Köpa häst.

Sv: Köpa häst.

Dra in en advokat i detta gör jag ABSOLUT inte. Jag ha faktiskt saknat min pappa under dessa två år som vi inte ens ha pratat på. Min pappa ha (o innest inne så är han det fortfarande) varit mitt ALLT. Mamma dog när jag knappt va 10 år så jag lovar att jag slltid varit "pappas flicka" o vill han försonas nu så bli jag över lycklig, tänk på att få både sin älskade häst o sin pappa tillbaka på en o samma gång. det värdesätter jag högt!!
 
Sv: Köpa häst.

Kan då bara tillägga att hon inte bara hade den här hästen, vid ett tillfälle hade två hästar till ihop... Sammanlagt TRE hästar då att försörja. Mat, alla tre hästarna tränades för instruktör 1 gång/vecka, tävlade 1 el 2 hästar varje helg, nästan... så även om man ha eget stall så kostar det en del med tävlingar o träningar... och all TID jag lagt ner..
 
Sv: Köpa häst.

Jo, jag ha pratat med min pappa ikväll :) o då frågade jag hur vi skulle göra med besiktningen. Han sa att de skulle stå för en vanlig besiktning på en ATG-klinik o ville jag göra en sk exportröntgen fick jag stå för det själv. Hon var redan exportröntgad för drygt ett år sen hos landslagsveterinären, heter han Jan Thornell nånting eller vet du det?? :confused:

Pappa sa att jag fick ringa till honom o till o med få kopior på detta då.. Att hon var exportröntgad o så. De gick med på att jag skulle få se alla röntgen plåtar m.m. Men måste inte jag ha en fullmakt från de att jag har rätt att få veta allt?? :crazy:

Sen pratade jag med min svärmor o frågade om det inte räckte med att göra en vanlig besiktning på ATG om nu vi få allt på henne o ser att de inte var åpgra fel på henne då.. Hon tyckte att de räckte då.

Om jag ville göra om den där röntgen igen fick jag stå för det själv.. o de kostar ju en del...

de ser lite ljusare ut för mig nu,,, :love:
 
Sv: Köpa häst.

Vad bra att det se ut att lösa sig! Jag håller tummarna!
 
Sv: Köpa häst.

Jaa. Hon är en liten STJÄRNA..!! :love: (hästen alltså) Jag trode ALDRIG att jag skulle få chansen att köpa henne, o dessutom ha första tjing på henne. Jag längtar redan till jag få hem henne. OM de inte är några frågetecken på nåt av de där röntgen papperna.. Veterinären heter visst Jonas Tornell. Ska ringa honom imon o höra. Åhh jag kan knappt bärga mig. Nu gäller det bara att tömma boxen hon ska stå i.. Ha visst råkat hamna en jäkla massa skit där inne....
 
Sv: Köpa häst.

Jag tror som din svärmor att det räcker med den röntgen och att den veterinär som gör besiktningen får kolla plåtarna. :) Jag tycker det låter jättebra! :banana:
Jag hoppas även att du och din pappa ska kunna lappa ihop ert förhållande igen. Han har nog saknat dig lika mycket som du har saknat honom. :( Sånt här är jättetråkigt. Jag blev väldigt arg på min pappa och hade inte kontakt med honom på ett tag, men som tur var kunde vi lappa ihop det igen redan innan vi fick veta att han hade cancer. Från diagnosen och den dagen jag satt hos honom på lasarettet tog det exakt 2.5 månader, 2.5 månader mellan vad vi alla trodde bara var magkatarr och jag såg honom dra sitt sista andetag. :cry: Jag är glad för den tid vi fick tillsammans igen, men sörjer att så mycket försvann på rätt fåniga saker egentligen. :crazy:

Livet är för kort för att man ska slösa bort det med att bråka med sina kära. Jag vet inte bakgrunden till vad som hänt, men var rädda om varandra och träffa bara din pappa om det är hans sambo som är problemet.
 
Sv: Köpa häst.

Så du sick försörja å träna alla hästar?Ännu värre.
Det är ju du som bidragit till hästens värde i pengar så jag tycker absolut du ska få den billigare, utan dig hade den knappast varit värd så mkt(inte utb mässigt iaf).Försök prata med din pappa om hur du känner samt lägg fram hur mkt det faktiskt kostar att skicka hästar på in å tillridning samt träningar.
Tycker verkligen dom ska tänka till här!
 
Sv: Köpa häst.

Min mamma dog oxå i canser.. Men redan innan hon gick bort så var jag redan "pappas lilla flicka" Jag skulle va med honom jämt, om han skulle besiktiga en bil eller iväg o meka så skulle jag med. Jag hoppas det löser sig inom en snar framtid.. :bump:
 
Sv: Köpa häst.

Men ni har glömt en sak i sammanhanget, hon bodde väl själv hos pappan på den tiden? Barnbidrag/studiebidrag är faktiskt till för att sörja för barnet. Om sedan pappan låtit henne få 500 kr/månad att röra sig med + att han höll henne med häst är generöst. Hennes mat och husrum och kläder och hygienartiklar och tidning och telefon mm. kostar också en hel del.

Köp hästen och Lycka till!
 
Sv: Köpa häst.

Jag fattade det som att hon själv har betalat för hästen, både pengar och tid? Att de stått för inköp men hon stått för löpande kostnader.

Sen har jag svårt att ta till mig argumentet att "pappan har betalat för sin dotter" - det är väl en självklarhet? Varför skulle han inte göra det? Såklart en förälder ska stå för kostnaderna för sitt barn. Skulle aldrig drömma om att säga till min sjuåring att "vänta bara tills du blir stor, vilken räkning du kommer få av mig för alla dessa pengar jag lagt ner på dig i form av mat, kläder och husrum" :crazy: Miljoners miljarder.
Eller hur menar du? Jämför du kostnaderna för sitt eget barn med en häst?
 
Sv: Köpa häst.

Jag menar att de pengar hon pratar om, studiebidrag och barnpension, är till för barnets försörjning. Om man inte är myndig går pengarna direkt till föräldern för att täcka en del av den kostnad man har för ett barn. Är man över 18 går det till barnet som då ska betala en ev hyra, mat, böcker osv för pengarna. Det är inga "ha-kul-för-pengar". Att hennes pappa sedan gett henne 500 kr som månadspeng och hållt henne med häst och träningar så är det ju just. Men att hon själv betalt för hästen denna period är ett snett sett att se på det.

Jag får barnbidrag och ett bidragsförskott eftersom jag är ensamstående med min dotter. De pengarna går rakt in på mitt konto och i min budget. Sedan betals hyra, mat , kläder osv för de pengar som finns på kontot. Därefter får hon en veckopeng att röra sig med, samt att jag håller henne med en hög ponnysar och träningar osv. Men inte fasen räknar jag det som att hon själv betaler för sina hästar med barnbidraget och bidragsförskottet! Den dag vi ev. skulle sälja ponnysarna är försäljningspengarna knappast dotterns.
 
Sv: Köpa häst.

ja jag debatterar inte alls att du har rätt att vara besviken. säger bara att logiskt sett, med tanke på det bråk och det onda blod som verkar existera så har du nog inte mycket att välja på... :(
 
Sv: Köpa häst.

Jag vet inte hur mkt du kostar men jag kostar inte 2000 i månaden.När jag fick pengar att röra mej med så fick jag köpa mina egna kläder tex.

Maten kostar faktiskt inte så himla mkt , dessutom tror jag inte bara det var hon som åt i familjen, man lagar väl ändå inte mat till bara en person?

Jag räknar inte med hyra då jag verkligen hoppas att föräldrar inte skaffar barn å sedan kräver dem på hyra.

Jag fick inte några pengar alls att röra mej med, jag fick ha häst istället å pengarna gick till den.
Köpte inte kläder mer än ngn gång om året o de gamla var slitna.Nu är det värre med den saken ;)
 
Sv: Köpa häst.

ok om du vet att hästen kan och du älskar denna häst och den har fin stam o endå är ung... då kannske inte 40 000 är så mycket, MEN jag tycker ju att om du har bekostat och lagt all tid på att utbilda hästen så e de lite snålt.. alltså dom hade ju inte fått lika mycket pengar om inte hästen var utbildad och du har ju utbildat den.. om du förstår vad jag menar?

fast jag tycker absolut du skall köpa den, det hörs ju att ni passar ihop

LYCKA TILL :)
 
Sv: Köpa häst.

chrysler skrev:
Jag vet inte hur mkt du kostar men jag kostar inte 2000 i månaden.

Jag kan lova att du kostar mer änn 2000 kr/månad. Mat, kläder, hygienartiklar, telefon, bensin, tidningar, försäkringar, nöjen, tv, osv. Jag vet inte hur gammal du är mn lycka till att klara dig på 2000 kr/månad. Och jo, du måste räkna med hyra också. Barn kräver plats och utan barn hade familjen kunnat ha mindre hus/lägenhet så de kostar i hyra också.

Det är inte frågan om att kräva barn på pengar, det är bara att konstatera att studiebidrag-barnbidrag mm inte är något "nöjes-konto" till barnen, utan faktiskt är till som stöd till barnfanmiljer för barnens försörjning.
 
Sv: Köpa häst.

Fast varken du eller jag vet egentligen om hon betalt utbildning mm av hästen för femhundringen och egen tid - eller om hon jobbat extra och dragit in pengar som hon sedan lagt på hästen. Eller hur det nu funkat. Men det är ju ändå hennes egna pengar hon lagt på hästen.

Äldsta dottern här hemma (tonåring) får sitt barnbidrag, och det ska gå till kläder, träningsavgifter, hygienartiklar, nöje mm. Allt som inte täcks in av "familjekostnaderna", gemensamma kostnader, dvs mat, husrum, telefon mm. Hon får "ta ansvar" och sköta sin ekonomi själv. Kanon tycker jag själv, eftersom hon får tänka till på vad pengarna ska räcka till, och lära sig hantera en rätt så stor summa pengar klokt. Hon får själv prioritera - köpa billigare o färre kläder, och lägga mer pengar på annat, eller köpa få lyxprylar och inte ha pengar kvar till något annat. Och ta konsekvenserna om pengarna tar slut.
Jag anser att det är hennes pengar, som hon får göra vad hon vill med. Det är ju en del i föräldraskapet, anser jag, att lära barn hur pengar och budget fungerar. Bidragspengar eller inte.

Sjuåringens barnbidrag smälter däremot in i familjebudgeten, jag har ingen koll på om just de hundralapparna som vinteroverallen kostade togs från barnbidraget... Men hans veckopeng (25 kr) är ju hans som han får bestämma över alldeles själv. Inte vet jag om de kommer från bidragspengarna eller min egen lön. Struntar i det.

Så visst kan barn (eller vilken ålder trådstartaren nu syftar på) ha egna pengar, oavsett var de kommer ifrån, tycker jag. Barn måste också få uppleva att de "äger" någonting, eller har "ansvar" för något. Därför kan jag hålla med trådskaparen om att hon lagt sina egna pengar på hästen, även om det kommer från bidrag. Det är ju hennes pengar som hon får disponera fritt.

Men jag tror vi har olika perspektiv du och jag, och jag respekterar din åsikt även om jag inte delar den. Vi kan väl gå halva vägen var, och enas om att vi har olika åsikter i den här frågan :D ?

(Guuud vad jag alltid skriver långt :o . Sorry.)
 
Sv: Köpa häst.

chrysler skrev:
Jag vet inte hur mkt du kostar men jag kostar inte 2000 i månaden.När jag fick pengar att röra mej med så fick jag köpa mina egna kläder tex.

Maten kostar faktiskt inte så himla mkt , dessutom tror jag inte bara det var hon som åt i familjen, man lagar väl ändå inte mat till bara en person?

Jag räknar inte med hyra då jag verkligen hoppas att föräldrar inte skaffar barn å sedan kräver dem på hyra.

Jag fick inte några pengar alls att röra mej med, jag fick ha häst istället å pengarna gick till den.
Köpte inte kläder mer än ngn gång om året o de gamla var slitna.Nu är det värre med den saken ;)

Enligt konsumentverkets beräkningar kostar livsmedel för en flicka 15-18 år (exklusiver lunch 5 dagar per vecka, som äts i skolan) 890 kr/månad. Kläder och skor 480, personlig hygien 230 osv. Jag tror fortfarande att socialbidragsnormen är 22000 kr/månad, och då lever man inte särskilt fett!
 
Sv: Köpa häst.

Hallå där, du vet inte allt. Dessa 500 kr skulle JAG ha till att köpa kläder till mig själv, betala tja en glass då o då.. Och barnpensionen skulle de hållt hårdare i i o med att de pengarna var ett arv från min mamma kan man ju säga o de skulle jag haft den dagen jag flyttade hemmifrpn..
 
Sv: Köpa häst.

chrysler skrev:
Jag räknar inte med hyra då jag verkligen hoppas att föräldrar inte skaffar barn å sedan kräver dem på hyra.


Min pappa o hans sambo skulle börja kräva min äldre syster på 1000 kr i månaden för hon var 18 år. När hon frågade pappa varför hon skulle göra det så sa han, du få ju barnpension. Men pappas sambos son var över 20 o han bodde hemma hos de GRATIS, då sa min syster: bara för min mamma är död ska jag behöva betala hyra för att bo hemma då?? Sen flyttade homn istäöllet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 755
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 990
Senast: MiniLi
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 803
Senast: Bee
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
4 296
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp