Hur säger ni till er häst?

Sv: Hur säger ni till er häst?

Självklart måste vi visa djuren vad vi menar. Vet inte vilket träningssätt som går ut på att hästen ska gissa? Om det är nh ni syftar på så är det där något nytt för mig. :)

Hundar tränar vi (flest) på ett positivt sätt, positiv förstärkning är ju det bästa. Men jag tvekar inte att ryta åt min hund då han snor från bordet eller liknande, förutsatt att han har fått lära sig den snälla vägen att det är förbjudet. Det är inte positiv förstärkning, utan i mina ögon att fostra och visa det är INTE okej. Samma som att mitt sto får se hur sur ut hon vill och hugga i luften, så länge hon inte agerar genom att sparka eller liknande mot mig.

Jag använder ej våld på min häst, inte ens spö då jag är emot detta om du använder det till annat än en förlängd arm, men när jag hämtar henne i hagen kan jag vara riktigt bestämt med att hålla undan andra hästar för att inte skapa någon situation där hästarna hamnar ute på vägen eller jag kommer mellan två hästar.

Jag tar inte på mig någon uppgift att fostra en annans häst, jag visar tydligt bara att jag inte vill ha dem nära mig. Min topsan har gått ihop med ett 3årigt sto som gärna fick sitta i famnen på ägaren och som vände rumpan till och sparkade rakt ut mot dig när du bad henne flytta sig, och genade gärna över en med bogen i full fart som en tackling. En sådan häst tvekar inte jag att köra en armbåge i om den kommer och tacklar mig.

Topsan vet att hur låg hon än är i rang att när jag kommer med maten så håller sig de andra hästarna undan så hon får äta, så i hagen kommer hon alltid och går följa john med mig.

Oftast räcker det ju dock att jaga iväg de andra hästarna med rösten och kroppsspråket, men det finns dessa buffliga tonåringar som ägaren har som sin gullegris och som jag ej vill fostra så då kommer armbågen istället. :)
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Självklart måste vi visa djuren vad vi menar. Vet inte vilket träningssätt som går ut på att hästen ska gissa? Om det är nh ni syftar på så är det där något nytt för mig. :)

Vilka du menar med "ni" vet jag inte - men jag tycker det är vanligare att markera "nej!" än "så här!". Då får djuret själv gissa vad alternativet är och det är ju inte säkert det är "rätt" i just den situationen. Om alternativet ex vis är "stå still" (vanligt) är det enklare om hästen kan det röstkommandot.

Ovanstående gäller i hanteringen. Ett av verktygen vid träning/inlärning vi använder är just positiv inlärning med förstärkning (vilket du håller på med ser jag). Det innebär ju i allra högsta grad att hästen gissar och kommer med egna förslag - för att sedan få bekräftelse på att den gissat rätt. Här korrigerar man naturligtvis inte det felaktiga - hästen hjälps istället att klura ut det som är rätt. Sedan befäster man det via upprepning (går snabbt).

Grunden i svamlet är - som jag skrev tidigare - det är enklare, snabbare och trevligare att visa hästen vad den ska göra än att korrigera.
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

*kl*

Jag pratar med min häst, han är kommunicerbar utan kommandon, fattar liksom själv vad jag menar. Fattar han inte så säger jag väl något annat eller visar lite eller något. "Nej" fick han lära sig i början (kom när han var 2.5 år) men nu funkar typ alla andra ord lika bra.

Enda gången jag faktiskt "slår" honom är när han ska äta när man går med honom eller rider, den ponnyolatern har jag verkligen gått bet på! Tror ingen av mina tidigare ponnyer varit så ouppfostrad/olydig på den punkten faktiskt. Men "slå" i det fallet betyder i princip daska till med fingrarna, vifta lite med spö/tyglar/what ever och smacka på så han tänker mer framåt istället.

Sparkas är inte okej. Det resulterar alltid i en ganska hård korrigering från mig direkt (av passande slag beroende på situation såklart). Om nu hästen inte slår för att den är typ rädd eller liknande, då får man ju visa tydligt men utan att skrämmas mera. Men ja låter det ALDRIG passera obemärkt. Sparka är livsfarligt.



En annan sak, jag tycker inte det är negativt att låta hästen "tänka ut" vad man menar. Allt handlar ju om hur man "låter" hästen välja. Straffar man den om den väljer fel så är det ju schystare att vara tydligare. Jag blir väldigt sällan arg, irriterad eller något negativt öht på min häst och han verkar nu för tiden bli otrygg väldigt sällan. Jag ser liksom inget negativt av att säga åt honom att "nu blev det fel" utan att presentera svaret för honom. Vi snackar liksom hela tiden, inte bara när jag ber honom göra något utan tills vi kommit fram till svaret typ?

Men jag är verkligen INTE kunnig i inlärningspsykologi, jag vet knappt skillnaden på positiv och negativ förstärkning! Jag gillar bara att kommunicera med min häst :love:
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till er häst?

Det finns bl.a sättet att binda upp hästen utan att hjälpa den. Den ska dra tills den fattar.

Det ogillar jag starkt. folk bara står o ser på. går det så går det.

Det kanske visar sig 10 år senare att den har pålagringar i nacken.

sätt fast den i boxen vid måltid, ha vägg bakom o led fram den om den börjar dra, smacka ptrooa whatever liksom.

jag hade min fölunge kanske 9 mån gammal uppbunden i gången när hovis kom för första gången efter köp.Givetvis med panikhakar o en väldigt rutinerad hovis som överser med att en unge kan tappa balansen på 3 ben.
När hovis kommer står man där, men sällan eller aldrig annars.

Den är nu 21 o har aldrig kastat sig.

Jag är alltid med när unghästar ska verkas/ skos de första gångerna. För att hjälpa både hästen o hovis= tolk.

En gång var jag inte med- hörde ej att hovis kom o då hade min stora dragit loss fästet i väggen- trots panikhakar Hovis höll på med sitt o hann inte med. Det kan gå fort som ni vet. Det hände dock bara en gång o då på ena sidan bara. Den var 2½ år o hade aldrig suttit fast. det anser jag är uppfödarens skyldighet gentemot hästen- att binda med mamma i boxen.
 
Senast ändrad:
Sv: Hur säger ni till er häst?

Det finns bl.a sättet att binda upp hästen utan att hjälpa den. Den ska dra tills den fattar.

Det ogillar jag starkt. folk bara står o ser på. går det så går det.

Det kanske visar sig 10 år senare att den har pålagringar i nacken.

sätt fast den i boxen vid måltid, ha vägg bakom o led fram den om den börjar dra, smacka ptrooa whatever liksom.

jag hade min fölunge kanske 9 mån gammal uppbunden i gången när hovis kom för första gången efter köp.Givetvis med panikhakar o en väldigt rutinerad hovis som överser med att en unge kan tappa balansen på 3 ben.
När hovis kommer står man där, men sällan eller aldrig annars.

Den är nu 21 o har aldrig kastat sig.

Jag är alltid med när unghästar ska verkas/ skos de första gångerna. För att hjälpa både hästen o hovis= tolk.

En gång var jag inte med- hörde ej att hovis kom o då hade min stora dragit loss fästet i väggen- trots panikhakar Hovis höll på med sitt o hann inte med. Det kan gå fort som ni vet. Det hände dock bara en gång o då på ena sidan bara. Den var 2½ år o hade aldrig suttit fast. det anser jag är uppfödarens skyldighet gentemot hästen- att binda med mamma i boxen.


Har aldrig sett någon göra så, så där har jag inget att tillägga förutom att det låter hemskt.

De hästar som får panik uppbundna har inte tränats rätt och förmodligen därför lärt sig att dra hårdare och hårdare tills det brister. Jag själv har alltid min häst lös i stallgången. Hämtar henne även lös i hagen. När hovis håller på håller jag i henne själv så jag kan korrigera om hon får för sig något.

Transporten fick hon backa ut från när hon ville med bakdelen öppen tills hon kände sig trygg nog att stå kvar och käka så att man i lugn och ro fick lägga bakbommen.

Har dock läst en bok som hööks hade, "lydnadsträning för hästen" av typ ursula wilby och Tobbe larsson? Där hade dom ett liknande sätt att lära hästen att vara uppbunden...

Man skulle ha en tjock stadig påle i marken, och lägga massa däck runt den så hästen inte gör illa sig på pålen, sen binda hästen ordentligt i denna påle och låta den slita och dra i panik tills den insett att den ej tar sig lös... :confused:
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Vilka du menar med "ni" vet jag inte - men jag tycker det är vanligare att markera "nej!" än "så här!". Då får djuret själv gissa vad alternativet är och det är ju inte säkert det är "rätt" i just den situationen. Om alternativet ex vis är "stå still" (vanligt) är det enklare om hästen kan det röstkommandot.

Ovanstående gäller i hanteringen. Ett av verktygen vid träning/inlärning vi använder är just positiv inlärning med förstärkning (vilket du håller på med ser jag). Det innebär ju i allra högsta grad att hästen gissar och kommer med egna förslag - för att sedan få bekräftelse på att den gissat rätt. Här korrigerar man naturligtvis inte det felaktiga - hästen hjälps istället att klura ut det som är rätt. Sedan befäster man det via upprepning (går snabbt).

Grunden i svamlet är - som jag skrev tidigare - det är enklare, snabbare och trevligare att visa hästen vad den ska göra än att korrigera.

Ja, självklart vet inte djuren vad VI MÄNNISKOR tycker är rätt och fel.. Utan vi måste visa vad som är rätt beteende i våra ögon. Men när hästen lärt sig rätt beteende men ändå hugger eller sparkar eller trängs, så ryter jag ifrån ordentligt. Men aldrig i ridningen eller markarbete eller liknande om hästen missförstår ett kommando. Precis som att jag måste lära min hund ordet nej och berätta att på bordet får man inte ta, om han ändå efter det snor så ryter jag ifrån. Men jag ryter ALDRIG åt honom på lydnadsplanen eller agillitybanan om han missar ett hinder eller sätter sig snett. Utan där upprepar vi och belönar vid rätt beteende och lämnar belöningen vid "fel"
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Ja, självklart vet inte djuren vad VI MÄNNISKOR tycker är rätt och fel.. Utan vi måste visa vad som är rätt beteende i våra ögon. Men när hästen lärt sig rätt beteende men ändå hugger eller sparkar eller trängs, så ryter jag ifrån ordentligt. Men aldrig i ridningen eller markarbete eller liknande om hästen missförstår ett kommando. Precis som att jag måste lära min hund ordet nej och berätta att på bordet får man inte ta, om han ändå efter det snor så ryter jag ifrån. Men jag ryter ALDRIG åt honom på lydnadsplanen eller agillitybanan om han missar ett hinder eller sätter sig snett. Utan där upprepar vi och belönar vid rätt beteende och lämnar belöningen vid "fel"

Det jag svarade på i mitt första inlägg var grundfrågan "hur säger ni till er häst?". Mitt svar är att jag ger hästen ett alternativ "Gör så här!". Det i sig kan visst innebära att man ryter till - men för mig är det enklare än att korrigera/markera med ett "nej!".

Om en häst som vet vad som gäller ändå hugger/sparkar/trängs så blir orsaken till att den gör så något man måste jobba med vidare - först förstå varför och sedan antingen se till att situationen inte uppstår eller lösa problemet.

Jag förstår ju att jag sparkar in öppen dörr med det där sista :grin: och många ser detta som självklarheter. Men inte alla.
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Man kommer mycket långt med rösten. Skarp röst när hästen gör fel, mjuk när den gör rätt eller slutar göra fel. Kroppsspråket är också viktigt, hästarna läser oss mycket bättre än vi läser dem!;)

Men visst, jag har tagit till både knytnäve, knä och spö vid tillfälle. Då har det handlat om felfostrade hästar som testat om de kan skrämma mig också...jag accepterar inte att bli biten, sparkad, trängd eller översprungen. Kan tillägga att de allra flesta hästar jag hanterad under mina ca 40 aktiva år inte varit mina egna.

I de allra flesta fallen var jag lugn, snäll och tålmodig mot hästar jag höll på med. :)
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Man kommer mycket långt med rösten. Skarp röst när hästen gör fel, mjuk när den gör rätt eller slutar göra fel. Kroppsspråket är också viktigt, hästarna läser oss mycket bättre än vi läser dem!;)

Håller så med! Dessutom är de smarta nog att förstå mer än bara kommandon och "medvetet" kroppsspråk tycker jag. Att peka och göra det som känns naturligt verkar hästarna jag träffat fatta väldigt bra, jag är extremt "oteknisk" när jag är på marken.
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Jag känner ibland att gränserna är rätt tunna över hur man ska agera i olika situationer så jag tänkte fråga er om några situationer som jag själv blev fundersam över när jag hamnade i dem. :)

Situation 1.
En häst man inte känner vidare bra är bråkig i boxen, sparkas, bits och kastar sig när man lägger på täcke och sadel. Det gick att lägga på om man (efter tips av ägaren) band fast henne och la på täcket snabbt och rykte i kedjan alt slog till henne om hon hytte med benet eller bets.
Hur hade ni agerat i en sådan situation om ni skulle tex lägga på täcket? Tycker ni att det är ett bra sätt att hantera sin häst? Om inte, hur tycker du att man istället skulle göra? Och varför gör hästen på detta sätt. Den är kollad och har Inte ont.

Situation 2:
En ridskoleponny bråkar i spiltan. Trycker upp barn och vuxna mot väggarna, sparkar och bits. Är inte så annars, utan har utvecklat beteendet medans han stått på ridskolan.
Hur hade ni agerat? hade du låtit honom hålla på tills han inser att det inte är någon ide, eller hade du visat ponnyn tillrätta när du hållt på med honom?

Situation 3:
hästen blir upprörd när ingen annan häst är i närheten och vägrar stå stilla när du ska fixa i ordning den.
Vad hade du gjort just i den stunden? Hur hade du fått hästen att lugna ner sig och stått stilla.

Situation 4:
En häst du går med, antingen med träns eller grimma drar åt andra hållet och drar dig efter sig. Alltså inte bryr sig om dig.
Vad hade du gjort i situationen för att stoppa den och sagt till den alt träna
Bort sådant beteende.
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Jag känner ibland att gränserna är rätt tunna över hur man ska agera i olika situationer så jag tänkte fråga er om några situationer som jag själv blev fundersam över när jag hamnade i dem. :)

Situation 1.
En häst man inte känner vidare bra är bråkig i boxen, sparkas, bits och kastar sig när man lägger på täcke och sadel. Det gick att lägga på om man (efter tips av ägaren) band fast henne och la på täcket snabbt och rykte i kedjan alt slog till henne om hon hytte med benet eller bets.
Hur hade ni agerat i en sådan situation om ni skulle tex lägga på täcket? Tycker ni att det är ett bra sätt att hantera sin häst? Om inte, hur tycker du att man istället skulle göra? Och varför gör hästen på detta sätt. Den är kollad och har Inte ont.

Situation 2:
En ridskoleponny bråkar i spiltan. Trycker upp barn och vuxna mot väggarna, sparkar och bits. Är inte så annars, utan har utvecklat beteendet medans han stått på ridskolan.
Hur hade ni agerat? hade du låtit honom hålla på tills han inser att det inte är någon ide, eller hade du visat ponnyn tillrätta när du hållt på med honom?

Situation 3:
hästen blir upprörd när ingen annan häst är i närheten och vägrar stå stilla när du ska fixa i ordning den.
Vad hade du gjort just i den stunden? Hur hade du fått hästen att lugna ner sig och stått stilla.

Situation 4:
En häst du går med, antingen med träns eller grimma drar åt andra hållet och drar dig efter sig. Alltså inte bryr sig om dig.
Vad hade du gjort i situationen för att stoppa den och sagt till den alt träna
Bort sådant beteende.

I korthet säger jag till på det vis som krävs för att hästen ska lyssna. Målet är givetvis att jag ska kunna 'viska', men jag drar mig inte för att fasa upp en tillsägelse till den nivå som krävs för att just den hästen ska lyssna där och då. Dvs jag har inga 'jag skulle aldrig..'-grejer eg. Jag drar mig inte för att 'klappa till' en häst som inte lyssnar och uppvisar ett beteende som innebär hot eller fara för människa. Där är en nolltoleransgräns.

Ang exemplen:

1. Skulle testa ta ut hästen ur boxen och se om den reagerar likadant där. Om inte, så hästen 'försvarar' sin box. Det är okej, det får den sålänge man kan gå in/ut i boxen utan risk för livhanken. Finns ingen anledning ta/skapa en strid som inte är nödvändig. Skulle anta hästen endera upplevt obehag i boxen i givna situationer och/eller är territoriell kring sin box.

2. Jag hade tillrättavisat. Nolltolerans mot alla beteenden som utgör hot/fara för människor. Sen hade jag om jag ägt ridskolan gett ponnyn ett nytt hem och konstaterat att den inte trivs med livet på ridskolan. Alt då om jag trodde/antog/misstänkte att beteendet kunde vara kopplat till spilta, ge den en box. Om man nödvändigtvis ska ha kvar hästen i spilta och på ridskolan, se till att bara personal hanterar den i spiltan, sadlar osv och se om den blir tryggare.

3. Beror helt på om hästen 'egentligen' är van och trygg i att vara själv och kan antas 'fjanta' eller ha en dålig dag, eller om hästen är genuint otryggt/osäker och/eller under träning på att vara själv.

4. Flugit efter som en vante ;) 'Skällt' med rösten, och varit snabbare med att korrigera nästa gång. Träna genom att befästa 'nej' generellt, samt allmän 'ledträning i att man följer efter den som leder och inte sträcker grimskaftet' och inte motsatsen ;)
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Situation 1.
En häst man inte känner vidare bra är bråkig i boxen, sparkas, bits och kastar sig när man lägger på täcke och sadel. Det gick att lägga på om man (efter tips av ägaren) band fast henne och la på täcket snabbt och rykte i kedjan alt slog till henne om hon hytte med benet eller bets.
Hur hade ni agerat i en sådan situation om ni skulle tex lägga på täcket? Tycker ni att det är ett bra sätt att hantera sin häst? Om inte, hur tycker du att man istället skulle göra? Och varför gör hästen på detta sätt. Den är kollad och har Inte ont.



Ta ut hästen, och lägg på täcket i gången istället. Beröm den.

Är den rädd/ilsken i boxen så finns det ingen orsak att gå in och bråka. Det blir den inte lugnare av.

Väldigt tråkigt med en ägare som anser att "lösningen" är att rycka i och slå på häststackarn.


Situation 2:
En ridskoleponny bråkar i spiltan. Trycker upp barn och vuxna mot väggarna, sparkar och bits. Är inte så annars, utan har utvecklat beteendet medans han stått på ridskolan.
Hur hade ni agerat? hade du låtit honom hålla på tills han inser att det inte är någon ide, eller hade du visat ponnyn tillrätta när du hållt på med honom?


En sådan ponny bör inte gå lektion alls, och personalen ska inte INTE skicka in lektionsryttare i spiltan för att göra iordning den själva. Det är inte rättvist emot ponnyn, och kan vara direkt farligt för både barn och vuxna.

Möts jag av en häst som sparkas och bits så tar jag om möjligt ut den ur spiltan. Om det inte är tillåtet så vänder jag den och binder upp så att den tittar ut emot stallgången istället. Sedan är jag lugn vid hantering, beröm när den står still.

Som lektionsryttare är det inte ditt jobb att hantera arga/rädda hästar. Sådana får personalen ta hand om, och förslagsvis slussa iväg till ett liv som privathäst, när de nu så uppenbart inte klarar stressen som ridskolehäst.


Situation 3:
hästen blir upprörd när ingen annan häst är i närheten och vägrar stå stilla när du ska fixa i ordning den.
Vad hade du gjort just i den stunden? Hur hade du fått hästen att lugna ner sig och stått stilla.


Kan den inte få trampa runt lite då? Den blir lite nervös och känner obehag, det måste den få visa.

Klappa den, bind upp så att den inte ska steppa omkring hur mycket som helst. Beröm de stunder den står still. Gör iordning som du brukar. Hästen kommer varva ned om du är lugn och går igenom samma rutin som den är van vid.


Situation 4:
En häst du går med, antingen med träns eller grimma drar åt andra hållet och drar dig efter sig. Alltså inte bryr sig om dig.
Vad hade du gjort i situationen för att stoppa den och sagt till den alt träna
Bort sådant beteende.


Om jag inte var beredd hade jag nog bara släpats med en bit första gången.

Vore jag beredd så hade jag vänt in huvudet emot mig så att den inte kommer någonstans. Den får springa runt mig, eller gå snällt vid sidan. Det är valen.

Sedan hade jag tagit reda på varför den hetsade så. Hungrig? Rädd att bli lämnad ensam? Ohyfsad? När du vet varför så vet du hur du ska träna bort det. Gå snällt i snöre är inget komplicerat.
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Alltså det beror helt på situationen, jag vill jobba efter NH vilket ju betyder ett naturligt förhållande till hästen, alltså så som 2 hästar skulle ha till varandra. Dock håller jag inte allt i NH metoden i den dagliga hanteringen av hästen då det är alldeles för mycket jobb! att hela tiden se till att hästen går bakom mig och korrigera om den går lite för nära osv. Just nu har vi en häst som är vettigt uppfostrad och han går ju utmärkt att hantera ändå utan NH, dock om det kommer en situation där NH behövs tex lastning just nu så jobbar jag via den metoden och allt går galant och nu lastar han sig själv i princip. Men Bett och sparkar svaras direkt med liknande metod. Om en häst biter mig på armen så får den en armbåge rakt i nyllet samma sekund. Brukar räcka med en gång..
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

ett slag ska aldrig gå till överdrift.
Det ska vara i rätt sekund och vara över likafort.

Enda gångerna jag ger ett riktigt slag är om hästen, sparkar/biter mig utan anledning eller för att hota mig. Sådant tolererar jag absolut inte!

Jag ger alltid mina hästar en chans att förstå vad jag vill att dom ska göra, 1 gången ber jag snällt, andra gången ber jag bestämt och 3 dje gången ber jag på skarpen lyssnar den inte efter det, tillrättavisar jag genom att ex. backa tillbaka och stå still där jag ställt dig.

Men det är mina åsikter och dom har fungerat bra, dock något jag alltid gör och cirkulerar över är tanken "vad vill hästen, vad är det han inte förstår, vad gör JAG för fel?"
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Beror på situation och häst.

Oftast brukar det räcka med att man "jagar/viftar"-iväg hästen. Hästen ska flytta sig för mig, så är det bara. Jag börjar alltid med små signaler, som blir större om hästen inte lyssnar/reagerar.

Att "ryta" och "skälla" på hästen tror jag inte så mycket på .. det fungerar på barn och hundar :P det har iaf inte fungerar för mig. Där emot kan man använda sig av inlärda kommandon som ex. "hoo" om man vill att hästen ska stanna, eller en smackning om hästen ska röra på sig.

Viktigt är att människan är tydlig med vad man vill. Hästen ska inte gissa sig till vad hästskötaren försöker säga och "random-slag" ska inte förekomma.
Det har hänt att jag har behövt slå till en häst, men det är om hästen inte lyssnar på de stora signalerna jag ger eller är rent allmänt dum (ex. sparkar; får man en spark tillbaka)
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Hahaha! Mina kloka föräldrar säger alltid till oss barn att man kan prata med barn hur små dom än är, barn förstår mycket mer än vad de vuxna tror. Jag känner likadant med min häst! Så just på den punkten håller jag inte med :-P
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Ryter jag åt pollan så ser hon nog mest konstigt på mig och fortsätter :) Dock om hon slår i boxväggen så kan jag sparka tillbaka och ryter då samtidigt, men det är nog för min egen skull jag ryter och hennes skull jag sparkar.

Dock så gör jag ett "schhhHHHH" ljud som hon reagerar på.
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

Nu har jag en snäll häst. Är aldrig "arg" utan anledning. Blir hon arg på sadel/sadelgjord, ja då vet jag att nu är pälssättning / fällning på g. Dags för b-vitamin.
När jag tränsar så gapar hon bara hon ser bettet! Så länge det är 3 delat tränsbett.
Kommer gummipelhamet fram i princip låser hon käkarna. (det hänger och samlar damm nu)
Enligt mig är en häst arg av en anledning. Missnöjd med något.
 
Sv: Hur säger ni till er häst?

kl

Jag blir mest arg när häst dummar sig och t.ex. vägrar stå still när vi var tvungna att göra omläggning runt hennes hov. Första gången säger jag till lite grann "morrar"/ryter lite, men efter 50 ggr då skriker jag åt henne att hon ju är dum i huvudet (för hon vet mycket väl vad som förväntas av henne, hon har bara ingen lust). Kanske inte det mest pedagogiska men det är jobbigt med en häst som nästan går ner på knä för att hon promt inte ska ha just den hoven jag håller i upplyft... :mad:

Med detta vill jag inte säga att man ska slå sina hästar, men jag har svårt att tro att vi normalstarka människor kan göra någon verklig skada med våra händer på hästarna (om man inte slår dem i huvudet eller liknande dvs...) Jag kan daska till hästarna på rumpan om de står i vägen eller liknande utan att få någon vidare reaktion så jag tror att det skulle behövas ganska mycket kraft för att göra skada med bara händerna... Att däremot ta till något annat att slå hästen med skulle jag aldrig göra.
 

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
410
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
9 671
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 156
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp