Hur resonerar ni ang. avlivning?

Sv: Hur resonerar ni ang. avlivning?

Mina hästar avlivas hemma.
Utan snack.

Om det blir med bult eller spruta får situationen avgöra.
Tack och lov har jag bara behövt ta bort vår gamla ponny för 8 år sen, och det var med bult, jag var inte med....

En pensionärs inackordering som skulle sluta sina dagar här skadade sig och läget blev akut. Den som kunde komma fortast var distriktsvet, (var här på 45 min) och hon avlivade med spruta.
Gick lugnt till men tog tiiiid, för han hade så dålig blodcirkulation.
sen tog det 3 dygn innan kadaver hämtningen kom, men jag tyckte det var ok, såg honom som ett "skal" som låg tomt. vi har en begravningsplats för de djur som lämnat oss.
Men av hästar så begraver vi svans och deras skor.

Min gamla :love: är ju 28 så det närmar sig......
Vi får se hur det blir, inget som jag bestämt förutom att det blir hemma.

Dom här hästarna kom faktiskt tillbaka när sommaren var slut :banana:
Inte såg jag dom på slakteriet heller.
PL

mimus skrev:
Men av hästar så begraver vi svans och deras skor.

kunde inte låta bli å le... skorna, va sött... men det e klart att de måste ha tofflorna med sig på molnen!!!! :p

min medryttarhästs skor ligger innanför min dörr... tillsammans med hennes föls skor.. :)

Senast ändrad:

Messy skrev:
kunde inte låta bli å le... skorna, va sött... men det e klart att de måste ha tofflorna med sig på molnen!!!! :p

Nu kommer barfota talibanerna skriandes snart :devil:

Rufsan. skrev:
Nu kommer barfota talibanerna skriandes snart :devil:

haha.... ja, för moln skadar ju faktiskt inte hovarna :cool:
fast våra dyra tävlingshästar som vi rider sönder på löpande band är ju faktiskt vana att ha skor :angel:

Messy skrev:

min medryttarhästs skor ligger innanför min dörr... tillsammans med hennes föls skor.. :)

Jag brukar klippa en svanstuss och spara. Samt att jag sparar amnskyltarna om¨de har.

Fast från andraponnyn har jag faktiskt en sko. Komplett med brodd. Det var min käre far som förvånade mig genom att ta tillvara den (det var inte de skorna han hade på sig när han for till himlen, men det är rätt förståeligt då han for till himlen med PG-beslag), stå en halv dag i verkstaden och putsa på den så den är blank och fin, och sen mumla något om 'tänkte du ville ha den'. Tilläggas ska att min pappa är EGENTLIGEN vääldigt blödig men tillhör generationen som tror att man och macho är oseparabelt och mäns ka vara macho och inte visa känslor *s*

/Alexandra - med namnskyltar ovanför spegeln, och ett strikt urval rosetter, svanstussar, skon, ett hundkoppel + halsband samt hundens älsklingskamprep ovanför sovrumsdörren..

Jag skulle aldrig åka till ett slakteri med hästen. Jag tycker att det är alldeles för äckligt där. Är så himla djurvän så jag skulle aldrig orka det.
Sedan om jag tex skulle slakta mitt gamla halvblod som i dag är 21 år så skulle han vara så orolig så det aldrig skulle gå. Han har knappt åkt transport heller.

Men jag kan om jag vill begrava om jag får tillstånd här hemma. Men det gör vi inte ens med våra katter, hundar, kaniner eller burfåglar. Jag gillar inte att ha en grav att gå till här hemma. Jag skulle aldrig kunna sluta sörja då. Det är bättre att skicka i väg kroppen för bränning.
Vi har begravt vår första katt men aldrig mer säger jag. Och likadant flyttar man härifrån så då är det ju ännu värre. Jag tänker på dom som vill ha en grav och gå till för att prata och ev lägga blommor. Det kan man ju inte då om man har flyttat. Nej, djuret/hästen är ju död då så det spelar ingen roll vart kroppen hamnar enl mig. Bara det inte går till kött. För mina djur ska inte ätas upp. Det är en sak som är säker. Ja, jag äter kött men inte häst.
Många ggr så finns ju häst i hamburgare, korv osv....men det brukar inte så ofta stå häst i ingredienserna varför då tror ni? Jo, för att folk köper det inte då. Visst finns det undantag, det är nog bäst att jag skriver det annars blir det ramaskrik såsom "jo då jag skulle köpa det osv". Det är inte många i min bekantskapskrets som äter hästkött medvetet. Jag har säkert också ätit hästkött men då inte medvetet. Usch! Även om det skulle smaka gott så är det nej tack!

gejsa skrev:
Jag skulle aldrig åka till ett slakteri med hästen. Jag tycker att det är alldeles för äckligt där. Är så himla djurvän så jag skulle aldrig orka det.
Sedan om jag tex skulle slakta mitt gamla halvblod som i dag är 21 år så skulle han vara så orolig så det aldrig skulle gå. Han har knappt åkt transport heller.

Men jag kan om jag vill begrava om jag får tillstånd här hemma. Men det gör vi inte ens med våra katter, hundar, kaniner eller burfåglar. Jag gillar inte att ha en grav att gå till här hemma. Jag skulle aldrig kunna sluta sörja då. Det är bättre att skicka i väg kroppen för bränning.
Vi har begravt vår första katt men aldrig mer säger jag. Och likadant flyttar man härifrån så då är det ju ännu värre. Jag tänker på dom som vill ha en grav och gå till för att prata och ev lägga blommor. Det kan man ju inte då om man har flyttat. Nej, djuret/hästen är ju död då så det spelar ingen roll vart kroppen hamnar enl mig. Bara det inte går till kött. För mina djur ska inte ätas upp. Det är en sak som är säker. Ja, jag äter kött men inte häst.
Många ggr så finns ju häst i hamburgare, korv osv....men det brukar inte så ofta stå häst i ingredienserna varför då tror ni? Jo, för att folk köper det inte då. Visst finns det undantag, det är nog bäst att jag skriver det annars blir det ramaskrik såsom "jo då jag skulle köpa det osv". Det är inte många i min bekantskapskrets som äter hästkött medvetet. Jag har säkert också ätit hästkött men då inte medvetet. Usch! Även om det skulle smaka gott så är det nej tack!

Det är sällan det är hästkött i korv etc. Anledningen? Hästkött är för dyrt. Så är det häst i brukar det stå på innehållsförteckningen.

Sen finns det åt andra hållet med, man köper 'hamburgerkött' (att ha på macka) och kommer hem och tycker det inte smakar som det ska. Undra på det då det är NÖT och inte häst *mutter* Hamburgerkött (pålägg) SKA vara hästkött.

Så, du behöver inte vara så orolig att du av misstag ska äta hästkött när du äter korv, färs och så vidare. Som sagt är det alldeles för dyrt för att hysta ner bara sådär.

/Alexandra - som tycker hästkött är gott, men inte vill äta sina egna eller någons jag visste vems det var, så när gammelstoet gick till slakt så införde jag hästköttätarförbud i familjen i ett halvår. Och jag åt faktiskt nyss en macka med hästkött :o

Messy skrev:
.. :)

Håller med om att det lät lite fånigt, men jag bad "de som gjorde jobbet" att dra av skorna år mig vilket de gjorde.

För mig betydde det väldigt mycket att ha något att begrava. Jag sörjer så hårt de som inte finns här längre.

Däremot kändes det knepigt att klippa av en del av svansen, så nästa gång så blir det en tofs från pannluggen i stället, och skorna förståss ;)
Och skulle dem vara barfota så spar jag alltid deras skor under en lång tid framöver.
i fall att.

ja svansen e obligatorisk...
jag har min lilla fläta från världens bästa häst... å det luktar verkligen "henne" om den...
har till å med kvar sen ponnyn som dog för 12 år sen (hennes födelsedag 14/3!) =)

Jag har fått ha nödslakten här hemma två gånger eftersom de har varit för skadade att transportera och det var akut. Har även haft samma "gubbe" att hämta min ena häst som bröt nacken i ridhuset. Ingen av gångerna har varit speciellt lätta och jag har tjutit som en gris varje gång :cry:

Den här gången så har jag två stycken som jag ska skicka till slakt det är mor och dotter. Jag klarar inte själv av att köra dem till slakt. (hade varit en trafikfara eftersom jag skulle stor böla hela vägen dit) Så jag har valt att samma "gubbe" som har nödslaktat och hämtat kadavret att köra dem till slakt. Han går även själv in med dom så att de inte behöver hanteras av en massa olika människor. Dessutom så är den här personen otroligt värdig mot djuren och skulle aldrig utsätta dem för något.

Jag tycker att det är bättre för hästen att de hanteras av en person som är kolugn en en vilt tjutande matte. De vet ju inte var de ska hän, det vet bara jag.

Så jag förstår inte de som tror att man gör det här för att tjäna pengar. Jag är bara glad att jag slipper betala för att få det gjort. Det kostar ca 3500-3700 kr att göra det på gården.

Jag har ingen möjlighet att begrava dem hemma.

ameo skrev:
Alla är vi ju olika...
JAG vill helst undvika att avliva hästar på hemmaplan, av rent egoistiska skäl. Jag vill nämligen slippa gå förbi fläcken där hästen avblodades varje dag...
..

Suck..håller med, dessutum hade vi problem med att hundarna rullade sig på platsen och luktade unket blod i veckor... Men vi hade inget val - hästen gick inte att forsla levande från gården(avsparkat ben).

Eftersom jag har varit tvungenatt ta bort en del hästar genom årens lopp så har jag valt olika metoder.

Barnens första tävlingsponny ligger begravd tillsammans med min första ponny i ekbacken...

En ponny åkte i en specialhyrd bil där endast hästar åkte till slakt. Vi var fyra ägare som hyrde den ihop. En av oss följde sen hästarna i i det sista... Funkade mkt bra.

två egna o tre vänners hästar har jag stått och klappat när slakteriets personal skjutit dom. Även detta har gått lugnt och fint till.

Jag tror att om hästen är trygg med dig, så är den trygg in i döden om du är med den...

Det är inget roligt, men efteråt så VET du att hästen fick ett värdigt avslut!!!

Förstår inte varför man klassas som en mindre djurvän för att man åkt till ett slakeri med hästen? Jag tror inte att någon åkt till typ Farmek med hästen.. Det är ju oftast en vanlig gård som har slakteri. Och som några har sagt. Har man hästen inhyrd och bor i lägenhet själv så är det inte så lätt. Själv så kan jag tycka att det skulle vara lite makabert att gå förbi platsen där min bästa vän blev av med sitt liv.
Jag är glad att jag valde att åka iväg med Bambi, så man kan åka ifrån platsen och se framåt. Det är tillräckligt jobbigt ändå att behöva ta bort sin kämpe utan att bli påmind om det varje dag.

Hej, man får helt enkelt acceptera att vissa människor ser sitt djur
jämnställt med sig själv. vi är ju olika. jag skulle inte ha några problem att åka med nån annans häst till slakteri, men med min egen vet jag inte ännu.
När jag gick hästskötarutbildning fanns det de som gick ut och
grinade och spydde när de avhuggna hästbenen plockades fram vid tappskokompetens kursen. Jag själv hade inga problem, dock var det inte helt kul att börja dissekera hästben en dag
strax efter frukost.
Alla har ju ett val hur man vill ta bort sin häst, någon kanske kan tänka sig att äta nudelsoppa resten av månaden för att få avliva sin häst hemma. låt dom då göra det och ifrågasätt inte någons
känslor, det finns människor som har ett husdjur som livskamrat och som skulle bli helt ensamma utan det djuret.

Problemet har snarare varit att de som INTE ser det som ett alternativ att åka till slakteri ställer sig väldigt ifrågasättande mot de som kan tänka sig göra det.

Ja och dom som vill slakta hemma blir beskyllda att det är deras fel att svenska hästar får åka till Italien och slaktas i stället. Det är ju horribelt att skylla på dom/oss.

Stallkatten skrev:
Lite funderingar som jag har efter att ha läst en annan tråd här på Buke.. :confused:

*En del här verkar tycka det är grymt att avliva hästen på slakteri..
Har ni någonsin funderat på avlivning med bult och avblodning hemma med kadavertransport till närmaste slakteri istället för destruktion?

*Är det var avlivningen sker som är det viktiga eller/och var kadavret tar vägen?

*Ser ni hellre att hästen transporteras i en kontainer med flera kadaver från olika djurslag för att någon dag senare eldas upp (destruktion)
eller att kroppen tas om hand direkt i en steril miljö (slakteri)?
Alternativt gräva ner kadavret hemma på gården och låta den förmultna/bli uppäten av smådjur. (vet egentligen inte vad som händer där..)

Vad anser ni är ett värdigt slut för er kompis?

Ps. Vet att jag dubbelpostat detta inlägget nu men jag tyckte diskussionen började gå från ursprungsämnet och startade därför en egen tråd istället.
Hoppas det var ok..

När vi avlivade vår lilla arabhingst så gjorde vi det på strömsholm..han fick en spruta lugnande och sen sprutan som gör att han somnar in.
Jag skulle aldrig avliva min häst på slakteri usch va vidrigt..Jag vill inte veta att han ligger i nån köttdisk nånstans. Usch...man ska ge sina djur en värdig bortgång.

R.I.P Isak ( Les Sopranos) Vi saknar dig vår älskade hingst!!

Ja och dom som vill slakta hemma blir beskyllda att det är deras fel att svenska hästar får åka till Italien och slaktas i stället. Det är ju horribelt att skylla på dom/oss.

Fast det är ju egntligen ingen som har gjort det, och skall man skylla på någon i detta fall så är det faktiskt våra svenska myndigheter som myntat detta begrepp. Här har man slagit fast att våran syn på hästkött faktiskt är den direkta orsaken till dessa slakttransporter, då synen på att äta hästkött i andra delar av världen är helt annorlunda och genom det ökar efterfrågan och priset. Dessa transporter hade defentivt minskat och kanske tom upphört om inga hästar fanns att köra.

Senast ändrad:

Fast det är ju egntligen ingen som har gjort det,
Jo faktist så har dom det. Titta på den andra tråden så ser du det. Stackars Olgaklara blev beskylld flera ggr till det när hon skrev att hon aldrig ville slakta i slakteri.

och skall man skylla på någon i detta fall så är det faktiskt våra svenska myndigheter som myntat detta begrepp. Här har man slagit fast att våran syn på hästkött faktiskt är den direkta orsaken till dessa slakttransporter, då synen på att äta hästkött i andra delar av världen är helt annorlunda och genom det ökar efterfrågan och priset. Dessa transporter hade defentivt minskat och kanske tom upphört om inga hästar fanns att köra.
Visst och jag hoppas verkligen att det kommer att sluta. Men det som mest åker iväg kan jag tänka är väl dom stackars varmbloden som är 3-5 år gamla som inte blev vad ägarna hade tänkt sig. Då får dom igen en liten del som dom lagt ut på hästen när dom trodde på den. Ja, inte vet jag. Har faktist ingen aning. Men jag är glad att vi bryr oss om djuren här i Sverige iaf. Inte så lättvindigt slaktar sina djur som om dom vore en sak bara. Att vi här har en helt annan syn på värdet på våra djur. Om du förstår hur jag menar? :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad läser du just nu?
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Parfym

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka