Hur ser hullet ut nu då?

Sv: Hur ser hullet ut nu då?

Rida kommer jag tyvärr inte göra på ett tag. Hon är ömm i ryggen pga dålig sittande sadel så det blir bara tömkörning för hennes del tills hon blivit bättre och jag fått hem min nya griffin T4 och kan börja rida. Kanske kan rida barbacka med padd i helgen och få morsan att fota lite :idea:

ta hjälp av en massör/ET!!!!

min hade asont i ryggen, men egentligen satt det i nacke å rumpa...
blir inte bättre av å vila... :(

om du vill kan du få nr till hon som "lagade" min häst :)

Jag red med en sadel förra veckan som låg bra på henne först men så tog jag av sadeln en dag och såg att hon var väldigt uppruggad på ena sidan så den sadeln tänker jag inte sitta i nån gång mer.

Vi har en duktig massör här men först ska jag se om ömheten försvinner gör den inte det får jag kontakta massören.

Hon ser också finare ut men det är mycket kvar. Verkar vara ännu mer svårfödd än E-t men ser glad ut och är otroligt söt :love:

Vad får hon för foder och hur mkt? Alltid spännande att kolla :)

tack!
nä hon ska inte ha så mkt mer... hon rids inte så hårt... men hon ska behålla det hon har! :idea:
Hon lyckas alltid se kantigare ut på kort, nu är det mest muskler jag vill få på.. men inte så lätt i det här j*a vädret.. går ju inte å trava på vår isgata till volt :mad:

totalt får hon
1,5-2kg Fibergi Bas (2 sånna där hippo/krafft-mått)
1Kg Hippo Bas Harmoni
1Kg Hippo Breed
ca 3dl Hippo Lin
0,5Kg Lusern Hack

9kg hö, men hon äter kanske 7-8kg

Jösses. Ingen dålig foderstat. Får du i henne allt det:eek: :D

smörat å gulli-pussinuttat i över 2år ;)

nä men allvarligt, det är inte så mkt...
hö är hon dålig på, men bra mkt bättre än de 3-4kg/dag hon petade i sig i början...

hon gillar mat nu frör tiden :love:

Tjock ser den definitivt inte ut...Jag hade nog velat haft upp den lite till.

Et, välkommen till världen som fullblodsägare ;) man gör inget annat än nojjar över hästens vikt.

tack!
nä hon ska inte ha så mkt mer... hon rids inte så hårt... men hon ska behålla det hon har! :idea:
Hon lyckas alltid se kantigare ut på kort, nu är det mest muskler jag vill få på.. men inte så lätt i det här j*a vädret.. går ju inte å trava på vår isgata till volt :mad:

totalt får hon
1,5-2kg Fibergi Bas (2 sånna där hippo/krafft-mått)
1Kg Hippo Bas Harmoni
1Kg Hippo Breed
ca 3dl Hippo Lin
0,5Kg Lusern Hack

9kg hö, men hon äter kanske 7-8kg

Okej det var en hel del.

E-t har inte gått på hela tre månader. Jag har inte velat rida henne eftersom hon var underviktig förut och så är det ju det där med sadlar. Trava går inte ens att tänka på just nu. Så fort jag fått min sadel och vi har varit och förlängt tömkörningsgjorden :angel: så blir det igångkörning på full fart men endast skritt i början. Hon fick galoppera lite när min kompis var här men hon var mer på två ben än alla fyra så jag gav upp den tanken.

Tjock ser den definitivt inte ut...Jag hade nog velat haft upp den lite till.

Et, välkommen till världen som fullblodsägare ;) man gör inget annat än nojjar över hästens vikt.

nej nej inte tjock :) det kommer hon aldrig bli :)

men det är muskler hon ska ha nu, inte fylla ut med fett lixom...

För att få muskler behöver hon mer energi.

Börjar du träna hårt nu kommer hästen troligen mest tappa i vikt.

Jag har väntat och inte gjort nåt alls med E-t eftersom jag ville att hon skulle ha lite "fett" att ta av innan jag började rida. Hade jag börjat rida henne ordentligt hade hon tappat ännu mer och jag hade aldrig fått upp henne i vikt.

Messy: Jag tycker din är lite på gränsen. Vänta ett tag med att rida igång och låt henne äta upp sig lite mer. Jag gjorde det misstaget en gång att inte vänta tills hon ätit upp sig och det tog bara ännu längre tid efter det att mata upp henne.

svarar båda:
hon har energi så det räcker och blir över, tro mig... idag var hon i princip till salu på stående fot..

ET: jag kan å ska aldrig ställa av henne, hon har SUPERPROBLEM med sina muskler ju... å nu har jag fått ordning på dem med hjälp av min massör :bow:
nu skrittas hon och travas, koncenterar oss på att gå lugnt å i form... inte speciellt ansträngande för en fd galoppis...

hullet ÄR ett problem för fullblodsägare, speciellt med det kassa stråfodret vi har :( å inte ville hon ha horsehage som jag körde XX antar mil för å hämta...

kan inte ge hur mkt krafft som helst, hon får bara 2 ggr/dag (jag ger lite när jag rider så då blir det 3ggr)...

finns lite före å efter-bilder... hon är miljoner gånger rundare :)

http://hem.bredband.net/nyblin/ så finns det en 2005, 2st 2006...

svarar båda:
hon har energi så det räcker och blir över, tro mig... idag var hon i princip till salu på stående fot..

ET: jag kan å ska aldrig ställa av henne, hon har SUPERPROBLEM med sina muskler ju... å nu har jag fått ordning på dem med hjälp av min massör :bow:
nu skrittas hon och travas, koncenterar oss på att gå lugnt å i form... inte speciellt ansträngande för en fd galoppis...

hullet ÄR ett problem för fullblodsägare, speciellt med det kassa stråfodret vi har :( å inte ville hon ha horsehage som jag körde XX antar mil för å hämta...

kan inte ge hur mkt krafft som helst, hon får bara 2 ggr/dag (jag ger lite när jag rider så då blir det 3ggr)...

finns lite före å efter-bilder... hon är miljoner gånger rundare :)

http://hem.bredband.net/nyblin/ så finns det en 2005, 2st 2006...

Vad går hon i för hage? Stor liten?

Nånting jag har märkt på min dam är att hon får jätte trevliga fina muskler av att gå i stor hage med varierande terräng och får röra sig själv utan att jag ska börja tjabbla med henne. Hon är otroligt mjuk i båda sidorna men öm i ryggen av den där jädra sadeln. Igår masserade jag henne länge sen när jag jobbade henne ute i hagen gick hon bara och jäspade, det var härligt att se henne så avslappnad.

Hon får sitt kraftfoder 3 gånger om dagen. Ute äter hon Höensilage så mycket som hon bara får i sig. Men inne verkar hon ha en inställd våg på 4 kg :angel:.

Jag kan egentligen inte ställa av min heller men hon var ganska tunn innan jag ställde av henne så jag var bara tvungen att först mata henne sen rida igång när hon hade mer hull. Ska vänta ytterligare några veckor till och bara skritta henne för hand på vägen och hagen, får hon inte tänka blir hon en :devil:

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
665
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
746
Senast: matson
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
775
Senast: Oknytt
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 086
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka