Hur ser era reserver ut om hästen skulle bli sjuk eller så?

A

Anneli 07

Hur mycket pengar har ni i reservkassan till era djur?
Själv försöker jag sätta undan en slant varje månad till oförutsädda händelser, har ju mer än hästarna, två hundar och en katt oxå.
Har dock alla mina djur försäkrade :D

Sv: Hur ser era reserver ut om hästen skulle bli sjuk eller så?

Jag brukar inte ha något sparat, eftersom jag är student med två hästar. Blir inte mycket kvar efter hyra, mat, bil och hästar.

Nu har jag dock lyckats skrapa ihop en del, så kanske 5000 iaf. Annars har jag familj som kan låna ut pengar vid akut behov.

inget. mina djur är försäkrade.
har man 2 katter, 1 hund och 2 (3) hästar så får man prioitera.
försäkring är det som känns lättast att välja.

Jag har båda mina hästar försäkrade. Har en släkting som månadsparar åt mig och jag har dessa pengar som en buffert. Skulle något väldigt drastiskt hända vet jag att jag kan låna pengar av min familj.

Mvh Jordgubba :)

ca 10.000:- jag har oxå alla mina djur helförsäkrade.Men det finns ju fortfarade ingrepp mm som inte försäkringen täcker .

Inget sparat!! Får ta den smällen då om den kommer.....

Jag hade en reserv på 20000 kr, den gick fort när min häst blev sjuk:cry: trodde i min enfald att det skulle räcka att ha till självrisken och lite till (till varje djur alltså) men inser idag att jag hade tur att inte fler djur blev sjuka under denna perioden.

Jag har nu samma summa igen och vet att om det skulle krisa så kan jag låna på banken.

Det fungerar inte för mej att lägga undan hur mycket som helst men räknar en tusenlapp ungefär/månad.

Jag har två hästar, två hundar och åtta katter.

Jag spara 500 kr i månad om hästarna blir sjuka har 3000 kr sparat
vet att jag får låna av min mamma om det skulle behövas

Bufferten har ju tömts så just nu noll kr. Meningen är dock att ha självrisken för varje djur + 5000 kr. Dvs summan jag anser ska finnas skiljer sig ganska mycket beroende på vad för djur etc, och minskar när djur försvinner.

För dagen skulle det vara 2500 kr + 1900 kr + 1100 kr + 1100 kr + 1500 kr + 1500 kr = 9600 kr i självrisker. Och så 5000 kr till = ca 15 000 kr som minimum.

Hästarna är försäkrade upp över öronen och numera har alla fast självrisk. Ena har försäkring som täcker mediciner med. Dock vet jag av erf att även om försäkringen täcker 'allt' så kan kostnaden för vetflex, bomull, alsolsprit, staketstolpar till sjukhagar, extra grovfoder under konvalescens, sjukbeslag och fan och hans lilla moster kosta skjortan.

Har två hundar också, de har självrisk om ca 1500 kr (ids inte kolla), och sen 10% rörlig självrisk, försäkringen täcker vård samt på recept utlämnad antibiotika (de gjorde om, förr hade jag att all receptutlämnad medicin täcks. Jag brydde mig inte om att ändra när de gjorde om dock). Oftast för 'mindre grejer' kommer hundarna inte upp i självrisken, hemmavet är inte bara bra utan billig med. Så det är eg bara om de skulle få en komplicerad sårskada med många ÅB eller hamna på djursjukhuset/behöva stor op som det drar iväg.

Samt två katter som inte vet hur man stavar till veterinär tack och lov. De har 1100 kr i självrisk och så 10% på den ena och 20% på den andra .

Dock, så även när jag har som nu slut på bufferten vet jag att jag dels kan låna lägre summor (upp till 5 K) av släkten utan problem (i krisläge kan jag låna mer med), och så har jag som säkerhet ett kreditkort med en beviljad kredit på 20 000 kr. (För även om bufferten är full, så de pengarna ligger på ett konto där jag har fria uttag förvisso, men jag bara kommer åt via internet och mha min bankdosa, så de kan vara värdelösa när man står i receptionen på djursjukhuset och de vill ha betalt).

