Sv: Hur ser kroppen ut efter graviditet?
Jag har två barn och med första barnet gick jag upp 30 kilo.
Jag fick bristningar på magen, de är ganska många men ganska "tunna". Jag gick ner alla kilona jag gick upp + två till. Magen drog ihop sig och brösten blev lite större efter mjölkproduktionen ( jag pumpade i 2 månader sedan slutatde jag, min dotter ville inte suga på bröstet). Brösten blev lite olika dock, det ena är lite större än det andra.
Med barn nummer 2 gick jag upp 23 kilo, gick ner alla inom ett par månader. Denna gången fick jag inga nya bristningar vilket jag är tacksam för ( blev gravid när första dottern precis fyllt ett år).
Jag blev snittad och fick ett ärr, men det gör mig ingenting. Magen hängde över ett tag men nu 10 månader efter snittet är det faktiskt ganska ok, det blir mindre och mindre hela tiden, nu är det knappt nånting.
Amningen fungerade inte heller till barn nummer två så efter eytt oar månaders pumpning gav jag upp. Brösten är ungefär som efter barn nummer 1, ganska små, "fasta" och lite olika stora.
Det jag märkte efter viktnedgången efter barn nummer 2 är att jag tappade mer på rumpa och lår och mindre på magen. Jag har alltså lite mer på magen men mindre fett på rumpa och lår än innan barnen.
Det jag är "missnöjd" med med min kropp nu är väl att jag skulle vilja tappa ¨några kilon till och bli mer vältränad... dock vägde jag mer när jag blev gravid med barn nummer 1 än vad jag gör idag ( 2 kilo).
Bristningarna är inte så kul, men de har bleknat rätt rejält och syns mest som "skiftningar" i huden.
Jag var beredd på värre skillander på min kropp än vad det blev,,, det är ändå en otrolig påfrestning för kroppen att vara gravid.
/ J