Sv: Hur resonerar ni ang. avlivning?
Jag skall fälla en tår för stackars olgaklara
PL
Jag skall fälla en tår för stackars olgaklara
PL
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Inte för att på något vis vara elak eller förringa din släkting, men det skulle nog inte spela någon roll för din farmor i det läget.. vilket är huvudargumentet i frågan. Skillnaden är väl att din farmor kan tänkas ha en åsikt i frågan, det kan inte en häst. Mina föräldrar har t.ex. (helt utan hänsyn till mig eller min syster) beslutat att de ska kremeras och spridas i minneslund. Skit samma om JAG skulle önska mig en gravsten att gå till, liksom?Centaur skrev:Mina hästar skall avlivas hemma vid stallet och begravas på en fridfull plats. Om argumentet är att "den är död, det spelar ingen roll vad som händer sen" så skulle det inte spela nån roll vad som händer med gammla farmors kropp heller...
Jag trodde du var mer vuxen än så.Jag skall fälla en tår för stackars olgaklara
Mynta2 skrev:*lånar Peters knapp*
Egentligen ska man akta sig lite för att säga: jag ska aldrig, aldrig aldrig, när min häst dör så ska den bla bla bla...Ibland kan man inte planera sitt djurs död som man tänkt sig från början. Saker kan hända som gör att det man sagt man aldrig skulle göra inte går att genomföra. Nu har jag aldrig behövt avliva en häst, men däremot min hund. Gammal som hon började bli så har jag präntat in i mitt huvud att: När den dagen kommer så ska jag ALDRIG avliva henne här i Göteborg av för henne en okänd människa. Nej, hon ska avlivas hemma i Norrland av sin gamle välkände veterinär som hon tyckte så mycket om, och sedan ska jag ta hem kroppen och begrava henne på våran sk djurkyrkogård där familjens hundar ligger. Tror ni det blev som jag tänkte ?? Abolut inte. 3 timmar betänketid hade jag, och då sätter man sig nog inte på ett 12 timmars tåg upp till Norrland och shasar upp sin gamle veterinär för en avlivning när hunden mådde så dåligt och hade så ont....bara för jag alltid sagt: aldrig !
Hur som haver kommer hon till Norrland i sinom tid, men i en urna...men det var ju inte min plan. Så tänk efter lite innan ni tvärsäkert säger aldrig. Man vet aldrig vad som kan hända efter vägen.
Det är det här jag menar. Du tycker......det är ju vars och ens åsikter. Jag tyckte inte att det var en taskig fråga. Det var en enkel fråga. Hon var nyfiken och ville bara veta. Vem vet hon kanske kände någon som vill ha en D-ponny som är ridbar men kanske triangelmärkt. Ja, jag fantiserar bara har ingen aning eftersom jag inte känner henne.Men nu är det så att jag tycker att olgaklara drog igång ett ganska taskigt ifrågasättande av prince77 s rätt att slakta en häst
Jag tyckte det också och en del andra. Men många vågar inte skriva något. Dom är rädda för massmobbingen som förekommer ofta här. En del mejlar till varandra i stället för att våga skriva något om vad dom tycker. Det är ruskigt men så är det. :smirk:o sen tyckte hon att alla var elaka mot henne.
Onnie skrev:Snälla, hjälp mig i denna svåra stund. Jag har en häst som har diagnosticerats kvickdrag, och som aldrig mer kommer att bli bra. Hon har svårt att andas vid ansträngning och hostar.
Hade veterinären här idag och med gemensamma krafter kom vi fram till att hon skall få sluta sina dagar. Frågan är bara hur?! Jag vill inte att de kommer hit hem och skjuter henne för att kadaverbilen ska komma och hämta henne, pga de andra hästarna och pga att vi bor så öppet att djungeltrumman går med en gång att vi har skjutit en häst. Detta vill jag helst undvika, men så är det så att hästen har livstids karens. Finns det slakterier i Göteborgs/Uddevallaregionen som tar emot hästar som inte får gå till livsmedelsproduktionen?! Hästen blir inte stressad på nya platser och tycker inte att det är obehagligt att åka transport, det måste jag bara tillägga. Jag åker gärna en bit, istället för att det ska ske här hemma. Om det är någon som har en aning om hur skillnaderna är i kostnader så är jag mer än tacksam för det.
///Karin
Jag har ingen direkt åsikt om slakteri i sig. Skulle dock gärna besöka det innan jag åkte dit med min häst. Den häst jag tagit bort valde jag att ta bort hemma på grund av att han inte gillade att åka släp och då ville jag han skulle slippa det som sista upplevelse. Så jag valde just slakt och avblodning hemma och transport med slaktbil istället för destruktion.Stallkatten skrev:*En del här verkar tycka det är grymt att avliva hästen på slakteri..
Har ni någonsin funderat på avlivning med bult och avblodning hemma med kadavertransport till närmaste slakteri istället för destruktion?
Det viktiga för mig är att avlivningen sker på ett snabbt och lugnt sätt för hästen. Har jag en cool häst som inte bryr sig mycket om att åka släp eller komma till nya miljöer kan jag gott tänka mig åka till slakteri. Jag bryr mig heller inte om min häst blir mat; min hästs själ är ju ändå inte där; min hästkompis är kvar i minnet hos mig och kanske i sin hästhimmel. Om då kroppen blir uppäten så tycker jag det bara är ett bra sätt att nyttja naturens resurser.Stallkatten skrev:*Är det var avlivningen sker som är det viktiga eller/och var kadavret tar vägen?
Jag ser som sagt inget problem med att den blir mat. Men om den tex fått mediciner som kräver destruktion så får det ju bli det. Som det ser ut nu så känner jag inte att jag skulle välja att begrava den hemma.Stallkatten skrev:*Ser ni hellre att hästen transporteras i en kontainer med flera kadaver från olika djurslag för att någon dag senare eldas upp (destruktion)
eller att kroppen tas om hand direkt i en steril miljö (slakteri)?
Alternativt gräva ner kadavret hemma på gården och låta den förmultna/bli uppäten av smådjur. (vet egentligen inte vad som händer där..)
Behovet av värdighet finns ju hos oss som lever kvar. Om det hjälper dig att ha en grav för din häst ska du naturligtvis ha det! Men jag gillar inte att man smutskastar andra som ser annorlunda på saken! :smirk:Centaur skrev:Mina hästar skall avlivas hemma vid stallet och begravas på en fridfull plats. Dom betyder mer för mig än nån människa, att skicka dom till slakt känns som att skicka min farmor till slakt!!! Hon har ju också lite dåliga ben... :smirk: Med det tycker ni inte är okej väl?? Om argumentet är att "den är död, det spelar ingen roll vad som händer sen" så skulle det inte spela nån roll vad som händer med gammla farmors kropp heller... Älskar man någon vill man ge dom ett värdigt slut på livet. Tyvärr ser ju alltfor många ryttare sina hästar som ridmaskiner och inte individer...
1 Är det inte påtagligt många unga bland dom, som aldrig skulle kunna tänka sig, att deras häst går till slakt? Har äldre mer kunskap eller överblick?
3 Många verkar ha en något okunnig inställning till slakt och slakterier. Jag har varit till slakterier (olika) med både egna och andras hästar, och erfarenheten är: Ingen häst har brytt sig mer om slaktplatsen än vilken annan ny plats som helst. Alla människor på plats har varit sympatiska och respekterat både djuren och oss människor. Alla hästar har slagit ihop direkt vid skottet, hjärndöda.
Prima hästråvara är väl tämligen utrotningshotad iom EU:s nya karensregler?4 Är det inte slöseri med resurser att förstöra prima råvaror genom destruktion/nedgrävning?
6 Rör man inte ihop själva dödandet med hanterandet av kroppen?
8 Hellre sprutor än slaktpistol? Kan vi vara överens om, att det för hästen är lindrigare med slaktpistolen? Och att det är människans rädsla för "våldet" i ett skott, som gör att man väljer sprutorna?
Eller, usch, så kan det gå som för oss i höstas. Fick åka in med vår sjuka shettis till djursjukhus. Hästen hade efter flera veckors olika gissningar fått blodprov taget och konstaterats extrema levervärden. Troligen förgiftning. Efter flera försök att sätta kanyl (som inte gick pga dåligt blodtryck) och lillskrutten ramlat på gången (troligen hade förgiftningen börjat gå upp i hjärnan) så skulle de sonda in medicin... då frågade vi hur god prognos det var överhuvudtaget. Efter besked om 10-20% chans att ens få hästen att överleva kom vi överens om avlivning. Eftersom de inte kunde bulta (hade ej bultpistol... konstigt tyckte jag...) och inte kunde sätta kanyl fick de spruta hästen i hjärtat. Vi var inte med - på veterinärens rekommendation "det kan se otäckt ut". Men vi gick in och tog adjö av vår lilla underbara älskling efteråt.Alexandra_W skrev:Håller med Mynta. Det kan bli så att man varken kan välja hur, när eller var. Man kan ha planerat spruta på klinik och det slutar med att en jägare skjuter hästen i hagen. Man kan ha planerat lugnt och stilla hemma på gården med havrehinken och det blir med bult i boxen och sen en otrevlig procedur för att få ut hästen i boxen.