Hur ser hullet ut nu då?

Sv: Hur ser hullet ut nu då?

hon går i en platt hage :( med två sk. "kompisar"... som jagar henne från maten...
så hon får äta på morronen när jag tar in henne igen (typ 10)...

rider ut en del å klättrar (går i skogen) minst 10min/dag, som uppvärmning!

ska få igång tömkörningen igen nu när det inte är isgata längre!

hon går i en platt hage :( med två sk. "kompisar"... som jagar henne från maten...
så hon får äta på morronen när jag tar in henne igen (typ 10)...

rider ut en del å klättrar (går i skogen) minst 10min/dag, som uppvärmning!

ska få igång tömkörningen igen nu när det inte är isgata längre!

Usch då. Min fick ännu ondare i rygen när hon stod i en så kallad platt fyrkant, det är dödens för den hästen. Hon tappade hull fort och blev otroligt mervös.

Förstår då att du inte kan ställa av henne.

fast den e rätt stor :D

men kupperad hade varit bättre för både kropp å krubbitning skulle jag tippa :(
men den hagen står stallägarens häst + en annan i :(

Aj då hon är krubbitare också. Då gäller det att dom alltid har nått att göra. Hade en ponny som var krubbitare, han fick alltid asp inne i boxen att gnaga på och fri tillgång på hö. Han kanske alltid var lite för tjock men han mådde bra iallafall :p

jag har en mindre skog i boxen :angel:
å hon är ute 7.30-19...
fri tillgång på hö inne...

så... ja... *suck*

men idag la jag hö på golvet å krafften fick hon i en hink på golvet, så masserade jag en annan häst så länge, å jag hörde inte så mkt bitande!!! hon kom lixom av sig när hon inte hade plankan framför sig å bita på!
imrg är det väl hö i heeeeela boxen... måste lära henne å äta på golvet å inte i hönätet!!!!

Vi har byggt en foderhäck inne i boxen hos E-t. Funkar verkligen suveränt. Hon var lite rädd för den i början bara. Hon är också helt hopplös med att sprida ut höet annars och det är inte roligt att mocka.

smart!!!! bild tack!!!

jag vill att hon ska äta från marken nämligen = inte hönät...

Är hästen dessutom krubbitare skulle jag nog undersöka om det inte kan finnas nåt magsår hos den. Vääldigt vanlig hos fullblod och inte särskilt dyrt att få ordning på. Blir framförallt billigare i längden.

Min häst gillar inte årets silage, får i henne 9kg. Så det blir 4kg kraftfoder + olja varje dag. Dyrt men det får man ta.

inte så dyrt? kostar 10 000 med magsårsmedicin :D

hade det i tankarna i somras, men fick rådet att vänta tills efter behandlingen, å hon blev mkt bättre å har gått upp massa, så vi misstänker väl inte direkt några problem där inte...

har iaf börjat ge maten på golvet å hon verkar gilla det! hörde bara att hon bet typ 5ggr på 1h!!!

Hönät har jag lärt mig är inte bra för hästar som har ont i ryggen. Det är naturligt för hästar att stå med huvudet nere och äta.

Jag kan ta ett kort på höhäcken imorrn och lägga in.

hmm... testade protexin förut... nada hände...
men jag tror inte magen är nått problem... :)
fullblod lixom, inte såå lättgödd + att hon äter inte hur mkt hö som helst :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
775
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka