Hur ser en vecka ut för era hästar?

Djurjouren

Trådstartare
Jag är själv är allergisk mot långsamkörning förutom på unghästar så det gör jag ALDRIG nånsin.

Det skiftar vad jag gör mellan jobben beroende på årstid.

Nu december-februari ungefär blir det mkt ridhus,
löshoppning
barrockträning vid hand
Longering med gummiband bakom rumpan
Skrittridning där jag fokuserar på andning och att kunna länga deras yttersida.

Mars-April blir det mkt klättring och mkt skog.

Sommaren är ljuvlig och jag följer inget speciellt måste jag säga utan jag gör vad som känns roligast just då.

Augusti- september ungefär kör jag mkt tryckvagn och mkt intervaller.

Det enda jag aldrig tummar på är att jag tränar varannan dag, simmar minst var 14 dag, kör skiten ur dem var 14 dag/startar.

Sv: Hur ser en vecka ut för era hästar?

Djurjouren skrev:
Det enda jag aldrig tummar på är att jag tränar varannan dag, simmar minst var 14 dag, kör skiten ur dem var 14 dag/startar.

var simmar du m hästarna? vintertid åxå?

Förut körde jag väldigt mycket långsamt och långt men nu gör jag inte det längre. Nu är det antingen fort eller endast skritt som gäller. vi kör rätt så mycket i backe men även vanliga intervaller. Väldigt sällan rundbana annat med hästar som tex behöver vänja sig vid banan.

Det går inte att säga för mig hur en vecka ser ut eftersom vi har så många hästar. Det vanligaste är att de går fort i berget eller på rakbanan 2-3 gånger i veckan, kanske skrittas någon dag eller ridtränas litegrann. Någon utav hästarna går, i princip, aldrig framför vagn utan bara under sadel. Och någon häst skrittas styvt 1h/dag och går sällan fort annat än i löp. Det beror ju lite på vilken häst det är så att säga.
mvh jesse

nu i vintertid så blir en vecka såhär för 4 åringen

Måndag:Vila

Tisdag:Vila

Onsdag:joggas 8 km i de mindre backarna

Torsdag:Joggas 9 km i kuperad terräng med ett par sugande backar inlagda

Fredag:Ridträning i skritt 6 km

Lördag:Joggas ca 8 km i kuperad terräng

Söndag:Ridträning i skritt 15 km upp på berget i våra mördarbackar

Beräknas komma till start om 3 månader

Senast ändrad av en moderator:

Jag har inen häst i träning nu...
Men en starthäst skulle kanske tränas ungefär så här:

Mån. Intervaller

Tis. vila

Ons. motion

Tors. vila

Fre. intervaller

Lör/Sön. vila

Men jag vill anpassa träningen efter hästen så det kan variera en hel del.

min gammle travare som beräknas kvala och starta om ca 1 månad ser en vecka ut så här.....

Måndag - medel ridning ca 8km i skogen/grusväg ca 1-2h
Tisdag - vila
Onsdag - 15 km hård träning i ett bra tempo
Torsdag - lätt ridning i skogen 1,5h
Fredag - vila
Lördag - Provlopp varannan vecka fram till start.
Söndag - vila

Ett exempel på hur en vecka ser ut för min 9åring!

Nu är ju jag eg inte kvalificerad för att svara men jag frågar ist.

Varför gillar du inte långsamkörning? Min dam som jag aldrig fick till start har jag efter mycket om och men kommit fram till fungerar bäst i vagn och psyke om hon får skritta mest och det som travas är i valfritt tempo, rätt fort för att vara med rockard mao.

Det här med att köra ordentligt en gång var 14:e dag, hur har du kommit fram till det? Ovan nämnda dam funkar mycket bra om hon en gång i veckan får gå ett rejälare pass med en sträcka med rejält ökad trav/galopp. De andra dagarna under veckan kan jag lulla på barbacka i skritt utan att hon leker elvisp med huvudet och annat som hon tidigare haft för sig.

Travare har ett hårt jobb med mkt slitage. Man vill ge dem så mkt träning som det bara går utan att de går sönder.
Långsamkörning ger mer slitage än det ger nån effekt, därför är det enligt mig inget man bör pyssla med.
Det tar 14 dagar för en häst att rensa ut mjölksyra ur kroppen, kör man riktigt hårt oftare än så så hiner hästen aldrig återhämta sig helt mellan jobben och blir lättare ofräsh.

Nu är jag jobbig :)

Varför ger långsamkörning mer slitage än effekt? Det är ju en ganska vedertagen metod annars. Min häst funkar det ändå inte med (psykiskt alltså). Fysiskt kom jag nog aldrig så långt att jag hade märkt varken bra el dåliga sidor med långsamkörning.

Går det öht att rida en häst så hårt som du menar att man bör köra var 14:e dag? För det är mest ridning nu för damen. Iaf på vintern. Det är väl monté som kommer närmast skulle jag tro.

Med risk att bli halshuggen så tror jag inte riktigt att det ska göra mer slitage än nytta att köra långsamt, det är väl framförallt farten som dödar?

Jag tillhör dem som kör väldigt mycket långsamt med mina hästar, varannan dag kör jag ett par mil och det gör att hästarna är pigga och glada när de kommer ut på banan, åtminstone hittills. Endel kan jag i dessa två mil också lägga in intervaller om 2-300 meter i 15 tempo, för att "speeda upp" dem lite när de inte startat på länge, men det är dock sällan. Banjobb kör jag aldrig.
Nu på vintern, när det inte är så kul att sitta och frysa i 10-15 minusgrader kör jag kortare pass men i snön vilket blir extra jobbigt.

Träningen har fungerat väldigt tillfredsställande så här långt, bara hoppas att det håller i sig ;)

Beror på syfte och årstid:

Uppträning (unghästar och otränade): Mycket mängdträning i väldigt kuperad terräng, tempoväxlingar, motionskörning i rätt så rejäl arbetspuls. Tidigt fartlekar. Mycket vila (kör/rider 3 ggr per vecka).

Upptrappning: Mängdträning varvat med ca 1 av 3 - 4 ggr/vecka intervall/banjobb.

Fulltränad: 2 ggr per vecka intervall/banjobb. 1 ggr motion - skritt/jogging i vagn eller under sadel.

Starthäst: Samma upplägg som fulltränad, men inte lika "tungt" utan mer för underhåll. Beroende på häst en rejälare urblåsning var 10-14 dag om inte start. Sista månaden innan start (om ostartad/längre uppehåll) rejälare banjobb en gång varje/varannan vecka samt intervall och motion (Fortfarande 3 ggr per vecka varav 2 av 3 ggr effektiv träning).

Sommartid körs intervallerna i 1000 m sandbana alternativt 500 m sandbana, lite beroende på om man vill träna mer tempo eller styrka. Inte så frekventa banjobb.

Vintertid beroende på underlag blir det korta långsamma intervaller i jättebrant backe (om ingen snö/is). Annars naturlig fartträning i kraftigt kuperad terräng. Just nu är underlaget perfekt (is) så nu gäller 500 m eller 1000 m intervaller i backe.

Om det blir en period av lugnare träning av någon anledning kör jag varannan dag, men i normal träning 3 ggr/vecka eftersom jag tror vilan är viktig. Jag håller inte heller på med långsamkörning i timmar eftersom jag inte tycker det ger något (låg arbetspuls och ingen vare sig pulsträning eller mjölksyreträning). Däremot har jag alltid med ett lugnare pass "mitt i" för att jag tycker psyke och allmänt välbefinnande kan behöva det, lugnande och uppmjukande. Fast sträckorna är inte så långa då. Försöker använda en träningsmetod som gör att jag kan köra så sakta som möjligt men ändå få hög effekt.

Väldigt olika beronde på starter..
Men som nu tänkte jag starta nästa Tisdag (31/1)

Så idag körde jag rätt snabba intervaller ca 400m ca 25 tempo ngn lite snabbare, bättre han får vara glad än att jag ska dra i honom och då blir det så:p ca 8-10km totalt

Måndag Vila, el han är ju inte den stillsammaste i hagen...

Tisdag blir det Intervaller igen fler och långsammare el helst långsamma i backen om jag hinner före mörkret. ca 12-14km totalt

Onsdag samma som Måndag

Torsdag skritt för vagn i 40 min Ingen "slöskritt" utan tömmarna runt rumpan om han går och "tittar på naturen":p

Fredag samma som Onsdag+ ev ridtur minst 40 min

Lördag Snabbare intervaller eller så om jag hinner till backen så brukar jag köra långsammt där den är brant och där den planar ut brukar jag lätta lite på tömmarna. ca 8-12 km totalt

Söndag Ridtur el skritt för vagn minst 40 min.

Måndag Promenad el "slöskritt" för vagn

Tisdag START från tilägg 2160m till vinnarcirkeln:D :bow:

Tänkte oxå starta på Tisdag!! Så här ser min vecka ut då.
Månd. Hage.
Tisd. Hage.
Ons. Intervaller 5-6st x 700m (16-18 fart)
Tord. Hage.
Fred. Hage
Lörd. Hage
Sönd. Intervaller 2st x 700m MAXFART ( mellan 08-10 fart)
Månd.Hage,Massage o Magnettäcke på natten.
Tisd. Start E-Tuna,hoppas på bra pengar:angel: :banana:

Läste NA´s och insåg att jag glömt Massagen och stretchingen... så självklart eftersom jag gör det själv:p
+ Nackmagneten då..

Nu på vintern har vi fina vägar att köra på så då kör jag ca 2 mil i halvhurtigt tempo på snövägar eller galoppintervaller två dagar i veckan med en dags mellanrum och så ett banjobb, typ måndag, onsdag, lördag, och så däremellan ev på släp i skritt eller långsamt.

När det är hårt kör jag hellre lugnare och längre än fort, men med tanke på hästarnas resultat är det mycket möjligt att jag har fel...:crazy:

När jag har några hästar att träna... :crazy:

Varannandagsträning är min melodi, jag gillar heller inte traditionell motionskörning utan gör hellre något för att stärka något specifikt på hästen.

Jag kör 1-2 snabbjobb i veckan efter rullande schema efter hur banans öppettider passar med min lediga tid. (Ti, to + lör)

Så en tvåveckorsperiod för en häst hos mig kan väl se ut ungefär så här om den inte startar:

Måndag: - vila
Tisdag: - Snabbjobb rundbana/rakbana beroende på säsong (lyse saknas på rakan :eek: )
Onsdag: - vila
Torsdag: - Skritt i backe / skritt på plant underlag eller lite "dressyr" efter tränarens kompetens. :o I bland travas det så klart lite också men inte något nötande.
Fredag: - vila
Lördag: - Snabbjobb
Söndag: - vila

Måndag: - Någon av de lugna varianterna
Tisdag: - vila
Onsdag: - Lugnt jobb
Torsdag: - Snabbjobb
Fredag: - vila
Lördag: - vila
Söndag: Lugnt jobb

Unga hästar jobbas med motionskörning, starthästar får ca 4 dagars vila efter start och mina hästar masseras ca 1-2 ggr/vecka. Jag fick av en klok man lära mig att man ska ha MINST 48 timmar mellan varje snabbjobb och helst ett dygn till. Det har fungerat bra på de hästar jag haft hittills då det visat sig vara fel på de som haft talang men ändå inte gått något.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Barn Förlossningsberättelse Tisdag 27 december på kvällen gick slemproppen och vad jag misstänker är sipper av fostervatten. Onsdagen...
Svar
10
· Visningar
2 015
Senast: Sanette
·
Hästmänniskan Detta kommer bli lite långt, men jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Fick ett mail av min pappa för 2 dagar sen där han...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 733
Senast: Mia_R
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka