Sv: Hur ser era reserver ut om hästen skulle bli sjuk eller så?
Bufferten har ju tömts så just nu noll kr. Meningen är dock att ha självrisken för varje djur + 5000 kr. Dvs summan jag anser ska finnas skiljer sig ganska mycket beroende på vad för djur etc, och minskar när djur försvinner.
För dagen skulle det vara 2500 kr + 1900 kr + 1100 kr + 1100 kr + 1500 kr + 1500 kr = 9600 kr i självrisker. Och så 5000 kr till = ca 15 000 kr som minimum.
Hästarna är försäkrade upp över öronen och numera har alla fast självrisk. Ena har försäkring som täcker mediciner med. Dock vet jag av erf att även om försäkringen täcker 'allt' så kan kostnaden för vetflex, bomull, alsolsprit, staketstolpar till sjukhagar, extra grovfoder under konvalescens, sjukbeslag och fan och hans lilla moster kosta skjortan.
Har två hundar också, de har självrisk om ca 1500 kr (ids inte kolla), och sen 10% rörlig självrisk, försäkringen täcker vård samt på recept utlämnad antibiotika (de gjorde om, förr hade jag att all receptutlämnad medicin täcks. Jag brydde mig inte om att ändra när de gjorde om dock). Oftast för 'mindre grejer' kommer hundarna inte upp i självrisken, hemmavet är inte bara bra utan billig med. Så det är eg bara om de skulle få en komplicerad sårskada med många ÅB eller hamna på djursjukhuset/behöva stor op som det drar iväg.
Samt två katter som inte vet hur man stavar till veterinär tack och lov. De har 1100 kr i självrisk och så 10% på den ena och 20% på den andra .
Dock, så även när jag har som nu slut på bufferten vet jag att jag dels kan låna lägre summor (upp till 5 K) av släkten utan problem (i krisläge kan jag låna mer med), och så har jag som säkerhet ett kreditkort med en beviljad kredit på 20 000 kr. (För även om bufferten är full, så de pengarna ligger på ett konto där jag har fria uttag förvisso, men jag bara kommer åt via internet och mha min bankdosa, så de kan vara värdelösa när man står i receptionen på djursjukhuset och de vill ha betalt).