahah fattar inte..
Spindelväv, farligt
Vita prickar, enligt vi ssa ja enligt vissa nej ?

Inte jag heller!! Var det till mig?

Ska förklara :)

Vitt spindelväv + ludd = MÖGEL
Vita prickar är jäst som inte är farligt i små mängder men visar att balens ensileringsprocess inte riktigt gått som den skulle.

Tuvalisan: Om du hade läst i tråden innan så hade du vetat VARFÖR jag inte köper hö.

Men eftersom du inte verkar orka läsa så kan jag berätta att det inte finns BRA utrymme hos mig för att garantera att det inte går fukt i det på ett eller annat vis!
Och eftersom det handlar om en bronkithäst så är det inget alternativ att chansa på om man lyckas med hö eller ej!

Och köra och hämta hos en bonde 1ggr/veckan är inget alternativ heller för jag har lite annat att lägga den tiden på här i livet. Så därför VÄLJER jag att köpa hösilage som är dyrare men krävs för att min häst ska få en ärlig chans att hålla sig frisk OM jag nu bara kunde hitta en leverantör som hade ett helt felfritt. Men jag har en ny leverantör på "g" så vi får testa, annars blir det horsehage till honom!

Senast ändrad av en moderator:

Hur har det gått? Fick du tag på bra silage eller fick det bli Horsehage?

Jo jag har fått tag i nytt hösilage som var bättre, dock inte helt felfritt. Öpnnat ungefär 5 balar och de har varit toppen, men sen igår öppnade jag en som var lite dålig.... Inte jättedålig så det blev till att rensa... *suck*

Men jag får väl vänja mig vid att det inte går att hitta ett till 110% felfritt småblashösilage... Ja i detta läget önskar man att man hade fler hästar så man kunde köpa storbal... ;)

Är mögel i hösilage vitt?
Ser det ut som ludd?
Ser det ut som spindelväv?

Anledningen att jag frågar är att jag är så osäker! Jag har fått för mig att jag har funnit mögel i mitt nya hösilage som jag köpt. Det kan se ut som följer, det är vitt, lite luddigt, ibland prickigt och bildar spinelväv ibland.
Är detta mögel eller sockerutfällningar?

Jag läste en artikel nu som gjorde mig "förvirrad/osäker" där stod att mögel i hösilage inte är vitt utan tex: brunt,grönt och rött.
Och sockerutfällningar kunde bilda ludd och spindelväv och var vitt.

Så nu kommer jag till min fråga, har det vita som jag trodde var mögel visat sig vara sockerutfällningar hela tiden? Kan inte mögel i hösilage bli vitt?

Snälla hjälp mig att förklara så jag får ett grepp om detta nu! Jag förstår bannemig inte! Jag har ju kasserat flera balar som varit vita, luddiga och spinelväviga! Jag har en bronkithäst och den hygieniska biten på hösilaget är ju A och O för att han ska kunna vara frisk!!

ja precis det är luddigt och ser ut som spindelväv

Liknande trådar

Foder & Strö I somras köpte vi in en pall med hösilage på småbal från en producent med gott rykte. Vi har en liten lösdrift med 2-3 lättfödda mindre...
Svar
7
· Visningar
1 193
Senast: Cilva
·
Foder & Strö Jag har inte så superbra koll på det här med foder, men jag frågar å en bekants vägnar. Hur ser man skillnad på mögel och socker på...
Svar
5
· Visningar
2 167
Senast: Invinciblestables
·
A
Foder & Strö Fick en höleverans i somras som möglade rätt snabbt och balarna tog värme och en del blev det vitt "ludd" på :( (bonden tog in rått...
Svar
16
· Visningar
5 821
Senast: mysko
·
Foder & Strö Hö - hösilage = mögel eller kadaver = pest eller kolera? OK, nu är jag där igen. För att göra en lång historia kortare så har jag denna...
2
Svar
29
· Visningar
3 347
Senast: jupiter-judex
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka