Hur rörlig ska en häst vara?

Agent Orange

Trådstartare
Startade nyligen en tråd ang lumbo-sacrallåsning... Min ET var här i veckan och konstaterade helt återställd rygg och bättre rörelser.. Hade sadelutprovaren här idag för att hon ska stoppa om sadlarna (det var hon som först upptäckte låsningen) och hon menar att han inte alls är så "upplåst" som han bör vara...

När hon försökte få honom att skjuta rygg genom att dra med händerna över baken (typ) så som jag också försökt göra menade hon att han inte reagerade tillräckligt.. Jag har också tyckt att han svarat dåligt på detta, men när ET var här i onsdags så tryckte hon bara på ett par punkter och han sköt ryggen som en katt.. ET tyckte inte det var några bekymmer alls. Vidare menade sadelutprovaren att hästen ska kunna böja sig i sidan i bakdelen ungefär baken mot magen och det kunde inte min häst...

Snälla vem ska jag tro på? Och hur rörliga är era hästar? Min är ändå snart 17år och stor och stel.... Jag börjar tappa hoppet snart...

Sv: Hur rörlig ska en häst vara?

Du får komma förbi och titta på min unghäst, hon bockade häromdan i ridhuset att hon landade på magen med bakbenen rätt bak och frambenen rätt fram. Hon kan galoppera rätt in i ett hörn och ändå lyckas vända i luften och snirkla sig ut. När hon är riktigt het och ska byta varv (löslongering) gör hon en galopppiruett för att "slippa" växla gångart :smirk: Ska bli kul och börja rida henne :eek:

En häst är så rörlig som den föds, jag är ingen expert, men min uppfattning är att gångarter beror på rörligheten. En häst med 6:a på trav kommer inte i närheten av den som har en 9:a. Hur mycket man än rider/hur bra man än rider, kan sexan inte bli en nia pga exteriör ect. Rörligheten finns där från början, din häst har kanske aldrig haft den? Som han är nu är han "normala tillstånd".

Jag drar referenser från mäniskovärlden, jag är överrörlig och kan sätta mina handflator i golvet utan ansträngning medans min kompis knappt kommer nedanför knäna... Dock kan jag inte gå ner i split/spagat men de människor som kan det har gjort det i hela sitt liv och övat upp den förmågan.

Klicka på "stretching häst" Det finns bilder längst ner på en häst i 30 års åldern som stretchas...

Osch.. var nästan lite läskigt.... Jag tänker i dina banor jag med, att man kanske ska ta med lite mer i beräkningen.. Hästar är ju individer de med.. En häst som dels har några år på nacken, dels är väldigt stor och alltid varit rätt stel, kanske inte kan bli elitgymnast på bara några månader...

Jag hade nog litat på min ET om jag hade varit du.

Glad att höra att hästen verkar vara ok.

Det din sadelprovare försökte göra var att dra med fingrarna längs nervbanorna och på så sätt få hästen att skjuta rygg.

Jag fick testa det på en kurs med varierande resultat minst sagt. :D

Personligen skulle jag lita mer på ET än på sadelprovaren men sedan ha järnkoll på om hästen börjar få ont i ryggen igen.

Jag har alltid hört att det inte är bra med för överrörliga hästar samtidigt som det givetvis inte ska finnas en massa låsningar.

Fick ET den reaktionen på ryggen är h*n kanske lite säkrare på vart h*n ska trycka än sadelutprovaren. Däremot finns det ju lite olika nivåer på ET har ja fått erfara. Min häst var exemplarisk enligt en, efter det har han nu vilat två och en halv månad pga mystisk rörelsestörning och ledreaktion, när vi provade en annan ET hittade han flera saker att behandla och även en god idé till grundorsaken. ET nummer ett anlitar jag inte igen... Men hästen kan ju också vara helt frisk, efter att ha haft besvärliga skador vågar man inte riktigt lite på att så är fallet utan att ha fått bekräftelse från flera källor.

Liknande trådar

Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 873
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 282
Senast: valley
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 149
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 785

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat