Köpa häst.

Sv: Köpa häst.

Den sk barnpensionen är ju motsvarande vad en förälder får i underhåll då föräldrarna är separerade. Det är alltså inte alls arvspengar utan en form av underhåll. Det är den del av din försörjning som din mamma skulle stått för om hon levde. Så länge det var din pappa som betaler allt för dig var det alltså hans pengar.
 
Sv: Köpa häst.

Självklart kan (och bör) barn ha egna pengar att ha hand om. Men de pengar hon hade som månadspeng var de 500, det var inte de hon betalde träningarna för. Hon skriver att hennes "underhållsbidrag" (barnpensionen) betalt träningen av hästarna, och då kan man ju undra vad som betalt hennes mat? Det är precis som du skriver med din sjuårings vinteroverall. Visst vore det konstigt om h*n kom och sa att eftersom du bara betalt 25 kr/vecka i veckopeng så har du gått plus med ca 650 kr/månad som du lagt på din häst. Riktigt så är det ju inte att vara en familj med gemensam ekonomi.

Jag tror inte alls att vi tycker olika, tror att vi egentligen säger samma sak fast på olika sätt.
 
Sv: Köpa häst.

Jaha nu ikväll blev det klart med pengarna så nu är det grönt. Så nu ska de besiktiga henne o vi (jag o min svärmor) ska va med på besiktningen o se så de går rätt till.. :)

Och gå hon då igenom blir hon min!! :banana: ÄNTLIGEN!!

Hur gör man med ägarbytet? vad få man tag i papper eller ja hur gå det till? Bryr mig inte om att disscutera om vem som ska betala de för det kostar säkert inte så mkt...

Hästpass har hon säkert inte heller, men de ha jag kollat upp o det kostar 250 kr att göra om hennes id-handlingar till pass.

Sen har hojn ju hästlicens men då ska jag ju ha en ny bricka som jag stå som ägare på, men de kankse e den sk ägarbytet..?? :confused:

Hjälp mig så jag inte missar nåt.. De ha oxå lovat att jag ska få med ett träns o täcke, men frågan e vad de e för träns resp. täcke.. Kan hoppas på att de e ett utetäcke, men annars så ha jag prrecis köpt begagnat vinter täcke o regntäcke som jag skulle ha på min andra, men han behöver inget täcke i vinter..

och jag bry mig inte om va de e för träns för det e ju alltid bra att ha reservträns..

Jag börjar nog bli lycklig, igen..!! Men nu ska hon gå igenom besiktnigen först o främst, men efter det då e de klart..

Min sambo o hans pappa ska sätta upp hennes box i stallet så snart som besiktningen är klar.. De e såå snälla, men de e bara för at det är just den här hästen. :love:
 
Sv: Köpa häst.

Tackar!! Jo, jag vet att jag har ett år att fixa passet o hennes är billigt (250kr) att fixa jämfört med min andra häst som är en korsning o okänd härstammning.. cirkus 2500 kr kostar hans...
 
Sv: Köpa häst.

:banana: :bump: :banana: Tjoho vad kul! Hoppas hon är hemma snart i sin alldeles egna, nybyggda box hos dig! :bump: :banana: :bump:

Jag är jättenyfiken, du får väldigt gärna fortsätta skriva hur det går. Antingen via PM eller en tråd. :idea:
 
Sv: Köpa häst.

Du kan ju ta och prova att påminna din PAPPA om vem som betalat för hästen och tränat den under en bra lång period, och säga att de får dra av den summan du har lagt ut på hans Sambos häst om du köper hästen.
 
Sv: Köpa häst.

Jag ska försöka lägga ut lite kort på henne så fort jag fått hem henne. Hon kommer dock säkert va omusklad o så, men de e ju inte så konstigt..
 
Sv: Köpa häst.

du får köpa en häst på ett schysst sätt för hälften av vad du skulle fått betala annars.

under den tiden som du sagt att du "försörjt och kostat på" hästen var du under 18.

tror knappast att du arbetat och dragit in mer pengar till hushållet och hästarna än du kostat då ;)

sluta upp med gnällandet (gäller mest chrysler) och var tacksamma att era föräldrar hjälper er ekonomiskt med era hästar :mad:
 
Sv: Köpa häst.

Jag tycker inte jag ha gnällt så mkt, men jag ha sagt hur det gått till sen ha de andra diskuterat lite kring det ju.. Jag ska ev åka hem till pappa nu o ta en titt på hästen, oanmält. Ska även ta lite kort på henne. Hoppas bara jag hinner idag för jag ska på julbord ikväll.
 
Sv: Köpa häst.

Tror inte Silverkedjan menade dig faktiskt, som du säger finns det andra som har gnällt...

