Hur säger ni till er häst?

Faith

Trådstartare
Nu tänkte jag fråga er alla vad ni anser vara ett rätt sätt att säga åt sin häst på. Jag tränar själv NH med min häst och jag och min tränare anser att det aldrig eller i alla fall ytterst sällen är okej att slå till en häst som missköter sig. Utan det ska korrektas på andra sätt.
Å andra sidan säger många i min närhet att en häst som hotar dig som ledare ska sägas till på det sättet en häst hade gjort i hagen, alltså genom att visa att du bestämmer vilket många gånger resulterar i ett slag.

Jag själv slår aldrig en häst.
Men jag undrar vars du står i frågan?
Anser du det vara okej att slå till en häst, och i så fall i vilken situation?
Om inte, hur anser du att en sådan häst ska hanteras?
En häst som exempel sparkas, bits eller inte står stilla.
Allting är såklart relativt från situation till situation så ta frågan med en nypa salt.:)
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Hej.

Om dom sparkas så ja om det är bita som i hugga så ja men inte om det är bita som i nafsa fast det jag testade på min var att bita tillbaka och det har hålt sig i 6år

Men aldrig om det är en häst som inte vill stå stil så länge dom inte är på väg att gå över mej.

Kram
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Generellt är jag emot att använda slag och skrik mot hästar över huvud taget.
Jag kan ryta lite lågt åt min egen, typ "Hörru du" om jag ser att hon är på surhumör och bara väntar på en anledning att ge mig ett tjuvnyp (som hon gärna gör om hon tex är brunstig och jag vänder ryggen till för att kratsa hovarna:devil:, fina blåmärken på min rumpa sedan), och då åker öronen fram igen och hon ser alldeles oskyldig ut:angel:.

Men tex om hästen inte kan stå stilla, hugger när man spänner sadelgjorden, kickar när man ska lyfta hovar osv, då tycker jag att man istället uppfostrar hästen och lär den att låta bli, det beteendet ska inte löna sig. Jag tycker att klickerträning är bra till mycket och funkar för att få hästar att göra som jag vill och vända en situation som hästen tycker är obehaglig till en chans att göra rätt och få godis/belöning.
Handlar det däremot om en akut situation där liv och hälsa står på spel har jag inga problem att ta i så mycket som behövs och både skrika och slå för att hästen ska sluta och backa. Även om jag i grund och botten kan tycka att det är mitt eget fel, jag har säkert skapat situationen genom att befinna mig på fel plats, inte varit uppmärksam på hästens signaler, inte uppfostrat eller förberett hästen ordentligt osv, så måste ändå min säkerhet gå före principen att inte slå hästar. Så får man tänka till nästa gång och se till att situationen inte uppstår igen genom uppfostran, säkerhetstänkande eller vad som nu behövs.
Hästar gör inte saker av ren elakhet, de gör det av en anledning, och det går att träna bort det eller ta bort anledningen.
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Nu är jag av den uppfattningen att man inte ska slå en häst, men hellre en hörvel än att straffa den genom psykisk terror.
Mer raka rör. Oftast räcker det med -Hörru! Som det viftande örat eller pipet från en annan häst. tillsägelse

I de allra flesta fallen får man se felet hos sig själv o klura ut bättre förklaringar- utveckla o hellre berömma rätt uppförande.

Ngt maktutspel som att straffrygga hästen är värre eller ryck i repgrimma.

Min häst kan o får se sur ut när gjorden spänns. Den har rätt att visa sin åsikt. Jäkligt obehagligt att få ett bälte åtdraget runt bröstkorgen.

klappar man i det läget kommer den av sig.:love:

BTW så ser jag inte ngt som att det handlar om att den hotar sin ledare.

Den hade gjort lika med sin kompis. -Du! Jag ogillar det där! Fattar man inte vinken så gör de uttrycket tydligare.

Att de ska stå still är en träningssak för VÅR bekvämlighet.

Ingen annan häst/ ledare tvingar en annan häst att stå still. Man ger dem utrymme- ett val. En väg ut."Stå still" eller "stanna!" har man stor nytta av.

Jag gillar inte att hästen ska försöka gissa vad dess människa menar. det är människans skyldighet att vara mer tydlig. DVS man använder både ord, kroppspråk o position i förhållande till hästen för att få den att förstå.

Sedan kan den förstå bara det ena- om man tycker att det är så viktigt.

jag använder ord. Mitt kroppspråk kan hästen bäst utan att jag agerar tillgjort. Det är NH. Hästen lär sig Natural Humanship.
Den lär sig fort hur dess människa fungerar o kan ha väldigt svårt för en annan. Därför lär jag den ord. Lättare att interagera. Det är väl det det ska handla om. Inte att man är en ledare hela tiden. Ge hästen lite utrymme.
En ledare lämnar inte sina undersåtar vind för våg mer än halva dygnet. Ledaren finns i hagen o därför kan det vara svårt för hästar att lämna o komma tillbaka- innan de lärt sig rutinen. Det visar sig när hästar inte vill tas in.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till er häst?

När min häst nafsar (det gör hon endast när man är i närheten av hennes läppar med t.ex borsten eller när man klappar henne) så kan jag fortsätta klappa hemme där tills hon slutan nafsa för jag vet att hon aldrig skulle bita utan hon mer öppnar munnen, och det brukar gå fort och då slutar jag klappa henne där och klappar henne istället på halsen och berömmer.

När man lyfter på bakbenen så kan hon "sparka" lite och då gör kag "ingenting" jag väntar ut henne och när hon står snällt så berömmer jag.

Om hon inte står still så kan jag lägga en hand på rumpan och när hon då ställer sig lungt och stilla så berömmer jag, men jag tillåter henne att flytta sig lite så hon inte ska känna sig "fast" bara inte när jag står vid rumpan då vill jag att hon ska stå ganska still.bara hon inte klämmer mig mellan en vägg eller går över mig då kan jag flytta henne lite "hårdare" alt. Backa henne till två steg och sen vänta tills hon står helt stilla och sen berömma henne

Jag vet inte vad som är rätt eller fel men det funkar och hon är i allmännhet en snäll "liten" häst :)
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Nu tänkte jag fråga er alla vad ni anser vara ett rätt sätt att säga åt sin häst på. Jag tränar själv NH med min häst och jag och min tränare anser att det aldrig eller i alla fall ytterst sällen är okej att slå till en häst som missköter sig. Utan det ska korrektas på andra sätt.
Å andra sidan säger många i min närhet att en häst som hotar dig som ledare ska sägas till på det sättet en häst hade gjort i hagen, alltså genom att visa att du bestämmer vilket många gånger resulterar i ett slag.

Jag själv slår aldrig en häst.
Men jag undrar vars du står i frågan?
Anser du det vara okej att slå till en häst, och i så fall i vilken situation?
Om inte, hur anser du att en sådan häst ska hanteras?
En häst som exempel sparkas, bits eller inte står stilla.
Allting är såklart relativt från situation till situation så ta frågan med en nypa salt.:)



Det är ok att slå en häst i självförsvar.

Jag är inte så förtjust i det där ryt och "daska med handflatan" som man ser här och där i stallarna. Det har inget direkt inlärningsvärde, och tenderar att snarare trigga igång, än lugna/korrigera.

Men jag gillar heller inte detta eviga backande som verkar ha blivit så poppis. Hästen ska straffbackas några steg så fort den rör en fena. Det är bara mobbing. Dessutom kallar man det "snälla" metoder. :crazy:

Är man bara lugn och tydlig så brukar det sällan bli några problem. Som Axel skrev - den måste ju få lov att ha åsikter! Det är helt ok för en häst att säga usch det där kändes otrevligt, och det säger den med kroppsspåk. Det är inget att oja sig över eller ge sig på att straffa.

Man behöver inte övertolka allting, är den ilsken på sadeln så kanske den är öm i ryggen. Trampar den runt när du ska rykta så testa en annan borste som inte kittlas.

Däremot en häst som, ex, skickar ut riktade sparkar ska ha sig en åthutning så den tänker efter nästa gång. Jag pratar med dem, det är betydligt enklare än att hålla på flytta runt dem eller vifta/slå åt dem.
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Min häst kan tjura ordentligt på stallgången. Hon gillar inte precis när man ska lägga på sadeln och dra gjorden. Är antagligen resultat av dålig sadel i många år. I början gick hon fram och tillbaka och småsparkade och högg i luften.
Nu är det mer öron bakåt ibland och ett nyp i luften.

Jag brukar klappa lite tills jag ser att hon slappnar av och sedan spänner jag lite åt gången. Hugger hon i det läget så pratar jag bara lugnande.
Hugger hon när nån går förbi så brukar jag säga till med lite mörkare röst.

Allt handlar om några sekunder, resten av tiden så står hon stilla och är lugn och snäll så ser ingen anledning att ryta eller bestraffa.

Annars kan man ju försöka gömma sig för matte :)

32185790.jpg
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Kl på mej själv :-)

Kom på att skarka lixom bita kan ha olicka betydelser.
Sparka åt mej bestrafas hårt medans vifta på benen när man skall tex lyfta dom väntar jag ut.

Kram
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Tycker man bara ska slå till hästen om situationen är befogad. Att slå till hästen för att den inte vill stå still när man sadlar är inte okej, däremot smällde jag till min mammas häst när han satte tänderna i armen på mig för att han ville ha godis. Jag brukar för det mesta tänka "vad skulle en annan häst gjort i samma situation?".
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Det är ok att slå en häst i självförsvar.

Jag är inte så förtjust i det där ryt och "daska med handflatan" som man ser här och där i stallarna. Det har inget direkt inlärningsvärde, och tenderar att snarare trigga igång, än lugna/korrigera.

Men jag gillar heller inte detta eviga backande som verkar ha blivit så poppis. Hästen ska straffbackas några steg så fort den rör en fena. Det är bara mobbing. Dessutom kallar man det "snälla" metoder. :crazy:

Är man bara lugn och tydlig så brukar det sällan bli några problem. Som Axel skrev - den måste ju få lov att ha åsikter! Det är helt ok för en häst att säga usch det där kändes otrevligt, och det säger den med kroppsspåk. Det är inget att oja sig över eller ge sig på att straffa.

Man behöver inte övertolka allting, är den ilsken på sadeln så kanske den är öm i ryggen. Trampar den runt när du ska rykta så testa en annan borste som inte kittlas.

Däremot en häst som, ex, skickar ut riktade sparkar ska ha sig en åthutning så den tänker efter nästa gång. Jag pratar med dem, det är betydligt enklare än att hålla på flytta runt dem eller vifta/slå åt dem.

Jag skriver under på det här.
Uppvisar en häst ett beteende som är direkt farligt för mig - kliver rakt på, hugger eller sparkar - har jag inga som helst betänkligheter över att drämma till rejält.

Ryter gör jag dock även åt "småsaker" om jag vet att hästen tar det på rätt sätt, och en uppfordrande röst ihop med en lätt dask/klapp får oftast min häst uppmärksam på mig om hon börjar fjanta av ren tristess. Henne kan jag även backa (men inte för att hon "rör en fena") om hon tänker för mycket framåt och stressar - jag är inte heller något jättefan av att backa hästar i tid och otid bara för att, men det är ett jättebra sätt att bryta just min hästs stressmönster och då även det oönskade beteendet.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till er häst?

Rösten och ett bestämt steg mot hästen brukar räcka utmärkt. Om jag dock blir trängt eller liknande av en/flera häst genom grinden eller liknande där det kan uppstå "farliga" situationer kan jag köra bak en armbåge samtidigt som jag bestämt backar bakåt för att stoppa så det inte uppstår någon panik.

Jag tål inte vissa beteenden, och där kan jag vara riktigt hård för min egen och min hästs säkerhet då jag hämtar i hage. Höga krökta nackar och när dom kommer och trycker med bogen tolererar jag inte och dom kan en armbåge ryka i sidan om dom kommer och tränger mig då jag bett dem hålla sig undan.
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Jag slår aldrig något djur såvida jag inte befinner mig i en livsfarlig situation (tex hästen får frispel och går till ren attack med mitt liv som insats, hund blir rabiat och anfaller osv). Jag är bestämd och säger ifrån, men aldrig med slag.

"När kunskapen tar slut tar våldet över"
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Jag säger "nej" till mina hästar med bestämd röst eller ryar till, skulle det dock krävas beroende på situation så drar jag mig inte för att smälla till eller som när ena schettisen helt obefogat klev fram och bet min systerdotter i armen, där fick den en spark i rumpan som tack. :mad:
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

I vardagshanteringen "säger jag till" min häst genom att säga t.ex. "hörru" eller hans namn med lite dov röst. Nästa steg är en harkling i lite staccato eller "apapap". Det räcker vanligtvis.

Sen kan jag fysiskt "ta tag" i honom, men det är t.ex. när han blir distraherad av exempelvis mat i stallgången och är påväg ner i någons höpåse. I det läget funkar inga harklingar i världen :D Då stoppar jag genom att ta i grimman/tränset och backa honom tillbaka till ursprungsplatsen och därefter, med rösten, be honom stå still.

Som någon annan, det var kanske axel(?) sa, så har min häst rätt att uttrycka sin åsikt. Han kan tjura när man spänner gjorden, men jag brukar klappa honom och prata snällt. Likaså när han hotar om man står utanför hans box, så brukar jag börja klia i pannan, så kommer han strax på att det ändå är ganska mysigt :D
De gånger han däremot sparkat eller bitit mig har han faktiskt fått stryk, och det kan jag villigt erkänna. Dock har det varit omedelbart och inte överdrivet mycket. Jag spöar inte upp honom "bara för att", det finns liksom ingen vits med, utan markerar att det inte är okej att t.ex. sparka matte på knäet för att hon sopar golvet bredvid honom.. :cool:

Långt svar, och kanske har jag ingen direkt "metod", men filosofin är väl att använda röst och gester så långt det går, och sålänge han håller sig på mattan (och alltså inte blir fysisk) blir inte jag det heller.
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Jag brukar aldrig slå min häst, om det inte blir en, som andra skriver, farlig situation. När jag är glad d.v.s hästen gör rätt, har jag glad röst när jag pratar med henne, men om hon biter efter MIG när jag t.e.x sadlar(luften får hon bita hur mycket hon vill i, men inte mig) brukar jag ändra rösten till ett mörkare tonläge och säga nej + putta bort huvudet. :)
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Oftast räcker det med ett "hörru!" och kanske ett bestämt steg mot dem för att få dem att lägga av eller ge mig plats tycker jag. Att bara putta undan, ingorera funkar väldigt bra det också, att visa att man inte är intresserad för att hästen beter sig olämpligt. Eller i vissa fall stå kvar och inte alls bry sig överhuvudtaget för att visa att "jag gör det här/står här och jag är INTE flyttbar"..

Däremot, känner jag mig hotad och hästen inte lyssnar på första tillsägelsen kan jag faktiskt ge en dask med handflatan på lämpligt ställe som markering samtidigt som jag morrar lite.. Jag kör på raka rör och räcker inte tillsägelsen så förstärker jag den. Ibland är det bättre att säga ifrån ordentligt en gång än att tjata för då är risken att de slutar lyssna helt..
Likt som hästarna gör i hagen mot varandra, lyssnar man inte på första försöket så ökas tillsägelsen i grad ..utan att jag menar att jag tillslut slår bara för att..jag ska känna mig rejält hotad och att hästen ifrågasätter mig ordentligt innan jag gör en sån markering/försvarar mig själv.

Det kan handla om hästar som hotar med att sparka, bita eller på annat sätt svarar emot på min tillsägelse eller att den är hotfull redan omfrånbörjan sas.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till er häst?

Håller med dig!

Själv skulle jag aldrig ens kunna slå till min häst, då skulle han flyga i luften! Han är väldigt känslig så det räcker med att jag harklar mig och säger till honom. Han vet precis när han gör något "dumt" så han reagerar oftast direkt när jag harklar mig.

Om han ser tjurig ut när man spänner sadelgjorden eller något så ser jag helt enkelt till att ta det ännu försiktigare, vill ju inte att det ska vara mer obehagligt än nödvändigt för honom.

Men skulle han göra någonting som var farligt för mig eller någon annan då skulle jag ge honom en smäll i självförsvar.
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Jag slår inte på någon eller något, allra helst inte på djur som faktiskt inte valt att vara i den situationen dom är i. När fuxfröken visar humör avleder jag henne genom att göra något annat tex. blir hon sur när sadeln ska på borstar vi öronen i stället. Nu visar hon sällan några argsinta tendenser utan blir mest tjurig på fuxstovis vill inte,ska inte. Vet inte exakt hur jag hade gjort om det blev en farlig situation.
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Håller med Axel (m fl - men hon skrev det tydligast) - det är mycket enklare, snabbare och trevligare att visa hästen vad den ska göra än att korrigera.

Att visa hästen vad den ska göra "tränar" man förstås på hela tiden - för att undvika att situationer uppstår.

Citat från Axel:
Jag gillar inte att hästen ska försöka gissa vad dess människa menar. det är människans skyldighet att vara mer tydlig. DVS man använder både ord, kroppspråk o position i förhållande till hästen för att få den att förstå.

Om man utgår från att hästar är i grunden snälla och nyfikna varelser som vill samarbeta och sedan utgå från det - på ett praktiskt och osentimentalt sätt i vardagen - blir behovet av att korrigera och "säga till" minimerat.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
410
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 671
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp