hur ser det ut??

ishmanda

Trådstartare
Nu vill jag ha hjälp av alla er duktiga westenryttare på buke. Fick filamt härom veckan när jag red. Det blev rätt dålig kvalitet men man ser ändå.
Nu vill jag ha hjälp av er om hur det ser ut. Vi är nybörjare båda två. Kommer börja träna för tränare i mitten av mars. Men jag vill gärna ha tips på vad jag ska förbättre och hur jag ska göra det

Skritt
Trav

i traven sänker hon huvudet 2-3 steg och höjde det sen snabbt igen. Hur ska jag göra för att hon ska hitta en mer stabil form?

Nu vill jag ha många komentarer och tips

Sv: hur ser det ut??

Jag är absolut inget proffs, har ridit western i snart 6 år själv.

Men det tips jag skulle ge är att du försöker aktivera rygg och bakdel på din häst. På filmerna ser det ut som att h*n bara sänker huvudet men inte använder ryggen. Det ser också ut som att ni helt tappar bogarna när ni jobbar på volt.

Jag hade samma problem i början med min arab, löste det genom att rida fram ordentligt. Det ska alltså inte gå fortare, utan tänk dig att du vill öka steglängden i samma tempo. På min fick jag hålla emot och driva utav helsike! :p

Kort sagt, försök samla ihop din häst mer. När du "skolrider" får du säkert rida på en riktig kontakt med munnen, men på sikt släppa ut mer och mer. Tänk på din egen hållning också. Du sitter snyggt men tenderar till att säcka ihop en aning ibland.

Vem ska du börja rida för?
Red själv väldigt mycket för Anders Josefsson förut, som verkligen hjälpte mig få bukt med våra liknande problem.

Lycka till!

Har jag fel eller visst är det en varmblodig travare du har? Jag har för mig detta....

Det är ju jättesvårt att råda efter ett par filmer men några grundläggande saker i alla fall:

Så länge din häst inte har ork och styrka i bakdelen/ryggen till att ha en form så sitt inte ner i traven, rid lätt. Hästen kan jobba mer med ryggen då och man stör den mindre.
Nu red du på volt men antar att du varierar med att rida rakt fram också. Många glömmer att rakriktning är viktigt.
"Rama in" hästen när du rider på volt. Glömt inte att använda ytterskänkel också, släpp gärna på inner och om du vill rida med stöd i tygeln så ha det stödet på ytter i så fall.

Jag själv låter alltid hästen ha lång tygel och hitta sin form med bara drivning, har gett bäst resultat på mina hästar, men det är olika beroende på hur man vill rida.

Hästen behöver fungera i skritten först innan man börjar jobba den i trav. När jag säger jobba så menar jag att om den inte hittat formen i skritt så gör den inte det i traven.
Givetvis kan man trava men om hästen vet hur den ska göra i skritten så tar den med sig det i traven.

Annars är det sidoförande övningar som är bra, halvhalter och glöm inte direkta eftergifter.

Tipset är, rid för en tränare! :)

...vilket du ska göra, jättebra!

Det enda jag kan säga är att det ser ut som hon behöver mer stöd, både i skänkeln och handen, tillsvidare.
Det är ett fullblod va? Tycker ändå du lyckas rätt bra med henne om du nu är nybörjare som du säger, men jag kollade bara lite på den sista filmen :o.....

Höj blicken du sitter konstant och tittar ner på hästen. Planera din ridning mer dvs se dit du ska så får du också bättre hållning för du säckar som sagt ibland. Ge henne mer stöd på yttertygel vid volter så att hon inte tappar yttre bog, strama bara till den genom att krama om tygeln. Glöm inte eftergifterna när hon gör rätt. Som Lakrits skriver är det viktigt att också rida hästen rakriktad, inte bara böjda spår. Ett tips för att få hästen mer med på noterna är att rida i skänkelvikning tex genom ett hörn eller längs med långsidorna med fram på spåret och baken på ett spår innanför,(jag blandar alltid ihop om det är sluta eller öppna). Ett tips, Hippson har många bra övningar som även vi westernryttare kan använda oss av för att få hästen bra framriden.

Tack alla för era tips och förslag. Vet att jag säckar ihop, blir för koncenterard på hästen.
Pållan är ett fullblod som är väldigt stressad av sig. Därför sitter jag ner rätt mycke för rider jag lätt sätter hon huvudet i vädret och det går bara fortare och fortare.

Ska tänka på att rakrikta mer. Rider mycke på fyrkanten oxå men pållan tycker inte om det utan bara springer, tar jag tag då stressar hon upp sig :( ingen lätt häst att rida altså, men jag försöker.

Jag ska börja träna för Rick Lemay, nu i mars som jag skrev.

Men givetvis ska jag jobba på era tips tills dess. Komm gärna med fler tips :banana:

Låter bra med tränare, det är ju det absolut ultimata :)

Jag hade provat att rida henne på längre tygel helt och hållet och ändå rida lätt. Far hon iväg så sätt dig ner så tungt du bara kan, ta en förhållning och gör det tills hon visar tecken på att lugna ner sig, upprepade förhållningar talar jag om, så ge henne eftergift. Går det för fort så sakta av till skritt och börja om.
Hon kommer tycka det är jobbigt med förhållningar hit och dit/att bli störd och kommer så småningom förstå att du låter henne vara om hon håller din takt.

Nåväl....det är ju olika från individ till individ men detta har funkat på mina också...
Lycka till med din häst :)

Ja, det är ju bra om hon kan bli lugnare och mer harmonisk.
Men som första steg skulle jag satsa på att aktivera rygg och bakdel och få henne att börja bära sig.

Har jag fel eller visst är det en varmblodig travare du har? Jag har för mig detta....

Det är ju jättesvårt att råda efter ett par filmer men några grundläggande saker i alla fall:

Så länge din häst inte har ork och styrka i bakdelen/ryggen till att ha en form så sitt inte ner i traven, rid lätt. Hästen kan jobba mer med ryggen då och man stör den mindre.
Nu red du på volt men antar att du varierar med att rida rakt fram också. Många glömmer att rakriktning är viktigt.
"Rama in" hästen när du rider på volt. Glömt inte att använda ytterskänkel också, släpp gärna på inner och om du vill rida med stöd i tygeln så ha det stödet på ytter i så fall.

Jag själv låter alltid hästen ha lång tygel och hitta sin form med bara drivning, har gett bäst resultat på mina hästar, men det är olika beroende på hur man vill rida.

Hästen behöver fungera i skritten först innan man börjar jobba den i trav. När jag säger jobba så menar jag att om den inte hittat formen i skritt så gör den inte det i traven.
Givetvis kan man trava men om hästen vet hur den ska göra i skritten så tar den med sig det i traven.

Annars är det sidoförande övningar som är bra, halvhalter och glöm inte direkta eftergifter.

:eek:Hjälp ! Lakrits ser du inte att de är ett FULLBLOD!! Fyy dig.:mad::D

Är ni nybörjare båda två så tycker jag att ni gör det bra! Kul att ni ska börja träna för Rick. Ni kommer garanterat att få börja med att få hästen att gå i rätt form.

Jag tycker också att hästen behöver mera stöd av såväl tygel som skänkel. Viktigast att börja med är att se till att hästen går i rätt form och jobbar med ett bra undertramp och därmed höjd rygg. Det här med "långa tyglar" kommer längre fram när hästen utbildats mera. Formen är A och O och det går inte att lära hästen gå i rätt form utan tygelkontakt. Däremot så ska man förstås vara följsam i handen och ge eftergift när hästen gör rätt.

Sen skulle jag föreslå att du tänker på att använda underskänkeln och inte bara hälen. Tittar du på filmen så ser du att din häl åker upp rejält. Det är vad som händer när man använder bara den. Lägg alltså istället till hela underskänkeln, alltså även vaden (insidan).

Något att också börja tänka på är att tån ska peka framåt. Detta för att du en dag ska kunna rida med sporrar. Då måste tårna peka framåt så att inte sporrarna ligger an hela tiden.

Blicken uppåt som någon sa. Sitter man och tittar ner så påverkar man faktiskt hästen mer än man tror, bogar t.ex. Så sträck på ryggen och titta framåt alt. dit ni ska. En häst som "lyssnar på sin ryttare" kan man faktiskt styra enbart genom att vrida på huvudet (ryttarens alltså).

Och sen rakspår! Ett vanligt misstag många gör är att de sitter och rider volter mest hela tiden. Det gamla tragglandet från ridskoletiden om att "rida ut i hörnen" är faktiskt bra. Man kan också rida åttkanter istället för volter.

Däremot så är det bra sätt att få ner farten, att lägga en volt. Detta istället för att ta så mycket i munnen.

Det var några spontana tips! Lycka till!

Ett annat sätt att få henne att gå lugnare när du rider lätt. Om du tänker att du sitter ner på ett står upp och räkna två, tre steg, och sitt sen ner på ett igen, stå upp två, tre. Osv det kan få henne att gå på en lungnare rytm. ett annat är att lägga volter ömsom åt höger och vänster på tex medellinjen, eller i en fyrkant där hörnorna är där du lägger volten då ömsom inåt och utåt. Det har hjälpt mig när min häst far som en tok på ridbanan.

Svårt att ge riktigt kloka råd efter några filmsnuttar, men det som slår mig mest är att hästen inte verkar ha en aning om hur den ska använda sin kropp för att bära upp dig. Det finns ingen balans. Jag skulle jobba mycket i skritt för att hästen ska hitta balans och förstå hur du vill att den använder sin kropp för att bära upp dig.
Du får säkert mycket värdefull hjälp av tränaren sen.

Tack alla för era tips och förslag. Vet att jag säckar ihop, blir för koncenterard på hästen.
Pållan är ett fullblod som är väldigt stressad av sig. Därför sitter jag ner rätt mycke för rider jag lätt sätter hon huvudet i vädret och det går bara fortare och fortare.

Ska tänka på att rakrikta mer. Rider mycke på fyrkanten oxå men pållan tycker inte om det utan bara springer, tar jag tag då stressar hon upp sig :( ingen lätt häst att rida altså, men jag försöker.

Jag ska börja träna för Rick Lemay, nu i mars som jag skrev.

Men givetvis ska jag jobba på era tips tills dess. Komm gärna med fler tips :banana:
En av de bästa tränarna :bump:,,, vår häst tränas för honom,, ni kommer garanterat att få jobba med formen, samling,,,,han fixar ALLA problem o löser de på ett bra enkelt sätt...

Något att också börja tänka på är att tån ska peka framåt. Detta för att du en dag ska kunna rida med sporrar. Då måste tårna peka framåt så att inte sporrarna ligger an hela tiden.

nej, nej... när ska folk lära sig att INTE ha tån frammåt?! ;)

men så här är det... vare sig om du har tån rätt fram eller vinklad ut 90 grader så vrider du ditt ben och knä och tappar din korrekta sits... för att få en optimal "form" på ditt egna ben bör du ha en vinkel på 45 grader från hästens kropp.
Sporren kommer inte att ligga an på hästen hela tiden, så länge du har koll på dina skänklar....

Okej, alltså.... det blir ju inte 100 framåt för tån. En viss vinkel blir det ju förstås... Men om man tänker att man ska ha tårna framåt så brukar det hamna rätt i slutänden, du kommer inte att sitta med hälen rakt mot hästen (och tårna rakt ut mot sidan (för att generalisera där också)).

Jag rider med "tårna framåt" (men med en viss vinkling då;) och när jag vill använda sporren så "vinklar jag in den". Det fungerar utmärkt för mig.

Okej, alltså.... det blir ju inte 100 framåt för tån. En viss vinkel blir det ju förstås... Men om man tänker att man ska ha tårna framåt så brukar det hamna rätt i slutänden, du kommer inte att sitta med hälen rakt mot hästen (och tårna rakt ut mot sidan (för att generalisera där också)).

Jag rider med "tårna framåt" (men med en viss vinkling då;) och när jag vill använda sporren så "vinklar jag in den". Det fungerar utmärkt för mig.

vad bra!

men det kan också vara en fördel att förklara mer hur det ska se ut för jag vet många som spänner sig osv för att få tån att vara spik rakt frammåt... och då ville jag poängtera här, när det kom upp på tal, att den inte ska vara rakt frammåt. lätt att det blir missförstånd och folk rider med tåna rakt fram för att de har läst/hört/sett de... och då blir det lätt fel...

min sits blev mkt mkt bättre sedan jag slutade med dressyrfasonerna.
har dessutom tränat på att ha mer tyngd i stigbygeln och mindre i stjärten (stjärttyngd var populärt att ha i dressyren, jag hade ett tämligen "starkt säte" sades det. tränade in massor med "stjärttyngd" för dressyrtränare då jag var för lätt i rumpan efter att ha hållt på med hoppning när jag red ponny)
vilket har gjort att mina skänklar blivit stadigare, och vill jag använda sporren hinner jag på en bråkdels sekund utan att vrida om. trodde att peka rätt fram var rätt, och det kändes bra då, nu förstår jag inte alls hur man kan sitta så. :crazy:

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle behöva lite tips. Jag och min hund har kört agility i ett år. Hon har varit super duktig och tyckt det varit väldigt...
Svar
7
· Visningar
1 017
Senast: Nova123
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 180
Senast: Anna-Bella
·
Övr. Barn Finns det någon idrottslärare här på Bukefalos? Mitt barn älskar idrott och var den enda på skolan som fick A i 6:an. På högstadiet...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
8 566
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 262
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv
  • Skadade hästar och konvalescenter