Hur sent kan man betäcka?

lakrits

Trådstartare
Jag har ett sto som blir femton år och undrar om det är försent att betäcka henne för första gången nu till våren?
Jag har pratat med folk som har erfarenhet av avel och en del säger att det går bra medans andra säger att det är försent. Jag kan ingenting själv om just detta så jag är lite konfunderad och hoppas få era åsikter om detta. Kanske ni kan hjälpa mig att fatta ett beslut?

Det finns massvis med trådar här om du söker. :idea: Jag har tyvärr börjat tappa orken att skriva om samma svar hela tiden. :o

Jag betäckte mitt sto som 16 åring, hon blev dräktig på första försöket! Ska föla inom några veckor och är förstföderska. Mår utmärkt.

Jag lät erfaren veterinär kolla henne innan betäckning. Vissa ston som aldrig haft föl förut kan vara svåra att få dräktiga efter 15-16 års ålder, men det finns många ston som fått sitt första föl senare än så. En veterinär kan med hjälp av ultraljud tala om hur det ligger till med just ditt sto. Lycka till!

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
811
Senast: Freazer
·
Övr. Katt Vi har en katt som är "minst 16 år", förmodligen ytterligare lite äldre. Hon bestämde sig för att bo hos oss för 15 år sedan (lång...
Svar
13
· Visningar
818
Senast: Bison
·
Skola & Jobb Jag utbildade mig till statsvetare en gång i tiden och började arbeta inom kommunal näringslivsutveckling, på ett privat bolag som...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 910
Hundhälsa Jag har, för första gången i mitt liv, blivit med tik. En omplacering, snart fem år gammal, som tidigare bara bott hos sin uppfödare och...
Svar
4
· Visningar
461
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka