Hur räkna ut en vettig lön?

Seabaz

Trådstartare
Om man jobbar på en hästgård med allt som hör därtill som

avel (skötsel av hingstar, ston och föl)
ridning (inridning, tillridning, utbildning)
stallsysslor (mockning, insläpp, utsläpp, fodringar, hjälpa till vid hovslagare/veterinärbesök mm)
Ridskola/ridläger (att vara en hjälp för eleverna och se till att alla är klara i tid, eventuellt vara ridledare på uteritter mm)

Jag har sommarjobbat som detta på ett stuteri och där jobbade vi ca 12h om dagen utan riktiga papper och idag skulle jag aldrig göra det för dom fickpengarna vi fick.
Vi fick dock även bo och äta där då, och rida så mycket vi orkade och hade man egen häst fick man ta med den utan kostnad (eller avdrag).

Men om man vill göra det här ordentligt? Hästjobb är ju väldigt flexande, man är uppe från morgon till kväll men man jobbar ju inte 100% hela tiden.
Och om man inte bor där utan man säger att man ska vara där vid kl 06 för att fodra och sen släppa ut och sedan fortsätter dagen...

Ska man kräva timlön eller fast lön?
OB? finns det i hästvärlden?
Jobba 8h/dag? 10h/dag? 12h/dag?

Någon som har erfarenhet av ett stalljobb med ordentliga anställningsavtal och löner? Känns som att det är sällsynd... :o

Vi förutsätter att man INTE bor på gården. Däremot kanske att man käkar lunch/mellanmål där om det är ridlägerperiod till exempel.
Och även har egen häst uppstallad på gården.

Sv: Hur räkna ut en vettig lön?

Finns ju kollektivavtal även för hästjobb.

Jag tror månadslönen ligger någonstans på strax över 17.000:- (ca 100:- timmen) finns även timlön och ob men jag minns inte alls vad det ligger på. Vi hade det uppsatt på en anslagstavla i skolan så det har ju säkert ökat sen jag såg de siffrorna sist (Typ 93:- timmen)

Jag har varit på 4 ställen som betalar ut lön enligt de avtalen :bow:

Kontakta Kommunalarbetareförbundet.

http://www.kommunal.se/

Det finns kollektivavtal som reglerar detta. Även om din arbetsgivare inte skulle vara ansluten så ger ju avtalet åtminsone en fingervisning om var du bör hamna.

//

En hästskötare borde väl få lön efter lantarbetarnas avtal eller?

Typ sköta ko= sköta häst.

/KT

Jag säger dom de andra i tråden, det finns avtal som styr detta med lönesättning även inom hästsköteriet. Se också till att du är försäkrad under arbetstid!

På de ridskolor jag arbetat har vi följt kommunals avtal. Även den personal som endast arbetat i stallet och därmed inte haft lektioner.

Lantarbetareförbundet har uppgått i Kommunalarbetareförbundet men det finns specialbestämmelser som en bilaga till det allmänna kollektivavtalet, för stallpersonal och ridinstrultörer o dyl.

Nu har jag inte den fräschaste uppdateringen (mars 2007) på avtalet liggande här men enligt den ska ex stallpersonal som fyllt 18 enligt avtal ha en minimilön 15.105 kr i månaden som grundlön. Stallpersonal eller ridinstruktör med 3 års yrkesvana ska ha 17.070 kr osv. Sedan finns givetvis även reglerat övertidsersättning, ob-tillägg och arbetsledande funktion, utbildningstillägg osv. Det är en djungel!:smirk:

Om din arbetsgivare är kollektivansluten är du automatiskt också grundläggande försäkrad, men det kan alltid vara en god idé atts e över de egna föräskringarna också och SPECIELLT om din arbetsgivare inte är kollektivansluten.

//

Liknande trådar

Hästmänniskan Sitter här och kollar runt lite bland lediga hästjobb på olika sajter. Standardannonsen innehåller oftast: "stallplats,boende och...
2 3
Svar
45
· Visningar
12 679
Senast: -moa-
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17