Hur ser detta ut, tycker ni?

A

allroundhästarna

Jag ska börja med att säga att det är INTE jag som rider, men det är MIN häst. Han är inte tränad AR så mycket/länge utan är i början. Vi gör lite öppna/sluta och så. Men min undran egentligen är : hur tycker ni att han bär upp sig, gör han det? Har han bakbenen tillräckligt under dig? Han har ganska lång kropp.

P1010005.jpg

Sv: Hur ser detta ut, tycker ni?

Spontant så tycker jag att sadeln verkar ligga lite långt fram, ryttaren tittar neråt för att se om manen är kvar (:D) och spänningen är ganska stor i tygeln. Allt sammans ger att hästen går med mycket vikt på framdelen och kommer inte in under sig bak. Det ser ut som om den bara rids fram och att bakdelen går för sig själv, liksom.

Jag undrar också vad hjälptygeln är till för?

Om det var min häst skulle jag rida den mer framåt, inte fundera så mycket på hur hals/huvud är placerat och få den att aktivera bakbenen/ryggen mer innan jag försöker att samla den.

Dock är det en fin häst med (som det ser ut) stor möjlighet att vinkla under sig bak och med möjlighet till fin överlinje.

Men jag är ju ingen AR-ryttare egentligen, bara en vän av lite hjälper och lätt ridning. ;)

/Camilla

Svår att bedöma utifrån den bilden. Men det ser ut att vara en bra början.
Sen när han har lärt sig vad det handlar om så kommer han nog kunna
sätta bakbenen undersig lite mer vilket kommer leda till bättre ryggaktivitet.

Lycka till!

:D

Camilla_H skrev:
Spontant så tycker jag att sadeln verkar ligga lite långt fram, ryttaren tittar neråt för att se om manen är kvar (:D) och spänningen är ganska stor i tygeln. Allt sammans ger att hästen går med mycket vikt på framdelen och kommer inte in under sig bak. Det ser ut som om den bara rids fram och att bakdelen går för sig själv, liksom.

Jag undrar också vad hjälptygeln är till för?

Om det var min häst skulle jag rida den mer framåt, inte fundera så mycket på hur hals/huvud är placerat och få den att aktivera bakbenen/ryggen mer innan jag försöker att samla den.

Dock är det en fin häst med (som det ser ut) stor möjlighet att vinkla under sig bak och med möjlighet till fin överlinje.

Men jag är ju ingen AR-ryttare egentligen, bara en vän av lite hjälper och lätt ridning. ;)

/Camilla

Det är en bomlös sadel som är mjuk. Det mesta är skitopaden som sticker fram.
Att hon kollar om hästen är kvar vet jag också. (det var lite snubbligt på åkern så hon blev lite osäker)
Hjälptygeln är en chambong som jag har satt fast i en förbygel istället och är för att han slår upp med huvudet ibland, se detta foto.
P1010007.jpg

Rida fram ja, för att få han framåt så rids han med sporrar.

Han är 21 år gammal och mer bestämd häst får man leta efter. Vill han inte, så vill han inte ( Är det för lite spån i boxen går han inte in förrän man fyllt på, (att hota han med spö så hotar han en tillbaka, han har faktiskt vänt om och sparkat när han inte ville gå närmare än 5 m från transporten och om det är för lite hö i hagen så tvärnitar han när han kommit så långt att han kan se det och går inte att rubba framåt, däremot tillbaka in i boxen går han, så lägger man ut mera hö och då följer han med hela vägen):angel: :devil:
När det börjar bli jobbigt så strejkar han, kan använda både sporrar och spö men han rör sig inte en millimeter. Utan om man fortsätter så smäller det. Sen kan man få han att skritta framåt iallafall. Annars är han "full fart framåt" när det inte är dressyr.
Han fjantar mest med sina protester, för dom kommer även iblan om det gäller att gå in från hagen på kvällen. Eller ibland att gå ut till hagen.

Hästen slår upp med huvudet för att den tappar balansen framåt
(problemet på den andra bilden är i första hand den sänkta ryggen, inte huvudets position).

En häst kan inte hitta sin balans om inte ryttaren har hittat sin balans... - vilket inte den här ryttaren har gjort...

En häst som "svarar" HAR EN ORSAK

Varje individ har en orsakt till sitt beteende.

Att kalla det fjant är både cyniskt men framförallt okunnigt

Jag skulle vilja se dig rida honom, för här finns ingen balans mellan ryttare och häst, först skulle ryttaren behöva utbildas innan den kna hjälpa hästen, tro mig jag har varit i det träsket,och känns ibland som att man är där:angel:
Man måste vara kroppsmedveten!;)

...om han är så från marken, skulle du inte kunna träna för en horse-manship/ hanterings tränare?? det har hjälp mig och min smått vresiga ponny...även sen när man sitter på...han var oxå sån att hen stannade så fort det inte passade...med andra ord så fort man bad honom öka från snigelfart till långsamt...:rofl: :D

Susan skrev:
Hästen slår upp med huvudet för att den tappar balansen framåt
(problemet på den andra bilden är i första hand den sänkta ryggen, inte huvudets position).
För det första så har han gått med uppkäk och vi har lyckats få han att sänka huvudet ganska bra tycker jag. En travare har ju mycket av sin balans genom tömmen och med huvudet högt.

Susan skrev:
En häst kan inte hitta sin balans om inte ryttaren har hittat sin balans... - vilket inte den här ryttaren har gjort...)

Som jag nämnde så var det en tuvig lägda som vi red på och den lutade dessutom en aning. Så eftersom att hästen snubblade lite nu och då så kom ryttaren ur balans och blev lite osäker.
Alla har ju inte en plan ridbana att rida på.

Susan skrev:
En häst som "svarar" HAR EN ORSAK

Varje individ har en orsakt till sitt beteende.

Att kalla det fjant är både cyniskt men framförallt okunnigt

Om jag ska hämta han i hagen några timmar efter han kommit ut så attackerar han. Reser sig och slår med framhovarna mot en och hotar med öppen mun sen vänder han om och måttar en spark. Det anser jag inte vara tillåtet. Jag accepterar inte att hästen "svarar" på det viset han gör. Om det däremot går till lunch eller em så kommer han emot mig för att bli hämtad. För lite spån i boxen så sparkar han och vägrar att gå in. Måhända att det finns orsaker enl. hans sätt att se det men : hur mycket ska man acceptera?

Flyger skrev:
...om han är så från marken, skulle du inte kunna träna för en horse-manship/ hanterings tränare?? det har hjälp mig och min smått vresiga ponny...även sen när man sitter på...han var oxå sån att hen stannade så fort det inte passade...med andra ord så fort man bad honom öka från snigelfart till långsamt...:rofl: :D
Jag har haft tränare ute och dom anser att tjurigare häst får man leta efter.:( Att han tar hur mycket som helst bara han får som han vill.
Vi har ryggat till världens ände ibland, ut genom staketöppningen och bortöver vägen. Men tror du det hjälper? Näää.
Horsmanship funkar skitbra, han går undan för "tryck" (fann inte rätta ordet) backar undan om jag går emot, stannar med huvudet i höjd med mig när jag stannar, följer mig lös på "ridplanen", går fram överallt, accepterar presenning över/under sig. Longering funkar också jättebra, han lyder ALLA komandon, även från halt till galopp. Jätte gosig och snäll, min 12-åriga dotter (som inte kräver något)rider han själv i alla gångarter och han är som ett lamm, men blir som förbytt när man kräver något.
Han är kollad av olika personer (massörer mm) men har inte ont någonstans.

Mm, detta ser jag och hör om ofta. Du säger att du inte accepterar att han attackerar dig i hagen - på vilket sätt visar du det? Eftersom han uppenbarligen upprepar detta beteende så har han på något sätt vunnit kampen tidigare och anser att det är värt det igen. Som Susan skriver - de gör bara det som de har en orsak att göra.

Att NH-träna hästen innebär just att man etablerar en gemensam kommunikation som fungerar även under press och krav. Det är det som är vitsen. Alla hästar fungerar bra med de olika övningarna som du beskriver om det inte ställs så höga krav och om omgivningen är avslappnad. Men vad ska man ha det till? Vitsen med den träningen och filosofin är ju att skapa trygga och säkra hästar och det är sällan en häst är farlig i en kravlös situation. Därför måste man, när man har lärt sig grunderna i en lugn miljö, lägga till press för att bekräfta att det måste fungera även då.

MEN jag tycker att din häst låter lite farlig så jag skulle inte råda dig att lägga på press själv. Ta ut en duktig tränare istället (en som har lite längre erfarenhet och har jobbat många hästar). Att tränarna har bedömt honom som "tjurig" får mig att fundera. Har dessa tränare jobbat honom under press? Hur fungerade han då?

Nu kom vi ifrån ämnet kanske, men för mig är det här grunden innan man kan rida en häst på ett bra sätt. Den måste ha respekt och tillit för den som sitter på ryggen, annars kan det aldrig bli bra oavsett hur många hjälptyglar eller ridövningar man gör.

Förresten - var bor du?

/Camilla - också från norrland.

Jo, jag ser att det är en bomlös sadel (ser ut som en Barefoot Cheyenne?) men det spelar ingen roll vad som sticker ut och hur mjukt det är, det jag menar är att ryttaren placeras för långt fram.

/Camilla - också med bomlös sadel.

har ridit akademiskt i ett par år nu och det första jag tänker när ja gset ekipaget är.SPÄNNING!!
Kanske skulle jobba honom fran marken utan massa hjälptyglar osv och lära honom vart huvudet ska vara på ett milt sätt.han ser bara spännd ut och ryttaren är i totl obalans.Län lädren så hon komemr i rätt sits,har själv en likadan sadel och lååånga läder är det som gäller i en sån sadel tycker jag.Be någon tränare visa er hur ni kan hjälpa honom att hitta balansen själv,det kommer han inte att göra med en ryttare som inte själv har någon.Det blir jobbigt för honom att hålal reda på både sig själv och ryttare plus att han förväntas göra ett jobb.Hur ser det ut när du rider honom,är han mer avslappnad då?och när ni ska träna så kan det ju vara en bra ide att vara påplan mark då får han ju lättare att kunna slappna av utan att vara rädd för att snubbla och ha en ryttare som också blir osäker,,,,allt detta skapar bara mer spänning.
Lyka till i framtiden med hästen för jag tycker han var fin

Jag skulle aldrig rida den där hästen förrän den blivit ordentligt genomgången på clinic.

Jag skulle aldrig rida på det underlaget.

Jag skulle utbilda hästen först på töm.

Jag skulel kosta på hsäten en bättre sadel. Underlägget på den där sadeln har inte tillräcklig bredd mellan "bossorna"

Jag skulle inte inbilla mig att jag kan utbilda en häst innan jag utbilldat mig själv

Jag skulle altså inte köpa en outbildad häst om jag inte hade balans själv, eller - tillgång till mer rutinerad ryttare.

Ja så svarar en självutnämnd expert.

Dennis Hallberg utbildad psykolog som faktiskt forskat angående problembeteenden menar att genomsnittshästen har i snitt fem olika orsaker till sitt problembeteende, och att dessa måste behandlas samtidigt om slutresultatet skall bli bra.

98 % av hästarna i hans undersökning hade smärta som EN av orsakerna till sitt problembeteende.

I och med att jag varit hovslagare och hovslagarelev så har jag kommit i kontakt med närmare 2000 häst.

Det är ett ganska brett underlag.

INGEN som har varit så stökig - har inte senare tagits bort pga av GRAVA skador.

Jag har tränat något i stil med 100 hästar. Jag är ju inte professionell NH-tränare utan gör detta på hobbybasis så jag tycker att det är en rätt bra mängd för att vara på en ort med få hästar.

Numera tackar jag nej till att träna just farliga hästar, dvs hästar som attackerar på något sätt.

Två hästar av dessa 100-tal har attackerat mig. Den sista var en ponny som garanterat hade ett smärtminne för han var fullständigt oberäknelig. Fungerade super hela tiden och svarade bra för alla signaler, men då jag vände honom till vänster utan att ha koll på honom så anföll han mig. Jag var också ditkallad just pga detta så det var inte första gången han gjorde det. Tjejen som hade honom hade tagit honom på prov och han ansågs vara en "lovande hopponny" enligt annonsen. Han var också vet.besiktad veckan innan utan anmärkning. Min bedömning är att han i något skede i sitt unga liv har haft ont, möjligen i vänster bakknä men ingen har sett detta och fortsatt att pressa honom i hoppning tills han började anfalla. Ponnyn åkte tillbaka och ägarens förklaring var att vi inte hade hållit i grimman då vi ledde honom... Undra om han lever idag och hur många spekulanter han varit på prov hos? Och hur många han gjort illa? (Två dagar efter mitt pass med honom så anföll han en av stallpersonalen och högg denne i ryggen så att han blev sjukskriven i tre dagar).

Den första hästen som anföll mig var en 10 år gammal fjording som mestadels varit körd i sitt liv. Ägaren hade haft honom i ett halvår och två dagar innan kurs för mig så hade han bitit en yngre tjej i axeln då hon skulle ut och rida honom. Det visade sig att denna häst fått göra som han velat i hela sitt liv och på det tidigare stället var det två unga tjejer som haft hand om honom. Min bedöming här är att han inte hade ont (han fungerade utmärkt som körhäst) men en ras som fjording (även islandshäst och kallblod i stort) är ganska envis och om de blir vana att få bestämma över omgivningen så blir det mycket svårt att ändra detta ju äldre de blir. Jag tyckte att hästen skulle avlivas för han var verkligen farlig, trots att han inte var oberäknelig, man såg tidigt att han skulle gå till anfall men det var inte alltid klart av vilken anledning och det gick inte att avbryta genom att avleda utan han lade öronen bakåt och sen kom han i full fart. Han såldes dock till en person som bara körde i skogen och det gick bra ett tag, men en dag bet han den nya ägaren i magen när han klappade honom i hagen och sen togs han bort.

Jag kom undan både dessa händelser med lättare rispor och rejäla blåmärken MEN med mycket mer respekt för farliga hästar och för de krafter de kan utnyttja.

Jag tycker som Susan att alla hästar som beter sig lustigt ska undersökas för att hitta eventuella skador, men jag tror också att (precis som med människor) så är inte alltid skadan av fysisk art, det kan vara en beteendestörning men man ska utesluta fysisk skada först.

/Camilla

Jag tycker du skriver bra, och visar på att en häst som anfaller pga av smärta beter sig på ett annat sätt, än en häst som anfaller pga ohejdad vana.

Trådskaparen skriver att hästen följer henne som ledare, men ändå i specifika situationer beter sig så här - altså mer troligt smärta.

Ett problem som jag ofta ser är att människor anlitar en vet, eller ännu värre ........... som inte "hittar något" och sedan tolkas hästen som frisk. Inte har ont...

Just de undersökningar som gjorts på slaktade hästar visar på hårresande resultat.
jag kan rabbala många exemple, men ett slående - är galoppörer som går omkring med brutna tornuskott i länden...

Jag menar inte att alla hästar stapplar runt som vrak, men de bär på långt mycket mer skador än ägarna VILL veta många gånger

En väldig skillnad är också hur veterinärer ställer diagnos och "alternativare".

En veterinär ställer diagnosen utefter uteslutningsmetoden. Just detta lider hästen inte av - vad blir då kvar???

Det är lätt att missa saker. Min avatar är bara ett av många många exempel.
Han blev friskförklarad av (usel) Veterinär på klinik
Equiterapeuten hittade inget.
Likväl var hästsen död 4 veckor senare.
Röntgen visade en halvt bruten nacke som han gått omkring med i flera års tid. På röntgen fansn också stora pålagringar i området.
Hästen kunde dråsa ihop vilket ögonblick som helst.

Är hans fall unikt - ingalunda

En häst är ett flyktdjur och visar därmed inte sårbarhet. Den döljer smärta så länge den kan.
Till skillnad mot oss...........

Och blev han kallad dum jävel många gånger av "yrkesfolk"? - jajamensan
Händer det ofta?
- Hela tiden :eek:

Senast ändrad:

Ja, det man vet är också att det är ytterst få hästar som är medfött "galna", dvs får man problem är de antingen orsakade av fysisk smärta eller beteendestörning pga felhantering. Ändå så är det en vanlig förklaring till varför en häst blir farlig.

Sen handlar det också väldigt ofta om att fel person har fel typ av häst, tex en nervös människa skaffar en nervös och energifull häst - brukar sluta i katastrof. Det tycker jag är en viktigare aspekt än hur utbildad hästen är. För med handen på hjärtat så siktar inte alla på GP i dressyr och många hästar som bara skogsluffas mår riktigt bra, men med fel personlighetskombination är det katastrof. Jag tror att det är därför tex araber har haft så dåligt rykte. Min arab är inte det minsta stirrig, han är lugn och lat - så länge jag är lugn. Men jag kan däremot inte ha en flegmatisk häst, för då blir jag frustrerad och ställer antagligen högre krav än den mentalt orkar med. Däremot så passar kanske en sån häst en nervös och lite rädd nybörjare som tycker att det är skönt att skritta i skogen, medan en sån ryttare skulle kliva av min häst efter 10 meter då han skyggat första gången... Och en del av detta kan ha att göra med hästens och ryttarens utbildning - en häst kan fås lugnare eller mer energisk via utbildning och en ryttare blir lugnare eller ställer mer krav via erfarenhet, men om det inte stämmer med respektive grundläggande personlighet tror jag ändå att man får problem i längden, ofta bara efter något år.

/Camilla

Låt honom med bli genomgången av en massör/ ET, för det finns garanterad spänningar.
Sen skulle jag lägga min tid och energi bara från marken, att rida en sådan häst, nej tycker jag..det ska först fungera från marken sedan ryggen...säger sig själv!

Finns mycket man kan göra från marken, även där kan du när han känns mogen börja träna skolorna med honom vid arbete för hand.

Du har verkligen nåt att jobba med, kasta inte bort ännu fler år för denna hästen som behöver hjälp.

HJälp honom genom att visa honom att du är ledaren osv...glöm inte bort kärlek!!!!

En osäker ryttare/ ägare leder till en osäker häst som leder till farlig häst...

Lycka till med pållen!

Senast ändrad:

Han går ju inte i form direkt men söt var han :love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 689
Senast: Freazer
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
248
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
581
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30