Hur resonerar ni ang. avlivning?

Sv: Hur resonerar ni ang. avlivning?

Centaur skrev:
Mina hästar skall avlivas hemma vid stallet och begravas på en fridfull plats. Om argumentet är att "den är död, det spelar ingen roll vad som händer sen" så skulle det inte spela nån roll vad som händer med gammla farmors kropp heller...
Inte för att på något vis vara elak eller förringa din släkting, men det skulle nog inte spela någon roll för din farmor i det läget.. vilket är huvudargumentet i frågan. Skillnaden är väl att din farmor kan tänkas ha en åsikt i frågan, det kan inte en häst. Mina föräldrar har t.ex. (helt utan hänsyn till mig eller min syster) beslutat att de ska kremeras och spridas i minneslund. Skit samma om JAG skulle önska mig en gravsten att gå till, liksom?
Därför blir argumentationen inte rakt överförbar från människa till häst. För när det gäller djuren så blir det ägarens åsikt som avgör vad som händer med djuret.

MIN högst personliga åsikt är att den som inte vill stå bredvid sin häst i döden sviker mer än den som åker med till slakteriet. Därmed inte sagt att jag inte förstår den som väljer att avstå från att vara med i dödsögonblicket. Det finns säkert tillfällen då en hysterisk ägare gör den stunden värre än det behöver vara för sin häst. :(
Jag vet bara att JAG kommer att avliva (troligen) med bult hemma och jag kommer att hålla i snöret eller hinken när det händer, för att sen sända mina hästar till destruktion oavsett vad de har eller inte har behandlats med.
Ni som då anser att jag därmed bidrar till att svenska hästar sänds utomlands för högre köttpriser kan ta sig i "ni-vet-vilken-del" för jag ÄTER hästkött (det är ju faktiskt GOTT! :d ) men det gör inte att jag vill att andra ska få äta MINA hästar.

/JES
som förmodligen är betydligt trevligare än vad det här inlägget låter, men det behöver ni ju inte tala om för nån... :angel:

Jag skall fälla en tår för stackars olgaklara
Jag trodde du var mer vuxen än så.
Ärligt talat så tyckte jag att ni var väldigt elaka mot henne. Jag tycker att det är mobbing när det går till på det där sättet. Ni tjabblar om varandras åsikter hela tiden. Precis som om hon bara skulle ha fel.
Detta är min åsikt. Nog om detta nu.

Senast ändrad:

Jag har en gammal dam (22 år) som SER fräsch o pigg ut, men som är diagnosticerad kissing spines. Hon har dessutom ont i bakdelen. Jag kommer att göra följande: Hon ska få gå en lång härlig sommar på bra bete, och när hösten kommer ska hon skjutas med bultpistol i hagen. Vad jag sedan gör med kroppen är en rent praktisk fråga, troligen får nödslakten ta den med sig. Är jag hård o kall då? Du får nämligen inte gräva ner en häst hur som helst... :mad:

Att gräva ner en häst kräver ett rutintillstånd från länsstyrelsen samt att hälsovårdsnämnden godkänner platsen.
PL

Men nu är det så att jag tycker att olgaklara drog igång ett ganska taskigt ifrågasättande av prince77 s rätt att slakta en häst o sen tyckte hon att alla var elaka mot henne.
PL

Skulle aldrig i livet skicka iväg min ögonsten på slakt. Han skulle bli så rädd. Det vill jag verkligen inte.

Har hittills inte avlivat nån häst men en stallkompis fick avliva sin häst. Hon gjorde det hemma och allt gick så lugnt och bra till. Hästen förstod ingenting, de andra hästarna förstod ingenting. Ingenting syntes på stallplan.

Det viktigaste är väl hur man behandlar hästen när den lever. Alltså transporterar jag inte min häst till slakteriet när han lever. Efter avlivning finns han ju inte där, då går han och betar på en vacker äng.

*lånar Peters knapp*

Egentligen ska man akta sig lite för att säga: jag ska aldrig, aldrig aldrig, när min häst dör så ska den bla bla bla...Ibland kan man inte planera sitt djurs död som man tänkt sig från början. Saker kan hända som gör att det man sagt man aldrig skulle göra inte går att genomföra. Nu har jag aldrig behövt avliva en häst, men däremot min hund. Gammal som hon började bli så har jag präntat in i mitt huvud att: När den dagen kommer så ska jag ALDRIG avliva henne här i Göteborg av för henne en okänd människa. Nej, hon ska avlivas hemma i Norrland av sin gamle välkände veterinär som hon tyckte så mycket om, och sedan ska jag ta hem kroppen och begrava henne på våran sk djurkyrkogård där familjens hundar ligger. Tror ni det blev som jag tänkte ?? Abolut inte. 3 timmar betänketid hade jag, och då sätter man sig nog inte på ett 12 timmars tåg upp till Norrland och shasar upp sin gamle veterinär för en avlivning när hunden mådde så dåligt och hade så ont....bara för jag alltid sagt: aldrig !

Hur som haver kommer hon till Norrland i sinom tid, men i en urna...men det var ju inte min plan. Så tänk efter lite innan ni tvärsäkert säger aldrig. Man vet aldrig vad som kan hända efter vägen.

Mynta2 skrev:
*lånar Peters knapp*

Egentligen ska man akta sig lite för att säga: jag ska aldrig, aldrig aldrig, när min häst dör så ska den bla bla bla...Ibland kan man inte planera sitt djurs död som man tänkt sig från början. Saker kan hända som gör att det man sagt man aldrig skulle göra inte går att genomföra. Nu har jag aldrig behövt avliva en häst, men däremot min hund. Gammal som hon började bli så har jag präntat in i mitt huvud att: När den dagen kommer så ska jag ALDRIG avliva henne här i Göteborg av för henne en okänd människa. Nej, hon ska avlivas hemma i Norrland av sin gamle välkände veterinär som hon tyckte så mycket om, och sedan ska jag ta hem kroppen och begrava henne på våran sk djurkyrkogård där familjens hundar ligger. Tror ni det blev som jag tänkte ?? Abolut inte. 3 timmar betänketid hade jag, och då sätter man sig nog inte på ett 12 timmars tåg upp till Norrland och shasar upp sin gamle veterinär för en avlivning när hunden mådde så dåligt och hade så ont....bara för jag alltid sagt: aldrig !

Hur som haver kommer hon till Norrland i sinom tid, men i en urna...men det var ju inte min plan. Så tänk efter lite innan ni tvärsäkert säger aldrig. Man vet aldrig vad som kan hända efter vägen.

Håller med Mynta. Det kan bli så att man varken kan välja hur, när eller var. Man kan ha planerat spruta på klinik och det slutar med att en jägare skjuter hästen i hagen. Man kan ha planerat lugnt och stilla hemma på gården med havrehinken och det blir med bult i boxen och sen en otrevlig procedur för att få ut hästen i boxen.

Eller så kan man ha planerat hemma och det slutar med en narkos som aldrig hävs på djurklinik.

Jag vill begrava mina små djur (katt, hund) hemma (har två ponnyer ligger med iofs) MEN om mina hundar trillar av pinn när tjälen ligger djup så är det bara att inse att det går inte. Med lillvovvan hade jag planerat i många år för hennes bortgång. Hon skulle få sluta innan hon mådde DÅLIGT, och hon skulle få äta precis hur mycket Schmackos (hundgodis) hon ville innan hon dog och sen så skulle hon somna på sin filt.

Lillvovvan slutade sina dagar mitt i natten i ett kallt undersökningsrum på djursjukhuset, väldigt sjuk, utan snuttefilt och utan en sista schmackosmåltid. Jag hade gärna gett henne den men hon mådde så dåligt att hon inte ville ha och hon kräktes upp all mat hon fick. Min mamma som stod hunden nästan lika nära som mig fick inte ens chans att säga adjö ens då hon var borta på jobb, hon fick rapporten på telefon mitt i natten, att det är kört och de kommer strax att låta henne somna.

Det enda som gick planenligt var att hon ligger här hemma begravd framför huset. Men det är enbart pga den ovanligt milda vintern så tjälen inte hade hunnit gå i.

Men nu är det så att jag tycker att olgaklara drog igång ett ganska taskigt ifrågasättande av prince77 s rätt att slakta en häst
Det är det här jag menar. Du tycker......det är ju vars och ens åsikter. Jag tyckte inte att det var en taskig fråga. Det var en enkel fråga. Hon var nyfiken och ville bara veta. Vem vet hon kanske kände någon som vill ha en D-ponny som är ridbar men kanske triangelmärkt. Ja, jag fantiserar bara har ingen aning eftersom jag inte känner henne.
o sen tyckte hon att alla var elaka mot henne.
Jag tyckte det också och en del andra. Men många vågar inte skriva något. Dom är rädda för massmobbingen som förekommer ofta här. En del mejlar till varandra i stället för att våga skriva något om vad dom tycker. Det är ruskigt men så är det. :smirk:

Snälla, hjälp mig i denna svåra stund. Jag har en häst som har diagnosticerats kvickdrag, och som aldrig mer kommer att bli bra. Hon har svårt att andas vid ansträngning och hostar.

Hade veterinären här idag och med gemensamma krafter kom vi fram till att hon skall få sluta sina dagar. :cry: Frågan är bara hur?! Jag vill inte att de kommer hit hem och skjuter henne för att kadaverbilen ska komma och hämta henne, pga de andra hästarna och pga att vi bor så öppet att djungeltrumman går med en gång att vi har skjutit en häst. Detta vill jag helst undvika, men så är det så att hästen har livstids karens. Finns det slakterier i Göteborgs/Uddevallaregionen som tar emot hästar som inte får gå till livsmedelsproduktionen?! Hästen blir inte stressad på nya platser och tycker inte att det är obehagligt att åka transport, det måste jag bara tillägga. Jag åker gärna en bit, istället för att det ska ske här hemma. Om det är någon som har en aning om hur skillnaderna är i kostnader så är jag mer än tacksam för det.

///Karin :cry:

Onnie skrev:
Snälla, hjälp mig i denna svåra stund. Jag har en häst som har diagnosticerats kvickdrag, och som aldrig mer kommer att bli bra. Hon har svårt att andas vid ansträngning och hostar.

Hade veterinären här idag och med gemensamma krafter kom vi fram till att hon skall få sluta sina dagar. :cry: Frågan är bara hur?! Jag vill inte att de kommer hit hem och skjuter henne för att kadaverbilen ska komma och hämta henne, pga de andra hästarna och pga att vi bor så öppet att djungeltrumman går med en gång att vi har skjutit en häst. Detta vill jag helst undvika, men så är det så att hästen har livstids karens. Finns det slakterier i Göteborgs/Uddevallaregionen som tar emot hästar som inte får gå till livsmedelsproduktionen?! Hästen blir inte stressad på nya platser och tycker inte att det är obehagligt att åka transport, det måste jag bara tillägga. Jag åker gärna en bit, istället för att det ska ske här hemma. Om det är någon som har en aning om hur skillnaderna är i kostnader så är jag mer än tacksam för det.

///Karin :cry:

Som jag ser det har du ett par olika val.

Dels att ta bort henne på klinik med spruta. Det gör nästan alla kliniker.

Eller ta bort henne med bult på klinik (dte gör inte alla kliniker men en del erbjuder det alternativet med)

Eller så transporterar du henne någonstans och låter kadaverbilen ta bort (med bult) och hämta henne därifrån. (detta är en inte helt ovanlig lösning när man inte vill ta bort hemma på gården).

Eller så letar du upp ett slakteri som utför avlivning även av djur som ska gå till destruktion.

För MIG är bult och nergrävning hemma ett värdigt slut.. därför har jag tagit bort 2 av mina fd hästar hemma med bult, och sedan grävt ner dom vid ett skogsbryn/åker kant en plats där jag VET att dom trivdes bäst.. påsåvis behöver jag inte oroa mig för att hästen ska behöva transporteras bort... dom får ligga där dom alltid haft det bra.. dom "stannar på hemmaplan" jag har en gravplats att besöka...osv..

Däremot så skulle jag aldrig ta bort en häst ifall den inte verkligen har ont och det inte finns någon annan utväg..

jag skulle hellre välja att låte skjuta hästen i huvudet hemma på gården eller i en hage. asså att nån kommer och gör det och sedan tar hand om kroppen

Har skummat den här tråden och även deltagit sporadiskt i andra på ungefär samma tema.
Jag funderar över inställningar och slutsatser och sticker ut hakan med några osorterade funderingar.

1 Är det inte påtagligt många unga bland dom, som aldrig skulle kunna tänka sig, att deras häst går till slakt? Har äldre mer kunskap eller överblick?

2 Dom flesta verkar vara köttätare. Är det skillnad att äta annans häst, ko osv? Äter man kött, finns ju hela moralbiten där.

3 Många verkar ha en något okunnig inställning till slakt och slakterier. Jag har varit till slakterier (olika) med både egna och andras hästar, och erfarenheten är: Ingen häst har brytt sig mer om slaktplatsen än vilken annan ny plats som helst. Alla människor på plats har varit sympatiska och respekterat både djuren och oss människor. Alla hästar har slagit ihop direkt vid skottet, hjärndöda.

4 Är det inte slöseri med resurser att förstöra prima råvaror genom destruktion/nedgrävning?

5 Vi har slaktat många djur (ej hästar) på gården, och hästarna har aldrig brytt sig på annat sätt än, att dom sniffande följt blodspåren och slickat i sig. Vi har t o m skjutit tjurar i samma hage, som hästarna varit i.

6 Rör man inte ihop själva dödandet med hanterandet av kroppen?

7 Slaktresorna till Italien påverkas knappast av, hur vi gör med enstaka hästar. Däremot av om vi ändrade attityd till hästkött i stort. Och om vi kan förändra EU-pamparnas inställningar!

8 Hellre sprutor än slaktpistol? Kan vi vara överens om, att det för hästen är lindrigare med slaktpistolen? Och att det är människans rädsla för "våldet" i ett skott, som gör att man väljer sprutorna?

9 Att vara vegetarian bara för att djur i vissa fall hanteras illa, är dålig logik. Bättre då att förbättra villkoren för dom.

LIA,
som också gråter när kompisarna måste tas bort, oavsett hur, och som också tar hem "reliker" och begraver.

Inlägget mitt var allmänt och inte riktat till någon särskilld!

LIA

Stallkatten skrev:
*En del här verkar tycka det är grymt att avliva hästen på slakteri..
Har ni någonsin funderat på avlivning med bult och avblodning hemma med kadavertransport till närmaste slakteri istället för destruktion?
Jag har ingen direkt åsikt om slakteri i sig. Skulle dock gärna besöka det innan jag åkte dit med min häst. Den häst jag tagit bort valde jag att ta bort hemma på grund av att han inte gillade att åka släp och då ville jag han skulle slippa det som sista upplevelse. Så jag valde just slakt och avblodning hemma och transport med slaktbil istället för destruktion.
Stallkatten skrev:
*Är det var avlivningen sker som är det viktiga eller/och var kadavret tar vägen?
Det viktiga för mig är att avlivningen sker på ett snabbt och lugnt sätt för hästen. Har jag en cool häst som inte bryr sig mycket om att åka släp eller komma till nya miljöer kan jag gott tänka mig åka till slakteri. Jag bryr mig heller inte om min häst blir mat; min hästs själ är ju ändå inte där; min hästkompis är kvar i minnet hos mig och kanske i sin hästhimmel. Om då kroppen blir uppäten så tycker jag det bara är ett bra sätt att nyttja naturens resurser.
Stallkatten skrev:
*Ser ni hellre att hästen transporteras i en kontainer med flera kadaver från olika djurslag för att någon dag senare eldas upp (destruktion)
eller att kroppen tas om hand direkt i en steril miljö (slakteri)?
Alternativt gräva ner kadavret hemma på gården och låta den förmultna/bli uppäten av smådjur. (vet egentligen inte vad som händer där..)
Jag ser som sagt inget problem med att den blir mat. Men om den tex fått mediciner som kräver destruktion så får det ju bli det. Som det ser ut nu så känner jag inte att jag skulle välja att begrava den hemma.

Jag har för övrigt inget behov av grav för människor heller. SJälv vill jag strös för vinden över Ångermanälven. Människorna som försvunnit ur mitt liv minns jag på andra sätt, jag behöver ingen grav för att minnas dem; de finns med mig ändå. Liksom de husdjur jag haft.

Centaur skrev:
Mina hästar skall avlivas hemma vid stallet och begravas på en fridfull plats. Dom betyder mer för mig än nån människa, att skicka dom till slakt känns som att skicka min farmor till slakt!!! Hon har ju också lite dåliga ben... :smirk: Med det tycker ni inte är okej väl?? Om argumentet är att "den är död, det spelar ingen roll vad som händer sen" så skulle det inte spela nån roll vad som händer med gammla farmors kropp heller... Älskar man någon vill man ge dom ett värdigt slut på livet. Tyvärr ser ju alltfor många ryttare sina hästar som ridmaskiner och inte individer...
Behovet av värdighet finns ju hos oss som lever kvar. Om det hjälper dig att ha en grav för din häst ska du naturligtvis ha det! Men jag gillar inte att man smutskastar andra som ser annorlunda på saken! :smirk:

1 Är det inte påtagligt många unga bland dom, som aldrig skulle kunna tänka sig, att deras häst går till slakt? Har äldre mer kunskap eller överblick?

Jag är inte så säker på att det BARA är åldern, även omd en såklart spelar in, men jag tror det spelar in vilken MILJÖ man kommer från med. Är man uppväxt på lantgård och har sett 'den slutna cirkeln' från ett djurs födelse till att det ligger på tallriken framför dig som middag så får man nog en annan inställning? (eller så blir man militant vegan *s*). Vi födde upp biffkor i liten skala när jag var barn (och hade en del grisar etc för husbehov). Och jag och min bror häckade frekvent i ladugården vid kalvningsdags. Alla kossor var döpta och personligheter, och jag och bror 'adopterade' varsin kalv som vi borstade och putsade och tränade och donade med (även red i vissa fall) och det var vi som döpte dem (så de kunde heta de mest horribla namn ;)). Även när de var ungdjur så höll vi fast vid 'vår' kalv. Och skötte stor del av kraftfoderutfrodringen. Vi visste dock hela tiden att lilla söta kalven skulle bli mat, och vi visste precis varför det bara var ungdjuren som fick kraftfoder vintertid etc. Och vi kunde vilt skämta vid middagsbordet att 'det här var gott, det måste vara Rosa'. Vi rörde i blodhinkar (väl medvetna om att det blev blodpudding), vi såg kropparna hänga i taket för mörning, vi såg hunden glatt smaska i sig ögonen på ett färskt kohuvud och knata runt med hela koben (med kläv, led, päls och allt). Jag studerade noga benen när de var renätna, böjde och joxade och kollade hur lederna egentligen fungerade.

Just det där att det ÄR INTE ett motsatsförhållande mellan att älska, gosa med, kela med och klema med och sen käka upp. Däremot vill jag inte äta upp mina egna hästar, men gärna andras och andra får gärna äta upp mina.

3 Många verkar ha en något okunnig inställning till slakt och slakterier. Jag har varit till slakterier (olika) med både egna och andras hästar, och erfarenheten är: Ingen häst har brytt sig mer om slaktplatsen än vilken annan ny plats som helst. Alla människor på plats har varit sympatiska och respekterat både djuren och oss människor. Alla hästar har slagit ihop direkt vid skottet, hjärndöda.

Tänk efter vad du ser på TV och läser om i tidningarna :crazy: Det är hemska slakttransporter, det är otillbörlig drivning med el, det är de fall där bultning misslyckats osv osv. Det säljer tyvärr inga tidningar och lockar inga tittare med ett reportage om en normal, händelselös slakt som går lugnt och metodiskt tillväga utan stressade djur, misslyckanden eller annat. Och mångas erfarenhet av slakterier är just från medierna och dås kulel jag också vara mörkrädd för att släppa min häst ens i närheten.

4 Är det inte slöseri med resurser att förstöra prima råvaror genom destruktion/nedgrävning?
Prima hästråvara är väl tämligen utrotningshotad iom EU:s nya karensregler?

6 Rör man inte ihop själva dödandet med hanterandet av kroppen?

Tror snarare det handlar om att kunna (eller snarare INTE kunna) särskilja levande djur och död kropp (kadaver). Att kunna 'ta in' att den där kroppen som ligger där inte känner mer.

8 Hellre sprutor än slaktpistol? Kan vi vara överens om, att det för hästen är lindrigare med slaktpistolen? Och att det är människans rädsla för "våldet" i ett skott, som gör att man väljer sprutorna?

Nej, vi är inte överens. Rätt utförd sprutavlivning, spec med nya licenspreparatet anser jag för normalhästen vara precis lika lindrigt som bult. (Sedan väljer jag att om det går bulta mina, men jag har alltså inga problem ur hästen synvinkel med nya sprutorna)

Sen tycker jag att oavsett vad man grundar sin åsikt på ska man göra det som känns rätt för en SJÄLV: Jag har inga problem med de som tycker 'jag skulle aaaaldrig köra min häst till slakteri' men jag har STORA problem med de som säger 'jag skulle aaaaldrig köra min häst tills lakteri för det är ju djurplågeri och tänk hur rädd och panikslagen och allt möjligt trams den stackars hästen var innand en dog'

Alexandra_W skrev:
Håller med Mynta. Det kan bli så att man varken kan välja hur, när eller var. Man kan ha planerat spruta på klinik och det slutar med att en jägare skjuter hästen i hagen. Man kan ha planerat lugnt och stilla hemma på gården med havrehinken och det blir med bult i boxen och sen en otrevlig procedur för att få ut hästen i boxen.
Eller, usch, så kan det gå som för oss i höstas. Fick åka in med vår sjuka shettis till djursjukhus. Hästen hade efter flera veckors olika gissningar fått blodprov taget och konstaterats extrema levervärden. Troligen förgiftning. Efter flera försök att sätta kanyl (som inte gick pga dåligt blodtryck) och lillskrutten ramlat på gången (troligen hade förgiftningen börjat gå upp i hjärnan) så skulle de sonda in medicin... då frågade vi hur god prognos det var överhuvudtaget. Efter besked om 10-20% chans att ens få hästen att överleva kom vi överens om avlivning. Eftersom de inte kunde bulta (hade ej bultpistol... konstigt tyckte jag...) och inte kunde sätta kanyl fick de spruta hästen i hjärtat. :crazy: Vi var inte med - på veterinärens rekommendation "det kan se otäckt ut". Men vi gick in och tog adjö av vår lilla underbara älskling efteråt. :cry:

Det var INTE alls vad man tänkt sig eller önskat sig...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka