Hur ser era reserver ut om hästen skulle bli sjuk eller så?

Sv: Hur ser era reserver ut om hästen skulle bli sjuk eller så?

Jo men som i ett fall jag vet, där har tjejen på 15 år inga pengar. Föräldrarna kan inte låna ut. Ibland har hon inte ens råd till de mest nödvändiga saker... Väntar på den dagen nåt riktigt illa sker, hästen kommer ju få skjutas på plats. Dom har inte tillgång till mer pengar! Måste vara väldigt ovisst att vara i en sån sits...:confused:

Jo, då är det helt oacceptabelt tycker jag, och som du säger det måste vara otroligt ovisst och stressande att leva så. Det jag menade med att inga reserver i form av buffert/sparkonto är okej om man VET att man kan låna. (och lägger om planen/avvecklar djuren om förutsättningarna ändras).

Frågan är om de ens har råd att avliva den/bli av med kroppen. Kostar ju 3 - 4000 kr bara det liksom.

Jag har ju just nu, det är inte meningen det ska vara så, men.., 18.60 på sparkontot/buffertkontot :crazy: Men som sagt ett kreditkort med 20 000 kr i kredit, dessutom vet jag att mindre summor upp till ca 5000 kr kan jag utan problem låna av föräldrar/släkt. Skulle det knipa så skulle pappa låna ut även stora summor, även om det skulle kosta massor rent mentalt i 'moralföreläsningar'. Och skulle allt skita sig helt så vet jag att jag kan ta ett banklån, det är dock en extrem nödlösning och sista utväg och ska mkt till för jag ska göra det, och jag kan inte riktigt se att det skulle bli nödvändigt, och skulle jag hamna i den sitsen att det stod mellan säg 30 K i banklån eller avlivning skulle jag allvarligt överväga avlivning. Men hur jag i slutändan skulle göra skulle nog ha med vilket djur (ålder, hälsotillstånd i övrigt etc) och med prognos etc att göra.

Jo, då är det helt oacceptabelt tycker jag, och som du säger det måste vara otroligt ovisst och stressande att leva så.

Jag tycker det är otroligt oansvarigt att ha något djur över huvudtaget om man inte kan skaffa fram pengar när den är sjuk. Jag kör med mottot att oavsett om det gäller en kanin eller en häst så ska de alla få all möjlig djurvård som kan erbjudas när de blir sjuka (vilket gör att jag måste passa mig, kan inte ha många djur helt enkelt :D ).

*KL*
Har en liten buffert med ett par tusenlappar på ett konto som jag inte kan komma åt på annat sätt än att åka till banken = svårt att norpa i onödan. Fast några större summor har jag inte sparade. Skulle kunna skaffa en större mängd pengar MEN det skulle sitta LÅÅÅÅNGT inne, för då måste jag nämligen tigga av pappa och dom moralpredikningarna som kommer att uppstå i samband med pengalånet av honom klarar jag mig utan.

Skulle kunna skaffa en större mängd pengar MEN det skulle sitta LÅÅÅÅNGT inne, för då måste jag nämligen tigga av pappa och dom moralpredikningarna som kommer att uppstå i samband med pengalånet av honom klarar jag mig utan.

Hehe, jag tror vi har rätt lika typ av fäder :devil:

Tja, jag har valt fast självrisk samt tillägg för mediciner. Om alla hästarna blir sjuka samtidigt och summan går upp till självrisken så måste jag punga ut 58 800:- (har 21 skrällen). Jag har drygt hälften undanstoppat. Resten får man skaka fram via andra kanaler -Lönekontot, lån på banken el. dyl.

Å andra sidan är det ju precis som andra skriver i tråden. Det kommer ju andra kostnader till som inte ersätts via försäkring. Tex. bilresor, utebliven arbetsinkomst etc. m.m.

Gira :banana:

Har ett konto som jag sätter in lite pengar på varje månad, hur mkt det blir varje månad beror på hur mkt jag ka avvara

betalar med den lön man har (jobb)
såna enorma kostnader blir det inte på den punkten.
Visst kan det dra iväg men inte så man går under.

förra hästen fick akut åka in på operation.
Det kostade bara självrisken. plus lite bomull o sådant...typ 400 kr.

Har en ATG klinik där jag bor, så det är ju ganska bra i vissa lägen (även om man såklart kan bli hänvisad till andra ställen också)

såklart är det trevligt med en buffert (o jag har pengar undansparade...dock inte till en buffert, men visst om det absolut skulle behövas så finns det ändå)

skulle jag bara ha en häst så skulle jag nog spara undan lite extra dock.

Våra tre hästar är alla försäkrade med utökad veterinärvård (heter den Plus numera?) för 120 000. Fast självrisk 2800, det är det enda jag behöver betala eftersom medicin, djurambulans och annat ingår i försäkringen.

Immer

Jag har ett sparkonto som nu kanske ligger på 50 000kr, som går till hästarna om det skulle hända något.

Ska försöka sätta in mer på det kontot nu i slutet av månaden, har mina hästar ganska lågt försäkrande pga av att det lönar sig inte att ha dom försäkrade mer...får ju ändå inte ut något på vissa skador.

Då har jag ett sparkonto, i fall något händer.

Åh vad det är skönt med försäkring! På mina har jag fast självrisk och även resor och medicin täcks. Jag har prioriterat veterinärvårdsbiten mycket högre än livförsäkringar.

Jag har buffert så det räcker till självrisker, transporter och kanske några tiotusenlappar extra... Om sparkontona av nån anledning inte skulle vara tillräckligt fyllda har jag gott om utrymme för att låna mer. Det skulle kännas väldigt jobbigt och stressande om jag trodde att jag inte hade råd att "laga" mina djur...

Veckan innan jul fick min ena häst nån slags kolik och matvägrade helt i flera dagar, fick bo på klinik ett tag... Räkningarna gick på närmare 20' (!!!) Och om hon hade väntat en dag till med att bli feberfri hade hon fått fira jul på Ultuna, 45 mil enkel resa... Våra kliniker här uppe har helgstängt :crazy: Så nog kan kostnaderna dra iväg!!

jag har bra försäkring som täcker allting, bara resorna med hyran av transporten o så som blir dyrt, och självrisken då men jag har så de räcker.

min e ordentligt försäkrad...men mindre saker som kolla tänder å så tar jag sparpengar till

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
625
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 793
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar