Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Varför är det för blött för din smak?Köpte andraskörd av min vanliga leverantör som tog det i mitten på oktober (Skåne). Lite för blött för min smak med ts på 57% men himla bra värden annars. Protein/energiKvot på typ 8. Det är inte lika mkt fiber i det men har köpt andra skörd i många år nu med liknande konsistens och hästarna fungerar fint på det. De har även fri tillgång på halm. Kanske är det vitaminer som inte riktigt orkar med?
Skulle tro att det inte är mer näring i det än i gräsfröhalm. Frågan är om det inte är billigare att putsa och köpa in det som fattas eller om det ni fått in har så bra värden att detta passar att dryga ut med.Förlåt, skulle ha klargjort redan från början att det alltså inte är någon andra eller tredje skörd, utan en väldigt sen första skörd.
Lägdorna som ska slås är gamla lägdor med massor av örter och olika grässorter, väldigt lite klöver och timotej. Tog hö på dem i fjol och hästarna ÄLSKADE det, men pga strul med maskinerna har jag inte fått in tillräckligt än.
Några frågor till, de ska plastas, plastaren behöver snurra 12 varv för att täcka hela balen (har 500mm plast), hur många 12 varvscykler skulle ni ha kört för att få på tillräckligt med plast ? Och vad räknar ni som "tillräckligt" med plast?
Senast jag räknade på ett grovfoder slaget så sent och första skörd var proteininnehållet 6 gram smb rp. En fullständig katastrof alltså för alla djurslag och det blev ett vädligt dyrt år för de jag räknade åt. Ett gräs som inte varken slås eller betas förren nu har alltså väldigt lågt proteininnehåll. I ditt fall, oavsett att det är små lägdor, är det alltså av största vikt att ta analys så att du faktiskt vet hur mycket och vad som behöver kompletteras med. Inte bara för proteinets skull utan även för mineralernas skull.Förlåt, skulle ha klargjort redan från början att det alltså inte är någon andra eller tredje skörd, utan en väldigt sen första skörd.
Lägdorna som ska slås är gamla lägdor med massor av örter och olika grässorter, väldigt lite klöver och timotej. Tog hö på dem i fjol och hästarna ÄLSKADE det, men pga strul med maskinerna har jag inte fått in tillräckligt än.
Några frågor till, de ska plastas, plastaren behöver snurra 12 varv för att täcka hela balen (har 500mm plast), hur många 12 varvscykler skulle ni ha kört för att få på tillräckligt med plast ? Och vad räknar ni som "tillräckligt" med plast?
Jo jag vet. Fast min erfarenhet säger dock att en ts 65-70% har fungerat väldigt väl ändå från min leverantör.Varför är det för blött för din smak?
Ju torrare desto större risk för mögel. Ts över 60% är inte att rekommendera överhuvudtaget.
Jaså?Jo jag vet. Fast min erfarenhet säger dock att en ts 65-70% har fungerat väldigt väl ändå från min leverantör.
Jag beställer små stora rundbalar. ca 90-100 cm i diameter. Dessa hanterar jag själv i vanliga fall. Nu blev de för tunga helt enkelt.
Jag har TS på 70% på balarna från min ena leverantör och har åtminstone jättebra hygien på det. Och i mitt fall så har jag tagit med till jobbet och kollat på flertalet balar både när dom är nyöppnade och efter ett par dagar flera år i rad så i det fallet är det säkert att det är bra så det går åtminstone att få till det.Jaså?
Du har mikroskåp hemma och kan se att fodret inte är mögligt alltså?
Senaste studien jag såg var att 89% av fodret med ts högre än 62% hade mögel i sig. Det är rätt skrämmande. Jag skulle aldrig våga chansa.
Jaså?
Du har mikroskåp hemma och kan se att fodret inte är mögligt alltså?
Senaste studien jag såg var att 89% av fodret med ts högre än 62% hade mögel i sig. Det är rätt skrämmande. Jag skulle aldrig våga chansa.
Denna är enkel och lättläst.Var hittade du den studien?
Är nyfiken på att läsa.
Fast i den där artikeln står det enbart att mögel kunde påvisas med någon av de tre metoderna. Det är inte samma sak som att de kunde påvisas i sådana mängder att det överskrider rekommenderade gränsvärden och innebär att det är ett dåligt foder.Denna är enkel och lättläst.
Har 2 andra PDFer som jag kan dela med mig av om du är nyfiken, men vet inte hur man delar med sig av sånt här...
https://www.researchgate.net/public..._inplastat_vallfoder_med_hog_torrsubstanshalt
Nej du gör ju som du vill såklart, jag vill inte ge mögligt foder till mina hästar.Fast i den där artikeln står det enbart att mögel kunde påvisas med någon av de tre metoderna. Det är inte samma sak som att de kunde påvisas i sådana mängder att det överskrider rekommenderade gränsvärden och innebär att det är ett dåligt foder.