Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men, nu rör du också till begreppen. Hemska slakttransporter har inget med mitt resonemang att skaffa, av den enkla anledningen att jag själv kör mina (och andras) hästar till slakteriet. Alla transporterar sina hästar nu och då, så just transporten är väl inget problem? Dessutom har jag i förväg kollat upp dom (två) slakterier vi anlitat, talat med personal, planerat tillvägagångssätt osv.Tänk efter vad du ser på TV och läser om i tidningarna Det är hemska slakttransporter, det är otillbörlig drivning med el, det är de fall där bultning misslyckats osv osv. Det säljer tyvärr inga tidningar och lockar inga tittare med ett reportage om en normal, händelselös slakt som går lugnt och metodiskt tillväga utan stressade djur, misslyckanden eller annat. Och mångas erfarenhet av slakterier är just från medierna och dås kulel jag också vara mörkrädd för att släppa min häst ens i närheten.
Jag kan inte sprutdelen, men ser framför mig en uppbunden häst, en veterinär som letar en åder med sprutan och trycker in medlet. I lindrigaste fall. Jämfört med en slaktare som kliar en "löshållen" hästen på pannan, sätter dit pistolen och trycker av. Ingen större skillnad på dom fallen för hästens del, men inte blev sprutan lindrigare?? För hästen, alltså?Nej, vi är inte överens. Rätt utförd sprutavlivning, spec med nya licenspreparatet anser jag för normalhästen vara precis lika lindrigt som bult. (Sedan väljer jag att om det går bulta mina, men jag har alltså inga problem ur hästen synvinkel med nya sprutorna)
Instämmer till fullo. Med skillnaden att jag gärna skulle ätit köttet. Har inte varit något problem med övriga djuren vi slaktat här. Tvärtom finns en viss positiv känsla i det att man vet, att dom levt ett gott liv och att köttet är sunt.Just det där att det ÄR INTE ett motsatsförhållande mellan att älska, gosa med, kela med och klema med och sen käka upp. Däremot vill jag inte äta upp mina egna hästar, men gärna andras och andra får gärna äta upp mina.
Jag kan inte sprutdelen, men ser framför mig en uppbunden häst, en veterinär som letar en åder med sprutan och trycker in medlet. I lindrigaste fall. Jämfört med en slaktare som kliar en "löshållen" hästen på pannan, sätter dit pistolen och trycker av. Ingen större skillnad på dom fallen för hästens del, men inte blev sprutan lindrigare?? För hästen, alltså?
Instämmer till fullo. Med skillnaden att jag gärna skulle ätit köttet. Har inte varit något problem med övriga djuren vi slaktat här. Tvärtom finns en viss positiv känsla i det att man vet, att dom levt ett gott liv och att köttet är sunt.
LIA skrev:Proceduren tar med spruta 2-3 minuter? Den tar med pistol 20-30 sekunder, beroende på "pannkliande". Om hästen inte upplever något obehag i någondera fallet, spelar det inte någon roll för hästens del.
Om hästen däremot upplever veterinärer, sprutor etc som obehagligt (som 2 av våra hästar) men däremot struntar i slaktsituationer, ser det lite annorlunda ut. En förstående slaktare ger hästen den tid den behöver att anpassa sig till miljö och människa, innan han använder pistolen. Lugnt och stressfritt. Och oblodigt om man inte vill se det efterföljande avblodandet.
Min erfarenhet av helheten när det gäller "egen" hästdöd är så här: Ett flera veckor långt gruvande där olika scenarior stöts och blöts, utvägar och möjligheter värderas och beslutsångesten bubblar upp. Det praktiska och planerandet runt slakten klaras av och när väl beslutet är taget, rullar det på utan andra känslor än en stor sorg.
Iväg till slakteriet där personal möter och hälsar på mig och häst. Ett kortare samtal, några sista minuter mellan bara mig och hästen, en avskedspuss på hästnäsan, ett tecken till slaktaren (en vanlig mänsklig människa!) som kommer fram, smeker hästens huvud, för upp pistolen och poff ... så är det slut.
Minnena kommer och tårarna trillar.
Men nej, jag skulle inte vilja byta ut slutskedet mot en veterinär, som ska pula med sin nål. Never!
Jag lever också med att alla gör sitt eget val, men undrar över hur eftertänkta valen är ibland.
LIA
Lycanthrope skrev:När den hemska dagen kommer då jag måste avliva någon av mina hästar så skulle jag vilja göra det hemma där hästen trivs och känner igen sig. Jag tror nog att hästen känner att någo e lite fel på ägaren också....
Jag skulle vilja öppna en djurkyrkogård eller nånting. Det finns jättefina i andra länder. Där skulle jag sen vilja begrava hästen/hästarna. Annars blir det nog på egen mark, men då måste man väl ha tillstånd och sånt? Ev kremera eller nåt.
FairLady skrev:Jag svarar som jag själv vill att det ska gå till, förutsatt att det är en planerad avlivning. D.v.s inte att man åker till djursjukhus med hästen och det konstateras på plats att hästen borde tas bort. I det fallet släpar jag inte ehm hästen igen, då får det göras direkt.
Inte_Ung skrev:Att slakta en frisk häst behöver inte ha med vare sig lättja eller snålhet att göra, det kan faktiskt vara det bästa för hästen.
En död häst lider inte.
En missbrukad, vanskött och illa hanterad häst lider.
Att vara en för billig häst som blir ett barns leksak utan att det finns föräldrar som kan se till att hästen får rätt skötsel och rätt anpassat arbete, det tycker då jag är ett öde värre än döden för en häst.