Lycka till med din "nygamla" häst, det måste vara jättespännande att hon blivit din! Och jag hoppas att det här innebär en vändning i kontakten mellan dig och din far. Du verkar ha haft det struligt nog under uppväxten, du förtjänar att ha det bra nu!
 
Sv: Köpa häst.

piamar

nrä du skriver så -bör-du ,för att bli accepterad och omtyckt,hålla dig till ämnet

Du skall INTE ,som du gjortnu,låta dina känslor flyga iväg me d dig och skriva personliga saker här,fok vill inte läsa sådant..
det kan finnas små barn somblir rädda,du vet aldirg vem d et är bakom signaturen...

har du problem med det så får du gå tillbaka till handikapp och diskutera hästar där,för där är vi vana vid folk med funktionshinder av olika slag.

när du skriver här så är dte bra om du tänker dig att de som sitter och läser det här kan vara små barn,chefer och andra personer du skal ha-respekt-för som personer och du skall behandla dem som du behandlade tex din läkare..

Vill du bli omtyckt,vilket jag vet att du vill,så kan man INTE gå på om såna personliga saker o på ett sådant sätt som du gör..

Du behöver också ,när du vil ge råd,tex skriva att du är ju ingenveterinär,men du tycker att mankan göra såhär för dte har man hört..om du nödvändigtvis vill ge råd

jag förstår att du väldigt gärna vill vara emd i diskussionen,men håll dig mycket strikt till ämnet,se till att vara så opersonlig du kan,och folk kommer att ha lättare att förstå vad du menar och tycka tom att det är intressant...

Du HAr ju mycket intressant at berätta om,gör dte på ett snällt sätt så kommer folk bli gladare på dig o läsa dina inlägg mer.

Dte finsn sociala spelregler ute i livet oc på internet,desto fortare du lär dig dem,desto lättare har du för att hitta kompisar


till andra.
funktionshinder är en del av mitt dagliga liv..mitt märks ju mest på hur illa jag stavar.

andra personers funktionshinder kommer frampå andra sätt

Man bör ta hänsyn till att funktionshider kan färga personers bild av sig själva och sin omvärld,men likväl bemöta dem med respekt och för den värdefulla människa de är..

Om mitt inlägg kan synas skarpt så beror det på att jag har haft nöjet att läsa piamars omväxlande och livfulla inlägg förut.

för att inga missförstånd skall uppstå och för att hjälpa henne lite med nätetiketten(hur man beter sig på internet) så valde jag att vara -extremt tydlig-.

Thina
 
Sv: Köpa häst.

Jag va o kikade på henne idag, men tyvärr hade jag inga batteri i min digitalkamera så de blev inga kort idag..... :(
 
Sv: Köpa häst.

Dilli_Blue skrev:
Tackar!! Jo, jag vet att jag har ett år att fixa passet o hennes är billigt (250kr) att fixa jämfört med min andra häst som är en korsning o okänd härstammning.. cirkus 2500 kr kostar hans...

Det är faktiskt så att hästar sedan länge ska ha pass vid ägarbyte, dessutom skulle i alla fall jag tycka det var enklare att fixa all bytåkati på en gång!

(Om hästen är försäkrad så glöm inte att se till att försäkringen förs över på dig, så du slipper karens på nytecknad försäkring. Lycka till!)
 
Sv: Köpa häst.

Nu är det så att hon är försäkrad i 25,000:- i Sveland, men jag vill ha henne i Agria iom att jag har min andra häst där. Men de bli väl inte nytecknande av en försäkring, man kan väl bara flytta över henne till mig.. Eller?? :confused:
 
Sv: Köpa häst.

Är rätt övertygad om att hon är välvärd sina fyrtio i dagsläget och hon kommer stiga i pris sedan när hon är ordentligt riden osv. Då får de säkert sjuttiofem för henne rätt så lätt, för fördelaktigen så är det ju ett sto, och med väldigt bra stam dessutom.

Du får ju göra som du vill men jag skulle nog köpt den hästen om det vore jag.
Speciellt om jag redan innan visste att jag tyckte om den och sådär.

Men om du misstänker att hon kan vara "förstörd" kan du väl be att få låna henne ett tag innan, säg att du vill veta om det går att jobba upp henne ordentligt först? Du kanske kan be om t.ex. 3-4 månader i alla fall, om det är så att du inte vill köpa henne så kommer de ju ändå få tillbaka en någerlunda i gångsatt häst (vilket också är värt en del.)

Däremot förstår jag inte det där? Okej, det är din pappas sambos häst men ändå, och du har lite fördelar att få köpa henne mycket billigare än vad de skulle tagit för henne
annars, de ger dig en chans att köpa hästen till ett bra pris. Men alltså ändå, det är ju din pappa? Han måste ju ha vetat att du gillade hästen och var intresserad (varpå han skickade mailet) men om han nu tycker att det är hästen för dig och att du borde köpa henne kan han inte lägga ut lite då? Eller t.s.v åtminstone?
 
Sv: Köpa häst.

Jo, men jag ha så gott som bestämt mig för att köpa henne om de inte anmärker något på besiktningen.. :crazy:

Och jag är ganska så säker på att jag ej få låna henne för de e i behov av pengar nu, värkar inte som om de ens kan vänta till efter jul.. För pappa sa att om han hade haft pengar så hade jag kunnat låna lite av honom, så alltså är de ganska så panka.. :D

Ska åka dit imon o ta kort på henne när hon är i hagen. Hon ha säkert täcke på sig men lite se man väl...
 
Sv: Köpa häst.

Dilli_Blue skrev:
Detta kommer bli lite långt, men jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan.

Fick ett mail av min pappa för 2 dagar sen där han skrev följande:

"Hej Liza.Hoppas du mår bra.
Nu har Helena bestämt sig för att sälja Floppis & då tycker hon det var roligt om du kan köpa henne
för här omkring finns ingen som kan hantera henne.
Om du är intresserad får du köpa henne för 40,000:-
Om inte så kör vi henne till skåne den 26 december där räknar vi med att få ca 75,000:-
Du kan höra av dig så vi vet.
Ha det bra.Pappa & Helena"

Den här hästen är född -98 hon är ett sto e. Maistic-Falluer. Pappas sambo som vi här kallar Helena köpte detta sto när hon var ca 8 mån (då för ca 17,000:-). Jag bode då hemma hos de o hade stall o häst. Helena kan inte själv rida. Det är jag som har betalt allt till den här häst o de andra hästra vi hade. Jag ha själv uppfostrat hästen, det är jag som har ridit in henne och utbildat henne. Betalt alla träningar m.m. till Helenas häst. Mitt studiebidrag o min barnpension gick till pappas konto (sammanlagt ca 2500 :-)och sen fick jag 500:- i ahnden som jag fick göra vad jag ville för. För 2 år sen blev vi ovänner o jag fick fly därifrån. Jag älskade denna häst o jag sörjde henne i ett helt år för att jag inte kunde rida henne mer. Jag hade nästan fattat att jag kommer aldrig mer få denna häst för de kommer aldrig sälja henne o inte till mig..

Sen kom detta mail från pappa o jag började gråta när jag läste det, jag trode inte det var sant... Problemet är summan de vill att jag ska betala.. 40.000 :- är mkt för henne i nuläget pga hon är inte riden på MINST 8-12 mån. De ha haft andra att rida henne, men i hoppningen ha hon bara stannat med de, gått LB dressyr med predis godkjänt rreultat. Stammen är ju mkt bra, men det är mkt pengar. När jag hade henne när hon va 4,5 år ungefär hoppade jag 1 meters banor med henne o hon stannade ALDRIG med mig, inte en tanke på dte. Hon litade på mig, hon älskade mig. Hon tycker inte om nån annan, ingen där hemma kan hantera henne, de säger hon är ouppfostrad, men hon lyssnade på mig..

Till min fråga, ska jag bara gå med på att betala 40 000:- för hästen när hon ej är igång, ha inga superresultat de senaste 1,5 åren... Jag kankse till o med få "börja om" med henne o bygga upp hennes självförtroende igen.. det kan ta tid ju..

Men jag älskar värkligen denna häst.. Min pappa o Helena vill värkligen vända upp-och-ner på mitt liv, EN gång till..

Snälla, svara o hjälp mig....


Förjävligt tycker jag :mad: de skulle erbjuda dig en symbolisk summa, kanske runt det som hon gav för den. Idag kan man få tag i väl utbildade hästar och lovande unghästar till det priset.
 
Sv: Köpa häst.

Snuffsan skrev:
Jag kan lova att du kostar mer änn 2000 kr/månad. Mat, kläder, hygienartiklar, telefon, bensin, tidningar, försäkringar, nöjen, tv, osv. Jag vet inte hur gammal du är mn lycka till att klara dig på 2000 kr/månad. Och jo, du måste räkna med hyra också. Barn kräver plats och utan barn hade familjen kunnat ha mindre hus/lägenhet så de kostar i hyra också.

Det är inte frågan om att kräva barn på pengar, det är bara att konstatera att studiebidrag-barnbidrag mm inte är något "nöjes-konto" till barnen, utan faktiskt är till som stöd till barnfanmiljer för barnens försörjning.


:bow: :bow: :bow:

Som sagt,om vi pratar om rena nöjespengar kan 2000:- räcka gott och väl,men det är så mkt annat som också kostar.. ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 755
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 990
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 803
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 296
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Tamråttor flyttar in
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp