Hur räknas felpoäng?

M

Mariell

Alltså jag måste ställa en jättedum fråga, har sökt bland trådarna efter svar men det verkar inte finnas nån annan som har lika dålig koll som jag :crazy: :o .

Hur räknas felpoäng för vägran/korsande av egen väg, nedslag och avsittning nu för tiden? :confused:

Det var typ femton år sen jag slutade tävla, och jag vet att reglerna har ändrats, men jag har ingen koll på hur... :o

Sv: Hur räknas felpoäng?

nedslag/itramp (i vattengrav) - 4 fel
första olydnad (vägran, korsa egen väg, halt (även om ryttaren gör den med filt) m.m. ) - 4 fel
andra olydnad- vid lokaltävling och lägre 8 fel vid regionaltävling och högre uteslutning
tredjaolydnad på lokaltävling och lägre - uteslutning

Tack! då var det som jag trodde. Om du får två stopp på lokaltävling blir det alltså totalt 12 fel och på regional (el högre) blir du utesluten?

Vad händer om man trillar av då? Då blir man väl också utesluten? :D

japp.

man blir utesluten om man trillar av och man måste leda ut hästen isf

vid två stopp har man 8 fel..

Men ja vill komma med en fråga jag oxå.
Om man korsar sin egen väg flera gånger, borde man inte få fler än 4 fel då..?
De va en ryttare på en ponnyhoppning i helgen som red runt flera gånger o korsade där hon hade ridit minst 2-3 gånger men ändå fick hon bara fyra fel (plus ett par tidsfel då...)
Borde man inte få fyra fel för varje "korsning"...?

När du fått en olydnad, säg tex att hästen stannat på ett hinder får du lägga hur många volter du vill innan du rider an på hindret igen. Rider du däremot an mot hindret och sen ångrar dig och lägger en volt till så får du en andra olydnad.

Så nej man får inte 4 fel för varje korsning.

okej.. då förstår jag..
För hon typ glömde bort banan så hon red runt i små krumelurer tills hon kom på var hon skulle..
Så om hon skulle ha gjort en volt "innan" hindret så skulle det ha ränkats som 4 fel till..?!

nej man får 12 fel på tredje vägran för man får fyra fel för varje stopp/vägran

starcraft skrev:
nej, vid två stopp på lokal nivå får man 12 fel, 4 fel för första och 8 fel för andra. 4+8 =12 fel

Vita_N_6520 har rätt!! 4 fel för varje vägran!

ja om det är på regional å uppåt e man ju utesluten iom andra vägran.....så då e de ju inte så mkt å snacka om

måste bara fråga vad som menas med korsande av egen väg? Man rider väl över där man ridit innan när man hoppar en bana? Eller e jag helt väck.. :crazy:

korsande av egen väg är när man lägger en volt tex. före/efter ett hinder.
självklart korsar man vägen man ridit när man rider en bana, men det räknas inte som korsande av egen väg - då skulle alla vara uteslutna ju

i TR står det i mom 351 att andra olynaden ger 8 fel. Första olydnaden ger 4 fel. 4+8 fel = 12. Möjligt att de sen har ändrat på senare tid, det var ett tag sen jag tävlade ungponny och lokalt och har då (i alla fall utom ett, men då fick jag ett antal rivningar dessutom så jag vet inte hur mycket fel dom räknade då) anting inte fått något stopp, ett stopp eller 3 stopp.

starcraft skrev:
i TR står det i mom 351 att andra olynaden ger 8 fel. Första olydnaden ger 4 fel. 4+8 fel = 12. Möjligt att de sen har ändrat på senare tid, det var ett tag sen jag tävlade ungponny och lokalt och har då (i alla fall utom ett, men då fick jag ett antal rivningar dessutom så jag vet inte hur mycket fel dom räknade då) anting inte fått något stopp, ett stopp eller 3 stopp.

men alltså man får 8 fel vid andra vägra TOTALT, för varje vägran ger 4 fel 4+4=8, enkel matte...

Vita_N_6520 skrev:
precis som dynamit skriver: Man får 8 fel totalt...
Lite dumt skrivet av dem i TR kanske..

Har suttit i domarsekreteriatet och själv frågat en domare (detta var under en lokal tävling) hur felpoängen räknas vid två stopp. Vid första stoppet ges 4 fel och vid andra 8 fel, totalt 12 fel. Det dömdes även efter dessa regler.. Så ni har fel, tyvärr. Det blir 12 fel om man har haft två stopp.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 813
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
12 177
Senast: liiinnea
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 806
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar