Hur reagera på morrning mot andra hundar

glittra

Trådstartare
Jag har en terriervalp på drygt 4 månader.
Han är (så här långt) allt jag velat ha i en hund och han går mycket bra ihop med andra hundar... när han är lös.

Om han är i koppel och får se en annan hund (kan vara på långt avstånd) så börjar han skälla, morra och slita i kopplet.
Min lösning så här långt har varit att antingen göra ingenting och försöka fortsätta gå (vissa svårigheter att få med valpen) alternativt sätta mig ner och prata med honom.

Vid ett par tillfällen har han fått hälsa på hunden han morrat åt och då är det inga som helst problem. Så fort han får komma fram är han jätteglad och visar inga osäkra/aggressiva tendenser.

Jag upplever att vår kontakt i övrigt är väldigt bra. Han kommer till mig om det är något han är osäker på, söker kontakt om han tex ser en katt/fågel eller liknande och all hantering fungerar bra.
Det är bara i situationen ovan som jag tycker att jag inte når fram till honom och jag blir osäker på hur jag ska reagera.

Kan tillägga att vi bor på landet och tränar på promenader i stadsmiljö minst en gång per vecka (dock inte alltid vi träffar en hund dessa gånger).

Sv: Hur reagera på morrning mot andra hundar

Kan du inte arrangera några möten, med vänner som har hund på en lämplig, bilfri promenadsträcka?
Och när valpen börjar dra och bete sej illa så släpper du kopplet och går utan att säga något åt andra hållet = valpen tvingas själv ta ansvar för sitt agerande. Något många valpar inte vill/vågar när de inte har matte i andra änden av "navelsträngen".
Gå med raska steg ifrån valpen och kalla inte på den förrän du ser att den tycker att det är lite "läskigt" att vara ensam kvar.

En enkel övning som rätt utförd kan ge mycket bra resultat med vissa hundar :D

/Swat

Åh vilken smart! Den skulle min tik ha behövt när hon var liten - nu är hon så självsäker så det är nog kört:p

Jag är ganska nybliven ickestudent och det är tyvärr få av mina vänner som har hund.
Jag ska se vad jag kan skramla fram. Tack för tipset. :)

Ingen brukshundsklubb i närheten?
De brukar ha fria träningsdagar, bara att åka dit och öva hundmöten. Du bör vara medlem i och för sig, men det kan du ju ha nytta av senare.

Liknande trådar

Hundträning Jag behöver alla råd hur jag ska hjälpa min hund som jag uppfostrat helt fel. Jag har gjort henne rädd och osäker. Vid hundmöten har jag...
Svar
7
· Visningar
846
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 294
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 745
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 994
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10