Jag har för närvarande inga reserver då jag tog dessa och köpte dragbil. Men jag har "lånelöfte" från mina föräldrar om något skulle hända hästen samt att jag har den försäkrad förståss.:D

Jag har ena hästen försäkrad!
och de andra två (den ena är int min) är inte försäkrade!

Jag känner att jag får ut mer av att lägga undan pengar så detta ska jag börja med så fort jag hittar mig ett jobb då sätts de mesta undan på "hästkontot". Gamlingen som är försäkrad har sjunkit i v ärde och premien har höjts vilket gör att jag betalar myyyycket mer än vad jag någonsin skulle få hjälpt med utav försäkringsbolaget.. :(

Så efter denna hästen blir de att lägga undan och kanske bara ha veterinärvårdsförs. Återstår att se!

Också enda djuren jag har nu, blir ev en hund med om ngt eller några år!

jag har lagt undan ca 10´000 kr om det skulle behövas något akut till hästarna. skulle det behövas mer så har jag fonder jag kan sälja, annars får jag låna av familj tror jag.
har även en kredit på 20´000 jag kan använda om det skulle krisa. och en bil som ligger risigt till om det är skralt i kassan :angel:
har två hästar, båda försäkrade, men ingen superförsäkring. självrisk 2000:-
en katt, också försäkrad. självrisk 1500:- (tror jag). studerande så det blir inte att lägga undan så himla mycket pengar varje månad.

Jag har ett hästkonto, på det sätter jag in 1500 per månad. Om det inte räcker eller om hästkontot är tomt så tar jag från mitt vanliga i första hand och fonderna i akuta fall. Får också hjälp av mina föräldrar om det är akutkris då jag inte är särskilt rik själv.

Senast ändrad av en moderator:

Hola,

Lyckligtvis vet inte mina hästar hur man stavar till S J U K :) men det finns utrymme för tex en buköppning om det skulle bli nödvändigt.

mvh Eva

Vad duktiga ni är som tänk på att ha en buffert om det går åt pipan!
Har själv ca 8000 undanlagt men jag försöker bättra på den summan efter hand. Inte så lätt när man är mammaledig.
Jag kan också ringa mamma och låna om det behövs, men det är ju skönast att fixa det själv.
Det är alldeles för många som inte har en krona extra och har en ganska kass försäkring för att det är billigare. Det kan man få i nacken sen.

Både hästarna och hunden är bra försäkrade. Sen har vi två olika sparkonton där det ska finnas minst 10 000/konto. Jag har även ett eget konto där mina pengar (ca 50 000) finns från försäkringsbolaget (fick efter en stor operation). Så skulle nåt hända har vi så vi troligtvis så vi kan lösa det! Annars får jag väl sälja transporten eller nåt.

Känns enormt tryggt att veta detta! Hade inte vågat ha hästar annars. Vad gör man om nåt händer och man inte har några pengar sparade?

Känns enormt tryggt att veta detta! Hade inte vågat ha hästar annars. Vad gör man om nåt händer och man inte har några pengar sparade?

Lånar. Men det förutsätter att man vet att man kan få lån, endera i bank eller av familj/släkt/vänner/etc.

Har rejält i reservkassan, buköppning täcker den med råge. Men har inga djursjukhus i området så räknar med att det skulle bli aktuellt med avlivning hur som helst i svårare, dyrare fall, tyvärr.

inget. mina djur är försäkrade.
har man 2 katter, 1 hund och 2 (3) hästar så får man prioitera.
försäkring är det som känns lättast att välja.

Vissa saker täcker inte försäkringen (förband, resekostnader och annat), hur gör du då?

Lånar. Men det förutsätter att man vet att man kan få lån, endera i bank eller av familj/släkt/vänner/etc.

Jo men som i ett fall jag vet, där har tjejen på 15 år inga pengar. Föräldrarna kan inte låna ut. Ibland har hon inte ens råd till de mest nödvändiga saker... Väntar på den dagen nåt riktigt illa sker, hästen kommer ju få skjutas på plats. Dom har inte tillgång till mer pengar! Måste vara väldigt ovisst att vara i en sån sits...:confused:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
625
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023