Sv: Hur ser detta ut, tycker ni?
Jag tycker du skriver bra, och visar på att en häst som anfaller pga av smärta beter sig på ett annat sätt, än en häst som anfaller pga ohejdad vana.
Trådskaparen skriver att hästen följer henne som ledare, men ändå i specifika situationer beter sig så här - altså mer troligt smärta.
Ett problem som jag ofta ser är att människor anlitar en vet, eller ännu värre ........... som inte "hittar något" och sedan tolkas hästen som frisk. Inte har ont...
Just de undersökningar som gjorts på slaktade hästar visar på hårresande resultat.
jag kan rabbala många exemple, men ett slående - är galoppörer som går omkring med brutna tornuskott i länden...
Jag menar inte att alla hästar stapplar runt som vrak, men de bär på långt mycket mer skador än ägarna VILL veta många gånger
En väldig skillnad är också hur veterinärer ställer diagnos och "alternativare".
En veterinär ställer diagnosen utefter uteslutningsmetoden. Just detta lider hästen inte av - vad blir då kvar???
Det är lätt att missa saker. Min avatar är bara ett av många många exempel.
Han blev friskförklarad av (usel) Veterinär på klinik
Equiterapeuten hittade inget.
Likväl var hästsen död 4 veckor senare.
Röntgen visade en halvt bruten nacke som han gått omkring med i flera års tid. På röntgen fansn också stora pålagringar i området.
Hästen kunde dråsa ihop vilket ögonblick som helst.
Är hans fall unikt - ingalunda
En häst är ett flyktdjur och visar därmed inte sårbarhet. Den döljer smärta så länge den kan.
Till skillnad mot oss...........
Och blev han kallad dum jävel många gånger av "yrkesfolk"? - jajamensan
Händer det ofta?
- Hela tiden