Hur säger ni?

skuggan_

Trådstartare
Om någon frågar er exempelvis vart mamma och pappa är vad svarar ni då?

Jag svarar kort och gott "dem är iväg och handlar".

Vad svarar ni?

Historien bakom min frågeställning är efter en kursstart i specialpedadgogik idag, där jag tydligen enligt lärare och elever skall ha utalat mig elakt och kränkande för att jag säger dem. Går dem i skolan? Dem gick över vägen etc. Dem i där här fallet handlar då om personer med funktionsnedsättningar. Enligt dem i min klass (lärare och elever) så objektifierar jag dessa personer eftersom att jag säger dem och inte personerna med funktionsnedsättningar/personen med funktionsnedsättning.

Jag använder alltid dem oavsett vit, svart, barn, vuxna när de gäller fler personer än en för att de helt enkelt är snabbare än att säga, Stina, Markus, Ella och Lisa åkte och handlade - Dem åkte och handlade. Alltså handlar inte det om att jag inte anser att personer med funktionsnedsättningar är mindre värda utan det är så jag pratar rent allmänt oavsett vem/vilka det gäller. Hur pratar ni? Tänker ni på vad ni säger?

I rent snabbthet ställde jag en fråga lite klumpigt men insåg direkt att "fan vad säger jag egentligen?" Hinner dock inte rätta mig och be om ursäkt förrens en hand åker i bordet och jag får höra "NU FÅR DU VÄL SKÄRPA DIG", varpå läraren pekar mot mig kollar på resten utav tjejerna i klassen och säger "Där har ni denna attityd jag pratar om". Hon menar då att jag har en taskig attityd för att jag en gång uttryckte mig klumpigt som fan. Utan att överhuvudtaget veta att jag själv har haft en person i min familj som ligger mig varmt om hjärtat som hade(han lever inte längre) en utvecklingsstörning. Jag blev så fruktansvärt ledsen eftersom jag inte fick förklara/rätta mig utan fick en avhyvling som hette duga att jag gick ut och åkte hem.

Vet inte riktigt vart jag vill komma men jag kände bara för att skriva av mig eftersom jag i princip gråtit hela dagen pågrund av att jag målats upp som en häxa som objektifierar och är elak och kränkade.

Så vad säger ni, dem?, personerna?, Maja och Stina?

Det heter i det sammanhanget inte DEM (det är felaktigt) utan möjligen:

"DE är.."
eller kanske "Dom är..." (mer talspråk).

I övrigt förstår jag inte riktigt frågeställningen? Vad är kränkande?

Senast ändrad av en moderator:
Öh skulle det vara kränkande att säga "dem" om fler än en person? Låter fruktansvärt känsligt isåfall tycker jag..
Själv säger jag "dom"

Jag kränker folk genom att säga "dom*", "dom gick över vägen", "jobbar dom någonstans?"

Och jag får absolut aldrig säga "dom" när det kommer till personer som har funktionsnedsättningar för då mobbar jag eller har en elak attityd enligt min lärare. Förstår ni?

Jag har alltid sagt oavsett vem/vilka det gäller sagt "dom." Så jag blev chockad idag när jag fick höra att jag objektifierar människor genom att säga "dom".

Så min undran är hur talar ni? Säger ni dom eller säger ni personerna?

Eftersom både elever och lärare reagerat så antar jag att du kanske har missuppfattat vad de reagerade på. Det låter minst sagt konstigt om så pass många reagerat på din beskrivning ovan. Alternativ nr 2 är att alla är dumma i huvudet, det låter lite osannolikt men inte helt omöjligt! ;)

Det kan vara fruktansvärt kränkande att i fel situation säga de/dom/dem. Och uppenbarligen har det tolkats så när du uttalat dig eftersom det kommer upp på det sätt du beskriver.

Om du DESSUTOM i annat sammanhang formulerar dig klumpigt och/eller nedsättande föreslår jag att du går hem på kammaren och funderar över hur det kommer sig att just dessa formuleringar slipper ut.

Hon sa såhär när vi talade i enrum: "Du objektifierar personer med funktionsnedsättningar"
"Varpå jag då svarar okej? Tillexempel hur då?"
Läraren svara då "Ja exempelvis genom att säga "dom".

Jag märkte inte av att tjejerna i klassen reagerade utan det är vad hon säger.

Men du måste ju ha missuppfattat. Det måste ju ha varit fråga om att du generaliserade och klumpade ihop personer med funktionsnedsättningar till en enda person. T.ex. "De tycker inte om höga ljud" då sanningen är att en som du känner inte tycker om höga ljud.

Och snälla: Var och vart är inte samma sak. Inte de och dem heller. "Var är dina föräldrar? De åkte och handlade."

Objektifiering är en handling som innebär att man reducerar en person eller grupp till ett passivt föremål för handling, istället för en egen handlande aktör.

Men om du klumpar ihop alla i grupp med gemensam nämnare "de med funktionsnedsättning" då är det ju oerhört kränkande på gränsen till vad som är tillåtet.

Av vilken anledning väljer du att tala om dem i grupp?

Jag säger ofta dom om flera personer. Dels för att det är smidigare och dels för att jag är dålig på att komma ihåg namn :angel: Ingen har, vad jag vet, känt sig kränkt av det

Läraren tog upp att det är vanligt att personer med funktionsnedsättningar alltid är glada och livet är en lek varpå jag då svara "Så är det ju inte dom kan må dåligt som vem som helst." Den meningen kan jag inte se som kränkande pågrund utav ordet "dom".

När jag då dessutom ber henne mer konkret svara på exakt vad det var förutom den klumpiga frågan (eftersom jag själv var medveten om hur dumt det lät) som jag sa som var fel kunde hon inte ge mig något annat svar än ordet "dom".

Hon sa såhär när vi talade i enrum: "Du objektifierar personer med funktionsnedsättningar"
"Varpå jag då svarar okej? Tillexempel hur då?"
Läraren svara då "Ja exempelvis genom att säga "dom".
Men alltså, vad menar hon att du ska säga istället? Och i vilka situationer/sammanhang är det hon menar? Typ helt vanliga meningar och frågor i stil med "Var gick de? - De sitter där borta - De sa att de skulle göra x"?

När jag talar säger jag inte "dom med funktionsnedsättningar", jag tar inte med funktionsnedsättning/ar överhuvudtaget.

Svar från en funktionsnedsatt: att säga de/dem om något specifika personer (som råkar vara funktionsnedsatta) gör eller så, känner jag inte överhuvudtaget är kränkande på något vis.

Om du däremot pratar som att alla med funktionsnedsättning är på ett visst sätt, då har då gått över gränsen för länge sen! Men som jag förstår det är det inte alls så du uttrycker dig, det här var alltså bara för att ge ett exempel på vad jag anser vara kränkande.

Nej, det är ju en förlängning av meningen med "de/dem/dom" i. Om du uttrycker hela meningen, vilken är gruppen du pratar om? Är den gemensamma nämnare gruppen=de/dem/dom funktionsnedsättningar, eller är det kön, eller är det klassen, eller är det rödhåriga?

Jag säger inte "personerna med funktionsnedsättningar skall bada i badhuset idag" utan jag säger "Dom skall bada på badhuset idag"

Det var just det @horselove jag sa "Nä dom kan ju må dåligt som vem som helst."

Fenomenet vi diskuterar här blir ju det om "vi och dom". Vilket är vanligt förekommande inom flera olika områden.
Man objektifierar genom att skilja på "vi" och "dom".
Däremot tycker jag inte det verkar vara en så stor grej som din lärare verkar tycka när det handlar om vardagligt tal. Men det är klart att är man inte konsekvent även i vardagligt tal så kan det bli fel även där.

Fast det jag menar är att jag alltid säger alltså inte skriver på nätet, inte på ett arbete inte till en redovisning när jag talar vardagligt med andra människor "dom".

Dom var på badhuset igår, dom skall åka till liseberg imorgon, åh vad jag önskar att jag kunde vara med dom idag.

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 386
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
42 937
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 488
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag varit ute och snurrat i världen något år, och insett att min plats inte fanns därute heller så bestämde jag mig för att fördriva...
Svar
0
· Visningar
1 456
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama