Hur säger man upp ett fodervärdsavtal?

S

stormhatt1980

Tack ni som svarade på min tråd igår. Lutar nu verkligen åt att hästen kommer hem. Hästen mår ju uppenbarligen inte som den borde och någonting stämmer inte. Den otrevliga attityden bättrar ju inte på mina känslor för dem direkt...

Funderar på hur man lämpligen säger upp kontraktet på ett smidigt sätt, utan att vara otrevlig. Vill ju vara tydlig så att onödig diskussion undviks samtidigt som man ju vill såra så lite som möjligt...

I kontraktet står att uppsägning alltid ska ske skriftligt. Blir osäker på om man kan maila, eller ska man skicka "snigelpost"? Eller bör det vara rekommenderat brev? Bör man ringa också....?

Tre månaders uppsägningstid i kontraktet, såvida de inte vill lämna tillbaka tidigare. Då finns möjlighet till det.

Tacksam för synpunkter. Hur har ni löst det? Hur skulle ni vilja bli uppsagda? Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Sv: Hur säger man upp ett fodervärdsavtal?

Ingen som har någon åsikt eller synpunkt i frågan...? skulle bli jättetacksam för svar....

Om det inte står mer finstilt i ditt kontrakt tycker jag du ska skicka ett rek brev först och ringa sedan, det är kanske lite fult gjort men ett rekbrev måste hon hämta ut på posten, risken är att hon struntar i det och kan hävda att hon aldrig fått brevet om annat. Nu vet inte jag om / hur infekterat det är mellan er, men står det inget annat om uppsägningstiden får du nog ha kvar hästen tre månader där.

Har inte läst din andra tråd, men om du inte tror att hästen mår bra får du ta hem den ring och prata med fodervärden, var ärlig utan att såra eller bråka säg att det inte känns rätt och att du mår dåligt så kanske du får hem den tidigare hjälper inte detta får du skriva ett brev ta då så dom får kvittera ut.

Har själv haft pålle utlånad han var mager när han kom tillbaka och det efter sommarbete nu kämpar jag hela tiden för att hålla honom fin i kroppen då han är otroligt lättfödd och har lätt för att bli fet jag funderar fortfarande på vad som hände honom under den sista tiden mellan besök och hemkomsten.

Om jag var i ditt ställe och skulle göra uppsägningen så smidigt som möjligt. Hade jag först pratat med fodervärden och sagt att jag ville säga upp avtalet. Sedan hade jag lämnat det skriftligt förmodligen direkt till dem. Vet att det inte känns så bra att bara plötsligt få ett oväntat brev på posten med en uppsägning. Om man gör så så kan man samtidigt reda ut saker som om fodervärden vill ha hästen kvar hela uppsägningstiden eller lämna tillbaka den tidigare. Vilket ju fodervärden har rätt till enligt avtalet, som jag tolkar det.

Tack alla för svar!

95% av all kontakt (förutom besöken då) mellan mig och fodervärd har skett via mail... Jag är inte en telefonmänniska.... Inte de heller vad jag har förstått eftersom det blivit på detta sätt.

Kan man maila och be dem återkomma med sina synpunkter (d.v.s. om de önskar ha kvar hästen eller inte m.m.)? Då får man ju dessutom reaktion på att de fått mailet.
Förstår att det måste vara obehagligt att få en "plötslig" uppsägning, men i och med att vi varit oense en liten tid nu kommer det knappast som en total överraskning... Jag får väl skriva med en liten förklaring kanske...

Fodervärden har absolut rätt att ha kvar hästen i tre månader, och jag är inställd på att de kommer att vilja ha det. Men är förberedd för - och hoppas på - att hästen kommer hem snabbare. Efter uppsägningen kommer de ju knappast vara särskilt måna om att se till att hästen blir bättre...:(

Hur har ni andra sagt upp / blivit uppsagda från avtal?

Finns det ingen möjlighet att ni träffas hos hästen? Så att du på plats kan säga att du inte är nöjd med hur det fungerar, att du känner att hästen inte får sina behov fyllda? Då kan du också på plats visa vad du menar (tappat överlinjen, magrat etc).

Då finns tillfälle till diskussion och sedan kan du via mail eller snigelpost skriftligen säga upp avtalet.

när vi sa upp avtalet för min underbara ardenner som vi hade haft på foder sen augusti så pratade vi med ägarens fru och förklarade noggrannt hur det låg till, att hästarna hade slagits i hagen och att dom höll på att börja slåss med mig mellan dom, att våran islänning hade sparkat ardennern så han kommer vara halt i några veckor osv så blev frun lite stött men sen sa hon att det var okej, då hade vi en uppsägningstid på 2 veckor. Igår när dom hämtade hem hästen så sa vi att nu är avtalet uppsagt och skakade hand på det (även 2 vittnen utifall det skulle bli nåt tjafs). men fan vad jag ångrar det, jag ångrar det varje sekund. :cry:

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
5 144
Senast: Sasse
·
Ekonomi & Juridik Jag lånade förra sommaren en häst för att ta föl på, ägaren ville från början skänka hästen men ändrade sig och det bestämdes att jag...
Svar
7
· Visningar
1 574
Senast: WBanna
·
Skola & Jobb Har ju skrivit lite i andra trådar om att jag blivit reserv på en del utbildningar. Nu har jag klättrat upp så att jag är reserv 1, 9...
2
Svar
20
· Visningar
2 695
Senast: Lightzone
·
Ekonomi & Juridik Ni som kanske läst min tidigare tråd vet att jag ska flytta min häst och det varit problematik med hur snabbt jag kan flytta då...
2
Svar
22
· Visningar
5 056
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar