Sv: Köpa häst.
Fast varken du eller jag vet egentligen om hon betalt utbildning mm av hästen för femhundringen och egen tid - eller om hon jobbat extra och dragit in pengar som hon sedan lagt på hästen. Eller hur det nu funkat. Men det är ju ändå hennes egna pengar hon lagt på hästen.
Äldsta dottern här hemma (tonåring) får sitt barnbidrag, och det ska gå till kläder, träningsavgifter, hygienartiklar, nöje mm. Allt som inte täcks in av "familjekostnaderna", gemensamma kostnader, dvs mat, husrum, telefon mm. Hon får "ta ansvar" och sköta sin ekonomi själv. Kanon tycker jag själv, eftersom hon får tänka till på vad pengarna ska räcka till, och lära sig hantera en rätt så stor summa pengar klokt. Hon får själv prioritera - köpa billigare o färre kläder, och lägga mer pengar på annat, eller köpa få lyxprylar och inte ha pengar kvar till något annat. Och ta konsekvenserna om pengarna tar slut.
Jag anser att det är hennes pengar, som hon får göra vad hon vill med. Det är ju en del i föräldraskapet, anser jag, att lära barn hur pengar och budget fungerar. Bidragspengar eller inte.
Sjuåringens barnbidrag smälter däremot in i familjebudgeten, jag har ingen koll på om just de hundralapparna som vinteroverallen kostade togs från barnbidraget... Men hans veckopeng (25 kr) är ju hans som han får bestämma över alldeles själv. Inte vet jag om de kommer från bidragspengarna eller min egen lön. Struntar i det.
Så visst kan barn (eller vilken ålder trådstartaren nu syftar på) ha egna pengar, oavsett var de kommer ifrån, tycker jag. Barn måste också få uppleva att de "äger" någonting, eller har "ansvar" för något. Därför kan jag hålla med trådskaparen om att hon lagt sina egna pengar på hästen, även om det kommer från bidrag. Det är ju hennes pengar som hon får disponera fritt.
Men jag tror vi har olika perspektiv du och jag, och jag respekterar din åsikt även om jag inte delar den. Vi kan väl gå halva vägen var, och enas om att vi har olika åsikter i den här frågan
?
(Guuud vad jag alltid skriver långt
. Sorry.)